Hur kan de komma åt mitt Steam-lösenord?

Permalänk
Medlem

Hur kan de komma åt mitt Steam-lösenord?

Hej

3 gånger har någon lyckats logga in på mitt Steam (Från Indien), har som tur är Steamguard, har bytt lösen varje gång, hur lyckas de?

Har scannat datorn med antivirus och mbam.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Livsnjutare 😎

Omöjligt att svara på (gissa/komma med förslag) utan någon som helst mer information...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Keylogger på datorn kanske.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Oftast brukar det vara när andra sidor blivit "hackade" som användarnamn och lösenord kommit på vift.
Då sitter någon individ med ett bra skript och testar vanliga variationer på lösenordet med användarnamn på olika sidor.

Inte ovanligt att folk har samma eller liknande lösenord på samtliga hemsidor/inloggningar, med extra siffror, Stor och liten bokstav men själva lösenordet är det samma.

I ditt fall.
Ifall du har bytt lösenord till något helt annat utan liknelse, skulle jag råda dig att kolla dina vanor som du använder Steam kontot med.
Typ ifall du loggar in på internet café och dyligt, limitera ditt användande till enbart hemdatorn.

Värsta fall ominstallera datorn, skippa icke kända hemsidor och använd ett riktigt antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Omöjligt att svara på (gissa/komma med förslag) utan någon som helst mer information...

Svårt när jag inte förstår hur det kan gått till....

Skrivet av Jonny Myran:

Keylogger på datorn kanske.

Det vore det mest logiska, tänkte samma sak, men jag tycker att antivirus + mbam borde hittat den i så fall?

Skrivet av hazzerx:

Oftast brukar det vara när andra sidor blivit "hackade" som användarnamn och lösenord kommit på vift.
Då sitter någon individ med ett bra skript och testar vanliga variationer på lösenordet med användarnamn på olika sidor.

Inte ovanligt att folk har samma eller liknande lösenord på samtliga hemsidor/inloggningar, med extra siffror, Stor och liten bokstav men själva lösenordet är det samma.

I ditt fall.
Ifall du har bytt lösenord till något helt annat utan liknelse, skulle jag råda dig att kolla dina vanor som du använder Steam kontot med.
Typ ifall du loggar in på internet café och dyligt, limitera ditt användande till enbart hemdatorn.

Värsta fall ominstallera datorn, skippa icke kända hemsidor och använd ett riktigt antivirus.

Bytte till ett 24 tecken långt lösen som jag inte använder någon annanstans, använder bara Steam på min dator hemma...

Tack för svar allihopa!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Det vore det mest logiska, tänkte samma sak, men jag tycker att antivirus + mbam borde hittat den i så fall?

Nja, finns inget 100-procentigt AV - speciellt inte på konsumentmarknaden. Personligen så hade jag installerat om hela datorn om jag misstänkt att den kan vara infekterad. Kan även rekommendera att du kör en lösenordsdatabas, typ keepass, och har unika lösenord för varje site/tjänst.

Permalänk
Medlem

Använd 2-steg-verifiering på så många tjänster du kan. Även om indierna får tag i ditt lösenord så är det svårt för dem att se en kod på din mobiltelefon.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem

Du borde verkligen installera om allt med tanke på allt du berättat. Nått är fortfarande fel när det fortsätter att hända.

När man byter lösenord eller loggar in bör man först se till att datorn är ren. Annars är det risk att de får tag på nya lösenordet också.

Edit:
Har du fått nått meddelande från någon du spelat med en kort tid som bett dig installera något?

Här är ett av fallen med kapat Steam konto som jag såg.
#15585145

Permalänk
Medlem

jag hade bytt till något absurt. tex "J3g=L1ten!" och om dom lyckas ta ditt lösenord så är det något med din dator och då hade jag whipat datorn helt och hållet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Nja, finns inget 100-procentigt AV - speciellt inte på konsumentmarknaden. Personligen så hade jag installerat om hela datorn om jag misstänkt att den kan vara infekterad. Kan även rekommendera att du kör en lösenordsdatabas, typ keepass, och har unika lösenord för varje site/tjänst.

Så är det nog, finns alltid något som smiter undan... tack för tipset!

Skrivet av Felparkerad:

Använd 2-steg-verifiering på så många tjänster du kan. Även om indierna får tag i ditt lösenord så är det svårt för dem att se en kod på din mobiltelefon.

Ja jag har det som tur är!

Skrivet av panpo98:

Du borde verkligen installera om allt med tanke på allt du berättat. Nått är fortfarande fel när det fortsätter att hända.

När man byter lösenord eller loggar in bör man först se till att datorn är ren. Annars är det risk att de får tag på nya lösenordet också.

Edit:
Har du fått nått meddelande från någon du spelat med en kort tid som bett dig installera något?

Här är ett av fallen med kapat Steam konto som jag såg.
#15585145

Tror tyvärr att ominstallation är det enda vettiga ja...
Tror även jag ska köra factory reset på routern och sedan byta lösen där, för säkerhets skull.
Ska kolla ärendet men jag har inte fått något sådant meddelande, skulle aldrig installera något på så sätt, är hyfsad haj/erfaren på datorer

Skrivet av Christley:

jag hade bytt till något absurt. tex "J3g=L1ten!" och om dom lyckas ta ditt lösenord så är det något med din dator och då hade jag whipat datorn helt och hållet

Bytte som sagt till ett 24-teckens utan att det hjälpte :/

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]