Microsofts mobildivision drabbas av nedskärningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nokia har att skylla sig själv när dem envisades stenhårt köra med Windows Phone os på sina Nokia modeller, hade dem kört med Android från dag 1 och skippad Windows Phone så hade dem inte gått från världsledande telefontillverkare till vara helt ointressant.

För inte ens utvecklare satsar pengar eller resurser för utveckla för Windows Phone eftersom alla insåg att dem inte skulle ta någon större marknadsandelar. App utvecklarna har som inget krav på sig satsa pengar på utveckla sina iOS / Android appar för Windows Phone så länge inte marknadsandelarna höjs.

Men kan dock bli liten ändring när XBOX One kommer och kör med UWP appar, UWP kommer ju funka på XBOX, PC, Mobiler och för app utvecklare som vill hitta just konsol marknad som XBOX / PS4 etc kan börja tänka sig utveckla när XBOX får.

Det är väldigt lätt att vara efterklok. Som fermia skrev så började problemen långt innan MS kom in i bilden:
Efter att Apple släppte iPhone så ville Nokia satsa på ett eget OS. Det var långt innan Android hade slagit igenom. Utvecklingen av det egna OS:et drog ut på tiden så efter några tvingades de ta beslut:
1) Fortsatta med ett eget OS
2) Använda Android och bli en av mängden av många andra tillverkare
3) Satsa på WP och bli en av få tillverkare

Idag kanske det andra alternativet låter självklart, men vid den tidpunkten hade Samsung blivit en dominant med sina Androidmobiler.
Skulle Nokia kunna komma ifatt? Hur kan man sticka ut bland alla andra tillverkare av Androidmobiler? Varför skulle en kund köpa Nokia istället för Samsung?
Nu valde man det tredje alternativet, kanske för att sticka ut mer.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Anställda drbbas. Microsoft "drabbas"

Snyggt att köpa upp en hel division och lägga ned efter några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nu gick ju Nokia skitdåligt även innan Microsoft kom in i bilden - de var alldeles för sena in på marknaden med smartphones och hade inget vettigt att komma med när alla ville ha en iPhone eller den senaste Android-luren. Hade de skippat sina egna tama försök till smartphone-OS och sagt nej till Microsoft och istället satsat på att bygga kvalitativa Android-telefoner så hade nog situationen sett annorlunda ut.

Nu sålde Nokia runt 100 miljoner smartphones 2010 och växte sin smartphonevolym fram till att Elop presentera samarbetet med Microsoft. Symbianenheter som N8 fick inga uppföljare, allt arbete på Qt och MeeGo lades ned. Och det tog flera år efter det för att Microsoft skulle få featureparitet i WP8.X med Symbian och MeeGo, även när det gäller sådana saker som integration med Microsofts tjänster. 2010 var det också Devices & Services som gick med vinst medan NSN (nätverk) och Navteq (idag fristående Here) blödde. Hela poängen med samarbetet var ju att avveckla den europeiska konkurrenten som Nokia utgjorde med utvecklingen i Symbian och MeeGo, så det var väldigt lyckat sett från Microsofts sida. Utan det hade utsikterna för WP/W10M kanske sett ännu sämre ut. Det var just det abrupta i att presentera ett plattformsbyte som fick D&S att störta, för det betyder att ge upp stödet/utvecklingen för nuvarande enheter. De hade inte kunnat rädda sig genom att göra samma misstag fast med Android, måste finnas framtidsutsikter, en roadmap som går att förstå vid så stora förändringar.

Nu blev de-facto budskapet från Nokia i början av 2011 att vi bara satsar på Nokia OS/Asha (gamla S30/40) och att de i framtiden skulle släppa telefoner med Microsoft framtida operativsystem som skulle ha grava tekniska begränsningar flera år framöver och var 2011 inte mer än "featurephone"-satsningen WP7.X. Vid den tidpunkten kunde du såklart inte byta smartphone-volymerna med featurephones och det de faktiskt arbetade med var en kraftigt minskande featurephone-marknad istället för att satsa på deras egna smartphones.

Permalänk
Medlem

Synd att W10 för mobilt inte tagit fart som man trodde, men det ska tydligen ha varit en del problem i början, oklart hur det är nu dock. Dessutom var lumia 950 och 950Xl för dyra.

Permalänk

Inte förvånad. Körde Windows Phone tidigare och var aldrig nöjd med det. Microsoft har av någon anledning väldigt svårt att hålla fast vid en strategi när det gäller deras mobila satsningar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Rättelse av artikeltexten: "För tre år sedan köpte Microsoft upp Nokia och dess mobildivision" ska vara "För tre år sedan köpte Microsoft upp Nokias mobildivision" Microsoft köpte INTE resten av Nokia, varken Nokias gummiproduktion, förbrukningsartiklar, maskindelar eller nått annat av koncernen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Wow. Folk vet inte vad de snackar om...

Köpte Nokia 1520 efter att jag bränt ut 5 samsungmobiler, diverse verkstadsbesök, m.m. Fastnade för WP, enkelt, "rent" och för mig stabilt. Ja det finns inte lika mycket appar. men har allt jag behöver och lite till. Saknar kanske 2 appar till WP, nr ett är officiell chromecast app, och andra är steam.

Nuhar jag gått över till MS 950XL som jag älskar. Har ett problem med den, den startar om sig om man är connectad till 5Ghz WiFi. Men är inte så jobbigt att använda 2,4 Ghz istället. Förhoppningsvis så rättas det till i en uppdatering.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Många av oss förutsåg detta. Jag trodde själv vid köpet att det var licensparken de ville åt.
Då google och apple är så pass starka på marknaden och ms låg efter, vilket de gjort länge på konsumentmarknaden för mobiler, så behövde de sattsa hårt och behövde nytänk samtidigt, varför skulle någon annars byta från android eller iphone vid nästa köp. Detta skedde inte.

Däremot är inte Microsoft helt utan nytänk, surface book pro tex fick apple och flertalet datortillverkare att tappa hakan helt. Grym produkt, surt att den inte kommit till Sverige men sprider sig sakta till fler länder. Version 2 är btw på ingång.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av fermia:

Fast nu var ju typ redan företaget nerkört i botten innan MS köpte upp dom..

Misstaget Nokia gjorde var att inte komma ut med smartmobiler i tid och när dom väl gjorde det så valde dom ett eget operativsystem som var helt värdelöst.
Dom skulle ha börjat med Android istället..

Nokia hade både smarta mobiler och eget smartphoneoperativ långt före, det var inget de började med sedan och nej det var inte helt värdelöst, en av fördelarna med det var riktigt bra multitasking och systemkraven var oerhört låga.

Skrivet av fermia:

Stämmer ju inte direkt
Det började långt innan MS kom in i bilden

Nokias problem började på allvar år 2007. Då rasade lönsamheten, personalen skars ned, aktien föll i värde, likaså tappade bolaget viktiga marknadsandelar.
Konkurrenssituationen förändrades år 2007 då Apple lanserade iPhone-mobilen och Nokias eget operativsystem Symbian fick konkurrenter.
Gällande smarttelefoner har Nokias globala marknadsandel minskat från drygt 50 procent till under 5 procent.
År 2010 var ett krisår med sjunkande marknasdandelar. Stephen Elop från Microsoft tog över ledarskapet vid Nokia.
År 2011 inledde Nokia samarbetet med Microsoft och tog i bruk operativsystemet Windows Phone.
Som går lika illa som innan..

Lönsamheten rasade verkligen inte inte 2007.

Skrivet av UMJ:

Nokia har att skylla sig själv när dem envisades stenhårt köra med Windows Phone os på sina Nokia modeller, hade dem kört med Android från dag 1 och skippad Windows Phone så hade dem inte gått från världsledande telefontillverkare till vara helt ointressant.

För inte ens utvecklare satsar pengar eller resurser för utveckla för Windows Phone eftersom alla insåg att dem inte skulle ta någon större marknadsandelar. App utvecklarna har som inget krav på sig satsa pengar på utveckla sina iOS / Android appar för Windows Phone så länge inte marknadsandelarna höjs.

Men kan dock bli liten ändring när XBOX One kommer och kör med UWP appar, UWP kommer ju funka på XBOX, PC, Mobiler och för app utvecklare som vill hitta just konsol marknad som XBOX / PS4 etc kan börja tänka sig utveckla när XBOX får.

Nja nu kan man inte skylla på Nokia för att de valde WP. Nu var det så här, Google hade Motorola, Apple sin iPhone och MS hade ingenting på en marknad där mobiler var framtiden. Nokia hade antagligen inget val, hade inte Nokia gått med på WP hade de nog blivit uppköpta av MS som hade styckat upp Nokia, för MS var inte intressera av Nokia nätverksverksamhet och det är det som är Nokia idag. Med andra ord Nokia hade antagligen inte funnits idag om de inte valt WP.

Skrivet av Arzei:

Nu gick ju Nokia skitdåligt även innan Microsoft kom in i bilden - de var alldeles för sena in på marknaden med smartphones och hade inget vettigt att komma med när alla ville ha en iPhone eller den senaste Android-luren. Hade de skippat sina egna tama försök till smartphone-OS och sagt nej till Microsoft och istället satsat på att bygga kvalitativa Android-telefoner så hade nog situationen sett annorlunda ut.

Nej Nokia gick inte "skiitdåligt" innan WP, de var på nedgång sedan 2007, men "skitdåligt" gick de inte.

Skrivet av Feeku:

Jag tror inte Android hade gjort någon skillnad, endast Samsung tjänar nämnvärt på Android-lurar. Till stor del beror det på att de utvecklar egna soc:s, minnen, skärmar osv vilket skapar syngergistiska effekter inom företaget och trycker ner tillverningskostnaderna. Skulle Nokia ha gått Android hade de nog slutat som HTC.

Nokia ägde också sådan verksamhet ett tag, men de sålde av den. Samsung går inte heller lika bra som tidigare, kineserna med väldens största smartphonemarknad har börjat köpa egna mobiler nu. Tror Samsung är betydligt mindre på mobiler om ett par år.

Skrivet av danedi:

Rättelse av artikeltexten: "För tre år sedan köpte Microsoft upp Nokia och dess mobildivision" ska vara "För tre år sedan köpte Microsoft upp Nokias mobildivision" Microsoft köpte INTE resten av Nokia, varken Nokias gummiproduktion, förbrukningsartiklar, maskindelar eller nått annat av koncernen.

Fast Nokia har ingen gummiproduktion längre. Nokia idag sysslar i huvudsak med mobilsystem, precis som Ericsson.

Skrivet av IceDread:

Många av oss förutsåg detta. Jag trodde själv vid köpet att det var licensparken de ville åt.
Då google och apple är så pass starka på marknaden och ms låg efter, vilket de gjort länge på konsumentmarknaden för mobiler, så behövde de sattsa hårt och behövde nytänk samtidigt, varför skulle någon annars byta från android eller iphone vid nästa köp. Detta skedde inte.

Däremot är inte Microsoft helt utan nytänk, surface book pro tex fick apple och flertalet datortillverkare att tappa hakan helt. Grym produkt, surt att den inte kommit till Sverige men sprider sig sakta till fler länder. Version 2 är btw på ingång.

Licenserna behöll faktiskt Nokia själva, några sålde de till MS, men bara några.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av computergeekzor:

Okey bra! Jo man är ju lite trött på att alla köper Samsung och Apple telefoner. Är inte XL telefonen lite stor? xD Jag tyckte min 940 var stor xD

Varför? blir lite smått ireeterad när man läser sånt. kan folk bara inte få köpa vad dom gillar och vill ha?

Om någon vill ha en apple eller samsung så är det väl deras ensak?

Hade hellre suttit på en samsung alla dagar i veckan jämfört med WP, andra säger tvärt om.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av computergeekzor:

Tråkigt då jag har en Nokia Lumia 940 och är sjukt nöjd med den, planerar även att köpa en Microsoft 950 framöver!

Nokia Lumia 940? Vilken modell är det?

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Haft 920, 1020, 1520 och nu 950XL
Gillar Windows Phone.

Ni måste mena Lumia 930? Aldrig sett 940.. eller är ICON 940?

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Varför? blir lite smått ireeterad när man läser sånt. kan folk bara inte få köpa vad dom gillar och vill ha?

Om någon vill ha en apple eller samsung så är det väl deras ensak?

Hade hellre suttit på en samsung alla dagar i veckan jämfört med WP, andra säger tvärt om.

Om alla bara köper "en sak", så finns det inom kort bara en sak att välja på. Allt annat försvinner. Tycker du det är bra?

Själv vill jag ha valfrihet, jag vill varken ha en tråkig Samsung eller en mobil med iOS.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Wow. Folk vet inte vad de snackar om...

Köpte Nokia 1520 efter att jag bränt ut 5 samsungmobiler, diverse verkstadsbesök, m.m. Fastnade för WP, enkelt, "rent" och för mig stabilt. Ja det finns inte lika mycket appar. men har allt jag behöver och lite till. Saknar kanske 2 appar till WP, nr ett är officiell chromecast app, och andra är steam.

Nuhar jag gått över till MS 950XL som jag älskar. Har ett problem med den, den startar om sig om man är connectad till 5Ghz WiFi. Men är inte så jobbigt att använda 2,4 Ghz istället. Förhoppningsvis så rättas det till i en uppdatering.

Vad för samsung mobiler? Har haft en och den fungerar än, men touchwiz är inget trevligt UI (kör custom sen länge). Låter som du haft otur, för ingen tillverkare är perfekt.

Finns ju helt del andra betydligt trevligare androidmobiler.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Om alla bara köper "en sak", så finns det inom kort bara en sak att välja på. Allt annat försvinner. Tycker du det är bra?

Själv vill jag ha valfrihet, jag vill varken ha en tråkig Samsung eller en mobil med iOS.

Köp du då vad du vill ha, personligen så har jag inga problem om WP försvinner. Hade gärna sätt att något annat kommer istället. finare UI m.m

men det är jag, finns tusentals människor som tycker annorlunda

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Köp du då vad du vill ha, personligen så har jag inga problem om WP försvinner. Hade gärna sätt att något annat kommer istället. finare UI m.m

men det är jag, finns tusentals människor som tycker annorlunda

Jo visst, men jag skrev att jag kan ju inte det om det bara finns Samsung och iOS att välja på, för att alla andra köper dessa. Ingen vill eller kan tillverka en mobil som bara jag köper.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Synd!
Köpte en Lumia 550 på Telia häromveckan, olåst, för 795:- inkl kontant Surf. Helnöjd och då kör jag ändå lokalt konto som på mina datorer i W10, så jag har inte tillgång till Stores appar.
Skillnaden mellan W10 på pc o platta jämfört med W10 mobil är att du inte kan installera andra program i smartphonen.
Men Edge som jag avskyr jämfört med Firefox (och t o m Internet Explorer) på dator och o platta, älskar jag i telefonen.

Permalänk
Inaktiv

Inte förvånad, haft 2 st lumialurar och dom höll inte måttet någonstans. Men tråkigt för de anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för samsung mobiler? Har haft en och den fungerar än, men touchwiz är inget trevligt UI (kör custom sen länge). Låter som du haft otur, för ingen tillverkare är perfekt.

Finns ju helt del andra betydligt trevligare androidmobiler.

Fast nej, finns egentligen inget bättre eller mer komplett på marknaden än Samsung senaste 7 serie när man gräver i olika tester. Sen är ju smaken som baken. Men UI har höjt sig rejält senaste året elelr så, har själv en S7 och den är blixt snabb och snyggt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Fast nej, finns egentligen inget bättre eller mer komplett på marknaden än Samsung senaste 7 serie när man gräver i olika tester. Sen är ju smaken som baken. Men UI har höjt sig rejält senaste året elelr så, har själv en S7 och den är blixt snabb och snyggt är det.

Jo hört det blivit bättre, dock det test jag läst finns det kvar lite lagg (att systemet hänger sig någon sek då och då, trots prestandan finns).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nya Nokiatelefoner är dock på kommande. HMD global, ett nystartat finländkst bolag, har fått rätt att använda Nokia varumärket i 10 år, samt en del tillhörande patent o.s.v. De kommer att tillverka Nokia telefoner och surfplattor med Android.

HMD får även ensamrätt till Foxconns dotterbolag FIH Mobile Limiteds försäljnings- och distributionskaneler som köps av Microsoft. Därmed kommer HMD att även sälja billiga Nokiatelefoner, där varumärket Nokia fortfarande har en väldigt stor andel.

Nokia har inte själv aktier i HMD, och det är sannolikt att Foxconn är den största (den enda?) finansiären.

Källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Nya Nokiatelefoner är dock på kommande. HMD global, ett nystartat finländkst bolag, har fått rätt att använda Nokia varumärket i 10 år, samt en del tillhörande patent o.s.v. De kommer att tillverka Nokia telefoner och surfplattor med Android.

HMD får även ensamrätt till Foxconns dotterbolag FIH Mobile Limiteds försäljnings- och distributionskaneler som köps av Microsoft. Därmed kommer HMD att även sälja billiga Nokiatelefoner, där varumärket Nokia fortfarande har en väldigt stor andel.

Nokia har inte själv aktier i HMD, och det är sannolikt att Foxconn är den största (den enda?) finansiären.

Källa.

Rätt märkligt gjort, är ju rätt konstigt att MS sponsrar konkurrerande mobil och framförallt OS.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har en Microsoft Lumia sedan årsskiftet och det finns mycket att klaga på.

Grundprogrammen har många buggar, dessutom saknar en del funktioner Android och iOSs stockmjukvara har motsvarande. Sen är appbutiken fylld med inofficiella appar som efterliknar originalen hos andra mobil os.

Och när fan lär sig Cortana svenska? Avslutningsvis så skickar luren ut en jävla massa persondata från ren installation och tar en timma att pricka av allt.

Edit: Streama videoklipp äter upp mobildatan snabbt, av någon anledning ska bara 720p visas på skärmen och det går inte att ändra. Är det så svårt för dem att låta oss kolla på youtube i 360/480p?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Rätt märkligt gjort, är ju rätt konstigt att MS sponsrar konkurrerande mobil och framförallt OS.

De slipper ju alla kostnader de skulle haft om de behöll den delen av verksamheten. Redan under Elops tid så avvecklades nästan 30 000 anställda, men de har ju fortfarande tusentals anställda och flera anläggningar kvar även efter deras egna uppsägningsvågor efter de tog över D&S från Nokia. Foxconn vill givetvis ha lite nytta av affären. Det som tyngde Nokia runt tiden då iOS och Android började röra på sig var nätverk, och det går numera bra och de har också köpt upp fransk-amerikanska Alcatel-Lucent, vilket betyder att de har en betydande del av marknaden och samtidigt får mer bredd på produkterna, även om det betyder att de köpt upp produkter för områden de själva avvecklat tidigare i f.d. NSN. Vad de gäller Microsoft så valde de att samarbeta med en konkurrent, inte med bästa möjliga samarbetspartner, de ville ha bort konkurrensen från Symbian och MeeGo. Det var europérna som hade spöat deras tidigare Windows Mobile-satsning främst, Blackberry var relativt litet innan den förnyade smartphonevågen runt 2008-09 och framåt. Det betydde ju istället att de får förvalta enkla featurephones med Nokia OS (S30/S40/Asha) i flera år som du nu slipper.

I nuläget skräms de inte av tanken att Foxconn kan producera Android-enheter i Vietnam. De vill inte ha en stor organisation som sysslar med icke-MS teknologi och hårdvara utanför deras intresse. De flesta Android-tillverkare betalar också relativt stora licenspengar Microsoft kräver för så rudimentära saker som exFAT (ingår i standarder kring SD-kort) eller FAT32-stöd, eller helt enkelt bara för att slippa ospecificerade hot. Hur som helst tjänar Microsoft pengar på en lyckad Androidtillverkare och inget på att själv försöka avveckla verksamheten genom nedläggningar.

Permalänk
Medlem

Några här som borde läsa på en hel del alltså. Nokia var ju en spillra när MS tog över det. Det finns mängder med läsning på nätet om Nokias dåliga affärer och satsningar.

Sen är det ju inte bara MS som går bakåt, även Apple backar rätt bra. Det kommer inga direkta revolutioner inom mobilmarknaden längre.

http://www.svd.se/apple-rasar--google-mest-vardefulla-bolaget

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Några här som borde läsa på en hel del alltså. Nokia var ju en spillra när MS tog över det. Det finns mängder med läsning på nätet om Nokias dåliga affärer och satsningar.

Sen är det ju inte bara MS som går bakåt, även Apple backar rätt bra. Det kommer inga direkta revolutioner inom mobilmarknaden längre.

http://www.svd.se/apple-rasar--google-mest-vardefulla-bolaget

D&S gick med vinst när de vände sig till Microsoft och Elop – faktiskt med så mycket att hela koncernen gick med vinst, det är dessa affärsbeslut som gjorde att de försvann ut så snabbt. Börsvärde är inte så intressant att diskutera. Det var då det som idag är huvudverksamheten nätverk som till stor del drog ner den, men också kraschen på finansmarknaden. Det var med Microsoftsamarbetet som det blev kaos i D&S, inte innan och det var då konsumenterna vek av mot annat, försäljningen 2010 var t.ex. större än 2009 och deras smartphone-försäljning ökade i volym fram till Q1-2 2011. De gjorde något så fantastiskt att faktiskt t.o.m. ASP på smartphones sjönk när de väl infört Windows Phone. Microsoft satsning handlar inte bara om efter köpet av bolaget (egentligen verksamheten) gick igenom i början av 2014 utan de var djupt involverad i utvecklingen som ledde till det snabba raset. Qualcomm hade t.ex. knappt används av Nokia och blev ett krav för deras smartphonesatsning. De hade inte någon hårdvara för WP redo, L800 producerades t.o.m. av Compal. WP8-lurar började säljas först Q4 2012 – mer än ett och ett halvt år efter de annonsera planerna. Q1 2011 var Nokias försäljning inom D&S fortfarande större än Q1 2010. Det som hände andra kvartalet var att Elop presenterat sina planer, plus att memot läckte i samma veva och allt det skedde i slutet av Q1. Det ihop med att de annonsera att de lade ner redan annonserade modeller och utvecklingen av plattformen bådade inte gått, de hade ju inga Microsoft-enheter att sälja, WP7 NoDo (än mindre Mango) hade inte ens lanserats när planerna presenterades.

Utvecklarna som hade börjat köra Qt/C++ på ett modernt ramverk utvecklat av Nokia blev hänvisade till C# med PCL (innan WPRT/WinRT på WP8.X kom) och enheter som skulle dröja flera år innan de dök upp. Luften gick såklart ur överallt, det blev tomma löften istället för grejer som fungerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Nja, det var redan kört i botten av en tidigare Microsoft chef, vilken vart chef på Nokia, och inledde då satsningen med Microsoft på Windows Phone, vilket vart Nokias fall, och sedan köpte Microsoft upp bolaget billigt efter att Microsoft chefen kört det i botten.

Främsta anledningne var att Microsoft vill åt patenten, och Nokia var smarta på ett sätt att sälja av bolaget innan det förlorade mer i värde, och nu kan Nokia satsa på att börja om med ny mobildel.

Skrivet av AmdX2:

Ja helt otroligt att gå från superstark mobiltillverkare till en spelbricka för MS. hoppas Nokia hittar ut igen.

Tack vare en Microsoft chef som körde värdet i bolaget i botten, för att sedan Microsoft skulle kunna köpa upp det billigt och komma över patenten.

Skrivet av Wiggin:

Lyckat köp där MS...köpa ett företag för mångmiljardbelopp och sedan börja "effektivisera". Får lite kräksmak i munnen,

Det handlade mer om att Microsoft ville komma över patenten, de visste redan att Windows Phone var dött, då Nokia redan hade inlett samarbete åren före köpet med Microsoft, och pga det sjönk värdet som en sten i bolaget, och chefen återvände till Microsoft igen efter "bra jobb" att sänka värdet och göra det billigt för Microsoft med ett uppköp.

Skrivet av anon99339:

Det handlar väl om att Nokia köptes upp precis innan Satya Nadella tog positionen som VD och han verkar inte vara särskilt intresserad av att fortsätta med mobilsatsningen.

Dels det, och dels att Microsoft var mest ute efter patenten Nokia hade i sin portfölj, vilket de kom över billigt i och med att en Microsoft chef sänkte Nokias värde till botten, så det blev ett billigt uppköp.

Skrivet av fermia:

Fast nu var ju typ redan företaget nerkört i botten innan MS köpte upp dom..

Misstaget Nokia gjorde var att inte komma ut med smartmobiler i tid och när dom väl gjorde det så valde dom ett eget operativsystem som var helt värdelöst.
Dom skulle ha börjat med Android istället..

Precis, tack vare Stephen Elop som gick från chef på Microsoft till att bli chef på Nokia, och inledde samarbete med Microsoft och därmed satsningen på Windows telefoner, vilket körde bolaget i botten, värdet rasade och Microsoft fick bolaget billigt.

Skrivet av NidoKing:

Några här som borde läsa på en hel del alltså. Nokia var ju en spillra när MS tog över det. Det finns mängder med läsning på nätet om Nokias dåliga affärer och satsningar.

Sen är det ju inte bara MS som går bakåt, även Apple backar rätt bra. Det kommer inga direkta revolutioner inom mobilmarknaden längre.

http://www.svd.se/apple-rasar--google-mest-vardefulla-bolaget

Och de dåliga satsningarna beror på Microsoft själva, då det var en Microsoft chef (Stephen Elop) som inledde satsningen på Windows mobiler hos Nokia, och sedan köpte Microsoft upp Nokia billigt och Microsoft chefen återvände igen till Microsoft, och fick "good work" och en bra bonus :).

Och den där artikeln är fel, Apple är högst värderade bolaget ännu.
Tidningarna är för snabba med att skriva, de borde vänta minstone 5 dagar att skriva att "Google går om Apple, woho" innan de kan dra några slutsatser kring kursen. Och en aktiekurs varierar över tid, både över en dag, och över månader.

AAPL (Apple): Market Cap: 545.66B
Alphabet Inc (Google): Market Cap: 507.31B

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Folk här verkar glömma att Nokia nästan var helt borta från smartphonemarknaden när M$ köpte upp dem. De envisades med sitt Symbian och sen när de väl bytte operativsystem 5 år för sent så blev det till Windows som många inte ville använda, inte nödvändigtvis för att det var dåligt utan för att de appar de ville använda kanske inte fanns i det ekosystemet.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av PowerNet:

Nja, det var redan kört i botten av en tidigare Microsoft chef, vilken vart chef på Nokia, och inledde då satsningen med Microsoft på Windows Phone, vilket vart Nokias fall, och sedan köpte Microsoft upp bolaget billigt efter att Microsoft chefen kört det i botten.

Ja, och som det lilla virus han är så känns det som att han blev inskickad av MS för att sänka Nokia totalt så att de kan köpa upp allt billigare. Just det jag syftade på, och att det nu bara blir värre och värre.

Permalänk
Inaktiv

Mobila marknaden är otroligt viktig då det är i den riktning utvecklingen går. Företag som vill vara relevanta även i dirtsättningen måste vara med där i någon mån. MS lägger inte ner satsningen och rätt uppenbart att det inte gick bra innan. Får hoppas att de kan få fart på divisionen och börja konkurrera på allvar. Jag har varit sugen på en Windows Phone länge men ändå blivit andra modeller i slutändan.

Nokia var väl ändå på väg att gå under. Utan Microsoft hade Nokia förmodligen varit död idag. De klarade inte steget från simpla mobiler till smartphones även om dw fick ut någon enstaka omtyckt modell. På sätt och vis tack vare Microsoft har Nokia nu fått en ny chans och säkert fått tillgång till ny kunskap och teknik att använda för den nya satsningen. Får hoppas att de lärt sig något efter allt detta.

Skickades från m.sweclockers.com