GeForce Experience tar 10 minuter att starta

Permalänk
Medlem

GeForce Experience tar 10 minuter att starta

Hejsan!

Jag tycks ha problem med att starta GeForce Experience. När jag försöker starta snurrar den ett tag, för att sedan försvinna. Sen kommer det upp ett svart fönster, och jag får felmeddelande att programmet inte svarar. Istället för att stänga ner programmet väntar jag ett tag, och sedan så går faktiskt GeForce Experience igång. Total väntetid cirka 10 minuter.

Jag har provat att ominstallera programvaran, men problemet kvarstår. Jag kör på Windows 10, vilket jag antar kan vara orsaken.

Är det någon som upplevt liknande problem och/eller har en lösning på detta?

Tacksam för svar!

EDIT: Jag använder ett MSI GTX 970 4GB Gaming.

Permalänk
Medlem

@spjakarn:

"AMD's drivrutiner är alltid dåliga"

Var har du programmet installerat HHD eller SSD? på os disken eller vid sidan om?

Permalänk
Medlem

@Ruzikx:

Jag har installerat det på "OS-disken" som är en SSD.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med GE, men strunta i att starta programmet då? Eller ta bort det? Finns ju inte direkt några fördelar med programmet.

Permalänk
Medlem

@spjakarn:

Prova ta bort alla spår av Nvidia med "DDU" från Guru-3D
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Funkar fint de få gånger det strular med nvidia programvara/drivrutiner

EDIT Kör själv med win10 + msi gtx970

Visa signatur

i7 9700K | ASUS ROG Strix Z390-F | Corsair Vengeance LPX DDR4-3000 C15 - 16GB | ASUS GTX 1070 Ti | Samsung 850 EVO 500GB SSD | Fractal Design Meshify C | Noctua NH-D15 | Corsair RM750X 750W v2 | Asus 24" XG248Q 240 hz | Sennheiser Game Zero | Corsair K65 RGB Rapidfire | Logitech G703

Permalänk
Medlem

@spjakarn:

byt virusprogram, panda cloud gillade verkligen inte GE.
Hängningar och extremt slött, bytte AV och det fungerar som vanligt igen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har inga problem med GE, men strunta i att starta programmet då? Eller ta bort det? Finns ju inte direkt några fördelar med programmet.

Om det inte finns några fördelar varför använder du det själv då?

Shadowplay är toppen btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Om det inte finns några fördelar varför använder du det själv då?

Shadowplay är toppen btw

Tog inte bort det efter att jag installerat första gången. Vill man spela in så finns andra gratis bra program som t.ex OBS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tog inte bort det efter att jag installerat första gången. Vill man spela in så finns andra gratis bra program som t.ex OBS.

Shadowplays filer håller högre kvalité än OBS. Om man ser till prestanda/kvalité.

Efter jag sålde mitt 970 så kör jag bara fraps. Fungerar också bra. Önskar att jag hade kunnat använda AMD's raptr men filerna fungerar inte att importera i Adobe Premiere ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

@spjakarn:

"AMD's drivrutiner är alltid dåliga"

Var har du programmet installerat HHD eller SSD? på os disken eller vid sidan om?

Ja fast GE är knappast en drivrutin utan ett program som jag själv aldrig använder...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tog inte bort det efter att jag installerat första gången. Vill man spela in så finns andra gratis bra program som t.ex OBS.

Fast nu fungerar ju shadowplay lite annorlunda..Du kan spela in bakåt i tiden vilket du knappast kan med OBS...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Önskar att jag hade kunnat använda AMD's raptr men filerna fungerar inte att importera i Adobe Premiere ...

Vill du ha hjälp med hur man konverterar dem till valfritt format förlustfritt så släng mig bara ett PM.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@LTxbox:

Tyvärr åtgärdade detta inte problemet, men tack iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Shadowplays filer håller högre kvalité än OBS. Om man ser till prestanda/kvalté.

Efter jag sålde mitt 970 så kör jag bara fraps. Fungerar också bra. Önskar att jag hade kunnat använda AMD's raptr men filerna fungerar inte att importera i Adobe Premiere ...

Tvivlar jag på, har man rätt inställningar (alltså inte inställningar för streaming) i OBS så får du toppnotch kvalité, filformatet är MP4.

Skrivet av fermia:

Fast nu fungerar ju shadowplay lite annorlunda..Du kan spela in bakåt i tiden vilket du knappast kan med OBS...

Bakåt i tiden? Vad menar du? Spola bakåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tvivlar jag på, har man rätt inställningar (alltså inte inställningar för streaming) i OBS så får du toppnotch kvalité, filformatet är MP4.

Du får väldigt gärna dela med dig av dem inställningarna i så fall. För även om jag har Maxbitrate i 10 000, quality på 8 och processprio på high så ser det skräpigare ut än både Shadowplay och Fraps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tvivlar jag på, har man rätt inställningar (alltså inte inställningar för streaming) i OBS så får du toppnotch kvalité, filformatet är MP4.

Bakåt i tiden? Vad menar du? Spola bakåt?

Du kan välja hur långt bak det ska spela in så det inte tar ut massa onödigt utrymme på hårddisken.

Allt emellan 1 minut och 20 minuter. Klickar du inte på knappen så sparas inget, såna saker är väl perfekt för folk som vill ha möjligheten att kunna spara något roligt som hänt i spelet eller till folk som grejar med montage och liknande.
Väldigt längesedan jag testade att ha det igång själv men då hade det nära på 0 inflytande på prestandan också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Man kan installera drivrutiner från Nvidias hemsida. Gör som jag och strunta i geforce experience.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Man kan installera drivrutiner från Nvidias hemsida. Gör som jag och strunta i geforce experience.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21191-nvidias-game-ready-dri...
Nu vet jag inte om dom ändrat sig dock men det återstår väl att se eller om dom bara skjutit upp när det startar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bakåt i tiden? Vad menar du? Spola bakåt?

Shadowplay spelar in hela tiden och sparar en viss tid tillbaka(som användaren själv får bestämma) temporärt. Om du gjorde något snyggt eller roligt som du vill få på film så trycker du på spela in knappen(Skuggning?) och det klippet sparas i vald längd. Allt annat tas bort när det passerat din valda tidsgräns.

Mer eller mindre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Du får väldigt gärna dela med dig av dem inställningarna i så fall. För även om jag har Maxbitrate i 10 000, quality på 8 och processprio på high så ser det skräpigare ut än både Shadowplay och Fraps.

Antar att du menar när det ser grumligt ut? Vet inte vilke inställning som har att göra med det men för mig ser det i alla fall väldigt skarpt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

http://www.sweclockers.com/nyhet/21191-nvidias-game-ready-dri...
Nu vet jag inte om dom ändrat sig dock men det återstår väl att se eller om dom bara skjutit upp när det startar.

Jag kunde hitta senaste versionen på hemsidan utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag kunde hitta senaste versionen på hemsidan utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, frågan är om dom tagit tillbaka att GE kommer krävas eller ifall dom skjutit fram när det börjar bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, frågan är om dom tagit tillbaka att GE kommer krävas eller ifall dom skjutit fram när det börjar bara.

Som jag skrivit i en annan tråd angående det du länkat till så kom denna information inte direkt från nVidia, vilket ju kanske gör att den inte går att lita på, eller att de i det gröna laget ville lägga ut en blänkare hur detta skulle funka med spelarbasen. Ev ramaskri kanske har fått dem på andra tankar?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

det här programmet e kass. har samma problem på alla tre datorer. skärmen blir svart sen vit å säger att programmet ej svara..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem

format & install new OS

Permalänk
Medlem

Intressant nog är problemet löst nu i och med en uppdatering av GeForce Experience.

Permalänk
Medlem

@spjakarn: Mitt problem blev löst när jag tog bort någon feature som kom med på mitt Z170 Pro Gaming. Det hette game-någonting tror jag, något som berörde latensen eller liknande. Avinstallerade programmet och GE funkade felfritt.

Googlade runt för någon månad sedan och det man såg lite överallt var att det är GE som helt enkelt inte trivs med vissa andra program.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av onekind:

@spjakarn: Mitt problem blev löst när jag tog bort någon feature som kom med på mitt Z170 Pro Gaming. Det hette game-någonting tror jag, något som berörde latensen eller liknande. Avinstallerade programmet och GE funkade felfritt.

Googlade runt för någon månad sedan och det man såg lite överallt var att det är GE som helt enkelt inte trivs med vissa andra program.

Game first heter programmet Det optimerar nätverksprestanda för spel. Senaste versionen av GeForce Experience och Game First ska fungera ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onekind:

@spjakarn: Mitt problem blev löst när jag tog bort någon feature som kom med på mitt Z170 Pro Gaming. Det hette game-någonting tror jag, något som berörde latensen eller liknande. Avinstallerade programmet och GE funkade felfritt.

Googlade runt för någon månad sedan och det man såg lite överallt var att det är GE som helt enkelt inte trivs med vissa andra program.

Hmm det kan ligga nåt i det. Jag hade problem med hög latens i Overwatch betan. Läste mig till att det var GameFirst III som bråkade (som jag inte ens använde men den var tydligen installerat). Avinstallerade programmet och problemet försvann. Då kanske GeForce Experience började funka i samma veva!

(Kan inkludera att latensen före/efter låg på 200ms före, 30ms efter)

EDIT:
@kinc du hann före. Jag har förvisso aldrig använt programmet men det är ju kul o höra att de fixat det iaf!