Nätverket fungerar inte direkt efter upstart eller uppväckning

Permalänk
Medlem

Nätverket fungerar inte direkt efter upstart eller uppväckning

När jag startar datorn antingen från att den har varit helt avstängd eller från sleep mode så tar det en 30 sekunder för nätverket att fungera.

Status ikonen säger följande ibörjan

När jag tar upp chrome och börjar surfa så får jag följande

Efter 30 sekunder så får jag uppkoppling och då fungerar allt perfekt tills nästa gång jag stänger av datorn eller lägger den i sleep mode.

Detta börjar bli riktigt irriterande så jag hoppas kunna få några tips på att lösa problemet.

Jag har ett MSI Z170A GAMING M7 moderkort.

De saker jag har testa själv

  • Uppdatera drivrutiner till senaste versionen

  • Under power management klickat ur "Allow the computer to turn off this device to save power"

  • Ställt in så mitt nätverk klassas som private network

Permalänk
Vila i frid

Det låter som att din router eller isp är långsam på att lämna ifrån sig ett dhcp offer som din dator kan requesta och få ack'at. Hur ser din nätverksmiljö ut från isp'n fram till din dator? Det kan även vara att ditt antivirus som är långsamt på att komma igång.

30 sekunder, nåt att bry sig om - ifall det konsekvent är 30 sekunder men alltid funkar efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det låter som att din router eller isp är långsam på att lämna ifrån sig ett dhcp offer som din dator kan requesta och få ack'at.

^This. Hade exakt samma problem med en Juniper SRX vars dhcp-server var under all kritik och där det tog 30-40s för mig att få en IP-adress tilldelad. Vart har du för DHCP-server i nätet?

Permalänk
Medlem

Du får gärna beskriva mer om hur ditt nätverk är kopplat. Har du en router du kopplar datorn till? Är det trådat?
Är det din router kan du föröka koppla ett lokalt IP till din dator och låsa ip adressen till den (låsning baseras då på MAC adress).