Ta bort förfrågan om att uppgradera till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Ta bort förfrågan om att uppgradera till Windows 10?

Jag kör Windows 7 och det har börjat komma upp allt oftare och mer överrumplande förfrågningar om att uppgradera till Windows 10. Eftersom jag inte vill uppgradera till Windows 10 så vill jag ta bort dessa förfrågningar helt och hållet, så att jag inte råkar klicka ja när det plötsligt poppar upp.

Finns det något sätt man kan ta bort dessa förfrågningar helt?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag kör Windows 7 och det har börjat komma upp allt oftare och mer överrumplande förfrågningar om att uppgradera till Windows 10. Eftersom jag inte vill uppgradera till Windows 10 så vill jag ta bort dessa förfrågningar helt och hållet, så att jag inte råkar klicka ja när det plötsligt poppar upp.

Finns det något sätt man kan ta bort dessa förfrågningar helt?

Ja, men MS har inte gjort något UI där man lätt gör detta.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3080351 förklarar vilka registernycklar du ska sätta, men eftersom det är lite träligt så har t.ex. https://www.grc.com/never10.htm dykt upp (är ett litet program som sätter dessa åt dig).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack, jag provade programmet men ikonen om att uppgradera är fortfarande kvar i aktivitetsfältet?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tack, jag provade programmet men ikonen om att uppgradera är fortfarande kvar i aktivitetsfältet?

Har du startat om datorn? (logga ut, logga in kan räcka)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tack, jag provade programmet men ikonen om att uppgradera är fortfarande kvar i aktivitetsfältet?

Du måste avinstallera uppdatering KB3035583.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Du måste avinstallera uppdatering KB3035583.

Det stämmer såvitt jag vet inte om man istället bara följer MS instruktioner för att stänga av gwx i registret (se tidigare inlägg).
Det är väl om man börjar avinstallera uppdateringar som man istället hamnar i någon form av oändlig strid med olika versioner som windows update kommer dragande med?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det finns en drös KB du bör avinstallera på windows 7 både för att slippa skit om win10 , men även för att öka din integritet då windows 7 också har ett par installerade keyloggers och andra trojaner som microsoft tryckt dit..

Finns flera källor på detta men de kan du googla fram själv. Dock har jag en lista här som b.la. en kille här på forumet sammanställt, han har även en webbsida om det.
http://www.grynnan.se/winx/

Remove these updates:
KB2952664 (regestry tweaker, forces win10 on user) - DONE
KB2976978 (8 & 8.1)
KB2990214 (7)
KB3021917 (7) - DONE
KB3035583 (Win10 nag and installer.) - DONE
KB3044374 (8.1)

Telemetry "spywares"
KB2902907
KB3022345 (Keylogger)
KB3050265
KB3065987
KB3068708 - DONE
KB3075249 - DONE
KB3075851
KB3075853 (8)
KB3080149 - DONE
KB3112343 - DONE

(ignorera DONE osv.. det e egna anteckningar).

Bästa och enklaste sättet att göra för att ta bort alla dessa är:

1. Start a commandpromt (Win+R type CMD in Run)
In the Command promt, type (without quotes) "Powershell".
Paste this script (Right click):

get-hotfix -id KB3035583,KB2952664,KB2976978,KB3021917,KB3044374,KB2990214,KB2902907,KB3022345,KB3050265,KB3065987,KB3068708,KB3075249,KB3075851,KB3075853,KB3080149,KB3112343,KB3022345

OCH

get-hotfix -id KB3035583,KB2952664,KB2976978,KB3021917,KB3044374,KB2990214,KB2902907,KB3022345,KB3050265,KB3065987,KB3068708,KB3075249,KB3075851,KB3075853,KB3080149,KB3112343,KB3123862

2. To uninstall those you have installed, first write "exit" (without quotes") to exit powershell.
While still in the command promt, write:

wusa /uninstall /kb:####

Where #### is the KB number from the list made in step 1. You need to run this for each ####, do not reboot if promted, go through, and uninstall 'em all.

3. Reboot.

4. Go to step 11 in www.grynnan.se/winx

5. Micro$oft is agressivly pushing win10. Use the powershell string every 2weeks to make sure they don't push updates you've hidden.

. Därefter hade jag kört

https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/

Spybot anti beacon för att stoppa flera av de tjänster som används vid telemetri osv med.. Det e superenkelt, du kan laddda ner deras spybot anti beacon från länken. Köra den direkt eller installera den. Trycka på knappen för att blocka allt. Starta om datorn. Sedan köra den igen och klicka igen (jag behövde köra den 2 ggr för att blocka allt). STarta om igen. Och voila!

Sen om du vill fortsätta köra windows updates eller inte är upp till dig men jag har stängt av det här varjefall.. Kommer fler virus där igenom än från andra källor IMO...

EDIT: Om du skall stänga av windows update så bör du ha full kontroll över det. Man bör ha ett antivirus och en brandvägg för att skydda sig så väl man kan oavsett. Men jag rekommenderar inte att ha det permanent avstängt. Man kan checka in med jämna mellanrum, googla runt lite för att hita de nya ovälkommna KB som microsoft släppt. Uppdatera det i sin lista av "remove this ASAP" . Köra windows update igen och få alla uppdateringar. Sedan följa stegen ovan igen för att ta bort de KB man inte vill ha med i efterhand.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Sen om du vill fortsätta köra windows updates eller inte är upp till dig men jag ahr stängt av det här varjefall.. Kommer fler virus där igenom än från andra källor IMO...

Det där känns som en direkt farlig väg att gå. Isf bör man byta OS helt istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara att följa instruktionerna här http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.641700/stoppa-uppgradering-u...

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Nahh tvivlar på att det är särkilt "farligt" .. En längre period kanske men du ska köra på ett antivirus och en firewall. Sedan får man hålla sig uppdaterad. Kanske finns en ny lista med alla virus KB som microsoft släppt om 3 månader. Då kan man göra om processen, köra windows update igen och sedan direkt efter avinstallera trojanerna enligt den nya listan då.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@evil penguin:

Nahh tvivlar på att det är särkilt "farligt" .. En längre period kanske men du ska köra på ett antivirus och en firewall. Sedan får man hålla sig uppdaterad. Kanske finns en ny lista med alla virus KB som microsoft släppt om 3 månader. Då kan man göra om processen, köra windows update igen och sedan direkt efter avinstallera trojanerna enligt den nya listan då.

Ja, om man verkligen fortsätter på det där viset regelbundet så bör det fungera så länge det inte finns beroenden mellan blockade och viktiga uppdateringar. Känns knappast lämpligt att rekommendera till andra utan förbehåll, dock.

Jag ser iaf huvudalternativen som att antingen installera 10 (ett inte så tokigt alternativ på det hela taget) eller att följa MS instruktioner för att stänga av gwx och uppdateringen och fortsätta att installera viktiga uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, om man verkligen fortsätter på det där viset regelbundet så bör det fungera så länge det inte finns beroenden mellan blockade och viktiga uppdateringar. Känns knappast lämpligt att rekommendera till andra utan förbehåll, dock.

Jag ser iaf huvudalternativen som att antingen installera 10 (ett inte så tokigt alternativ på det hela taget) eller att följa MS instruktioner för att stänga av gwx och uppdateringen och fortsätta att installera viktiga uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har rätt. Jag var lite väl hastig i middag inlägg på morgonkvisten och borde inkluderat att man skall ha full kontroll över situationen om man ska stänga av automatiska uppdateringar över en längre tid.
Dock tror jag personligen inte att det är några problem egentligen men det skall ändå nämnas. Ska redigera mitt inlägg när jag är tillbaka vid datorn.

De KB uppdateringarna som listats är dock problemfri att ta bort. Deras enda syfte är att irritera eller spionera och har inga andra viktiga funktioner för operativsystemet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Tråkigt att så många väljer att stanna kvar på gamla OS, leder inte till fler DX12 only spel direkt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tråkigt att så många väljer att stanna kvar på gamla OS, leder inte till fler DX12 only spel direkt.

Tråkigt att så många enbart ser en sida av myntet. Trots alla varningstecken i samhället och vilken väg det är på väg så tänker man bara "Jo men det är ju för att jaga terrorister som varenda människas hem skall få en övervakningskamera installerad av staten". Ja lite grov jämförelse men det är för att visa på poängen att jag inte bryr mig ett skit om att jag skall kunna få "bättre skräddarsydd reklam" till mig och det är därför jag skall gå med på att min personliga integritet blir kränkt...

Om du googlar runt lite eller läser lite här på forumet så kan du lära dig mer om varför många faktiskt undviker windows 10. Om du skiter i varför så kan du antingen låta bli att kommentera om andras anledningar då vi kanske ser mer i det än att det inte skulle bli lika många dx12 spel då (lol på den förresten)..

Men Vi som värnar om personlig integritet gör det inte för att förstöra för såna som dig.. Tvärtom... Världen hade sett väldigt annorlunda ut om man inte stått upp för sina rättigheter igenom tiderna.. Och då verkligen inte till det bättre...
Nu om någonsin är det tid att ifrågasätta det som händer i vår IT värld då utvecklingen av "kontroll på medborgare" går väldigt snabbt och jag är övertygad om att windows 10 och det vi ser på den fronten kommer ha en stor roll i framtiden..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nima2001:

Tråkigt att så många enbart ser en sida av myntet. Trots alla varningstecken i samhället och vilken väg det är på väg så tänker man bara "Jo men det är ju för att jaga terrorister som varenda människas hem skall få en övervakningskamera installerad av staten". Ja lite grov jämförelse men det är för att visa på poängen att jag inte bryr mig ett skit om att jag skall kunna få "bättre skräddarsydd reklam" till mig och det är därför jag skall gå med på att min personliga integritet blir kränkt...

Om du googlar runt lite eller läser lite här på forumet så kan du lära dig mer om varför många faktiskt undviker windows 10. Om du skiter i varför så kan du antingen låta bli att kommentera om andras anledningar då vi kanske ser mer i det än att det inte skulle bli lika många dx12 spel då (lol på den förresten)..

Men Vi som värnar om personlig integritet gör det inte för att förstöra för såna som dig.. Tvärtom... Världen hade sett väldigt annorlunda ut om man inte stått upp för sina rättigheter igenom tiderna.. Och då verkligen inte till det bättre...
Nu om någonsin är det tid att ifrågasätta det som händer i vår IT värld då utvecklingen av "kontroll på medborgare" går väldigt snabbt och jag är övertygad om att windows 10 och det vi ser på den fronten kommer ha en stor roll i framtiden..

Inget hände och ingen med inflytande brydde sig i princip efter att det framkom att NSA spionerar hej vilt och godtyckligt på hela världen, så jag tror alla är medvetna om detta och tyvärr accepterar det. Det du talar om finns alltså redan och har skett under lång tid. Vet förövrigt inte varifrån du får att jag inte står upp för mina rättigheter? Det kunde inte vara mindre sant.

Vadå "lol på den"? repi - som är en framstående person bakom Frostbite motorn - påpekade själv att det är problematiskt att göra DX12 only spel när så många hänger kvar på gamla OS.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Inget hände och ingen med inflytande brydde sig i princip efter att det framkom att NSA spionerar hej vilt och godtyckligt på hela världen, så jag tror alla är medvetna om detta och tyvärr accepterar det. Det du talar om finns alltså redan och har skett under lång tid. Vet förövrigt inte varifrån du får att jag inte står upp för mina rättigheter? Det kunde inte vara mindre sant.

Vadå "lol på den"? repi - som är en framstående person bakom Frostbite motorn - påpekade själv att det är problematiskt att göra DX12 only spel när så många hänger kvar på gamla OS.

Ja för många år sedan fick vi FRA här i SVerige och mycket har även hänt innan dess.. Nej inget hände med lagen men folket sa ifrån och diskussioner öppnades överallt bland andra som tidigare var omedvetna.. Det hände, en ögonöppnare.
Men du har rätt, lagarna ändrades inte så då ska vi bara lägga oss på ryggen nu och låta storföretagen **** oss ? Eller? Har vi gett upp nu då? Låt dom göra vad vi vill... Vi går med på det bara vi får grymma DX12 spel!!!!!!! YES!!! Ge mig DX12 spel som för övrigt funkar jätte bra! geeee miggg!! Säga ifrån? Ifrågasätta? ähh inget händer ändå... Vaddå framtid, vaddå ögonöppnare, vaddå protestera antingen tyst protest, stå på torg med plakat eller bara diskuttera bland vänner familj och forum? Nej skit i det..... ge mig dx12 spel bara!!!!!!!!!!! Allt annat är bara "tråkigt"..

Tycker snarare det är tråkigt att trots alla varningssignaler och sånt som kommit fram om windows 10, bara blint följa som ett lamm.. Visst alla gör vad dom vill, men sitt inte här och säg till såna som faktiskt oroar sig om samhällets utveckling, att det är tråkigt att vi inte bara lägger oss på rygg.. Förhoppningsvis kommer vår protest att förändra microsofts beteende varjefall.. Sen för man göra sitt yttersta för att undvika de andra problemområdena som finns på andra arenor som mobiltelefonerna google osv osv.. Men att man ska tvingas att ha det så på sitt windows i sin persondator är inget jag bara kommer acceptera utan att göra något motstånd alls...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Nima2001 och andra för informativa inlägg!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag gjorde så här:

Gå till C:\Windows\system32\GWX
Ändra namnet på filen GWX.exe till GWY.exe

GWX (Get Window 10)

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk

Minns att det var två uppdateringar som jag tog bort. Tror att de var KB2952664 och KB3035583. Detta var dock inte tillräckligt. För att få bort alla rester från aktivitetsfältet var jag tvungen att gå in och rensa i registret.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Någon som har tips för windows 8.1. Nu har de gått så långt att de enda val jag har är att välja tid för uppgradering kan inte skjuta upp Kört Never10 räcker?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Någon som har tips för windows 8.1. Nu har de gått så långt att de enda val jag har är att välja tid för uppgradering kan inte skjuta upp

Never10
Bra att du hittar en tråd om samma ämne, men nästa gång kan du testa att läsa den också. Första svaret i tråden ger all information som kan tänkas behövas.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Never10
Bra att du hittar en tråd om samma ämne, men nästa gång kan du testa att läsa den också. Första svaret i tråden ger all information som kan tänkas behövas.

nope.....

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det finns en drös KB du bör avinstallera på windows 7 både för att slippa skit om win10 , men även för att öka din integritet då windows 7 också har ett par installerade keyloggers och andra trojaner som microsoft tryckt dit..

Finns flera källor på detta men de kan du googla fram själv. Dock har jag en lista här som b.la. en kille här på forumet sammanställt, han har även en webbsida om det.
http://www.grynnan.se/winx/

Tackar igen för detta inlägg. Vem på forumet är det som har sammanställt det?

Märker att det nu kommer upp massa nya "KB"-uppdateringar till Windows 7. Har du eller "Grynnan"(?) något tips om hur man kan snabbt bara få de ofarliga uppdateringarna, och avfärda spionvaran/malware/etc, utan att behöva kolla igenom varenda KB-nummer enskilt? Har just nu 20 stycken den vill installera.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.