Vad händer i världen? Finns det en hemlig agenda?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Håller med om det mesta du skrev men måste fråga.... Var har du fått det ifrån att regeringen vill driva igenom lägre löner? Det har jag inte läst någonstans. Däremot har jag läst t.ex senast centerpartiets partiledare Annie Lööf och andra i oppositionen och andra (höger) små-/kommunpolitiker ha detta som förslag. På senare tid främst för dom nyanlända men tidigare för arbetare generellt. "För att försvara konkurrenskraften" brukar det heta men exakt som du skriver så anställer inte företag fler personer än dom behöver. Så även jag är av uppfattningen att lägre löner skulle inte generera fler jobb men däremot högre vinster för företagen och lägre skatteintäkter till staten.

Det är som du säger att alla partier inte har gått ut med att de sänker lönerna. Att det främst är Annie Lööf och några i oppositionen med mera som har gått ut med att de vill sänka lönerna i framtiden.

Att alla partier vill sänka lönerna är helt enkelt min tro. Tidigare har vi haft FAS3 som drev ner lönerna för okvalificerad arbetskraft. Nu har vi bemanningsföretag och något som heter Nystartsjobb som driver ner lönerna ytterligare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Sen har vi också problemet att den gruppen människor har problem med logiken (eftersom de går på kännsla.)

Vi har inte plats för fler flyktingar, så nu går jag och bränner ner ett asylboende, vilket förvärrar platsbristen, i protest. Logiskt? Nä. Snarare kontraproduktivt.

För att hålla oss till fakta och inga värderingar på något sätt, ett asylboende som brinner ned kostar kring 20'000kr i utryckningskostnader.

Ett asylboende som inte brinner ned kostar många miljoner per månad.

Jag tycker det är bra att människor har olika åsikter i frågan, det kallas demokrati. Vissa vill skära ned inom skola och sjukvård
och satsa allt på invandringen och vissa vill istället ta pengarna och förbättra skola och sjukvård.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Friterad:

Om det nu inte blivit osäkrare i samhället så borde du väl kunna motbevisa med egen fakta?

Trevlig läsning

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Det är ganska roligt det här med att internationell media talar om att Sverige är i kollaps. Det är fortfarande ett av världens rikaste länder; vi kände knappt av finanskrisen (som för övrigt var den största sedan 1930); och, om något, växer ekonomin varje år.

Ironiskt är också att dessa anti-islam Svenskar som ofta är väldigt pro-USA. Hade det inte varit för USA skulle Sverige (och Europa) haft en väsentligt lägre Muslimsk befolkning. USA har bidragit både direkt och indirekt till destabilisering av de 3 länder som flyktingar mest kommer från: Irak, Afghanistan, och Syrien.

Jag brukar säga till alla i Sverige - etniskt Svenskar som invandrare - att om de inte gillar landet och är så missnöjda över hur de blir behandlade, kan de dra åt h******.

Jag tror inte på en "One World Order konspiration", men det är ett uppenbart faktum att många (rika företag och politiker) tjänar på krig och ostabilitet, så det ligger självklart i deras intresse att bidra till en värld vi har idag.

USA är ett land drivet av pengar, och därför investerar de mest pengar där de tjänar mest pengar: militären.

Nej vi är inte en av dom rikaste länderna i världen Det är en bild svensk media målar upp.Företagen lämnar det sjunkande skeppet..Statsskulden ökar lavinartat...Kommunerna går på knäna ( Jobbar inom kommun sektorn)..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det pågår en enorm förflyttning av medel från den mindre och "normal"bemedlade delen av världsbefolkningen till de allra rikaste. De rikaste 85 människorna i världen har lika mycket resurser som den fattigaste halvan av jordens befolkning.

Detta kan vi tacka nyliberalismen för, som slog igenom stort på 80-talet.

De rikaste har förstås sett till att dölja detta faktum och trummat in den oreglerade marknaden som naturlag och definitionen av frihet och rättvisa bland folk. När folk får det knapert börjar de röra på sig i jakten på något bättre, eller åtminstone mindre dåligt, och dessa förflyttningar skapar friktion. Pöbeln slåss sinsemellan och folk svamlar om alla möjliga konspirationsteorier, utlänningar, religion, you name it, utan att ägna ett uns energi åt det riktiga problemet, alltmedan de allra rikaste sitter och gottar sig och får ännu mer makt och resurser.

Vi är på god väg till det nya feodalsamhället.

Den enda konspirationen är nyliberale Reinfeldts öppna hjärtan-politik som syftar till att krossa svensk välfärd. Och det finns gott om liknande idéer, rakt framför ögonen på oss, om folk bara slutade tro på marknaden som en naturlag.

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article10998907...

http://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-id...

Många av dessa surmulna typer som känner hur skiten rinner neråt (med rätta, de är bortsållade av dagens ekonomiska darwinism) skyller inte sällan på EU. Men i just det fallet tycker jag ärligt talat att folk får skylla sig själva när de är för dumma för att uppskatta sin frihet, välfärd, kunskap etc. Hade folk brytt sig om EU hade den inrättningen varit långt mycket bättre än vad den är idag. Det finns ju faktiskt sedan rätt länge verktyg för att lägga folkförslag till saker på EU-nivå, men ingen jävel bryr sig.

http://www.thegreateuropeandisastermovie.eu/

Skrivet av Jfqvist:

Det finns hur mycket läsning som helst på nätet. Israel styr världsekonomin och vill utvidga deras herravälde. Ett sätt var att skapa IS för att skapa kaos i Mellanöstern och få dessa flyktingströmmar till Europa. Fråga vilken muslim som helst om den saken.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt många i mellanöstern saknar ens grundläggande skolgång (utbildning), och är därför väldigt vidskepliga.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det här är typ jättedålig fan-fiction av något slag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burner1:

För att hålla oss till fakta och inga värderingar på något sätt, ett asylboende som brinner ned kostar kring 20'000kr i utryckningskostnader.

Ett asylboende som inte brinner ned kostar många miljoner per månad.

Jag tycker det är bra att människor har olika åsikter i frågan, det kallas demokrati. Vissa vill skära ned inom skola och sjukvård
och satsa allt på invandringen och vissa vill istället ta pengarna och förbättra skola och sjukvård.

De som eldar boenden gör det förgäves för att få en plats i helvetet. Efter utryckningskostnaden på 20000 så kommer det kosta flera miljoner att få de överlevande flyktingarna att bo hos Bert Karlsson. Är man så pass upprörd att man är villig att ta liv, så bör man först och främst rikta frustrationen åt rätt människor. Allt detta eldande gör ingen skillnad.

Jag uppmanar inte till brott. Jag uppmanar till konsekvenstänk och demokratiskt agerande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av burner1:

För att hålla oss till fakta och inga värderingar på något sätt, ett asylboende som brinner ned kostar kring 20'000kr i utryckningskostnader.

Ett asylboende som inte brinner ned kostar många miljoner per månad.

Jag tycker det är bra att människor har olika åsikter i frågan, det kallas demokrati. Vissa vill skära ned inom skola och sjukvård
och satsa allt på invandringen och vissa vill istället ta pengarna och förbättra skola och sjukvård.

Du glömmer räkna med kostnaden att bygga upp ett nytt boende samt de dyrare kostnaderna för att husera människorna på tex hotell tills det finns någon stans att flytta. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i att bränna ett assylboende. Människorna är redan här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

De som eldar boenden gör det förgäves för att få en plats i helvetet. Efter utryckningskostnaden på 20000 så kommer det kosta flera miljoner att få de överlevande flyktingarna att bo hos Bert Karlsson. Är man så pass upprörd att man är villig att ta liv, så bör man först och främst rikta frustrationen åt rätt människor. Allt detta eldande gör ingen skillnad.

Jag uppmanar inte till brott. Jag uppmanar till konsekvenstänk och demokratiskt agerande.

Jag det är intressant hur det bevisligen finns oändligt med resurser till en sektor, nämligen till massinvandringen.

För skola, sjukvård och äldreomsorg verkar det råda en helt annan situation.

Det är ganska så många svenskar som inte accepterar att människor värderas olika.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Du glömmer räkna med kostnaden att bygga upp ett nytt boende samt de dyrare kostnaderna för att husera människorna på tex hotell tills det finns någon stans att flytta. Det finns helt enkelt ingen ekonomi i att bränna ett assylboende. Människorna är redan här.

Du glömmer även om ett nytt boende byggs är kostnaden för skattebetalarna ändå mindre än att försörja alla som skall bo där.

En liten del av människorna är här, det kommer nya hela tiden.

2018 är det nytt val, då får befolkningen säga sitt. Själv kommer jag lägga min röst på det parti som gör det bättre för min familj. Jag vill bo i ett land där regeringen prioriterar sjukvård, skola och äldrevård till 100%.

Den segregation som som regeringen skapar ställer jag mig inte bakom, i mitt land skall inte polis eller brandkår behöva stå ut med stenkastning eller brinnande bilar.

Vi kan för tillfället gjädjas över att Mona S kanske aldrig mer kommer in i politiken, vi behöver ärliga politiker som inte förfalskar i sitt yrke.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burner1:

Jag det är intressant hur det bevisligen finns oändligt med resurser till en sektor, nämligen till massinvandringen.

För skola, sjukvård och äldreomsorg verkar det råda en helt annan situation.

Det är ganska så många svenskar som inte accepterar att människor värderas olika.

Ju högre arbetslöshet vi får, ju högre blir konkurrensen om jobb. Företagen kommer alltid att välja den som kräver minst i lön utav alla kvalificerade. Hela massinvandringen kan ses som en stor lönedumpning på arbetsmarknaden. De enda som tjänar på den minskade köpkraften i Sverige är exportmarknaden, som har gjort stora vinster sedan novemberrevolutionen.

De 80 rikaste människorna som äger halva vår jord kommer inte att sänka sina vinster i en snar framtid. De kommer snarare köpa upp andra halvan av jorden och rensa sin baksida från främmande människor. Lägg på massbevakning och vi har en dystopi i världsklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

För att hålla oss till fakta och inga värderingar på något sätt, ett asylboende som brinner ned kostar kring 20'000kr i utryckningskostnader.

Ett asylboende som inte brinner ned kostar många miljoner per månad.

Jag tycker det är bra att människor har olika åsikter i frågan, det kallas demokrati. Vissa vill skära ned inom skola och sjukvård
och satsa allt på invandringen och vissa vill istället ta pengarna och förbättra skola och sjukvård.

Det är en del av siffrorna, och inte all fakta. Det är inte så att de människor som skulle bott på det nu nedbrunna asylboendet får packa och åka, utan de får ju bo någon annanstans, och kostar lika mycket som de skulle gjort om de fått bo på det asylboendet som var planerat. Med skillnaden att det tillkommer allehanda kostnader för att ordna ny plats åt dem. Hur mycket det är vet jag inte. Men att det blir dyrare än om asylboendet fått vara ifred är ju helt säkert.

Sen får man väl tycka vad man vill, men man kan inte ta lagen i egna händer så.

Finns många personer och organisationer jag personligen hyser stark avsky mot. Men det betyder inte att jag går och bränner ner deras hus och lokaler.

Att bränna ner något för att man ogillar det är inte demokrati. Det är kriminellt och tyder dessutom på någon form av psykisk störning tror jag. Jag kan inte se hur man kan vara frisk och samtidigt anse sig ha rätten att agera på det sättet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Ju högre arbetslöshet vi får, ju högre blir konkurrensen om jobb. Företagen kommer alltid att välja den som kräver minst i lön utav alla kvalificerade. Hela massinvandringen kan ses som en stor lönedumpning på arbetsmarknaden. De enda som tjänar på den minskade köpkraften i Sverige är exportmarknaden, som har gjort stora vinster sedan novemberrevolutionen.

Detta är vad borgerliga regering vill ha. Vänstersidan har Mexico vid amerikanska gränsen som föredöme, frågan är vilken som är minst dåligt?

Angående arbetsmarknaden så är det extrem brist på kompetent personal inom väldigt många områden. Som polisen, lärare, sjuksköterskor, läkare, socionom, IT-folk o.s.v.
På väldigt många ställen får man runt 25 000kr i bonus om man kan komma ett tips som leder till en anställning, detta eftersom det är så stor brist.
Så det är idag arbetstagarnas marknad, konkurrensen om oss är stenhård och vi skulle behöva ha in fler invandrare med vettig kompetens för att minska behovet. Tyvärr så är dock matchningen av vilka som kommer in och vad behovet av arbetsmarknaden behöver dåligt, vilket blir skit för alla.

Så fler flyktingar som är poliser, lärare, sjuksköterskor, läkare, socionom, IT-folk är skitbra och de behövs verkligen och det tror jag de flesta även avpixlatanhängare skulle tycka.
-Och med it-folk syftar jag ej på first line eller liknande, utan en civilexamen plus 10 år vettig arbetserfarenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det är en del av siffrorna, och inte all fakta. Det är inte så att de människor som skulle bott på det nu nedbrunna asylboendet får packa och åka, utan de får ju bo någon annanstans, och kostar lika mycket som de skulle gjort om de fått bo på det asylboendet som var planerat. Med skillnaden att det tillkommer allehanda kostnader för att ordna ny plats åt dem. Hur mycket det är vet jag inte. Men att det blir dyrare än om asylboendet fått vara ifred är ju helt säkert.

Precis, det är just det som är så skevt. Det finns ingen botten i kassakistan när det handlar om massinvandringen. Jag tycker det är ett hån mot det ökade antalet fattigpensionärer som ändå har byggt upp landet.

Kanske tänker pyromanen att brinner boendet ned så stryps inflödet av invandrare för det kanske finns en begränsning på hur många som vill sova utomhus?

Jag har aldrig träffat någon så jag vet inte hur det tänker. Jag vet dock att ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så gör de något positivt.

Skrivet av Ozzed:

Att bränna ner något för att man ogillar det är inte demokrati. Det är kriminellt och tyder dessutom på någon form av psykisk störning tror jag. Jag kan inte se hur man kan vara frisk och samtidigt anse sig ha rätten att agera på det sättet.

Ja det är inte demokratiskt. Angående den psykiska störningen så lider större delen av Sverige av denna om man läser media utomlands. Allt för många svenskar tror helt blint på den information som svenskt media förmedlar. Tänk vilken drömsituation som svenska media har, de kan styra åsikterna i princip hur som helst då väldigt få människor verkar ha någon källkritik alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

Precis, det är just det som är så skevt. Det finns ingen botten i kassakistan när det handlar om massinvandringen. Jag tycker det är ett hån mot det ökade antalet fattigpensionärer som ändå har byggt upp landet.

Om man känner till det, och har som utgångspunkt att invandrigen ska kosta så lite som möjligt, så är det ju inte principfast att begå handlingar för att öka den kostnaden. Och sen så är det som sagt så att invandring också kan ses som en investering. Det är att ha tunnelseende att bara se till den kortsiktiga utgiften.

Citat:

Ja det är inte demokratiskt. Angående den psykisk störningen så lider Sverige av denna om man läser media utomlands. Allt för många svenskar tror helt blint på den information som svenskt media förmedlar. Tänk vilken drömsituation som svenska media har, det kan styra åsikterna i princip hur som helst då väldigt få människor verkar ha någon källkritik alls.

Fast varför är utländsk media relevant? De borde väl om något veta mindre om Sverige än den media med journalister som bor och verkar i Sverige? Och sedan brukar ju den gruppen av människor också lita blint på det som står i typ Avpixlat, Fria tider mm. Det är väl Svensk media det också?

Edit: Och vad är det som gör att utländs media förtjänar mer trovärdighet än den Svenska? Och kan man verkligen klumpa ihop all media i ett land? I Sverige har vi ju ingen statlig media alls (SVT ägs av en oberoende stiftelse) till skillnad från många andra länder.

Menar man att typ Bonniers är i maskopi med någon? Låter extremt konspiratoriskt i så fall. Oberoende valobservatörer (från utlandet) brukar ju inte observera valfusk i Sverige, så gillar man inte regeringen kan man väl lita på att man kan göra sin mening hörd genom att rösta, eller sitter det någon och fuskar med rösterna också?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trådskaparen skrev:

Citat:

Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1975: 768 varav 118 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 1995: 1707 varav 289 “överfallsvåldtäkter”
Antal anmälda våldtäkter, totalt år 2014: 6697 varav 854 “överfallsvåldtäkter”

Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1975: 21 518
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 1995: 54 333
Antalet anmälda misshandelsfall, inkl grov år 2014: 83 324

Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1975: 170
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 1995: 643
Antalet anmälda mord-/dråpförsök, totalt år 2014: 792

Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1975: 27 016
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 1995: 66 131
Antalet anmälda våldsbrott, totalt år 2014: 108 071

Nyckelordet: anmälda. Inte fällda förövare eller ens bekräftade fall.
Visst pekar kurvan åt att det finns utrymme för att brotten blivit fler. Men om du tittar på statistiken så är det enda du får reda på hur många fall som anmäls - inte hur många brott som begåtts. Det kan ju också vara så att toleranserna för våld och hot minskat - vilket gör att folk anmäler incidenter idag som för 20 år sedan inte hade anmälts. Det kan också vara så att våldtäktsoffer är mer flitiga med att skriva polisanmälan efter att olika tabun och annat elände sakta luckrats upp.

Folk tror att världen är i riktigt dåligt skick idag - där terroristattentat till och med händer här i Europa! Förutom att man då missar terror-vågen i Europa under 70-talet, konflikten Irland och England genom hela 1900-talet och inte att glömma ett överhängande hot om globalt kärnvapenkrig.

Är världen i gott skick idag? Nej. Men det har varit betydligt värre och det inte för länge sedan.

Skrivet av fermia:

Nej vi är inte en av dom rikaste länderna i världen Det är en bild svensk media målar upp.Företagen lämnar det sjunkande skeppet..Statsskulden ökar lavinartat...Kommunerna går på knäna ( Jobbar inom kommun sektorn)..

Menar du att problemen Sverige har är unika?
Vi är fortfarande bland de rikaste länderna i världen - men vår placering varierar på hur du mäter.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det fanns en stat i Europa som fick för sig att det var en religion som konspiratoriskt låg bakom all olycka som föll över staten och som styrde pengarna i världen bakom kulisserna. Det slutade med det värsta världskriget världen har skådat.

Att koka ihop konspiratoriska teorier som generaliserar och stigmatiserar religioner är väldigt farligt och tillhör ett väldigt enkelt tänkande. Världen är mycket mer komplicerad än så och det finns miljoner nyanser av grått. Svart och vitt existerar tyvärr inte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om man känner till det, och har som utgångspunkt att invandrigen ska kosta så lite som möjligt, så är det ju inte principfast att begå handlingar för att öka den kostnaden. Och sen så är det som sagt så att invandring också kan ses som en investering. Det är att ha tunnelseende att bara se till den kortsiktiga utgiften.

Ja framtiden får utvisa om det var lönsamt eller inte. Idag går det ca 400'000st arbetslösa, vad säger det om behovet av arbetskraftinvandring?

Skrivet av Ozzed:

Fast varför är utländsk media relevant? De borde väl om något veta mindre om Sverige än den media med journalister som bor och verkar i Sverige?

Utlänsk media har inte samma smala åsiktskorridor som finns inom svenska mainstream media. Större mångfald helt enkelt.

Skrivet av Ozzed:

Och sedan brukar ju den gruppen av människor också lita blint på det som står i typ Avpixlat, Fria tider mm. Det är väl Svensk media det också?

Ja, dessa är exempel på media som också vinklar.Det otäcka är att 80% enbart hämtar sin information från den media som är kraftigt vänstervriden. Effekten blir att befolkningen lätt kan föras bakom ljuset och blir lurade att tro på allt som media skriver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burner1:

Ja framtiden får utvisa om det var lönsamt eller inte. Idag går det ca 400'000st arbetslösa, vad säger det om behovet av arbetskraftinvandring?

Inte ett skit.
För det första är arbetslöshetssiffrorna i västvärlden inte värda något då de enbart talar om om personer som aktivt söker jobb.
I sverige är det ca 50% av alla medborgare som arbetar och har man inget arbete så är man enligt mig arbetslös. Nu kan vissa ha bra ursäkter som vara under 10år eller över 90år, men bra många med sämre ursäkter finns: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Befolkning/Bef...

Om folk studerar längre, blir pensionärer tidigare, sjukskriva oftare, har vi då minskat arbetslösheten? Ja enligt hur folk i sverige mäter.

Nå vi har ett extremt behov av mer arbetskraft i landet, det finns väldigt många områden där utveckling hindras eller t.o.m. minskas p.g.a. att det är omöjligt att få tag på folk i landet.
Vi bör då anpassa vår invandring och flyktingmottagande till detta, har de den kompetens som efterfrågas så kan det vara smart att låta dem komma hit och bli en del av samhället. Om inte så är det kostnadseffektivast om de bor kvar på flyktingläger eller flyr till länder där deras meriter efterfrågas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det pågår en enorm förflyttning av medel från den mindre och "normal"bemedlade delen av världsbefolkningen till de allra rikaste. De rikaste 85 människorna i världen har lika mycket resurser som den fattigaste halvan av jordens befolkning.

Detta kan vi tacka nyliberalismen för, som slog igenom stort på 80-talet.

De rikaste har förstås sett till att dölja detta faktum och trummat in den oreglerade marknaden som naturlag och definitionen av frihet och rättvisa bland folk. När folk får det knapert börjar de röra på sig i jakten på något bättre, eller åtminstone mindre dåligt, och dessa förflyttningar skapar friktion. Pöbeln slåss sinsemellan och folk svamlar om alla möjliga konspirationsteorier, utlänningar, religion, you name it, utan att ägna ett uns energi åt det riktiga problemet, alltmedan de allra rikaste sitter och gottar sig och får ännu mer makt och resurser.

Vi är på god väg till det nya feodalsamhället.

Den enda konspirationen är nyliberale Reinfeldts öppna hjärtan-politik som syftar till att krossa svensk välfärd. Och det finns gott om liknande idéer, rakt framför ögonen på oss, om folk bara slutade tro på marknaden som en naturlag.

http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article10998907...

http://www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-id...

Många av dessa surmulna typer som känner hur skiten rinner neråt (med rätta, de är bortsållade av dagens ekonomiska darwinism) skyller inte sällan på EU. Men i just det fallet tycker jag ärligt talat att folk får skylla sig själva när de är för dumma för att uppskatta sin frihet, välfärd, kunskap etc. Hade folk brytt sig om EU hade den inrättningen varit långt mycket bättre än vad den är idag. Det finns ju faktiskt sedan rätt länge verktyg för att lägga folkförslag till saker på EU-nivå, men ingen jävel bryr sig.

http://www.thegreateuropeandisastermovie.eu/

Väldigt många i mellanöstern saknar ens grundläggande skolgång (utbildning), och är därför väldigt vidskepliga.

Vi får se vad kapitalet gör allteftersom möjligheten till robotisering och automatisering ökar. Utan en arbetarklass med köpkraft kan inte tillskansandet fortsätta, så då kommer metoder och mekanismer för ekonomisk utjämning av nödvändighet bli en het potatis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Det fanns en stat i Europa som fick för sig att det var en religion som konspiratoriskt låg bakom all olycka som föll över staten och som styrde pengarna i världen bakom kulisserna. Det slutade med det värsta världskriget världen har skådat.

Att koka ihop konspiratoriska teorier som generaliserar och stigmatiserar religioner är väldigt farligt och tillhör ett väldigt enkelt tänkande. Världen är mycket mer komplicerad än så och det finns miljoner nyanser av grått. Svart och vitt existerar tyvärr inte.

Jag gillar ditt inlägg, satte till och med kaffet i fel strupe. Det är som sagt farligt att tänka längre än vad näsan sträcker sig. Det mesta har dock en naturlig och simpel förklaring. Förhoppningsvis så får vi inte ett tredje världskrig följt utav välfärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Inte ett skit.
För det första är arbetslöshetssiffrorna i västvärlden inte värda något då de enbart talar om om personer som aktivt söker jobb.

Så du menar att det i verkligheten är ännu fler arbetslösa?

Jag föredrar nog helst att det är 400'000 st arbetslösa än 400'000 + 600'000 st invandrare. Skatterna är redan idag för höga och att försörja ännu fler är inte min eller många andras önskan. Vi behöver inte fler utgifter, vi behöver återställa sjukvård, skola och äldrevården.

Har en vän i England som nyligen var på besök, han skrattade åt Sverige och alla problem som bara blir fler i samhället, han undrade hur det kunde gå så fel.

Skrivet av anon159643:

Nå vi har ett extremt behov av mer arbetskraft i landet, det finns väldigt många områden där utveckling hindras eller t.o.m. minskas p.g.a. att det är omöjligt att få tag på folk i landet.
Vi bör då anpassa vår invandring och flyktingmottagande till detta, har de den kompetens som efterfrågas så kan det vara smart att låta dem komma hit och bli en del av samhället. Om inte så är det kostnadseffektivast om de bor kvar på flyktingläger eller flyr till länder där deras meriter efterfrågas.

Är det ca 20% av invandrarna som har arbete efter 7år? Behovet av arbetskraftinvandring ser vi i de siffrorna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burner1:

Så du menar att det i verkligheten är ännu fler arbetslösa?

Jag tycker vår metod att mäta arbetslöshet ej är korrekt på väldigt många områden, t.ex: Folk som kan arbeta men som är sjukskriva, studenter som väljer att läsa för att de ej hittar något jobb. folk som är anställda med bidrag, dessa 160 000 flyktingar räknar jag också som arbetslösa, men det gör ej våra politiker eller statsvetare.

Skrivet av burner1:

Är det ca 20% av invandrarna som har arbete efter 7år? Behovet av arbetskraftinvandring ser vi i de siffrorna.

Siffrorna varierar från olika källor, så lågt som 20% har jag aldrig hört förut. Det intressanta är egentligen hur mycket pengar som kommer ut och in i stadskassan. Vissa säger 50% får jobb efter 7år och då tar med personer som jobbar 1h i veckan och staten betalar nästan hela lönen.

Det grundläggande problemet är att vi har en riktigt tuff arbetsmarknad, många personer som har haft allt serverat på ett silverfat och gjort sina 6år på högskolan får ett rent h-lvete när de kommer ut som gröngölingar på arbetsmarknaden. Och så kommer många personer in som har haft ett rent h-lvete hela livet och knappt någon utbildning alls, tro tusan att de får problem på arbetsmarknaden.

Nå detta säger dock inget om antal individer som sverige behöver, utan enbart om vilken typ av individer som behövs. Alltså främst personer med lång arbetserfarenhet inom områden jag har räknat upp tidigare.

Enklare jobb finns för det för övrigt behov av det med, jag tror dock att vi inte aktivt behöver satsa på att få hit såna arbetare utan de kommer av sig själv. Vi bör dock öppna upp och göra det enklare för dessa att jobba i landet.

Permalänk

Fantastisk länk! Har inte sett någon som på ett så tydligt sätt belyser problematiken de flesta verkar ha när det handlar om att tolka statistik.

Permalänk
Medlem

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101530630237332...
Jag anser inte att det är trevlig läsning när saker och ting inte går åt rätt håll.

Edit* Ett tips är att läsa kommentarerna han har fått på sitt inlägg. Inte bara en eller två gånger han blir ifrågasatt denna Staffan Landin.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast det skulle kunna ske tidigare också, eller hur? Om det nu inte blivit osäkrare i samhället så borde du väl kunna motbevisa med egen fakta? Kolla även på flera typer av brott. Exempelvis bränder så som bilbränder har ju ökat(MSB). Blev förvånad förra året när jag var påväg till en polare, då det var 2 nedbrända bilar på en parkering inte långt från där jag bor.

Tidigare hade inte allt från spädbarn till gubbe en mobil i handen. Sedan har du också att våldtäckter har uppmärksammats mer inom polisen där tidigare var ett ickeproblem när offret oftast fick skylla sig själv för att man hamnade i den positionen. Sedan så är folk mer rädda idag och anmäler mer friskt än tidigare.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Moderator
Moderator

Både Staffan och Tino har varsin agenda med det de skriver, en relevant skillnad är att Staffan presenterar mer relevant statistik och försöker förklara vad som kan vara missvisande, medan Tino bara presenterar den statistik som stödjar hans agenda och väljer bort annan.
Exempelvis i Staffans artikeln som jag länkade så har han med SCBs statistik över hur många som vårdats för skador på grund av våld från annan, vilken väldigt tydligt visar att det inte finns någon sådan ökning, medan Tino nöjer sig med att påstå att "Bättre ambulans och akutvård räddar dramatiskt fler våldsoffer." helt utan att ha någonting som styrker denna tes. I bilden som Tino länkar finns resultatet av en undersökning där SCB tillfrågat personer om de blivit utsatta för våld och isåfall vilken typ, Tino har där med resultatet från 1980-1981 samt 2007 vilket visar en tydlig ökning, medan Staffan har med samma undersökning med data från samtliga gjorda undersökningar mellan 1990 och 2012, vilket tydligt visar en klar topp just år 2007 men i övrigt en flackt nedåtgående trend. Varför valde Tino bort alla år efter 2007 trots att han hade exakt samma statistik att tillgå som Staffan hade? Min gissning är för att siffrorna inte stödjer Tinos tes, vad är din gissning?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av burner1:

Vi kan för tillfället gjädjas över att Mona S kanske aldrig mer kommer in i politiken, vi behöver ärliga politiker som inte förfalskar i sitt yrke.

Haha ja herre Gud, Mona är ju bara för go alltså! (ironi...)

Det är faktiskt helt makabert att hon fortfarande anses vara en välrenommerad politiker. Men jo juste, jag vet varför. Hon är "röd".
Hennes "medmänsklighet" (på papperet) och hennes vilja att minska segregationen (vilket totalt havererat) gör att folk låter henne hållas. Förhoppningsvis tills nu.

Såg en intervju för ett tag sedan på SVT Rapport, med Mona och någon muslimsk talesperson (imam tror jag), det var nog i samband med dessa grupperingar som agerade shariapoliser ute i förorterna. Mona var hela tiden tvungen att kliva in och rätta till hans svar så att det skulle låta bättre i svenska folkets öron. Han lät totalt nonchalant och oinspirerad att göra något över huvud taget i denna fråga. Han stod nästan och hånskrattade åt hela situationen. Mona förstod väl att lyssnarna lätt kunde se igenom imamens usla resonemang, så hon bestämde sig för att ta till sitt förträffliga mambo jambo snack och rädda situationen. Många blev nog lurade, men inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tidigare hade inte allt från spädbarn till gubbe en mobil i handen. Sedan har du också att våldtäckter har uppmärksammats mer inom polisen där tidigare var ett ickeproblem när offret oftast fick skylla sig själv för att man hamnade i den positionen. Sedan så är folk mer rädda idag och anmäler mer friskt än tidigare.

Ren spekulation alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det fanns en stat i Europa som fick för sig att det var en religion som konspiratoriskt låg bakom all olycka som föll över staten och som styrde pengarna i världen bakom kulisserna. Det slutade med det värsta världskriget världen har skådat.

Att koka ihop konspiratoriska teorier som generaliserar och stigmatiserar religioner är väldigt farligt och tillhör ett väldigt enkelt tänkande. Världen är mycket mer komplicerad än så och det finns miljoner nyanser av grått. Svart och vitt existerar tyvärr inte.

Orsaken till att folk lyssnar på såna idéer är ekonomisk. När massorna får det väsentligt mycket sämre än tidigare blir folk upprörda och lyssnar till vilka radikala idéer som helst som lovar att återställa ordningen.

Skrivet av Olegh:

Vi får se vad kapitalet gör allteftersom möjligheten till robotisering och automatisering ökar. Utan en arbetarklass med köpkraft kan inte tillskansandet fortsätta, så då kommer metoder och mekanismer för ekonomisk utjämning av nödvändighet bli en het potatis.

Ja, det är ytterligare en dimension av det. När alla produktionsmedel ägs av 0,1% av befolkningen och servas av 1-2% av befolkningen måste samhället inrättas fundamentalt annorlunda mot idag. Tja, den förändringen måste förstås komma mycket tidigare innan det ser ut så.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian