Rensnings diskett ?

Permalänk

Rensnings diskett ?

Hej jag undrar om man kan få tag på en sån rensnings diskett som rensar läshuvudet m.m här i sverige ?

Vanliga 3.5 då

Länk till ebay om ingen förstod vad jag menar: http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Cleaning+diskette&isNewKw=1...

Permalänk
Skrivet av hallonet99:

Hej jag undrar om man kan få tag på en sån rensnings diskett som rensar läshuvudet m.m här i sverige ?

Vanliga 3.5 då

Länk till ebay om ingen förstod vad jag menar: http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=Cleaning+diskette&isNewKw=1...

Har funnits åtminstone på clas ohlson, osäker på om de har kvar de i sortimentet

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem

Kanske lättare att få tag på en annan diskettstation? Brukar finnas på Byring och Bråte i Halmstad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Kanske lättare att få tag på en annan diskettstation? Brukar finnas på Byring och Bråte i Halmstad.

Ja du, fast dem säljer lite nyare stationer än vad jag behöver. Sen tar dem ju inte kort... Men har inget emot dem annars

Permalänk
Skrivet av Typen_200:

Har funnits åtminstone på clas ohlson, osäker på om de har kvar de i sortimentet

Finns inte längre....

Permalänk
Medlem

Rengöringsdiskett är bara en diskett där man har en skiva av ett filtliknande material istället för en skiva, sen droppar man lite rengöringsmedel ( troligen vanlig isopropanol ) på denna och sätter in, datorn försöker läsa och huvudet rengörs när skivan snurrar.

Tops och isopropanol bör göra jobbet lika bra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Haha, jag minns jag använde en sån senast för ca 23 år sen!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Rengöringsdiskett är bara en diskett där man har en skiva av ett filtliknande material istället för en skiva, sen droppar man lite rengöringsmedel ( troligen vanlig isopropanol ) på denna och sätter in, datorn försöker läsa och huvudet rengörs när skivan snurrar.

Tops och isopropanol bör göra jobbet lika bra.

^^This^^

Plus att diskettstationer numera är så gamla att gummidelar kan vara förstörda.
Så att öppna en man tänkt använda och kolla runt lite kan vara en bra ide så att man inte förstör disketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Haha, jag minns jag använde en sån senast för ca 23 år sen!

Jasså, jag använde en så sent som 94/95 någon gång.

Men du kanske är lite äldre

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag var nog runt 12

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

@hallonet99:

Bara ta ut några hundringar så klarar man sig Sist jag var där köpte jag en 200MB hårddisk. Kostade 20 kronor tror jag. Mycket trevligt knatter från den! Funderar lite på hur länge man ska vänta med att åka dit innan de får in "nytt".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Det är ju ibm:ens station jag vill åt. Men det är en hel vetskap att få loss den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var vell inte så svårt att hitta.
http://www.ebay.com/sch/Drive-Head-Lens-Cleaning-/175665/i.ht...

Borde gå att göra egna från en vanlig floppy. Hitta ett mjukt tyg eller papper som inte luddar. Viktiga är att den kommer emellan de två läshuvudena och inte har för högt tryck. Borde inte ens spela roll om av sig själv. Kör in den får snurra, ta ut snurra manuelt gör om några ggr.
Minns inte då jag gjorde rent en sist.

Edit:
Missförstod då jag läste, borde kanske gå och sova.

Edit2:
Hittade denna då jag googlade
http://www.tradera.com/item/120311/256539451/diskett-floppy-d...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Var vell inte så svårt att hitta.
http://www.ebay.com/sch/Drive-Head-Lens-Cleaning-/175665/i.ht...

Borde gå att göra egna från en vanlig floppy. Hitta ett mjukt tyg eller papper som inte luddar. Viktiga är att den kommer emellan de två läshuvudena och inte har för högt tryck. Borde inte ens spela roll om av sig själv. Kör in den får snurra, ta ut snurra manuelt gör om några ggr.
Minns inte då jag gjorde rent en sist.

Edit:
Missförstod då jag läste, borde kanske gå och sova.

Edit2:
Hittade denna då jag googlade
http://www.tradera.com/item/120311/256539451/diskett-floppy-d...

Haha

Edita det du skrev imån. Har ju endå syslöjd imån kan ju fråga om nåt tyg där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan diskett som jag använde senast i januari, men jag fick ändå inte den aktuella diskettstationen att fungera. Det kan förstås bero på andra fel än smuts. Frågan är hur bra man får rent läshuvudet, och om det gör mer nytta eller skada.

Jag skulle nog också satsa på teorin att försöka öppna diskettstationen och rengöra manuellt med topz och isopropanol, särskilt om det byggts upp ett rejält lager smuts som den roterande filtskivan inte fångar upp.

Iofs skulle jag kunna skicka min diskett som du får låna och sedan returnera.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Jag har en sådan diskett som jag använde senast i januari, men jag fick ändå inte den aktuella diskettstationen att fungera. Det kan förstås bero på andra fel än smuts. Frågan är hur bra man får rent läshuvudet, och om det gör mer nytta eller skada.

Jag skulle nog också satsa på teorin att försöka öppna diskettstationen och rengöra manuellt med topz och isopropanol, särskilt om det byggts upp ett rejält lager smuts som den roterande filtskivan inte fångar upp.

Iofs skulle jag kunna skicka min diskett som du får låna och sedan returnera.

Jag tror jag rensar manuellt. Är det säkert att man kan använda Gripens Ren Bensin ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bensin på magnetiska läshuvuden? Nja, alkohol skulle jag rekommendera, då särskilt isopropanol även känt som isopropyl. Det finns i diverse olika produkter och renhetsgrader. Men vem vet, kanske bensin har liknande rengörande egenskaper.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Bensin på magnetiska läshuvuden? Nja, alkohol skulle jag rekommendera, då särskilt isopropanol även känt som isopropyl. Det finns i diverse olika produkter och renhetsgrader. Men vem vet, kanske bensin har liknande rengörande egenskaper.

Kemiskt ren bensin då inte vanlig. Typ som sån Isopropanol. Använt det innan när jag bytte kylpasta.

Permalänk
Medlem

Bensin är ett ganska elakt lösningsmedel mot många material. Även aceton. I vissa fall vill man ha elaka grejor, ibland snälla.

Jag hade personligen inte tagit något annat än isopropanol på läshuvudena i en floppydrive..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Bensin är ett ganska elakt lösningsmedel mot många material. Även aceton. I vissa fall vill man ha elaka grejor, ibland snälla.

Jag hade personligen inte tagit något annat än isopropanol på läshuvudena i en floppydrive..

Okej, men vart köper man det ? Apoteket ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

De rengöringsdisketterna jag sett, var "vanliga" disketter med en fastlimmad tyg/svamp/ulltuss-liknande plutt i storleken (enligt mitt minne) 5x5mm och 2-3mmd djup.
Det borde kunna gå att göra sig en egen renengörins-sdiskett, utan större besbär

Hade en DVD-spelare som efter några års användning, vägrade spela vissa DVD-filmer och sedan började hacka och frysa bilder.

Gick på niten att tro att det var laserlinsen som behövdes rengöras med CD/DVD-rengörings-skiva.

Rengöringsskivan har "pausmusik" indelat och det som skulle rengöra, car en liten dutt på ca 5x4 mm och ca: 1,2 mm djup, mitt på spårdelen.
I själva verket vad det nog mera så att, DVD-läsar mekaniken slitits ut och börjat glappa, någon/några 1/100-dels mm...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

Det kan finnas olika, men de disketter jag haft både för 5,25" och 3,5" diskettstationer har haft en roterande skiva helt och hållet av filt. Däremot minns jag att för optiska enheter som CD och DVD var det vanlig plastskiva med en bit pålimmad filt/borste som du beskriver.

Skillnaden är väl att i en diskettstation ligger läshuvudet direkt an mot skivan, så det finns ingen plats för påbyggnad av materialet (och skulle dessutom fastna i ytterfodralet när skivan roterar), medan i en optisk läsare finns det någon form av avstånd mellan laser och media, så där måste man bygga på lagret för att filten/borsten/svampen verkligen ska nudda lasern, vilket vanliga skivor inte gör.

Jag sökte lite på nätet, och i vissa forum för rullbandspelare och liknande använder en del människor kemiskt ren bensin för att rengöra tonhuvuden. Det råder lite grann av ett "religiöst" krig vad som fungerar bäst, vad som lämnar minst rester vid avdunstning. Tidigare såg jag att Biltemas startspray innehåller också isopropanol, dock inte helt rent. Jag kan förresten nämna att förvarar man det i tillsluten flaska i kylskåpet, dunstar det inte nämnvärt på 20+ års tid.

Permalänk

jag vet att en del utav de som nu säljer retro spel/datorer/maskiner då och då får in och säljer dessa rengörings disketter(3.5). köpte själv en för nått år sedan då en utav mina amigor krånglade. dock försvann alla linkar och adresser jag hade till dessa sidor då jag la om windows, så jag kan tyvärr inte bjuda på någon link, men det borde nog vara lätt att nosa reda på någon utav dessa retro sidor genom google.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer