Permalänk

Började som fastighetsskötare 1999 med en månadslön på 12000kr före skatt, idag ligger jag på 24500kr/m före skatt. har bara grundskola i grunden. Företaget jag jobbar på har gett mig de utbildningar jag behövt under åren. Jobbar idag som arbetsledare på samma företag.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag gick på Broby Grafiska KY-utbildning, gick ut 2009 och jag ligger på 39k i månaden och min fru ligger på 42k, samma utb. Förpackningsdesigner.

Vi gick in på 23k bägge två.

Det handlar om tillgång och efterfrågan inte vem som har mest år på akademiska studier.

Tillgång och efterfrågan är bara en liten del av förklaringen.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Tillgång och efterfrågan är bara en liten del av förklaringen.

Utveckla gärna vidare. Vad mer anser du vara viktigt i detta sammanhang?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Olegh:

Tillgång och efterfrågan är bara en liten del av förklaringen.

Jasså, utveckla gärna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tjänar 23500 före skatt, som receptionist, men då jag bara har grundskola känns det ok.
Har också gratis sjukvård och gym.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jasså, utveckla gärna.

Finns massvis med yrken där tillgången på arbetskraft är hög och efterfrågan låg men lönerna är skyhöga (tänkt t.ex. aktiemäklare med mera där folk slåss om att få sådana jobb). Sedan finns det andra där efterfrågan är skyhög men utbudet lågt där lönerna inte alls är speciellt höga, tänk undersköterska/sjuksköterska/lärare osv.

Tillgång och efterfrågan är bara en i lönesättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tillgång och efterfrågan är bara en liten del av förklaringen.

Utveckla gärna.

Jag har på senaste tid sett juniora utvecklare som anställs och direkt tjänar mer än seniora, på samma arbetsplats, enbart pga att marknaden/bristen är så sjuk att enda sättet att få in folk är att hosta upp stålar.

Sen är man ju såklart själv ansvarig för att driva sin löneutveckling, men ändå sjukt hur brist driver lönen extremt mycket mer än kompetens.
Detta för även med sig det tråkiga att folk byter jobb så sjukt ofta, varför stanna och kriga när man kan öka 30% genom att byta?
Detta är väl bra för individen, men det skapar stora problem på arbetsplatserna, vilket jag dagligen upplever.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aktsu:

Finns massvis med yrken där tillgången på arbetskraft är hög och efterfrågan låg men lönerna är skyhöga (tänkt t.ex. aktiemäklare med mera där folk slåss om att få sådana jobb). Sedan finns det andra där efterfrågan är skyhög men utbudet lågt där lönerna inte alls är speciellt höga, tänk undersköterska/sjuksköterska/lärare osv.

Tillgång och efterfrågan är bara en i lönesättningen.

Sant. Enig. Där har vi andra faktorer som synen på manligt och kvinnligt. Aktiemäklare är svårförklarliga men det är ett traditionellt status jobb. Generellt sett dock är ju tillgång och efterfrågan dominant i lönesättning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Etablerade lönestrukturer och status ska inte förringas. Det sätter liksom basnivån. Jämför t.ex en enklare ekonomiassistent-tjänst som kräver en viss kompetens och en tjänst som utvecklingsingenjör, också behäftad med kompetenskrav. Utbudet är snarlikt, men ingenjören kommer ändå erbjudas en lite högre lön helt sonika för att denne är just ingenjör.

Dessa standardlöner sätts av branscher i stort, främst genom större företag som har inarbetade lönenivåer som de kan hålla sig till. Dessa är såklart satta så nära den rådande standardlönen, justerat för erfarenhet. Homogenisering sker kontinuerligt och upprätthålls, där tillgång och efterfrågan gör lite till eller lite från, relativt basnivån.

Några som har fått upp sin basnivå (mha facket) är t.ex byggnadsarbetare. När nivån väl "är lagd" så är den väldigt svår att ändra på om det inte sker väldigt dramatiska (gärna nationella/internationella) omsvängningar i just tillgång och efterfrågan. Det behöver liksom inte finnas en fullödig motivering till varför lönen ska vara just så hög som den är, utan det är en effekt av historiska arbetsmarknadssituationer.

Som tur är, eller hur man nu ska se det, så gör våra svenska skatter att det inte är så jäkla stor skillnad på att tjäna ex. 30k eller 40k brutto.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Som tur är, eller hur man nu ska se det, så gör våra svenska skatter att det inte är så jäkla stor skillnad på att tjäna ex. 30k eller 40k brutto.

Det där är ett slag i ansiktet till oss som tjänar över 50k och ser vår värnskatt och inkomstskatt gå till skit

Visa signatur
Permalänk

33k

Visa signatur

Acer Predator X34, AsusX99 Rampage V Extreme, Intel Core i7-5930K, HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB, MSI GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB, Samsung 950-series PRO 512GB M.2 NVMe. Intel SSD 180GB 530 X2, Corsair Obsidian 750D, EVGA SuperNOVA P2 1200 W, Razer DeathAdder Chroma, Corsair K70 RGB MX Red, Corsair VOID Wireless SE RGB, Corsair Hydro H80i, Microsoft XboxOne Gamepad + Wireless Adapter PC.

Permalänk
Inaktiv

Ligger på ca 32k efter skatt, men tänker flytta till USA nästa år, och får betydligt bättre betalt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265228:

Ligger på ca 32k efter skatt, men tänker flytta till USA nästa år, och får betalt betydligt bättre där.

Men i gengäld mycket sämre arbetsvillkor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bart112:

Men i gengäld mycket sämre arbetsvillkor.

Beror mycket på företaget också, men man förlorar mycket säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265228:

Ligger på ca 32k efter skatt, men tänker flytta till USA nästa år, och får betydligt bättre betalt där.

Njae, skulle vara försiktig med att uttala mig om det. Du kommer inte få lika mycket i USA som i Sverige. Sjukvården där är inte den bästa om du inte tecknar dyra försäkringar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Njae, skulle vara försiktig med att uttala mig om det. Du kommer inte få lika mycket i USA som i Sverige. Sjukvården där är inte den bästa om du inte tecknar dyra försäkringar

Fast om man är välutbildad i USA och får ett välbetalt jobb så brukar företaget stå för allt det där. Det finns inte heller någon koncept där borta att man skall behöva betala skatt för förmåner, så man brukar få gott om saker som lunch m.m. betald också om man hamnar i ett högstatusyrke.

Det är burgarflipparna i USA som har det riktigt tufft med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazen:

ShaZam92: Nackademin, Anläggningsingenjör Infrastruktur.

Även lätt att få jobb efter utbildningen. De flesta blir erbjudna jobb på företaget de gjorde praktiken.

Kul med en till Nackademist!
Sitter på typ samma jobb som dig, större företag. 32k / mån, exades för ganska precis ett år sen.
Jobba mer gratis övertid och sök nya svåra uppgifter eller byt jobb, helt enkelt! Var jobbar du nu?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

Njae, skulle vara försiktig med att uttala mig om det. Du kommer inte få lika mycket i USA som i Sverige. Sjukvården där är inte den bästa om du inte tecknar dyra försäkringar

Beror på vart du jobbar, många stora företag som t.ex. Google erbjuder bra försäkring via jobbet, och lönen beror det på vad du jobbar med. Lönen inom mitt område ligger på runt 3 gånger högre (plus att skatten är betydligt lägre).

Permalänk
Avstängd

27000 brutto plus förmånsbil (Audi a6) strax
Jobbar mot byggföretag.
22 År.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det där är ett slag i ansiktet till oss som tjänar över 50k och ser vår värnskatt och inkomstskatt gå till skit

Mycket vill ha mer. Så även en som slår sig för bröstet och tycker att "tur förtjänar man". De andra ("skiten") tolkar jag det som att du minsann inte vill betala för. Förfärlig inställning. Vilket samhälle vill du ha egentligen?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Mycket vill ha mer. Så även en som slår sig för bröstet och tycker att "tur förtjänar man". De andra ("skiten") tolkar jag det som att du minsann inte vill betala för. Förfärlig inställning. Vilket samhälle vill du ha egentligen?

Platt skatt vore det enda rätta (det vill säga fast procent). Det är lätt att sitta och fördela andras pengar, speciellt om man inte bidrar med så mycket själv. Progressiv skatt är kontraproduktiv.

Permalänk
Medlem

@videopac:
Jo för det funkar ju så fruktansvärt bra i Usa...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Platt skatt vore det enda rätta (det vill säga fast procent). Det är lätt att sitta och fördela andras pengar, speciellt om man inte bidrar med så mycket själv. Progressiv skatt är kontraproduktiv.

Exakt, platt skatt är rättvist, i absoluta tal skattar höginkomsttagare mer ändå, minska soc till 22%, samma som bolagsskatten

Visa signatur
Permalänk

Erbjuden jobb inom Lager / tekniker.
18000/mån (om jag tackar ja)
Direkt ute från 4 års tekniskgymnasieutbildning (slutar om en vecka)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av foxzox7:

@videopac:
Jo för det funkar ju så fruktansvärt bra i Usa...

Vad får dig att tro att de inte har progressiv skatt i USA?

Målet för en progressiv skatt (i förlängningen) är att alla skall ha samma disponibla inkomst efter skatt. Det torde ge fina incitament att skaffa sig utbildning och jobba hårt. Eller kanske inte. Men det finns nog stater där man kan tänka sig sådana system; speciellt där man föraktar utbildning och initiativtagande. Förkom väl i Kambodja på 70-talet, ivrigt påhejat av svenska socialdemokrater. Det visade sig inte vara så lyckat ändå.

Permalänk
Medlem

35000:- innan skatt, arbetar som Kvalitetssamordnare på ett internationellt bolag.
5km hemifrån, gratis gymkort, massage, valfri telefon och en laptop för maximalt 10000:- vartannat år.
Gymnasieutbildning inom text och media, gjort hundåren inom kvalitet och skördar nu frukterna.
Bor i smålandsregionen.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har en egen firma som fotograf och har det lite blandat i inkomst per månad under året beroende på säsong, men brukar landa mellan 50-100000kr i månaden innan skattmasen ska ha sitt.

Det var riktigt bra betalt. Vad är det du fotograferar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sploofy:

Fast om man är välutbildad i USA och får ett välbetalt jobb så brukar företaget stå för allt det där. Det finns inte heller någon koncept där borta att man skall behöva betala skatt för förmåner, så man brukar få gott om saker som lunch m.m. betald också om man hamnar i ett högstatusyrke.

Det är burgarflipparna i USA som har det riktigt tufft med detta.

Dock brukar semestern vara betydligt kortare. Tid är det enda man inte kan köpa

Permalänk
Medlem

Känns som jag har alldeles för låg lön när jag läser denna tråd.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Mekingenjör

44000,- i snitt efter skatt
Traktamenten och milersättning inte medräknat vilket jag uppskattar till dryga 5-10000 efter skatt i månaden.

Visa signatur

Corsair 550D, i7 3770K @ 4.5 gHz, Asus Sabertooth Z77, Corsair H110, OCZ ZX 1000w, 3XSLI Gigabyte OC2 GTX670, Corsair Force 3 SSD, Samsung Evo 256 gb SSD, 2X1 gb 7200rpm Raid 0,3TB 7200 rpm, 4X4 GB Corsair Vengence 1600, Bitfenix Recon
Logitech Z-10, Logitech c920 HD Pro, Corsair K70, Asus RT-N66, Asus VE278. Samsung CLX 3185