jävla microsoft. påtvingad win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

de finns inget anledning inte uppgradera.. windows 7/8 slutar med support inom kort. endast företag kan köpa till support.
detta kommer från en anställd på MS.

Microsoft vill dra ner på all olika platformer till en endast= spara pengar..

Det är support i flera år till för både Windows 7 och 8, dvs support med säkerhetsuppdateringar vilket är det viktigaste.

Permalänk

Det är skoj med kommentarer som skit bakom tangentbordet o liknande....
Jag har rätt bra koll på det här med datorer och byggde min första innan en del som kommenterat var födda.
Men skit samma, jag har ALDRIG godkänt att uppdatera ill windows 10.
Jag har inte gjort ett aktivt val att uppdatera.
Jag ville behålla mitt win 7 ultimate så länge som möjligt för jag hatar appar på en dator.
Det enda jag gjort är att stänga ner fönstret med uppdateringsmöjligheten till win 10 varenda gång det dykt upp.
Det enda jag hade igång på datorn var lite musik från en egen mapp, så när datorn tystnat när jag kom in efter ha kastat sopor kollade jag o då stod det att datorn höll på att samla uppgifter osv för installation av win 10.
Jag skiter fullkomligt i vilket folk anser vara bäst, Microsoft kör ett fult spel när de tvingar på folk en produkt de inte valt.
Jag har betalt för win 7 ultimate och anser då mig ha rätt att nyttja det os:et.(konstigt va?)
Nu ser jag för övrigt att flera program inte finns mer och spelen som jag fördrivit tiden med ibland inte finns heller.
Om de är avinstallerade så måste jag installera om alla program o spel efter en återställning?
Man kan inte försvara att någon tvingar på folk att byta os.
Om man inaktiverar automatiska uppdateringar så ändras datorn tillbaka efter ett tag till att ha det aktiverat, TROTS att jag valt att inte ha det så.
Nä fy fan för Microsoft, det här var droppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm.
Jag förstår inte varför man skulle vilja, "uppgradera" till det? Jag menar whats to like?

Allt beror ju på vad man använder datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdaterade på jobbet + alla datorer hemma, inte haft en bugg, inget strul. Tror mer att folk är rädda för förändring.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Jag ville behålla mitt win 7 ultimate så länge som möjligt för jag hatar appar på en dator.

Du behöver inte använda en ynka app på win8 eller win10 för kännedom.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av xamber:

Du behöver inte använda en ynka app på win8 eller win10 för kännedom.

Det gör det ändå inte rätt för microsoft att byta os till mig för att det passar dem o inte mig.

Permalänk
Medlem

Jag har raderat GWX filerna med ett program så jag slipper i alla fall både påminnelser och ofrivillig installation av Windows 10.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Du behöver inte använda en ynka app på win8 eller win10 för kännedom.

Han vill inte ens att möjligheten finns. DET SKA VA SOM DET VA FÖRR, LÄTTARE TIDER!!!

Permalänk
Medlem

@LeVvE: hahaha <3

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653027/microsoft-uppgraderar...

Lite intressant för alla som sitter och säger att "du måste ha råkat klicka på något" uppenbarligen fler som har fått samma.. Detta hände faktiskt för min far då jag också sa till honom i stuket "Du måste ha klickat i själv" Men det hade han faktiskt inte gjort sa han så googlade lite och visade sig att fler hade fått samma.

Skit bakom tangenterna vet jag inte riktigt om jag håller med om längre då, tycker med att det är skit att Microsoft gör som dom gör även om jag uppskattar att man fick det gratis tycker jag dom borde respektera att folk inte vill ha det också.

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Det är skoj med kommentarer som skit bakom tangentbordet o liknande....
Jag har rätt bra koll på det här med datorer och byggde min första innan en del som kommenterat var födda.
Men skit samma, jag har ALDRIG godkänt att uppdatera ill windows 10.
Jag har inte gjort ett aktivt val att uppdatera.
Jag ville behålla mitt win 7 ultimate så länge som möjligt för jag hatar appar på en dator.
Det enda jag gjort är att stänga ner fönstret med uppdateringsmöjligheten till win 10 varenda gång det dykt upp.
Det enda jag hade igång på datorn var lite musik från en egen mapp, så när datorn tystnat när jag kom in efter ha kastat sopor kollade jag o då stod det att datorn höll på att samla uppgifter osv för installation av win 10.
Jag skiter fullkomligt i vilket folk anser vara bäst, Microsoft kör ett fult spel när de tvingar på folk en produkt de inte valt.
Jag har betalt för win 7 ultimate och anser då mig ha rätt att nyttja det os:et.(konstigt va?)
Nu ser jag för övrigt att flera program inte finns mer och spelen som jag fördrivit tiden med ibland inte finns heller.
Om de är avinstallerade så måste jag installera om alla program o spel efter en återställning?
Man kan inte försvara att någon tvingar på folk att byta os.
Om man inaktiverar automatiska uppdateringar så ändras datorn tillbaka efter ett tag till att ha det aktiverat, TROTS att jag valt att inte ha det så.
Nä fy fan för Microsoft, det här var droppen.

@Gummybearkiller
De spel du skriver om, var de möjligen crackade?
Vet inte om det stämmer, men jag har hört att win10 "hjälper" dig med att ta bort crackade program.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Det gör det ändå inte rätt för microsoft att byta os till mig för att det passar dem o inte mig.

Du låter helt ärligt som att du bara är lite paranoid och ogillar förändring. Så länge du sitter på Microsoft så är det inte så jättemycket vi kan göra förutom att gilla läget, vill du byta till Mac eller Linux så går det utmärkt.

Sitter du ändå på Windows så kan du lika gärna köra Windows 10, det är inte för intet som MS tvingar ut uppdateringar till alla som sitter på urgamla system.

Windows 7 är 7 år gammalt om drygt två månader. Känns som att en påtvingad uppdatering är inte direkt hela världen.
Hade de gjort såhär VARJE ÅR hade jag varit till 100% på din sida, men nu har MS gått ut och sagt att Windows 10 antagligen blir det sista operativsystemet de släpper inom en rimlig framtid. I framtiden kommer det istället bli service-packs och liknande för att trycka in nya funktioner.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Han borde fan kräva ersättning för det där

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

Uppdaterade på jobbet + alla datorer hemma, inte haft en bugg, inget strul. Tror mer att folk är rädda för förändring.

Windows 10 är till stor del en meningslös förändring, lägg det till högen av dåliga saker som introducerats så blir det ett rätt starkt argument mot att uppgradera.

Videon ovan demonstrerar ett av problemen.

Bör inte behöva nämna att detta är så klart min åsikt och inte fakta, känner att rätt många håller med i alla fall.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av GudaHanden:

"Hur bär ni er åt?"... Fösta som man kan fråga är om du har Windows 7 eller 8, för 7:an har inte alls så mycket påtvingade Windows 8 däremot, OH MAMA där trycker dem på otroligt hårt! min bärbara har de försökt påtvinga 2 ggr. Håller med att de har "lite" väl aggressiv tillvägagångssätt!

Att bli påtvingad från Windows 7 tycker jag är rent av äckligt av Microsoft. Även om jag själv suttit med Windows 10 som Insider-testare anser jag att deras metoder är skrämmande.

Men att bli påtvingad från Windows 8 kan jag lite förstå. Windows 8 i jämförelse med Windows 10 är en beta, ett första test av Microsoft med bl.a. det mer moderna gränssnittet helt enkelt. Windows 10 är ju liksom den färdiga produkten anser jag.

Så jag förstår folk som vill sitta kvar på Windows 7 på grund av sin avskalade användarvänlighet både grafiskt och rent funktionellt. Men att sitta kvar på Windows 8 ser jag inte någon poäng med alls

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av kittencutie:

@Gummybearkiller
De spel du skriver om, var de möjligen crackade?
Vet inte om det stämmer, men jag har hört att win10 "hjälper" dig med att ta bort crackade program.

Nope, det var bara spindelharpan, schack, mshearts smart-ftp osv.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du låter helt ärligt som att du bara är lite paranoid och ogillar förändring. Så länge du sitter på Microsoft så är det inte så jättemycket vi kan göra förutom att gilla läget, vill du byta till Mac eller Linux så går det utmärkt.

Sitter du ändå på Windows så kan du lika gärna köra Windows 10, det är inte för intet som MS tvingar ut uppdateringar till alla som sitter på urgamla system.

Windows 7 är 7 år gammalt om drygt två månader. Känns som att en påtvingad uppdatering är inte direkt hela världen.
Hade de gjort såhär VARJE ÅR hade jag varit till 100% på din sida, men nu har MS gått ut och sagt att Windows 10 antagligen blir det sista operativsystemet de släpper inom en rimlig framtid. I framtiden kommer det istället bli service-packs och liknande för att trycka in nya funktioner.

Valet ska fortfarande vara mitt o inte microsofts...
Vad blir nästa steg för microsoft?
Att avinstallera alla program som inte är deras o tvinga på folk deras egna produkter?
Det som hände mig är helt klart inte en engångsföreteelse utan har hänt en hel del folk tydligen.
https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/15/windows-10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det spelar ingen roll om win10 så vore guds gåva till mänskligheten, problemet kvarstår att Microsoft inte respekterar sina kunders rätt till ett fritt och oberoende val om de vill ha det eller inte.

Ja du har rätt där..Men vi får väl se senare när gratis perioden är slut och fler och fler program/spel kräver Windows 10 och vilka som kommer gnälla över att det ej är gratis längre..
Själv valde jag att ta emot Windows 10 och lära mig det nya och det har fungerat klockrent för mig..

Men håller med dig MS är lite väl aggresiva med Windows 10 och det kanske finns en bra anledning till det som vi konsumenter ej vet om.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Valet ska fortfarande vara mitt o inte microsofts...
Vad blir nästa steg för microsoft?
Att avinstallera alla program som inte är deras o tvinga på folk deras egna produkter?
Det som hände mig är helt klart inte en engångsföreteelse utan har hänt en hel del folk tydligen.
https://www.theguardian.com/technology/2016/mar/15/windows-10...

Gnäll inte sen när spel/program kräver Windows 10 och ej är gratis längre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Du låter helt ärligt som att du bara är lite paranoid och ogillar förändring. Så länge du sitter på Microsoft så är det inte så jättemycket vi kan göra förutom att gilla läget, vill du byta till Mac eller Linux så går det utmärkt.

Sitter du ändå på Windows så kan du lika gärna köra Windows 10, det är inte för intet som MS tvingar ut uppdateringar till alla som sitter på urgamla system.

Windows 7 är 7 år gammalt om drygt två månader. Känns som att en påtvingad uppdatering är inte direkt hela världen.
Hade de gjort såhär VARJE ÅR hade jag varit till 100% på din sida, men nu har MS gått ut och sagt att Windows 10 antagligen blir det sista operativsystemet de släpper inom en rimlig framtid. I framtiden kommer det istället bli service-packs och liknande för att trycka in nya funktioner.

Om vi nu skall vara så ärliga, låter det som om "någon" har någon sorts guds komplex. Tillsammans med killarna och tjejerna på Microsoft då. Eftersom ni helt uppenbart inte vill att vi övriga skall få bestämma själv.

Killen som blir avbruten mitt i spelet är ju bara ett exempel på en "lawsuite waiting to happen" mot MS.
Jag har själv uppgraderat denna hem dator till 10, men nu har flaggan dykt upp på jobb datorn, som har W7Pro. OM den helt plötsligt får för sig att börja uppgradera och radera program när jag är hos kund, kan det ställa till stora problem. Vad tror du en timma stop hos Volvo personbilar kostar till exempel? Det är fullt möjligt, med tanke på vad jag sett och läst här. Sedan kan du ta det gånger ett helt skift och vårt företag är i konkurs!
Men enligt tänktet i posten ovan, är det väl bara jag som är vrång och paranoid?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi som inte vill ha Windows 10 kunna köpa nya grafikkort heller då det blir samma visa som mot XP, drivrutinen finns inte till det senaste grafikkorten för Windows XP/7. Alternativet är att man blir tvingad att köra Linux och köra spelen genom Wine (spelen som funkar i Wine det vill säga)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Hände samma sak för farsan och jag tror på väldigt mycket skit bakom spakarna i hans fall. Jag väntar tills den dagen jag kommer hem och inser att han har råkat laddat hem och installerat "hela sharepoint".

Men det spelar absolut ingen roll hur extremt bra windows 10 är och hur extremt dåligt ens föregående operativsystem var. Innan man gör någon större operation på datorn så ska man göra backup och absolut igen seriös programvarotillverkare gör något program som inte tydligt förvarnar användaren innan större saker sker.

Permalänk
Medlem

Enkel lösning vill man inte få upp skyltar hela tiden eller att det schema läggs att man ska uppgradera osv byt till valfri linux distro problem solved eller uppgradera till windows 10 från och med nästa år kommer dom ju ändå tvinga in det på alla windows 7/8/8.1 har de ju pratats om.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Återställ

Skrivet av gummybearkiller:

Det är skoj med kommentarer som skit bakom tangentbordet o liknande....
Jag har rätt bra koll på det här med datorer och byggde min första innan en del som kommenterat var födda.
Men skit samma, jag har ALDRIG godkänt att uppdatera ill windows 10.
Jag har inte gjort ett aktivt val att uppdatera.
Jag ville behålla mitt win 7 ultimate så länge som möjligt för jag hatar appar på en dator.
Det enda jag gjort är att stänga ner fönstret med uppdateringsmöjligheten till win 10 varenda gång det dykt upp.
Det enda jag hade igång på datorn var lite musik från en egen mapp, så när datorn tystnat när jag kom in efter ha kastat sopor kollade jag o då stod det att datorn höll på att samla uppgifter osv för installation av win 10.
Jag skiter fullkomligt i vilket folk anser vara bäst, Microsoft kör ett fult spel när de tvingar på folk en produkt de inte valt.
Jag har betalt för win 7 ultimate och anser då mig ha rätt att nyttja det os:et.(konstigt va?)
Nu ser jag för övrigt att flera program inte finns mer och spelen som jag fördrivit tiden med ibland inte finns heller.
Om de är avinstallerade så måste jag installera om alla program o spel efter en återställning?
Man kan inte försvara att någon tvingar på folk att byta os.
Om man inaktiverar automatiska uppdateringar så ändras datorn tillbaka efter ett tag till att ha det aktiverat, TROTS att jag valt att inte ha det så.
Nä fy fan för Microsoft, det här var droppen.

Jag har en dator med Windows 7 som jag vill behålla med 7:an men jag har installerat Windows 10 på den för att testa hur det fungerade, men innan installationen gjorde jag en ghost kopia på hela hårddisken och återställde efter testet. Nu får jag inga som helst påminnelse att jag ska uppgradera till Win 10 utan 7:an tuffar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Enkel lösning vill man inte få upp skyltar hela tiden eller att det schema läggs att man ska uppgradera osv byt till valfri linux distro problem solved eller uppgradera till windows 10 från och med nästa år kommer dom ju ändå tvinga in det på alla windows 7/8/8.1 har de ju pratats om.

Vacker tanke. Men lyft blicken lite så du ser mer.
En del program, tex för att kontrollera maskiner osv, fungerar bara under tex W7, de är programerade för det. Så vad hjälper det att uppgradera till Linux för att undgå en uppgradering till WX? Programmet kommer inte fortsätta fungera oavset.
Nu är det inget problem, då datorn som kontrollerar maskinen inte har internet uppkoppling. Men LapTopen (Min) som man gör förändringar och service med kopplas upp mot nätet. Uppgraderas den, blir ett tiotal program antingen icke fungerande, eller så försvinner de för MS i sin gudomliga vishet städar helt sonika bort sådant som ändå inte skulle fungera...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Instabilitet, buggar, "barnsjukdomar", inte finns stöd för program, mm.
Jag förstår inte varför man skulle vilja, "uppgradera" till det? Jag menar whats to like?

Allt beror ju på vad man använder datorn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, smekmånaden med Windows 10 var verkligen kort. Först tänkte jag som många andra "Det kan omöjligt bli sämre" men...jag hade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Vacker tanke. Men lyft blicken lite så du ser mer.
En del program, tex för att kontrollera maskiner osv, fungerar bara under tex W7, de är programerade för det. Så vad hjälper det att uppgradera till Linux för att undgå en uppgradering till WX? Programmet kommer inte fortsätta fungera oavset.
Nu är det inget problem, då datorn som kontrollerar maskinen inte har internet uppkoppling. Men LapTopen (Min) som man gör förändringar och service med kopplas upp mot nätet. Uppgraderas den, blir ett tiotal program antingen icke fungerande, eller så försvinner de för MS i sin gudomliga vishet städar helt sonika bort sådant som ändå inte skulle fungera...

Mycket program går att köra genom wine också även mycket program som inte säga ha stöd för wine bara man leker lite med parametrarna.
Sen finns ju också möjligheten att köra en virtuell maskin om man någon gång skulle behöva något utöver det som valfri distro kan erbjuda.

Kanske inte just i ditt fall men dom flesta tror jag hade klarat sig på någon linux distro med vad man gör på en dator en dag, eventuellt lite spel eller sånt som man kanske inte kunnat spela men annat än det är de nog få saker.

Själv gick jag över till ubuntu och linux mint samma dag som windows 10 släpptes och kört det sen dess har ingen dator med windows 10 och de fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Mycket program går att köra genom wine också även mycket program som inte säga ha stöd för wine bara man leker lite med parametrarna.
Sen finns ju också möjligheten att köra en virtuell maskin om man någon gång skulle behöva något utöver det som valfri distro kan erbjuda.

Kanske inte just i ditt fall men dom flesta tror jag hade klarat sig på någon linux distro med vad man gör på en dator en dag, eventuellt lite spel eller sånt som man kanske inte kunnat spela men annat än det är de nog få saker.

Själv gick jag över till ubuntu och linux mint samma dag som windows 10 släpptes och kört det sen dess har ingen dator med windows 10 och de fungerar hur bra som helst.

Jag hör dej!

Problemet med mångas tanke sätt här inne är bara att de ser världen från sitt eget lilla perspektiv. Sedan skriver vi "Hur svårt kan det vara?" För en hem-användare kostar det bara lite tid, det har MS bestämt att vi alla skall bjuda på, för de bjuder ju på WX.

Problemen börjar när man börjar titta utanför hemmen, helt plötsligt börjar det kosta en satans massa pengar. MS har bestämt att det skall vara så, punkt slut!
Tänk er ett cenario där en person är hos kund, 200mil hemmifrån. Hotell, traktamenten, bilhyra m.m. kostar det företaget. Nu sätter MS igång och uppdaterar, istället för att denna människa kan vara ute och göra det som är offererat, måste denna sitta på ett hotellrum med svindyr internet uppkopling och ladda ner W7 från företags servern och ominstallera först den och sedan alla program. Vad kan det ta? Två dagar? Vad kostar det? (Lön + Hotell, traktamenten, bilhyra...)
Kan mycket väl hända mej i framtiden om ingen stoppar MS dumheter.

När tidiga köpare av ett OS betalade och därmed ingick ett avtal med MS, är jag ganska säker på att de inte räknade med att lägga en massa man timmar på kompabilitets strul med framtida påtvingade uppdateringar. Och program tillverkare kan ju omöjligt ha förutset hur framtida OS kommer se ut. MS framfart kommer kosta ALLA samhällen miljarder. Dags att någon drar dem inför domstol.

Bara för att inte tala om allt som MS anser sig ha rätt till att göra inne i din dator. Avlysna alla tangent tryck till exempel. För var det klassat som spioneri, men nu är det helt OK. Om du inte stänger av det vid en anpassad installation, är den på efter installation, tillsammans med ca 20 andra suspekta saker. (Som går att stänga av vid en anpassad installation, eller efteråt i instälningar.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Mycket program går att köra genom wine också även mycket program som inte säga ha stöd för wine bara man leker lite med parametrarna.
Sen finns ju också möjligheten att köra en virtuell maskin om man någon gång skulle behöva något utöver det som valfri distro kan erbjuda.

Kanske inte just i ditt fall men dom flesta tror jag hade klarat sig på någon linux distro med vad man gör på en dator en dag, eventuellt lite spel eller sånt som man kanske inte kunnat spela men annat än det är de nog få saker.

Själv gick jag över till ubuntu och linux mint samma dag som windows 10 släpptes och kört det sen dess har ingen dator med windows 10 och de fungerar hur bra som helst.

Jag håller helt med dig. Linux har mer och mer blivit en värdig ersättare till Windows.

Gick över helt till Linux när XPs support lades ned och redan då tyckte jag om det. Var en inlärningsperiod i början men efter det flöt det som en dröm. Med tiden blir Linux också bara bättre och bättre (till skillnad från Windows).

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

de finns inget anledning inte uppgradera.. windows 7/8 slutar med support inom kort. endast företag kan köpa till support.
detta kommer från en anställd på MS.

Microsoft vill dra ner på all olika platformer till en endast= spara pengar..

Då kan Microsoft vara glada
För vi stänger av all Microsoft support på de 2 datorer som kör Win7 permanent resp. växlar mellan Win7 och Linux.
Skulle dessa behövas bytas i förtid, så blir det mot ett Playstation och (drömdatorn) Apple Macbook Pro

I övrigt så kör våra datorerna Linux, vars support inte kostar Microsoft ett enda ruttet korvöre.

Microsoft har 2013 och 2015, lyckats prångla på oss 2 stycken Win8.x licenser i.o.m. köp av bärbara datorer men ingen av datorerna, har ens startats med Win8.x då deras hårddiskar byttes mot SSD:er och Win8.x mot trevligare OS (De är externa USB-disk, sedan Win8.x-möget blåsts ut).
Därmed har Microsoft haft noll kostnad att supporta de Win8 licenserna vi var tvungna att betala för (inbakat i priset för datorn).

Microsofts marknadsföring av Win10 och de ständiga hoten om upphörandet av supporten av äldre OS slår tillbaka på dom själva.
Det kommer inga Winphone/Win10M mobiler in i vårt hem, inget Xbox eller Microsoft tangentbord/möss.

När det gäller plattformar för mobiler och surfplattor, så behöver man inte ens bry sig om vad Microsoft tycker och tänker om supportkostnader.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.