Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

den var bättre än den förra tycker jag, den förra var det med en liiten del av träd i vänsterkant som mest störde, här är det bättre motiv eller vad man ska säga

Tackar. Och tack för feedbacken. Det är alltid kul att få feedback då jag lätt kan missa saker, dels i fotograferingen men även vid redigeringen. Feedback gör det mycket lättare att faktiskt komma ihåg att tänka på saker kring foto, som störande saker som ligger i kanten av bilden. Jag uppskattar alltid feedback då det är lätt att bli hemmablind.

Just denna redigeringsstil är ny för mig. Men jag tycker det är ett kul experiment. Just nu försöker jag hitta fler bilder som passar med denna stil. Det sköna är att denna stil passar bäst på molniga bilder, vilket min vanliga stil(färglatt) inte gör. Så nu kan jag alltid få bilder som passar någon av mina stilar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

City construction by Erik Edgren, on Flickr

My's 11th birthday! by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Syrenknoppar by David Björk, on Flickr

Untitled by David Björk, on Flickr

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Notes by Erik Edgren, on Flickr

Flower by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Var ut och fiskade med en polare igår och tog med mig kameran.
(och ja, det är ett hårstrå på höger sida x))

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Kom hem från Forshaga i gårkväll. Det var mycket molnigt under dagen, men sen på kvällen sprack det upp. Månen bjöd även på en mycket fin upplevelse.

Residenshuset in Karlstad by Erik Edgren, on Flickr

Drottninggatan in Karlstad by Erik Edgren, on Flickr

Drottninggatan in Karlstad by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nämen, sådana där blommor och grejer börjar ju titta upp nu! Här är man ruskigt okunnig inom blomstervetenskap. Någon som vet vad de sista två kan tänkas ha för namn?

Permalänk
Medlem

Mörudden by Erik Edgren, on Flickr

Mörudden by Erik Edgren, on Flickr

Fire department by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kathmandu morning by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

The swan by Erik Edgren, on Flickr

Development by Erik Edgren, on Flickr

Grass by Erik Edgren, on Flickr

Flower by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sao Paulo, Brazil by Alexander Bergdahl, on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeeq:

Nämen, sådana där blommor och grejer börjar ju titta upp nu! Här är man ruskigt okunnig inom blomstervetenskap. Någon som vet vad de sista två kan tänkas ha för namn?

4. Skulle kunna vara en Tibast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

4. Skulle kunna vara en Tibast.

Visst är det så! läste på lite om den, tur att man inte åt dess bär. Eller ens rörde den...

Edit: bjuder på ett vattenfall som befann sig i närheten av Tibasten (full-size:a!):

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeeq:

Visst är det så! läste på lite om den, tur att man inte åt dess bär. Eller ens rörde den...

Edit: bjuder på ett vattenfall som befann sig i närheten av Tibasten (full-size:a!):

http://i.imgur.com/fpbAyss.png

Tycker det är bra taget, men filtret som är använt är banne mig inte bra..
Överexponerat och tar inte fram nå kontrast alls.

Har du original-bilden kvar? Skulle vilja experimentera lite med den om det är OK

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Tycker det är bra taget, men filtret som är använt är banne mig inte bra..
Överexponerat och tar inte fram nå kontrast alls.

Har du original-bilden kvar? Skulle vilja experimentera lite med den om det är OK

Tack, det är det viktigaste haha, experimentera med bilder är ju asskoj, denna är inget undantag för min del. Vet inte om jag håller med angående kontrasten och exponeringen, tycker den är överexponerad i himlen men det är svårt att göra något åt nu i efterhand. Har även ökat intensiteten i vattenfallet. Annars tycker jag snarare att min version är överdriven i både färg & kontrast...

Have fun

Permalänk

Lite random från min instagram. mestadels taget med iphone 5.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem

Jimmy Westerberg Photography by jimmy westerberg, on Flickr

mitt senaste
Mixat två foton för första gången.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Galleria Duvan by Erik Edgren, on Flickr

Stadsfotografier under kvällstid/nattetid är väldigt roligt Dock vet jag inte hur man gör så att bilderna blir raka :/ Råformatet gör ju så att det blir lite fisheye-effekt i bilderna. Någon som vet hur man får bort den effekten?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

https://farm2.staticflickr.com/1450/25990698453_00101db370_k.jpgGalleria Duvan by Erik Edgren, on Flickr

Stadsfotografier under kvällstid/nattetid är väldigt roligt Dock vet jag inte hur man gör så att bilderna blir raka :/ Råformatet gör ju så att det blir lite fisheye-effekt i bilderna. Någon som vet hur man får bort den effekten?

Om du har senaste Lightroom/Photoshop (CC) så finns det profiler för bl.a. Samyang och andra nya objektiv.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Om du har senaste Lightroom/Photoshop (CC) så finns det profiler för bl.a. Samyang och andra nya objektiv.

Tack Jag ska leka runt lite. Jag använder dock det inbyggda objektivet, då det knappt finns några sådana tillbehör till min kamera.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Den enda bra bild jag fick från spelningen med Prince på Way out west 2011. Prince R.I.P.

Prince at Way out west 2011 by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

https://farm2.staticflickr.com/1450/25990698453_00101db370_k.jpgGalleria Duvan by Erik Edgren, on Flickr

Stadsfotografier under kvällstid/nattetid är väldigt roligt Dock vet jag inte hur man gör så att bilderna blir raka :/ Råformatet gör ju så att det blir lite fisheye-effekt i bilderna. Någon som vet hur man får bort den effekten?

DxO Optics Pro fixar sånnt automatisk för dom flesta kameror och objektiv iaf.
Din bild går dock inte att testa då den inte har någon EXIF info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

DxO Optics Pro fixar sånnt automatisk för dom flesta kameror och objektiv iaf.
Din bild går dock inte att testa då den inte har någon EXIF info.

Tack för tipset. Jag ska ta en titt på programmet

Jag har dock slängt Photomatix och gått över helt till Lightroom med Enfuse-tillägget. Resultaten blir mycket bättre!

Sunset by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Tack för tipset. Jag ska ta en titt på programmet

kör du LR så blir det ju rätt ok om man har linsprofil och korrigerar med, t ex har jag hittat några olika profilen för mitt Samyang fisheye-objektiv och där väljer den med mest tilltalande resultat för just den bilden jag har. Ibland passar stereografisk projektion bäst osv... funkar väldigt bra.

Skrivet av Airikr:

Jag har dock slängt Photomatix och gått över helt till Lightroom med Enfuse-tillägget. Resultaten blir mycket bättre!

jaså! Slängt Photomatix och bytt till det där!? Hmmm... det låter som det är värt ett försök. Måste prova. Tack för tipset.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

kör du LR så blir det ju rätt ok om man har linsprofil och korrigerar med, t ex har jag hittat några olika profilen för mitt Samyang fisheye-objektiv och där väljer den med mest tilltalande resultat för just den bilden jag har. Ibland passar stereografisk projektion bäst osv... funkar väldigt bra.

Så sant så. Jag kör dock bara på standardinställningarna i tillägget

Skrivet av Yamato:

jaså! Slängt Photomatix och bytt till det där!? Hmmm... det låter som det är värt ett försök. Måste prova. Tack för tipset.

Ja. Jag trodde Enfuse-tillägget skulle ersätta Photomatix, men tillägget tar inte bort ghosting (oerhört synd!). På grund av det, har jag installerat Photomatix PRO igen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

DSC_1712 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_1616 by Joakim Överström, on Flickr

DSC_1694 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Testade lite panoramanorrskensfoto

https://500px.com/photo/150984291/life-under-the-northern-lig...

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5