Starta server som ska klara spel och media

Permalänk
Medlem

Starta server som ska klara spel och media

Hej!

har 3 i princip fullt bestyckade chassin hemma. Funderar på att lägga all media (via PLEX) samt vilja kunna hosta games (framförallt FS2015, samt moddad Minecraft)

Min fråga är så här.............

Är det serverns hårdvara som spelar roll gällande ex FPS i spelen som hostas, eller är det klienterna som ansluter. Vad jag tror, så när det är offentliga servers (ex wow, BF, mfl) så är det klienterna som ansluter, dvs servern skickar bara info, inte renderar själv mm.

Vet ni hur det ligger till?

Vill inte ta den bästa riggen till server hehe

Tack på förhand

Mvh / Mats

PS, kom gärna med tips, har försökt klura lite på hur jag ska sätta upp det men blir lite lost när man börjar titta på VM's och passthroughs på GFX mm DS

PSs Är det bättre att ha dedikerad server hårdvara (2xCPU) mm, eller duger en gammal spelrigg?

Permalänk
Medlem

Servern renderarar ingen grafik, den har hand om spelmotorn.

FPS är renderade bilder per sekund, det är enbart klientsidan som styr det.

Ticks eller tickrate är hur många gånger per sekund servern uppdaterar spelmotorn och även hur många gånger per sekund servern uppdaterar klienterna ute. Ju bättre hårdvara, desto flera klienter och ju oftare kan man uppdatera mot klienterna. När servern inte hinner med, eller nätverket inte hinner med upplever klienterna fördröjningar när servern räknar ikapp, normalt samlas alla sådana fel under kategorin "lag".

Din spelrigg kanske går jämt upp med servern, men normalt brukar det sitta bättre hårdvara i servern. Bättre minnen, bättre nätverkskort och processorn är gjord för att gå hårdare. Testa eller mät är min rekommendation när du inte har specarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T