Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

@videopac:
Jo för det funkar ju så fruktansvärt bra i Usa...

I USA måste företagen ge bra förmåner och säkerhet annars söker man jobb annanstans, faktum är att företagen i USA ofta har bättre säkerhet än vad svenska myndigheter kan ge dig. Om du har utbildning dvs

Visa signatur
Permalänk

Problemet i USA är att man inte behöver skatta för kapital på samma sätt.
De rika har väldigt mycket kapital, många kommer undan med 13-14% skatt.

Permalänk
Avstängd

Fast bolagsskatten är högre tex. Jag tycker våra skatter borde ligga på liknade, effektivesera offentlig sektor (behöver inte betyda nedskärning av säkerhet). Offentlig sektor äter upp pengar utan att vi får något för det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Känns som jag har alldeles för låg lön när jag läser denna tråd.

Oja. Men man undrar också hur många det är som kryddar till siffrorna lite.
Sedan beror det också på vart i landet man bor, i norr och längre in mot skogarna har man nog lägre löner, men samtidigt är det billigare att bo och leva.
Hade jag ett liknande jobb som mitt men runt Stockholmsområdet så skulle säkert lönen vara 5-10k mer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Dock brukar semestern vara betydligt kortare. Tid är det enda man inte kan köpa

Ja, ur den aspekten är det väldigt mycket sämre där borta. De bekanta jag har där jobbar dessutom betydligt mer än 40h per vecka.

Permalänk
Medlem

Kommer landa på ca 23500 + OB med sommarjobbet i sommar. Kommer att jobba som processoperatör på ett rätt så stort företag. Har gått natur på gymnasiet och sedan pluggat ett och ett halv år till civilingenjör (men har nu studieuppehåll).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jobbar som snickare på entrepenad, 40 h veckan och har ca 34000 innan skatt och 25000 efter:-)

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Kul med en till Nackademist!
Sitter på typ samma jobb som dig, större företag. 32k / mån, exades för ganska precis ett år sen.
Jobba mer gratis övertid och sök nya svåra uppgifter eller byt jobb, helt enkelt! Var jobbar du nu?

Är mindre/mellanstort företag i Stockholm på anläggnings sidan. Men växer rätt snabbt.

Får se hur det går, svårt att byta jobb då det är riktigt bra på företaget.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Oja. Men man undrar också hur många det är som kryddar till siffrorna lite.
Sedan beror det också på vart i landet man bor, i norr och längre in mot skogarna har man nog lägre löner, men samtidigt är det billigare att bo och leva.
Hade jag ett liknande jobb som mitt men runt Stockholmsområdet så skulle säkert lönen vara 5-10k mer.

Samtidigt så ser jag inte varför folk skulle krydda sin lön på ett anonymt forum... Men det du säger makes sense. Arbetar iofs I Göteborg menmen. Malmö och Stockholm har la pengarna

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UsAndThem:

Problemet i USA är att man inte behöver skatta för kapital på samma sätt.
De rika har väldigt mycket kapital, många kommer undan med 13-14% skatt.

Menar du avkastning på kapital? Vi har inte längre någon förmögenhetsskatt i Sverige och det har man väl inte i USA heller?

Det är ju intressant (läs: skrämmande) att se att vänstern börjar tjata om förmögenhetsskatt igen. Får de aldrig nog av att försöka införa orättvisor i skattesystemet? Otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Menar du avkastning på kapital? Vi har inte längre någon förmögenhetsskatt i Sverige och det har man väl inte i USA heller?

Det är ju intressant (läs: skrämmande) att se att vänstern börjar tjata om förmögenhetsskatt igen. Får de aldrig nog av att försöka införa orättvisor i skattesystemet? Otroligt.

Källa? Under KG Bergströms (på expressen.se) utfrågning av partiledarna i veckan hävdade Löfven att det inte är aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Samtidigt så ser jag inte varför folk skulle krydda sin lön på ett anonymt forum... Men det du säger makes sense. Arbetar iofs I Göteborg menmen. Malmö och Stockholm har la pengarna

Lägg därtill att många säkerligen drar sig för att bidra med sina löner efter att de sett att så många verkar tjäna otroligt bra. Snittet är garanterat avsevärt lägre på Sweclockers än denna tråd ger sken av.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kör bulle i mälardalen, jobbar max 12 timmar i veckan och lyfter runt 67k/mån efter skatt.

Vill integrera lite media i taxin (kamera mm) men då bör lönen öka ca 10-12k per månad.

Jag menar, om man arbetar med media så är man klart värd närmare 100k/mån efter skatt.

Idiotisk tråd (men mitt inlägg är seriöst)!!

Permalänk
Medlem

Lönearbete är missgynnat i nuvarande skattesystem. Det är oklart varför det ska uppmuntras att man samlar på sig pengar genom att ha pengar snarare än att ersättas för att faktiskt ha utfört ett arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Oja. Men man undrar också hur många det är som kryddar till siffrorna lite.
Sedan beror det också på vart i landet man bor, i norr och längre in mot skogarna har man nog lägre löner, men samtidigt är det billigare att bo och leva.
Hade jag ett liknande jobb som mitt men runt Stockholmsområdet så skulle säkert lönen vara 5-10k mer.

Tror inte det är särskilt många.

De flesta jag sett skriver helt normala löner.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nyss fått löneökning så uppdaterar väl denna tråd med nya lönen.

Personbilsmekaniker jobbat i snart 3 år och ligger numera på 22,000 :- före skatt.

Ingångslönen låg på cirka 16.000 så är hyfsat nöjd för tillfället i.a.f.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Utvecklingschef, 43 papp.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk

32700, golvläggare ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som skriver netto/skattat? Om man ska tala om vad man tjänar så är det ju helt oväsentligt vad det är EFTER skatt. Skatten kan ju vara i princip vadsomhelt.

Skriv brutto-lönen, inget annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Exakt, platt skatt är rättvist, i absoluta tal skattar höginkomsttagare mer ändå, minska soc till 22%, samma som bolagsskatten

Ge mig ett enda exempel på fördelningspolitik där rika ger till fattiga har visat sig var ofördelaktigt. Gärna också tvärt om, ett exempel på då politik som gynnar rika varit lyckosam. Retorisk fråga - det finns inte.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

41 000 brutto. IT

Ingen utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ge mig ett enda exempel på fördelningspolitik där rika ger till fattiga har visat sig var ofördelaktigt. Gärna också tvärt om, ett exempel på då politik som gynnar rika varit lyckosam. Retorisk fråga - det finns inte.

Det handlar inte om fördelningspolitik eller inte fördelningspolitik utan om var nivån ska ligga.
Vid ett visst skattetryck blir det sämre istället för bättre.

Tror det nämndes förut.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lafferkurvan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Maskintekniker på stort företag

Brutto 28.300kr
Jobbar skift (ca 35h/vecka)

Har de senaste 4 åren legat mellan 550000-600000kr i årsinkomst.

ca 40000kr i bonus / år

Ingen utbildning.

Effektiv arbetstid per skift = 30-60 minuter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wow_jon:

Källa? Under KG Bergströms (på expressen.se) utfrågning av partiledarna i veckan hävdade Löfven att det inte är aktuellt.

Lyssna på vad vänstern säger (f.d. VPK). Löfven inser* ju självklart att det vore idiotiskt att jaga företagsamt folk ur landet som hans föregångare gjorde på 70-80-talen.

*Nåja, kanske inte Löfven personligen men någon smart i regeringen lär det väl finnas (och då menar jag verkligen inte någon MP:are).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusmedc:

41 000 brutto. IT

Ingen utbildning.

Vad menas med ingen utbildning i detta fall, och vad jobbar du med?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

48000 brutto med avlönad övertid och 6 veckors semester. Mekanikkonstruktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

IT-support, officiellt 1st-line men gör mycket som annars ska till 2nd.

Konsult, jobbar 36h per vecka i skift.

Landar på ca 20k efter skatt i snitt.

Utbildning?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Maskintekniker på stort företag

Brutto 28.300kr
Jobbar skift (ca 35h/vecka)

Har de senaste 4 åren legat mellan 550000-600000kr i årsinkomst.

ca 40000kr i bonus / år

Ingen utbildning.

Effektiv arbetstid per skift = 30-60 minuter.

Hur blir 12 x 28.300 + 40.000 = 550.000-600.000 ?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Hur blir 12 x 28.300 + 40.000 = 550.000-600.000 ?

Resten är tillägg för obekväma arbetstider. Dvs skiftgång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturaL:

Resten är tillägg för obekväma arbetstider. Dvs skiftgång

Skickades från m.sweclockers.com

Ok! Bra betalt såvida du inte bara jobbar helger och nätter då (är inte insatt i vad det finns för olika slags skift).

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61