Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlexGear:

Är detta grafikkort efterträdaren till R9 380X?

480 serien ersätter alla kort som funnits.
dvs 380, 970, 980, 390, fury, 980ti, etc....
för mindre än 300$ får du kort som tack vare krympta kretsar och raffinerad teknologi ger liknande eller bättre prestanda men med en bättre prislapp.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte följt med något det sista och även om jag försökt läsa ikapp vissa artiklar så är jag inte riktigt med på banan. Men just angående den där bilden, har inte SLI/Xfire alltid varit billigare och gett bättre fps per krona?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Och då är det väl en mer rättvis jämförelse än att konstatera vilket företag som plöjt ner mer pengar i DX11-drivrutiner?

T om Yoshman har ju erkänt vid olika tillfällen att AMDs kort är mer robusta hårdvarumässigt och i DX12 får de sträcka på benen. Det är förmodligen ingen högoddsare att async compute kommer användas mer och mer framöver då det verkar vara en funktion som medger ganska stora prestandavinster. Att Nvidia valt att inte satsa på den kan inte AMD lastas för.

Låt oss njuta av konkurrensen, den för utvecklingen framåt och priserna nedåt.

Absolut, men nu har jag inte sagt något om att AMD vore sämre, utan allt jag säger är att AMD inte är bäst i allt som har med DX12 att göra. AMD är väldigt starka när det kommer till Async Compute, vilket visas i AOTS, men det är långt ifrån alla spel som kommer dra nytta av detta. Hitman ger t.ex. bara ca: 5-10% högre prestanda, så det beror helt på vad det är för typ av spel.

Konkurrens är alltid bra, och det är riktigt bra att AMD har ett så prisvärdigt kort som 480 på gång. Detta kommer nog att leda till att de hämtar tillbaka välbehövliga marknadsandelar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Och då är det väl en mer rättvis jämförelse än att konstatera vilket företag som plöjt ner mer pengar i DX11-drivrutiner?

T om Yoshman har ju erkänt vid olika tillfällen att AMDs kort är mer robusta hårdvarumässigt och i DX12 får de sträcka på benen. Det är förmodligen ingen högoddsare att async compute kommer användas mer och mer framöver då det verkar vara en funktion som medger ganska stora prestandavinster. Att Nvidia valt att inte satsa på den kan inte AMD lastas för.

Låt oss njuta av konkurrensen, den för utvecklingen framåt och priserna nedåt.

Finns olika egenskaper man kan gradera kretsdesigner efter, en är robustheten. Rätt säker att jag aldrig kallat GCN för "robust", den är tvärt om en väldigt bräcklig design. Man kallar en CPU/GPU för "robust" om den presterar när sin kapacitet utan att man som programmerare behöver tänka speciellt mycket på hur man löser uppgiften medan en "bräcklig" design är en sådan som bara presterar nära sin kapacitet när man explicit designat för kretsen.

Exempel på bräckliga CPU-designer är den PowerPC som sitter i PS3/360, P4 och första Atom var extremt bräckliga. Den stora skillnaden mellan Kepler och Maxwell är att den förra är, enligt vad jag läst på flera dev-bloggar, en väldigt bräcklig design medan Maxwell är långt mer robust. Några exempel på robusta CPU-designer är Core2 och senare, Jaguar och Atom Silvermont/Airmont. Så denna skala har inte med kapacitet att göra, Jaguar och Atom har ju rätt låg kapacitet men till skillnad från t.ex. första Atom och PPC i PS3/360 är det väldigt lätt att komma nära den kapaciteten.

Vad jag sagt om AMDs nuvarande GPU är att de har väldigt hög kapacitet, men då kretsdesignen är bräcklig presterar kretsen rätt långt under sin kapacitet i de flesta lägen. Omvänt så är det helt naturligt att Maxwell inte vinner något på DX12 eller andra optimeringar, den presterar redan väldig nära sin kapacitet i normalfallet! Tänk på att 970 faktiskt har lägre shader-kapacitet än 380X, 970 ligger alltså betydligt närmare sitt teoretiska max och ingen optimering i världen kan ta sig förbi kapacitetsgränsen.

Det har ju talats om att Polaris ska vara en mer "effektiv" design, med det tror jag man menar två saker. Dels måste man få upp prestanda/W till en nivå som matchar eller helst passerar Nvidia, utan det är man kört på bärbara enheter. Men än viktigare är att man lyckas skapa en design som presterar betydligt närmare sin kapacitet, misslyckas man med det är man chanslös att kunna få ut några vettiga marginaler från GPUerna då man alltid måste ta till större och komplicerade kretsar för att matcha Nvidia.

Sen känns ordet "erkänna" lite malplacerat, varför skulle det behövas "erkännas"? Kapaciteten på kretsarna är ju fakta och det enda man behöver klara av är att jämföra två tal och lura ut vilket som är det större av de två för att komma till denna slutsats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Men än viktigare är att man lyckas skapa en design som presterar betydligt närmare sin kapacitet, misslyckas man med det är man chanslös att kunna få ut några vettiga marginaler från GPUerna då man alltid måste ta till större och komplicerade kretsar för att matcha Nvidia.

Verkar tyda på att 480 är just det en nystart för amd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

Verkar tyda på att 480 är just det en nystart för amd.

Det får vi verkligen hoppas att det är. Den s.k. "marknaden" verkar dock inte allt för glad över AMDs prissättning, kursen droppade efter gårdagens presentation och den fortsätter idag, det på ett stigande Nasdaq.

Shares of Advanced Micro Devices Fall on Graphic Chips Pricing
Advanced Micro Devices (AMD) Stock Tumbles After Pricing Graphics Chips
Why you should by Nvidia and not AMD

Stalltipset där verkar vara att AMD vet att 480 överhuvudtaget inte är konkurrenskraftig med 1070 och ett väldigt lågt pris är enda sättet att kompensera för detta. Själv väntar jag med alla uttalande om det tekniska till efter testerna publiceras den 29e...

Än mer pessimistisk är HardOCP. I denna artikel hävdar man att före detta AMD anställda säger att det är en väldigt ansträng relation mellan CEO Lisa Su och chefen för Radeon Technologies Group (RTG), Raja Koduri. Det spekuleras till och med om att Koduris önskan är att RTG ska säljas till Intel, lite skeptiskt till att just Intel skulle vara spekulant. Men givet AMDs Kina-affär, som fått riktigt positivt mottagande av investerare, känns väldigt inriktad på CPU-delen och då främst Zen för datacenter, samt det faktum att man för ungefär ett år sedan formerade grafikdelen som en egen enhet i form av RTG så känns det inte helt främmande att "gamla" ATI och AMD kommer gå skilda vägar.

Men allt det HardOCP skriver känns ändå väldigt mycket spekulation och källorna är anonyma. Å andra sidan är det helt självklart att källorna inte vill skylta med namn, att yttra sådana saker om interna problem till pressen är knappast något man vill ha på sin officiella CV... Får göra ett bokmärke på denna artikel och se hur rätt eller fel den var om ca ett år

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vilken diss
http://www.nordichardware.se/wp-content/uploads/AMD-Radeon-RX-480_1.jpg

Nu är väl resultaten i AOTS inte direkt något av värde då vi alla vet att AMD presterar mycket bättre i det spelet och sämre i spelen som spelar roll. Dock vet jag hur AMD's marknadsföring kommer se ut resten av året

Du sitter på siffror och vill inte dela med dig?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns olika egenskaper man kan gradera kretsdesigner efter, en är robustheten. Rätt säker att jag aldrig kallat GCN för "robust", den är tvärt om en väldigt bräcklig design. Man kallar en CPU/GPU för "robust" om den presterar när sin kapacitet utan att man som programmerare behöver tänka speciellt mycket på hur man löser uppgiften medan en "bräcklig" design är en sådan som bara presterar nära sin kapacitet när man explicit designat för kretsen.

Exempel på bräckliga CPU-designer är den PowerPC som sitter i PS3/360, P4 och första Atom var extremt bräckliga. Den stora skillnaden mellan Kepler och Maxwell är att den förra är, enligt vad jag läst på flera dev-bloggar, en väldigt bräcklig design medan Maxwell är långt mer robust. Några exempel på robusta CPU-designer är Core2 och senare, Jaguar och Atom Silvermont/Airmont. Så denna skala har inte med kapacitet att göra, Jaguar och Atom har ju rätt låg kapacitet men till skillnad från t.ex. första Atom och PPC i PS3/360 är det väldigt lätt att komma nära den kapaciteten.

Vad jag sagt om AMDs nuvarande GPU är att de har väldigt hög kapacitet, men då kretsdesignen är bräcklig presterar kretsen rätt långt under sin kapacitet i de flesta lägen. Omvänt så är det helt naturligt att Maxwell inte vinner något på DX12 eller andra optimeringar, den presterar redan väldig nära sin kapacitet i normalfallet! Tänk på att 970 faktiskt har lägre shader-kapacitet än 380X, 970 ligger alltså betydligt närmare sitt teoretiska max och ingen optimering i världen kan ta sig förbi kapacitetsgränsen.

Det har ju talats om att Polaris ska vara en mer "effektiv" design, med det tror jag man menar två saker. Dels måste man få upp prestanda/W till en nivå som matchar eller helst passerar Nvidia, utan det är man kört på bärbara enheter. Men än viktigare är att man lyckas skapa en design som presterar betydligt närmare sin kapacitet, misslyckas man med det är man chanslös att kunna få ut några vettiga marginaler från GPUerna då man alltid måste ta till större och komplicerade kretsar för att matcha Nvidia.

Sen känns ordet "erkänna" lite malplacerat, varför skulle det behövas "erkännas"? Kapaciteten på kretsarna är ju fakta och det enda man behöver klara av är att jämföra två tal och lura ut vilket som är det större av de två för att komma till denna slutsats.

Inte lätt att hitta det inlägget nu, men ska göra ett försök. Har klart för mig att det var i en diskussion gällande GTX 970 vs R9 390.

Visar det sig att jag har fel tar jag givetvis tillbaka påståendet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har tyvärr inte följt med något det sista och även om jag försökt läsa ikapp vissa artiklar så är jag inte riktigt med på banan. Men just angående den där bilden, har inte SLI/Xfire alltid varit billigare och gett bättre fps per krona?

Kanske det, men den stora skillnaden här var ju att singelkortet hade nästan 100% belastning medan crossfire-lösningen låg på runt 50%, så det är en rätt rejäl skillnad mot vad det brukar vara.

Skrivet av Yoshman:

Stalltipset där verkar vara att AMD vet att 480 överhuvudtaget inte är konkurrenskraftig med 1070 och ett väldigt lågt pris är enda sättet att kompensera för detta. Själv väntar jag med alla uttalande om det tekniska till efter testerna publiceras den 29e...

Skumt att aktien skulle gå ner för att de valt att satsa på den större mainstream-marknaden än entusiast-blocket, men jag vet inte hur de tänker. Menar de att AMD skulle få för låg vinst per kort bara för att försöka ta marknadsandelar eller något kanske?

Priset är väl det som som gör 480 konkurrenskraftig ja, både 1070 och 1080 är ju alldeles för dyra för att bry sig om för min del. De flesta jag känner är som jag och kan lägga drygt 2000kr på ett grafikkort, men inte 3000-4000 och mer, även om det finns några undantag

Men som du säger, vi får se vad testerna säger när det faktiskt finns kort att köpa. NVidia kan ju hinna ut med ett 1060 för att kontra dessutom. Tur jag inte har uppgraderingsbehov riktigt än

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte lätt att hitta det inlägget nu, men ska göra ett försök. Har klart för mig att det var i en diskussion gällande GTX 970 vs R9 390.

Visar det sig att jag har fel tar jag givetvis tillbaka påståendet.

Menade inte alls att du har fel, har flera gånger påpekat att dagens AMD kort har väldigt hög kapacitet och i de fall man faktiskt får ut den kapaciteten så presterar de väldigt bra. Är också övertygad om att DX12 definitivt ger bättre möjligheter att pressa ut mer ur GCN medan t.ex. Maxwell inte har lika mycket att hämta då man redan med DX11 får ut en väldigt hög andel av kapaciteten.

Min invändning var endast mot att jag skulle kalla GCN för robust. Försöker vara noga med att använda tekniska termer på korrekt sätt. Robust/bräcklig design (robust/fragile design) är hyfsat vedertagna begrepp.

Edit, lades till lite mer till denna post så svarar

Skrivet av blackeagle:

Skumt att aktien skulle gå ner för att de valt att satsa på den större mainstream-marknaden än entusiast-blocket, men jag vet inte hur de tänker. Menar de att AMD skulle få för låg vinst per kort bara för att försöka ta marknadsandelar eller något kanske?

Priset är väl det som som gör 480 konkurrenskraftig ja, både 1070 och 1080 är ju alldeles för dyra för att bry sig om för min del. De flesta jag känner är som jag och kan lägga drygt 2000kr på ett grafikkort, men inte 3000-4000 och mer, även om det finns några undantag

Som jag förstår artiklarna är det inte att man riktar sig mot massmarknaden som är problemet utan det man inte gillar är att Polaris 10 blev ett $199 kort, man hade nog önskat att det presterade nog för et $299 kort, vilket hamnar i "Performance" segmentet. Tror ingen förväntade sig att Polaris 10 skulle vara en direkt konkurrent med 1080, men man hoppades att den skulle kunna gå en match mot 1070 (hur det blir med det får vi dödliga vänta på till slutet av månaden).

Under de senaste 6-7 år har det varit en väldigt tydlig trend där försäljningen av AIB (Add In Boards, PCIe instickskort) faller i antal medan genomsnittlig försäljningspris på de kort som faktiskt säljs ökar. Artiklar som denna

High-end add-in boards shipments increased in Q1 2016, while all else declined

har duggat tätt senaste åren. Kolla in hur fördelning mellan segmenten ser ut nu i antal sålda kort, betänk sedan att marginalerna är högre längre upp så en klar majoritet av omsättning ligger nu på rätt dyra AIB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Kanske det, men den stora skillnaden här var ju att singelkortet hade nästan 100% belastning medan crossfire-lösningen låg på runt 50%, så det är en rätt rejäl skillnad mot vad det brukar vara.

Tycker det är konstigt att två kort som jobbar i 51% presterar bättre, det bör väl göra så att även ett skulle göra det i full load. Känns väldigt fel bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tycker det är konstigt att två kort som jobbar i 51% presterar bättre, det bör väl göra så att även ett skulle göra det i full load. Känns väldigt fel bara.

Ja, det är ett väldigt konstigt test, hade hellre sett ett singelkorts prestanda, men det kommer väl så småningom så man får väl strunta i den här skumma bilden så länge XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, det är ett väldigt konstigt test, hade hellre sett ett singelkorts prestanda, men det kommer väl så småningom så man får väl strunta i den här skumma bilden så länge XD

Ja, tyvärr fastnar man ju på det som inte känns logiskt men det är väl mänskligt antar jag.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att de menar att bara ett kort gick 100% det andra gick i 50%, så 1.5 RX480 kort e ungefär lika bra som ett 1080

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Inte för att jag känner mig som en fanboy (trots att mitt kraftfullaste grafikkort aldrig varit från nVidia), men mitt R9 290 duger nog fint en bit in på 2017 åtminstone.
Det enda som skulle få mig att köpa ett Rx 480 är nog om det kommer nån variant som går att klocka sanslöst eller låsa upp eller så

Sitter fortfarande på R9 280 och phenom II x6 så du ska då klara dig ett tag till :P.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Det kan ju vara så att de menar att bara ett kort gick 100% det andra gick i 50%, så 1.5 RX480 kort e ungefär lika bra som ett 1080

Robert Hallock förklarade på reddit att båda korten belastades ca 75%, vilket enligt honom beror på spelet, som ej kan utnyttja mer för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Jag har arbetat inom finans i flera år, och marknaden har inte alltid rätt, ex. börskraschen 07-08 bla. Vill inte outa mig för mycket, men skrev bla nyhetsbrev med ett antal tusen betalande prenumeranter.

Analytiker förstår sig inte alltid på företagen dom spekulerar i, för det är vad börsen är, spekulation, ingen sanning, om det vore sanning skulle det ej finnas några förlorare.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aeig:

@Yoshman: Jag har arbetat inom finans i flera år, och marknaden har inte alltid rätt, ex. börskraschen 07-08 bla. Vill inte outa mig för mycket, men skrev bla nyhetsbrev med ett antal tusen betalande prenumeranter.

Analytiker förstår sig inte alltid på företagen dom spekulerar i, för det är vad börsen är, spekulation, ingen sanning, om det vore sanning skulle det ej finnas några förlorare.

MVH

Ta det inte personligt, men anser de som skriver ekonomiska analyser har väl ungefär samma träffsäkerhet som spågummorna på tivoli. Skulle säg att jag själv som lekman inom området finans har betydligt bättre träffsäkerhet förutsatt att jag håller mig till företag inom IT-sektorn, en marknad jag har detaljkunskap om. I detta fall handlar det dock inte om en spådom om framtiden, det är en "after-the-fact" förklaring av något, i detta fall varför AMDs kurs började falla på ett annars stigande Nasdaq.

Titta på sammanställningen av marknaden från JPR, vad skulle du själv ha skrivit i ditt nyhetsbrev om AMD när de med detta släpp

  • totalt dödat allt från 380 och uppåt, man har nu raderat sig sig själv från alla högre segment där man officiellt inte har något nytt innan tidigt 2017 eller eventuellt oktober i år enligt obekräftade rykten

  • med priset indikerar man att siktet är på "mainstream", man lämnar alltså ungefär 50 % av marknaden, den mer lukrativa delen, exklusivt till Nvidia

  • trenden är för AIB marknaden är fallande försäljning, enda segmentet av den marknaden som växer är de dyraste modellerna där AMD i bästa fall har något i oktober och i värsta fall först i början av 2017

Jämförelsen med Apple på PC marknaden är inte långt borta. För några år sedan visade marknadsanalyser att Apple hade 6-8 % av världsmarknaden för PC, man hade däremot runt 90 % av marknaden för laptops >$1000. Trots sin rätt minimala marknadsandel i antal räknat drog Apple under den tiden ändå in ca 50 % av all vinst som PC-marknaden genererade. Race-to-the-bottom fungerar bara på marknader som ökar och där volymerna är enorma, AIB-marknaden är absolut inte en sådan idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Behövde köpa en ny datorskärm i går och det blev en 4K UHD och tanken var att komplettera med ett nytt grafikkort för 2000-2500 kr då mitt HD6870 inte klarar av 3840x2160. Men så läste jag om detta kommande kort på FZ i går, känns hål i huvudet att köpa något innan det har släppts och det går att jämföra bättre. Kommer att bli en lång juni!

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

[li]med priset indikerar man att siktet är på "mainstream", man lämnar alltså ungefär 50 % av marknaden, den mer lukrativa delen, exklusivt till Nvidia[/li]

Lukrativa delen till 90% är segmentet under 300$.
ditt resonemang är i förhållande till marknad och köpare ej överensstämmande.
480 presterar med ett pris på 199$ ca 15% under med okänd mhz i förhållande till 1070.
dvs AMD har täckt in allt utom 1080 som inte kan rendera snö korrekt i dx12 titlar för 8000kr.

så allt som jag kan utläsa, 480 är det grymmaste kortet nånsin inom gpu.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flopper:

Lukrativa delen till 90% är segmentet under 300$.
ditt resonemang är i förhållande till marknad och köpare ej överensstämmande.
480 presterar med ett pris på 199$ ca 15% under med okänd mhz i förhållande till 1070.
dvs AMD har täckt in allt utom 1080 som inte kan rendera snö korrekt i dx12 titlar för 8000kr.

så allt som jag kan utläsa, 480 är det grymmaste kortet nånsin inom gpu.

Din avatar får mig att inte ta dig helt seriöst... gör jag inte heller med folk som lovordar Nvidia och har gröna "pilar" som avatar

Förstå mig rätt, jag hoppas verkligen att AMD tar andelar och släpper bra kort.

Permalänk

@Yoshman:

Glöm inte 480 i cf, ca 400$ alltså samma prissättning som ett 1070, men samma prestanda som ett 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Är detta grafikkort efterträdaren till R9 380X?

Ja, 380/x.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ständig negativ ton och gnäll från en del användare, köp det grafikkort ni vill använda och lämna det därhän.

Det är bra för konsumenterna att AMD släpper ett kort med prestanda som Polaris för 199$, oavsett vilken typ av Fanboy som handlar.

Att VR redo kort kan köpas billigt gynnar utvecklingen.

MVH

Håller helt med dig. Folk borde försöka se utifrån andra perspektiv. Ett sådant här ''billigt'' grafikkort kommer inte bara gynna folk i den prisklassen men även kommer det gynna VR på grund av nu dess billigare och lättare tillgänglighet (d.v.s alla kommer nu inte behöva fetaste monsterriggen för att kunna få en bra VR upplevelse). Grafikkort marknaden kommer generellt sätt att förbättras på grund av ett kort med sådan prestanda men som samtidigt går för så lite pengar. Så allting handlar inte bara om ''Team green'' och ''Team red'' utan om allting. Ha det gött!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Flopper:

Lukrativa delen till 90% är segmentet under 300$.
ditt resonemang är i förhållande till marknad och köpare ej överensstämmande.
480 presterar med ett pris på 199$ ca 15% under med okänd mhz i förhållande till 1070.
dvs AMD har täckt in allt utom 1080 som inte kan rendera snö korrekt i dx12 titlar för 8000kr.

så allt som jag kan utläsa, 480 är det grymmaste kortet nånsin inom gpu.

Den mest lukrativa delen är inte där man säljer flest enheter utan där produkten antal sålda enheter * vinst per enhet är störst.

Och det är faktiskt inte mitt resonemang, alla marknadsundersökningar jag sett kring grafikkort pekar på att volymen som helhet minskar medan volymen av de dyrare modellerna ökar, så resonemanget står marknadsundersökningsföretagen för.

Skrivet av AlexanderLindhe:

@Yoshman:

Glöm inte 480 i cf, ca 400$ alltså samma prissättning som ett 1070, men samma prestanda som ett 1080.

Så länge CF/SLI bygger på AFR är det en utdöende teknik med tanke på riktningen som spelen tar just nu. I teorin kan andra tekniker användas med DX12 och Vulkan, men innan dessa går från gasform till fast form så bör man hålla sig borta från CF/SLI. Idag är CF/SLI något man tar till när det snabbaste enkel-GPU-kortet fortfarande inte ger nog med kraft, det är inget man ska ha som ett förstaalternativ i min mening.

Edit:
@Loleo: så hur stor tror du marknaden för de som är helt OK med att lägga 5000-8000 kr på själva VR-maskinvaran men inte tänker lägga mer än ~2000 på grafikkortet? Om VR blir mainstream så kommer definitivt det finnas en marknad för VR-kapabla grafikkort i den prisklassen, idag är VR bleeding-edge teknik och därmed en väldigt dyr teknik som nästan uteslutande lockar entusiaster.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Så länge CF/SLI bygger på AFR är det en utdöende teknik med tanke på riktningen som spelen tar just nu. I teorin kan andra tekniker användas med DX12 och Vulkan, men innan dessa går från gasform till fast form så bör man hålla sig borta från CF/SLI. Idag är CF/SLI något man tar till när det snabbaste enkel-GPU-kortet fortfarande inte ger nog med kraft, det är inget man ska ha som ett förstaalternativ i min mening.

Faktum är att i nuläget verkar det funkar rätt bra med en hel del spel, ca 50% högre resultat i medeltal av de här 15 testade spelen för Nano tex. http://www.pcgamer.com/gtx-1080-review/
EDIT:"If you're already running a high-end SLI or CrossFire setup, a single GTX 1080 may not be enough to cause you to jump ship, but for users looking to get dual-GPU levels of performance without the hassle, this is a seriously tempting offer."

Och för oss som använder grafikkorten till ex. Folding@home eller MilkyWay@Home kan man använda alla grafikkort man kan knöka in i datorn fullt ut, med eller utan crossfire.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlexanderLindhe:

@Yoshman:

Glöm inte 480 i cf, ca 400$ alltså samma prissättning som ett 1070, men samma prestanda som ett 1080.

Mmm vill se alla 4GB VRAM jobba finfint i 3440x1440 och 4k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ta det inte personligt, men anser de som skriver ekonomiska analyser har väl ungefär samma träffsäkerhet som spågummorna på tivoli. Skulle säg att jag själv som lekman inom området finans har betydligt bättre träffsäkerhet förutsatt att jag håller mig till företag inom IT-sektorn, en marknad jag har detaljkunskap om.

Jag tar det ej personligt, utan det var precis det jag syftade på, de aktörer som är verksamma på marknaden. Ju större desto mindre kontroll på detaljer, dvs dom flesta är inte gamers eller konsumenter av grafikkort.

Jag använder fundamental analys i mitt arbete och är väldigt framgångsrik, fokuserar på icke-noterade bolag och bolag noterade på mindre listor, för det finns en större potential för avkastning, OT.

Jag anser att AMDs satsning på 480X är ett intelligent drag, dom kan inte konkurrera med Nvidia i högre segment för tillfället, och när dom släpper en produkt som är nästintill likvärdig prestandamässigt fast i finare utförande ( jämför Fury X referenskylare med Titan X / 980Ti ) så är det trots detta ingen kund som köper dem framför Nvidia, varumärket är för svagt. Kunderna som har budget för ett high-end eller entusiastkort har också råd att välja märke, oavsett prestanda, kylare mm, dom väljer allt som oftast Nvidia.

Kunder i lägre segment är väldigt priskänsliga, dom väljer en produkt efter budget, likaså färdigbyggda datorer från större tillverkare. Då är ett 480X för 199$ perfekt om prestandan blir som utlovat ( vilket jag personligen hyser tvivel om ), om AMD kan dominera denna del av marknaden och göra den till sin egen så får dom ökade totala intäkter även om marginalerna sjunker, men framförallt stärker det varumärket på sikt.

Radeon Technologies Group är en omstart i sig, och varumärket Radeon måste byggas upp delvis från grunden, och då är detta en klok lösning med ett Bang For The Buck kort 199$ och Radeon Pro Duo för utvecklare och Prosumers. Nu finns det en möjlighet att RTG blir avknoppat och sålt, bla Intel är intresserade, men det återstår att se.

Oavsett vad så är det, i mitt tycke, rätt riktning för tillfället, Vega vet vi inte särskilt mycket om och jag misstänker att kretsen prestandamässigt blir en besvikelse ( jämfört med vad som förväntas utifrån spekulation ).

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Mmm vill se alla 4GB VRAM jobba finfint i 3440x1440 och 4k...

Ska ju finnas både 4 och 8gb versioner..

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk

Kul kanske blir ett sådant, om inte annat lär det pressa priserna för begagnade grafikkort, kanske kommer det vara möjligt att få ett 390x/980 för1000 lappen begagnat med lite tur.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT