Permalänk
Medlem

Fiberns baksida och Comhem.

Hej

Jag vet att det inte är Bahnhof som gör fel men dom drabbas.

För ca fem år sen fick vi fiber (stadsnät), jag och många andra bytte från Comhem.
Allt har fungerat perfekt med några avbrott till och från, men felet har aldrig varit hemma hos mig.

Då för fem år sen blev det Bahnhof 100/10 kostade runt 240:- och gör idag med.

I söndags gick min fiberkonverter sönder, upptäcker att det finns ingen att ringa på en söndag.
Efter lite egen felsökning kommer jag fram till att det är powersupply till konvertern som har gett upp. Tyvärr har jag inget som passar hemma. Inser att det bara är att vänta till måndag och Bahnhof svarar i telefonen.

Saken är den att jag har tivo och cmore från Comhem och det kostar 1000:- i månaden. Nu på söndag när internet inte funkar och inte ens går att felanmäla minns jag att Comhems kundtjänst är öppen varje. Ringer för att se om Comhem har något bra erbjudande till mig som tv kund och det har dom VIP 1100:- för tivo, c-more och 500/50 internet. Inser att jag kan få fem gånger snabbare internet för 140:- mindre i månaden. Signar bums och frågar när jag får routern (suck 4-5 dar).

På måndagen ringer jag Bahnhof och felanmäler, dom lovar att anmäla vidare till stadsnätet ingen kan tala om när det kommer fungera igen.

På måndag eftermiddag kommer ett sms från Bahnhof om att dom har skickat vidare frågan.

På måndag eftermiddag ringer Comhem och stämmer av, jag frågar dom igen när kommer routern, samma svar troligen torsdag, men har inte du haft comheminternet tidigare? Jo svarar jag men det var fem år sen. Han frågar om jag har kvar routern? Ja säger jag tror den står på vinden, går och kollar med Comhem i luren, hittar routern och tio minuter senare har jag internt igen. Dock bara 250/50 av dom lovade 500/50.

Tisdag säger upp Bahnhof

Torsdag den nya Comhem routern kommer, nu har jag 470/50 klart nöjd.

Har fortfarande inte hört något mer från stadsnätet, imorgon är det en vecka.

Många klagar på Comhem men deras kundtjänst svarar varje dag även helger oslagbart.

Väntar och undrar hur lång tid det kommer ta innan min fiberkonverter är fixad,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Vad undrar du eller skriver du bara dagbok? Hur lång tid det tar för dom att fixa den är rimligt nåt du ska fråga kundtjänst om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag vet att det inte är Bahnhof som gör fel men dom drabbas.

För ca fem år sen fick vi fiber (stadsnät), jag och många andra bytte från Comhem.
Allt har fungerat perfekt med några avbrott till och från, men felet har aldrig varit hemma hos mig.

Då för fem år sen blev det Bahnhof 100/10 kostade runt 240:- och gör idag med.

I söndags gick min fiberkonverter sönder, upptäcker att det finns ingen att ringa på en söndag.
Efter lite egen felsökning kommer jag fram till att det är powersupply till konvertern som har gett upp. Tyvärr har jag inget som passar hemma. Inser att det bara är att vänta till måndag och Bahnhof svarar i telefonen.

Saken är den att jag har tivo och cmore från Comhem och det kostar 1000:- i månaden. Nu på söndag när internet inte funkar och inte ens går att felanmäla minns jag att Comhems kundtjänst är öppen varje. Ringer för att se om Comhem har något bra erbjudande till mig som tv kund och det har dom VIP 1100:- för tivo, c-more och 500/50 internet. Inser att jag kan få fem gånger snabbare internet för 140:- mindre i månaden. Signar bums och frågar när jag får routern (suck 4-5 dar).

På måndagen ringer jag Bahnhof och felanmäler, dom lovar att anmäla vidare till stadsnätet ingen kan tala om när det kommer fungera igen.

På måndag eftermiddag kommer ett sms från Bahnhof om att dom har skickat vidare frågan.

På måndag eftermiddag ringer Comhem och stämmer av, jag frågar dom igen när kommer routern, samma svar troligen torsdag, men har inte du haft comheminternet tidigare? Jo svarar jag men det var fem år sen. Han frågar om jag har kvar routern? Ja säger jag tror den står på vinden, går och kollar med Comhem i luren, hittar routern och tio minuter senare har jag internt igen. Dock bara 250/50 av dom lovade 500/50.

Tisdag säger upp Bahnhof

Torsdag den nya Comhem routern kommer, nu har jag 470/50 klart nöjd.

Har fortfarande inte hört något mer från stadsnätet, imorgon är det en vecka.

Många klagar på Comhem men deras kundtjänst svarar varje dag även helger oslagbart.

Väntar och undrar hur lång tid det kommer ta innan min fiberkonverter är fixad,

Vet du vad som är roligare? När dina grannar fuckar upp sina koaxial-uttag (typ kör in en möbel i det och använder inte det) och det stör ut alla grannar (beroende lite på hur det är draget i huset) och dom åker på semester i 2 månader ComHem har ingen access/rätt till lägenheten och hyresvärden/bostadsföreningen lär inte heller öppna då det inte är helt enkelt för ComHem att garanterat vart felet ligger.

Permalänk
Medlem

1100 i månaden för TV och internet?! Vad i helvete.

Vad är fiberns baksida? Att små ISPs inte har öppet på söndagar? Att saker kan gå sönder? Lika stor risk att nätdelen till din comhem router dör.
Bahnhof har förövrigt öppet på söndagar.
Comhem svarar ju ändå inte efter 21 på veckan och 18 på helgen (tror inte någon har öppet dygnet runt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag vet att det inte är Bahnhof som gör fel men dom drabbas.

För ca fem år sen fick vi fiber (stadsnät), jag och många andra bytte från Comhem.
Allt har fungerat perfekt med några avbrott till och från, men felet har aldrig varit hemma hos mig.

Då för fem år sen blev det Bahnhof 100/10 kostade runt 240:- och gör idag med.

I söndags gick min fiberkonverter sönder, upptäcker att det finns ingen att ringa på en söndag.
Efter lite egen felsökning kommer jag fram till att det är powersupply till konvertern som har gett upp. Tyvärr har jag inget som passar hemma. Inser att det bara är att vänta till måndag och Bahnhof svarar i telefonen.

Saken är den att jag har tivo och cmore från Comhem och det kostar 1000:- i månaden. Nu på söndag när internet inte funkar och inte ens går att felanmäla minns jag att Comhems kundtjänst är öppen varje. Ringer för att se om Comhem har något bra erbjudande till mig som tv kund och det har dom VIP 1100:- för tivo, c-more och 500/50 internet. Inser att jag kan få fem gånger snabbare internet för 140:- mindre i månaden. Signar bums och frågar när jag får routern (suck 4-5 dar).

På måndagen ringer jag Bahnhof och felanmäler, dom lovar att anmäla vidare till stadsnätet ingen kan tala om när det kommer fungera igen.

På måndag eftermiddag kommer ett sms från Bahnhof om att dom har skickat vidare frågan.

På måndag eftermiddag ringer Comhem och stämmer av, jag frågar dom igen när kommer routern, samma svar troligen torsdag, men har inte du haft comheminternet tidigare? Jo svarar jag men det var fem år sen. Han frågar om jag har kvar routern? Ja säger jag tror den står på vinden, går och kollar med Comhem i luren, hittar routern och tio minuter senare har jag internt igen. Dock bara 250/50 av dom lovade 500/50.

Tisdag säger upp Bahnhof

Torsdag den nya Comhem routern kommer, nu har jag 470/50 klart nöjd.

Har fortfarande inte hört något mer från stadsnätet, imorgon är det en vecka.

Många klagar på Comhem men deras kundtjänst svarar varje dag även helger oslagbart.

Väntar och undrar hur lång tid det kommer ta innan min fiberkonverter är fixad,

1. Bahnhof är din tjänsteleverantör, om utrustningen går sönder kontaktar du ägaren av ditt stadsnät och göra felanmälan inte tjänsteleverantören. Om det inte är någon specifik utrustning du erhållit ifrån tjänsteleverantören.
2. Bahnhof´s kundservice har öppet på helger, precis som majoriteten av övriga tjänsteleverantörer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Bahnhof är din tjänsteleverantör, om utrustningen går sönder kontaktar du ägaren av ditt stadsnät och göra felanmälan inte tjänsteleverantören. Om det inte är någon specifik utrustning du erhållit ifrån tjänsteleverantören.
2. Bahnhof´s kundservice har öppet på helger, precis som majoriteten av övriga tjänsteleverantörer.

1. Jag bör i ett SKB hus och all felanmälan ska gå via min isp, även om jag redan visste att felet låg i fiberkonvertern som inte har något med Bahnhof att göra.

2. Fel av mig dom har öppet 10-14:30

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

1100 i månaden för TV och internet?! Vad i helvete.

Vad är fiberns baksida? Att små ISPs inte har öppet på söndagar? Att saker kan gå sönder? Lika stor risk att nätdelen till din comhem router dör.
Bahnhof har förövrigt öppet på söndagar.
Comhem svarar ju ändå inte efter 21 på veckan och 18 på helgen (tror inte någon har öppet dygnet runt).

Tycker du det är dyrt eller billigt?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Vet du vad som är roligare? När dina grannar fuckar upp sina koaxial-uttag (typ kör in en möbel i det och använder inte det) och det stör ut alla grannar (beroende lite på hur det är draget i huset) och dom åker på semester i 2 månader ComHem har ingen access/rätt till lägenheten och hyresvärden/bostadsföreningen lär inte heller öppna då det inte är helt enkelt för ComHem att garanterat vart felet ligger.

Fristående hus så den risken är liten, men den finns

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

1. Jag bör i ett SKB hus och all felanmälan ska gå via min isp, även om jag redan visste att felet låg i fiberkonvertern som inte har något med Bahnhof att göra.

2. Fel av mig dom har öppet 10-14:30

Då får du vackert vänta tills någon serivce tekniker hos standsnätet hör av sig, kan ta en vecka till ett år.

Skrivet av robbankentor:

Tycker du det är dyrt eller billigt?

Dyrt, Comhem är dock ökända för sin prissättning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tycker du det är dyrt eller billigt?

Fruktansvärt dyrt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Då får du vackert vänta tills någon serivce tekniker hos standsnätet hör av sig, kan ta en vecka till ett år.

Dyrt, Comhem är dock ökända för sin prissättning.

Skrivet av BergEr:

Fruktansvärt dyrt.

Varför är det dyrt? Jag har tivo Max "alla kanaler med inspelningsfunktion" plus en extra Box till barnen med samma kanaler. Cmore Sport "allsvenskan och shl". Internet 500/50.

Allt för 1100:-

Jag hittat ingen som ens kommer nära det priset

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

I söndags gick min fiberkonverter sönder, upptäcker att det finns ingen att ringa på en söndag.
Efter lite egen felsökning kommer jag fram till att det är powersupply till konvertern som har gett upp. Tyvärr har jag inget som passar hemma. Inser att det bara är att vänta till måndag och Bahnhof svarar i telefonen.

Väntar och undrar hur lång tid det kommer ta innan min fiberkonverter är fixad,

Jo jag blir inte klok på felet i sig?

Om man inte har någon nätadapter hemma så beger man väl sig till Kjell & Co, ClasO etc och köper sig en ny?
Eller har du någon högst ovanlig konverter?

Angående Comhem så fick jag min avgift halverad när jag fick fiber efter en kort förhandling. (går inte in på exakta summor men jag behöll Comhem som TV-leverantör)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jo jag blir inte klok på felet i sig?

Om man inte har någon nätadapter hemma så beger man väl sig till Kjell & Co, ClasO etc och köper sig en ny?
Eller har du någon högst ovanlig konverter?

Angående Comhem så fick jag min avgift halverad när jag fick fiber efter en kort förhandling. (går inte in på exakta summor men jag behöll Comhem som TV-leverantör)

Jag hade givetvis köpt en nätadapter på måndagen, men då var redan comhem beställt och mitt intresse att lösa problemet själv klart lägre.

Jag tänker inte köpa någon adapter utan väntar på service. nu har det gått en vecka och "stadsnätet2 har inte ens börjat felsöka. Jag hade bytt till comhem i alla fall service nivån på fibern är usel. Det är det jag menar med att att Bahnhof drabbas utan att ha gjort fel.

Jag kör den varje gång bindningstiden går ut.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Bahnhof är din tjänsteleverantör, om utrustningen går sönder kontaktar du ägaren av ditt stadsnät och göra felanmälan inte tjänsteleverantören. Om det inte är någon specifik utrustning du erhållit ifrån tjänsteleverantören.
2. Bahnhof´s kundservice har öppet på helger, precis som majoriteten av övriga tjänsteleverantörer.

Där har du fel. Flertalet stadsnät typ OpenUniverse tar inte emot felanmälan om det inte kommer från en tjänsteleverantör. Det spelar ingen roll vem man fått utrustningen från. Det är inte tjänsteleverantören som gör felsökning men det är hos dem man är kund hos, inte stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför är det dyrt? Jag har tivo Max "alla kanaler med inspelningsfunktion" plus en extra Box till barnen med samma kanaler. Cmore Sport "allsvenskan och shl". Internet 500/50.

Allt för 1100:-

Jag hittat ingen som ens kommer nära det priset

Antar att sportkanalerna är det som drar iväg priset? För som du skrev först var det 1000:- för vanlig TV.
Vilket kändes helt sjukt, äger inte ens en TV själv. Gav bort den pga brist av bra program.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. Bahnhof är din tjänsteleverantör, om utrustningen går sönder kontaktar du ägaren av ditt stadsnät och göra felanmälan inte tjänsteleverantören. Om det inte är någon specifik utrustning du erhållit ifrån tjänsteleverantören.

Rätt många (de flesta) stadsnäten vägrar ha något med slutkund att göra. Felanmälningar ska gå via tjänsteleverantören.

Men jag känner att TS kanske gör en onödigt stor sak av det hela. Jag är rätt säker på att man hade klarat sig utan fiber till dagen efter, och att inte lyckas få tag på en adapter som skulle duga, om så den tredje söndagen i rad, i en vecka full av söndagar, ser jag som helt orealistiskt. Det beror säkert på var man bor, men det säljs ersättningsenheter överallt, att gräva fram en som hade gjort jobbet hade antagligen inte tagit längre än att leta fram den gamla ComHem utrustningen.
Och när man väl får utbytesenheten till fiberkonvertorn, så lägger man sin reserv som just reserv, och kopplar in den officiella ersättningsdelen i stället.

Men det viktigaste är så klart att TS är nöjd. Och ComHem var alltid bra att ha med och göra med, så det tror jag man är i det här läget med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Rätt många (de flesta) stadsnäten vägrar ha något med slutkund att göra. Felanmälningar ska gå via tjänsteleverantören.

Men jag känner att TS kanske gör en onödigt stor sak av det hela. Jag är rätt säker på att man hade klarat sig utan fiber till dagen efter, och att inte lyckas få tag på en adapter som skulle duga, om så den tredje söndagen i rad, i en vecka full av söndagar, ser jag som helt orealistiskt. Det beror säkert på var man bor, men det säljs ersättningsenheter överallt, att gräva fram en som hade gjort jobbet hade antagligen inte tagit längre än att leta fram den gamla ComHem utrustningen.
Och när man väl får utbytesenheten till fiberkonvertorn, så lägger man sin reserv som just reserv, och kopplar in den officiella ersättningsdelen i stället.

Men det viktigaste är så klart att TS är nöjd. Och ComHem var alltid bra att ha med och göra med, så det tror jag man är i det här läget med.
B!

Kan givetvis lösa problemet själv med en ny adapter, men jag är nyfiken på hur lång tid det kommer ta att få fixat.
Tänker att någon som är helt oteknisk skulle få samma problem, vad kan man förvänta sig för servicetid.
Internet är ganska viktigt för dom flesta i dagens läge, speciellt den närmaste vecka då dom flesta betalar räkningar via internet.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kan givetvis lösa problemet själv med en ny adapter, men jag är nyfiken på hur lång tid det kommer ta att få fixat.

Tja, det kommer ju högst sannolikt ta över en vecka, och som du skriver, räkningarna ska ju betalas, så att vänta på det alternativet hade kanske varit dumt.

Skrivet av robbankentor:

Tänker att någon som är helt oteknisk skulle få samma problem, vad kan man förvänta sig för servicetid.

Det känns som om det inte spelar så stor roll hur oteknisk man är. Slocknar enheten konstaterar man "ingen ström" och behöver man få igång den, tar man med sig strömförsörjningen till närmsta ställe där man tror att man kan få en ny, och ber dem hjälpa en, i väntan på att få en från supporten. Oteknisk är inte detsamma som att man är förhindrad att hitta lösningar.

Skrivet av robbankentor:

Internet är ganska viktigt för dom flesta i dagens läge, speciellt den närmaste vecka då dom flesta betalar räkningar via internet.

Jag håller som sagt fullständigt med. Jag ser bara inte riktigt det som en rimlig anledning att byta Internet leverantör, men jag betalar å andra sidan inte 1000+ i månaden för att få TV kanaler i heller. Ska jag vara ärlig tror jag att rätt många har en väggbula som hade passat, och sitter man riktigt riktigt i sjön, så känner man garanterat någon som hade tagit en väggbula med fel kontakt, eller rent av utan, och satt på rätt kontakt åt en. Fiberkonvertern brukar ju vara på 5 till 12 volt. Lite beroende på hur gammal den är. Vad har du för ComHem modem, hade kanske väggbulan till den passat?

Jaja. Som sagt, det är ju åtminstone ett kul test, se hur lång tid det tar dem att få fram en ny väggbula så man kan få igång skiten, det är ju i det närmaste samhällskritisk hårdvara i dagsläget, så det är ju alltid kul att veta. Glöm inte hojta till när de levererar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Väntar och undrar hur lång tid det kommer ta innan min fiberkonverter är fixad,

Den kommer troligtvis inte bli utbytt för det verkar som du valde att gå över till comhem's koaxiala anslutning som troligtvis är separat från fiber i stadsnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Den kommer troligtvis inte bli utbytt för det verkar som du valde att gå över till comhem's koaxiala anslutning som troligtvis är separat från fiber i stadsnätet.

Rimligtvis har han inte avslutat fiber-avtalet, och även om, så har han rimligtvis (minst) en månads uppsägning på det. Så nog bör det bli fixat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så strömadaptern till fiberkonvertern går sönder och du är nöjd när du får en ny router? Jag fattar i te riktigt. Vad har det sedanför betydelse om du kan göra felanmälan på söndagen eller inte? Drt är ju ingen tekniker som kommer ut och posten levererar ju ändå inte då så du kan ju likagärna felanmäla på måndag morgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pellepelikan:

Så strömadaptern till fiberkonvertern går sönder och du är nöjd när du får en ny router? Jag fattar i te riktigt. Vad har det sedanför betydelse om du kan göra felanmälan på söndagen eller inte? Drt är ju ingen tekniker som kommer ut och posten levererar ju ändå inte då så du kan ju likagärna felanmäla på måndag morgon?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo ut kommer vi om man har företagsabonnemang

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vi har en respons tid på 24 timmar på dalaenergi nät vi har utrycknings tid fram till 10 på kvällen. Med det menas att vi ska kontakta kund för att boka tid för felsökning. Och vi har ett antal reserv enheter samt nätadapter. Men då ska fel anmälan ta sig från banhof till stadsnätet felsökningenhet sen skickas det vidare till service tekniker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Eller gör man som jag gjorde..snackade med teknikern när han var hos mig och bytte fiberkonvertern ifall han hade en extra nätadapter som han kunde glömma hos mig..Visst sa han.Så nu har jag en backup

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Fibern baksida?

Nu får du kanske vara lite mer specifik, fibern baksida där du bor, kanske är mer korrekt.

Sen kan jag väl tycka att 13200:-/år är något dyrt för dina tjänster, kanske inte för mängden du får utan snarare vilka typer av tjänster och vilka du förmodligen använder/inte använder av dessa.

Som vi kan ser här så rekommenderar Netflix 25Mbit för UHD, AKA 4K https://help.netflix.com/sv/node/306

Du kan alltså med 100Mbit streama 4x 4K strömmar samtidigt, sen är det väl kanske lite meningslöst att kunna spela in program då play-tjänster finns till i princip allt, jag kanske missar något dock som är väldigt viktigt för just dig. 119 + 89 + 399 = 617 betalar man om man vill ha Netflix premium, HBO nordic & Viaplay sport. Där lägger du på ett basic 100Mbit/s abb så har du väl allt du kan tänkas behöva och mycket därtill, om du är smart så kan du dela kostnaden med andra och få ner priset ytterligare.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Fibern baksida?

Nu får du kanske vara lite mer specifik, fibern baksida där du bor, kanske är mer korrekt.

Sen kan jag väl tycka att 13200:-/år är något dyrt för dina tjänster, kanske inte för mängden du får utan snarare vilka typer av tjänster och vilka du förmodligen använder/inte använder av dessa.

Som vi kan ser här så rekommenderar Netflix 25Mbit för UHD, AKA 4K https://help.netflix.com/sv/node/306

Du kan alltså med 100Mbit streama 4x 4K strömmar samtidigt, sen är det väl kanske lite meningslöst att kunna spela in program då play-tjänster finns till i princip allt, jag kanske missar något dock som är väldigt viktigt för just dig. 119 + 89 + 399 = 617 betalar man om man vill ha Netflix premium, HBO nordic & Viaplay sport. Där lägger du på ett basic 100Mbit/s abb så har du väl allt du kan tänkas behöva och mycket därtill, om du är smart så kan du dela kostnaden med andra och få ner priset ytterligare.

Givetvis vet jag inget om din fiber eller vilka tjänster du behöver utan det är min upplevelse.
Min fru följer tv-serier och andra serier från tv kanaler och netflix. det som kommer från vanliga tv kanaler spelas i på tivo.
Jag ser mest på sport C-more (viaplay sänder inte SHL eller allsvenskan).
barnen ser på det mesta och spelar en del vi internet.
Skulle det räcka med 100Mbit troligen men varför ska jag betala mer för mindre?
Hur menar du dela kostnaden med andra?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor:

Jag tror å andra sidan du kommer betala mindre för i princip samma tjänster. Finns det några av tv-serierna som din fru följer som inte ligger tillgängliga från en play-tjänst?

SHL eller allsvenskan var helt bundet mot C-more verkar det som vilket kostar 299/mån om man vill ha det som play-tjänst.

Det jag syftar på är att man är tillåten mer än 1 simultan ström samtidigt så man kan dela kostnaden. 399 för viaplay 299 för cmore 119 för netflix och 89 för hbo, totalt 453: - per person & månad om man är 2 som delar på det.

Nu vet jag inte vad ett abonnemang på 100Mbit kostar för er men jag betvivlar starkt att det är 600:- & du får ju allt som du har beskrivit, för mindre pengar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Problemet löst..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Problemet löst..

Så du får adhd damp skriver en stor post om en strömadapter och nu fick du en ny?
Grattis till comhem hehe

Permalänk
Medlem

Vad är fiberns framsida?