Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Hedersmedlem

@anon5930: Kastade in Intel 535-SSD:n i min Asus laptop (Sata3) och jämförde den med Samsung 830 128GB....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Beställde den här powerbanken för avhämtning på Webhallen för 149 kronor. Finns det bättre alternativ eller borde man slå till (om man nu tittat lite halvt på en powerbank)?

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/242537-deltaco_powerban...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kent:

@anders190: Kastade in Intel 535-SSD:n i min Asus laptop (Sata3) och jämförde den med Samsung 830 128GB....
http://i.imgur.com/SJ8lstn.png

Kör ATTO istället för AS-SSD/CrystalDiskMark. Kontrollern som Intel disken använder (Sandforce2281) ogillar okomprimerad data starkt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Är den nedsänkta Macbook air 13,3 ett bra köp för universitetsstudier med surf och officepaketet som största användningsområde? Tror ni den kommer sänkas ännu mer innan hösten så det är värt att vänta eller är det bättre att slå till nu direkt? (svårt att veta såklart men uppskattningsvis)
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Gissar att macbook air inte kommer att gå upp i pris iaf. Antingen uppdateras den till retinaskärm eller kommer den utgå ur sortimentet när någon slags efterföljare släppts. Tror mer på det senare.

http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av missrawr:

Är den nedsänkta Macbook air 13,3 ett bra köp för universitetsstudier med surf och officepaketet som största användningsområde? Tror ni den kommer sänkas ännu mer innan hösten så det är värt att vänta eller är det bättre att slå till nu direkt? (svårt att veta såklart men uppskattningsvis)
Tacksam för svar!

Nej då den bara har 4gb ram

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Nej då den bara har 4gb ram

Vilket är det du svarar nej på? Menar du att jag inte bör köpa den eller att du inte tror den kommer sänkas mer?

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Kör ATTO istället för AS-SSD/CrystalDiskMark. Kontrollern som Intel disken använder (Sandforce2281) ogillar okomprimerad data starkt.

Det blir väl lika missvisande att använda sig av en benchmark som använder sig av data som är så lätt att komprimera?
Till exempel var det ATTO som Kingston sa att man skulle använda för att testa V300 för då fick den ju bra resultat trots att de hade bytt till betydligt långsammare NAND.
ATTO är ju en av de allra mest smickrande benchmarks som finns i övrigt också.

Man brukar inte bara ha data som går jättebra att komprimera eller data som inte går att komprimera heller utan en blandning.

Sen är ju Intel 535 inte en speciellt snabb SSD heller vilket man kan se i Intels egna specifikationer (om man tittar på IOPS och inte MB/s).

Permalänk

Är Harman Kardon Harman/kardon SoundSticks III bra högtalare för 990 kr 1 745 kr nu igen.
dock utan Bluetooth, bara 3,5 mm-ljudanslutning, in

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

@missrawr:

Köp inte , 4GB betyder att den e redan uråldrad så fort som du får den i handen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

WD Elements 5 TB Extern Hårddisk (svart)
1390:- (går endast att hämta i Butik, Collect@Store)

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-s...

Närmast på prisjakt e Dustin med 1699:- + frakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2796415

Logitech G35 599:-
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Billigast prisjakt Inet med 889:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403908

Länkat till fel headset

Fixat /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Slut

Permalänk
Medlem

Någon som slagit till på Elgigantens WD Elements 5 TB för att öppna den och använda disken internt? Vilken disk har ni isåfall fått? Verkar vara vanligt med blue, men har även sett folk få green och red.

Har också läst att vissa externa tillverkare ibland plockar bort diskens SATA-kontakt och kör en variant då disken är hard wired till kabinettens USB istället, men det kanske inte är något WD sysslar med?

Också lite nyfiken på om någon upplevt kvalitetsproblem med slaktade externa diskar jämfört med interna motsvarigheten.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Också lite nyfiken på om någon upplevt kvalitetsproblem med slaktade externa diskar jämfört med interna motsvarigheten.

Om du menar i allmänhet så har jag två gamla samsung (1TB och 2TB) som rullar på fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Någon som slagit till på Elgigantens WD Elements 5 TB för att öppna den och använda disken internt? Vilken disk har ni isåfall fått? Verkar vara vanligt med blue, men har även sett folk få green och red.

Har också läst att vissa externa tillverkare ibland plockar bort diskens SATA-kontakt och kör en variant då disken är hard wired till kabinettens USB istället, men det kanske inte är något WD sysslar med?

Också lite nyfiken på om någon upplevt kvalitetsproblem med slaktade externa diskar jämfört med interna motsvarigheten.

Om inte WD ändrat på den så är det inga problem att ta ur den och sätta in den i datorn istället, kör min så. Dock inte köpt på Elgiganten men det borde inte spela någon roll. I min satt det en Green.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikeybikey:

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLT...

A5000 Vit i lager! 2490kr, köp köp köp!

Sjukt bra kamera för pengarna! Slår många DLSR enligt DXOmark. Köpte en idag, min 4e kamera i samlingen efter Canon 100D, 750D och Sony A7R

Tack för tipset, beställde en sådan!

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Någon som slagit till på Elgigantens WD Elements 5 TB för att öppna den och använda disken internt? Vilken disk har ni isåfall fått? Verkar vara vanligt med blue, men har även sett folk få green och red.

Har också läst att vissa externa tillverkare ibland plockar bort diskens SATA-kontakt och kör en variant då disken är hard wired till kabinettens USB istället, men det kanske inte är något WD sysslar med?

Också lite nyfiken på om någon upplevt kvalitetsproblem med slaktade externa diskar jämfört med interna motsvarigheten.

Har haft två gröna WD som från början kom i varsitt externt kabinett. Det var vanliga diskar, bara att öppna upp och montera in i datorn. De tjänstgjorde först flera år i kabinett sedan flera år som interna diskar. Dom gav inte upp utan det var kapaciteten som var för liten för mina behov.

Men det verkar vara lite lotteri med vilken disk man får nuförtiden, förr gick det att se på produktnumret i alla fall.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du menar i allmänhet så har jag två gamla samsung (1TB och 2TB) som rullar på fint.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Om inte WD ändrat på den så är det inga problem att ta ur den och sätta in den i datorn istället, kör min så. Dock inte köpt på Elgiganten men det borde inte spela någon roll. I min satt det en Green.

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har haft två gröna WD som från början kom i varsitt externt kabinett. Det var vanliga diskar, bara att öppna upp och montera in i datorn. De tjänstgjorde först flera år i kabinett sedan flera år som interna diskar. Dom gav inte upp utan det var kapaciteten som var för liten för mina behov.

Men det verkar vara lite lotteri med vilken disk man får nuförtiden, förr gick det att se på produktnumret i alla fall.

Okej, det låter kanon! Fegar alltid ut när jag ser dessa diskar som även vid fullpris är någon hundralapp billigare än vanliga interna modellen, och dessutom har medföljande kabinett på köpet. Mitt "för bra för att vara sant"-alarm sätter igång direkt, för det måste ju finnas en anledning till budgetpriset liksom.

Inbillar mig alltid att man får diskar som jämfört med interna varianten inte klarat kvalitetskontrollen riktigt och därför används i externa lösningar som inte är designade för att till vara igång 24/7 som en intern disk, och därför skulle totalkrasha efter någon månads normal användning

Nåja, får se om jag vågar denna gång

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall det körs några kampanjer i helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Nån som vet ifall det körs några kampanjer i helgen?

Det är alltid kampanjer under helger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Om inte WD ändrat på den så är det inga problem att ta ur den och sätta in den i datorn istället, kör min så. Dock inte köpt på Elgiganten men det borde inte spela någon roll. I min satt det en Green.

WD har på stor skala bytt till Hitachi-diskar i sina hårddiskkabinetter. Väldigt ovanligt att stöta på WD-diskar.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

WD har på stor skala bytt till Hitachi-diskar i sina hårddiskkabinetter. Väldigt ovanligt att stöta på WD-diskar.

Enligt recensionerna på Elgigantens hemsida så sitter det WD blue diskar i enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PEN:

Enligt recensionerna på Elgigantens hemsida så sitter det WD blue diskar i enheten.

De är ju lite utdaterade, undra om någon har köpt nu på sistone som kan bekräfta att det fortfarande sitter Blue i?

Permalänk
Medlem

Slog till på en Apple TV 4th gen, kommer inte köpa 4K-TV på 3-4 år ändå. 😁
Vill slippa kombinera Apple TV 3rd gen med Boxee Boxen.

Permalänk
Skrivet av Lexius:

HIFI MAN 350 på massdrop för 700kr kostar 3k+ annars . Är lite avis att detta erbjudandet inte fanns när jag skulle köpa lurar .
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-hifiman-he-350

Nej, 700kr stämmer knappast. För det första så får vi lägga till 15 dollar frakt och är då uppe i 115 dollar.
Sedan tillkommer moms à 25% (även frakten ska moms betalas på)
115*1,25=143.75
Det tillkommer så gott som alltid en expeditionsavgift som transportören tar ut, men eftersom jag inte är helt säker på hur stor den är väljer jag att inte ta med den i beräkningen. Det skiljer lite mellan bolagen, men någonstans mellan 80 och 200kr brukar den vara.

Dvs 1195kr + expeditionsavgift

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

+ massdrop säljer aldrig exklusiva produkter till ordinarie pris ($300.00 MSRP), så $99.99 borde anses som ordinarie pris.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Wille1504: Så typ dubbla "fynd" priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Nej, 700kr stämmer knappast. För det första så får vi lägga till 15 dollar frakt och är då uppe i 115 dollar.
Sedan tillkommer moms à 25% (även frakten ska moms betalas på)
115*1,25=143.75
Det tillkommer så gott som alltid en expeditionsavgift som transportören tar ut, men eftersom jag inte är helt säker på hur stor den är väljer jag att inte ta med den i beräkningen. Det skiljer lite mellan bolagen, men någonstans mellan 80 och 200kr brukar den vara.

Dvs 1195kr + expeditionsavgift

Var grymt sugen ända tills jag insåg att vi pratar om att betala om 3 dagar för att få en vara tidigast i aug/sep. Då kan jag lägga ut priset för motsvarande produkt här i sverige direkt och kalla det tjänad ränta eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Slog till på en Apple TV 4th gen, kommer inte köpa 4K-TV på 3-4 år ändå. 😁
Vill slippa kombinera Apple TV 3rd gen med Boxee Boxen.

Jag köpte den också!

Infuse Pro + NAS = guld
jag är väldigt nöjd med min!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

VR-headset från Oneplus, fraktkostnad på 63 kronor. Skynda på bara, finns endast 30000 stycken.

https://oneplus.net/se/oneplus-loop-vr

Vad är haken? 0 kr och man betalar endast fraktkostnaden låter lite för bra för att vara sant...

EDIT: Det var inget, hittade skälet till varför:

http://gstylemag.com/2016/05/23/get-free-oneplus-loop-vr-head...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII