Bilköp: Är Dacia Duster ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Du kommer inte få någon källa, det är skitsnack så det bara sjunger om det.

OnTopic: Har en bekant som har en Duster (-14 eller -15, osäker) och han har inget ont att säga om den, men så är det också hans första bil. Kommer man från ett "premium-märke" så kommer man störa sig på ljudnivå och kvalité överlag. Största dealbreakern för mig är säkerheten, hade aldrig köpt en bil som inte får full pott av samma anledning att jag aldrig kör utan säkerhetsbälte. Om det väl smäller på allvar så vill åtminstone jag ha alla möjligheter att överleva utan bestående men.

Det är absolut inget fel på krockskyddet i en Duster:

Källa:
http://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/10968

Det som "saknas" är enligt EuroNcap en hoper elektroniskt bling-bling som inte har ett dugg med krocksäkerhet att göra såsom farthållare, vilket EuroNcap av någon outgrundlig anledning väger in i betyget. ESP har Duster fått sedan bilen testades år 2011, dessutom.

Skall man använda sig av EuroNcap för att kontrollera krocksäkerhet så kan man inte se till deras stjärnsystem, vilket är helt missvisande, utan man får gå in och studera deltesterna.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Hedersmedlem

Tack vare den här tråden så har jag beställt en provkörning hos lokala handlaren. Dustern låter precis som en bil för mig och det är snart dags att byta.

Även om jag bara läst tester via nätet än så länge, känns det konstigt att läsa i en del inlägg att Dustern skulle ha dåligt rostskydd, när det är tvärtom. Skranglig plast i inredningen kanske men bilarna verkar överlag hålla väldigt bra för de som verkligen äger en.

Om den uppfyller mina förväntningar på välfungerande 4-hjulsdrift, bra rostskydd och hyfsade utrymmen så låter Dustern som en klipp. Är den dessutom driftsäker lika med eller över snittet blir det ännu trevligare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg om teknikens värld har testat ngn duster, hur den går i älgtestet osv men spontant tror jag att den är som Hyundai och Kia, dvs något jag aldrig i livet valt att köpa om säkerhet är det minsta viktigt. Kvittar det... Kör på.

Kia och Hyundai har i test efter test presterat uruselt och jag tror inte Dacia lär prestera bättre. Blir mörkrädd när man ser hur många som kör skiten på vägarna. Är priset på bilen viktigare än familjens/det egna livet? Satsa på skitbilar, för all del, vill man överleva när olyckan är framme, köp något billigare som är bra. Skoda eller SEAT tex. är inga Audipriser och de vinner ofta tester i teknikens värld osv.

I deras tester är det förövrigt inte euroncap som problemet ligger i utan undanmanöversprov (älgtestet) och bromstest där de presterar som bilar från 90-talet. I dusterns fall blev tex antisladd standard 2014....känns ju seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Förstår inte varför du frågar när du redan bestämt dig?
Sammanfattning: Du får en kvalitetsmässigt dålig, billig, "Renault" byggd i forna östeuropa av lågutbildad arbetskraft. Bilen har låg passiv säkerhet, är ful, har dåligt andrahandsvärde och kommer att högst troligtvis att krångla mycket samt rosta kvickt. Men den är "billig"
Ett riktigt kap med andra ord.

Vill tipsa dig om Fladens fiskeprylar, eftersom du fiskar så kanske du vill ha lite rullar och grejer som matchar bilen?

Själv gillar jag att bo i Sverige och tjäna skapligt. Om alla köper "billigt" från utlandet så kan vi glömma det i framtiden. Därför köper jag svenska bilar och prylar om möjligt. Precis som jag gärna köper svenska fiskeprylar när det är möjligt som Ambassadeur, Danielsson etc.
Edit: glömde några

Eh. Du har nog inte riktigt koll på vad du skriver. Den har inte alls dålig passiv säkerhet, har väldigt högt andrahandsvärde, rostar inte och krånglar inte mer än någon annan bil. Dina övriga argument passar ju in på Skoda också, tycker du samma sak om det märket?

Hur som helst, har du inte koll på det du säger stämmer så dela inte med dig av dina åsikter när någon ber om råd, de kan ju faktiskt tro att du vet vad du snackar om.

Min fråga är vad du kör själv och hur många av dina prylar som är "Made in China"? Själv betvivlar jag på att personalen som bygger en Volvo (som inte varit svenskt på länge) är bättre utbildade i att skruva fast delar på bilar än Rumäner och Fransmän. Har själv haft en fabriksny Volvo S60 som var inne på garantireparation elva ggr de tre och ett halvt åren jag hade den.

OffTopic: Googlade Ambassadeur lite snabbt eftersom jag inte har en aning om fiskeprylar. Svenskt? Näh, tillverkas av ABU Garcia som ägs av Jarden Corp som är amerikanskt, och det är inte många rullar, ens av Ambassadeur serien, som tillverkas i Svängsta och Sverige. Majoriteten av ABU Garcias rullar tillverkas i Taiwan.

EDIT1: Då är du en av de få som faktiskt äger en Koenigsegg (som ändå är till hälften norskt) eller så kör du en gammal Volvo (innan 1999) eller Saab som inte finns längre och köpte du din bil beggad efter att Saab konkade eller efter Volvo Personvagnar såldes så har dina pengar inte gagnat den svenska ekonomin nämnvärt.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Bortsätt om säkerheten är bra eller dålig, tycker personligen att den övergripande designen är bra, speciellt med priset man begär för en... men hur är det med detalj kvalitén? Ta tag i dörrhandtaget på en och vrid försiktigt, tror att en Skoda Yeti är ett bättre val kring billigare suvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Jag läser mest tråden för lite strö underhållning, men jag har väldigt svårt att tro dig gällande att rubrikerna blir som du beskriver när den får 4/5, kan du påvisa ditt påstående med en länk till någon sida exempelvis?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag läser mest tråden för lite strö underhållning, men jag har väldigt svårt att tro dig gällande att rubrikerna blir som du beskriver när den får 4/5, kan du påvisa ditt påstående med en länk till någon sida exempelvis?

Nu förstår jag inte riktigt. Kan du vänligen utveckla?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nu förstår jag inte riktigt. Kan du vänligen utveckla?

Producera bevis för ditt uttalande:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zemlan:

Kommer inte ihåg om teknikens värld har testat ngn duster, hur den går i älgtestet osv men spontant tror jag att den är som Hyundai och Kia, dvs något jag aldrig i livet valt att köpa om säkerhet är det minsta viktigt. Kvittar det... Kör på.

Kia och[b] Hyundai har i test efter test presterat uruselt och jag tror inte Dacia lär prestera bättre. Blir mörkrädd när man ser hur många som kör skiten på vägarna.[b] Är priset på bilen viktigare än familjens/det egna livet? Satsa på skitbilar, för all del, vill man överleva när olyckan är framme, köp något billigare som är bra. Skoda eller SEAT tex. är inga Audipriser och de vinner ofta tester i teknikens värld osv.

I deras tester är det förövrigt inte euroncap som problemet ligger i utan undanmanöversprov (älgtestet) och bromstest där de presterar som bilar från 90-talet. I dusterns fall blev tex antisladd standard 2014....känns ju seriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

[b] Hyundai har i test efter test presterat uruselt och jag tror inte Dacia lär prestera bättre. Blir mörkrädd när man ser hur många som kör skiten på vägarna.[b]

Volvo V70 älgtest https://www.youtube.com/watch?v=98ZK_kknP9U

Santa fe hyndai https://www.youtube.com/watch?v=bOCH-U9xayo

Duster undanmanöver älg https://www.youtube.com/watch?v=yAPa3flxuG8

Permalänk
Hedersmedlem

Är det med eller utan ESP? Alla Duster sedan 2012 har ESP som standard i Sverige. Det gör all skillnad i världen i den typen av prov.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=mCsPwN42_F4 Det är alltså utan ESP, så helt irrelevant för alla som köper Duster sedan 2012: http://teknikensvarld.se/dacia-duster-nu-med-antisladd-122020...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Producera bevis för ditt uttalande:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Kan du inte googla?

http://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-flopp-for-dacia-du...

Rubrik:

"Euro NCAP: Flopp för Dacia Duster"

Detta alltså till trots att Duster fick tre stjärnor och att de presterar utmärkt väl i själva krocktestet, vilket jag redovisat ovan. Det är diverse elektroniskt bling-bling som Euro Ncap (och svenska motorjournalister) tycker saknas, såsom farthållare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Lånat en Duster och blev riktigt sugen att handla den billigaste varianten 99K:-men den lokala återförsäljaren sa att det inte var aktuellt att ta in den. Så det blev en beg Santa fe istället.

Permalänk
Medlem

Hej!
Min svärfar kör en duster (2014) och han är väldigt nöjd med bilen.
Vad jag hört från verkstaden så har Dacia lite garantiärenden och fel så de verkar hålla riktigt bra.

Daciaägare är även de med högst återköpsfrekvens.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kan du inte googla?

http://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-flopp-for-dacia-du...

Rubrik:

"Euro NCAP: Flopp för Dacia Duster"

Detta alltså till trots att Duster fick tre stjärnor och att de presterar utmärkt väl i själva krocktestet, vilket jag redovisat ovan. Det är diverse elektroniskt bling-bling som Euro Ncap (och svenska motorjournalister) tycker saknas, såsom farthållare.

.

Jo fast, den har ju 3 stjärnor var det väl? Inte 4, som jag frågade efter...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jo fast, den har ju 3 stjärnor var det väl? Inte 4, som jag frågade efter...

Jag har heller aldrig påstått att just den har 4 stjärnor. Läs igen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Har en kompis som skaffade en ny duster förra året, drar husvagn med den mm.
Han är riktigt nöjd, och han tycker att 4WD har presterat riktigt bra.

Jag tycker själv dock att det är jävligt plastigt i kupén, andas fruktansvärt mkt budget, och ser förjävligt ut,
precis som i en Renault Clio, och då är jag ändå van vid en billig bil själv.

Men bryr man sig inte om det där, så tycker jag det är ett bra köp om man nu behöver 4WD sett till priset.
Och jag tycker ändå den ser lite skön ut på utsidan.
Hade jag behövt 4WD så hade jag säkert övervägt en sådan.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har heller aldrig påstått att just den har 4 stjärnor. Läs igen.

Det hjälper dig inte att försöka vinkla dig från min originalfråga, vilken var att du skulle kunna påvisa att någon har skrivit det du citerade i ditt inlägg.

Detta var att du har påstått att någon har skrivit att det är ""flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil"" om de får 3 eller då fyra stjärnor i betyg från EuroNCAP.

Ditt uttalande:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Hoppas på ett rakt svar denna gången...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av oceanic:

Bortsätt om säkerheten är bra eller dålig, tycker personligen att den övergripande designen är bra, speciellt med priset man begär för en... men hur är det med detalj kvalitén? Ta tag i dörrhandtaget på en och vrid försiktigt, tror att en Skoda Yeti är ett bättre val kring billigare suvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror också att Yeti är bland de bättre valen i segmentet, men den är drygt 100000kr dyrare i 4x4 version än Duster 4x4.

Skrivet av Thor:

Jo fast, den har ju 3 stjärnor var det väl? Inte 4, som jag frågade efter...

Den fick 3stjärnor 2011 pga avsaknad av antisladd, antisladd blev standard på Duster 2012, Dustern har ej blivit testad igen. Det är mycket som händer på 5 år.

EDIT1: Missade vem som sa vad

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det med eller utan ESP? Alla Duster sedan 2012 har ESP som standard i Sverige. Det gör all skillnad i världen i den typen av prov.

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=mCsPwN42_F4 Det är alltså utan ESP, så helt irrelevant för alla som köper Duster sedan 2012: http://teknikensvarld.se/dacia-duster-nu-med-antisladd-122020...

Att det är irrelevant för nya dusters med ESP tror jag på när jag ser ett test från tex teknikens värld. Kia tex presterar som skit trots ESP, hastigheter runt... 64 i Älgtestet senast jag såg ett test tror jag det var. Skrämmande dåligt. Så ESP kvittar om det inte är väl avvägt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det är absolut inget fel på krockskyddet i en Duster:

http://forumbilder.se/F9I3Q/duster-resultat-ncap.jpg

Källa:
http://www.euroncap.com/sv/results/dacia/duster/10968

Skall man använda sig av EuroNcap för att kontrollera krocksäkerhet så kan man inte se till deras stjärnsystem, vilket är helt missvisande, utan man får gå in och studera deltesterna.

.

Om du går in och studerar deltesterna för krocksäkerhet vuxna var de ju inget att hänga i granen jämfört med t.ex. BMW X1, Audi Q3, VW Tiguan, Volvo XC60, Kia Sportage osv. Ganska mycket "gränsfall" på Dacian, inklusive bland det viktigare, kollision bakifrån och sidokollision.

Det gör ju inte att den är en fara att köra men den är ju helt klart sämre än andra modeller av samma storlek och det är inte bara säkerhetsssytem som saknas. Det är helt enkelt så att i det här fallet får man väga extra pengar i plånboken mot extra krocksäkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

[b] Hyundai har i test efter test presterat uruselt och jag tror inte Dacia lär prestera bättre. Blir mörkrädd när man ser hur många som kör skiten på vägarna.[b]

Volvo V70 älgtest https://www.youtube.com/watch?v=98ZK_kknP9U

Santa fe hyndai https://www.youtube.com/watch?v=bOCH-U9xayo

Duster undanmanöver älg https://www.youtube.com/watch?v=yAPa3flxuG8

Testerna jag skriver om behandlar möjligheten att undvika älgen, inte vad som händer när man träffar den. Helt klart relevant det också, men här jämför du en vanlig V70 med en SUV, vet inte hur rättvis den jämförelsen är.

Undanmanöver ser man i det testet där att Duster inte är någe vidare. Som jag misstänkte. Men oklart vad ESP gör för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

@Hannes1234:

De som påstår det har väl aldrig åkt en tyst bil.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det hjälper dig inte att försöka vinkla dig från min originalfråga, vilken var att du skulle kunna påvisa att någon har skrivit det du citerade i ditt inlägg.

Detta var att du har påstått att någon har skrivit att det är ""flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil"" om de får 3 eller då fyra stjärnor i betyg från EuroNCAP.

Ditt uttalande:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Hoppas på ett rakt svar denna gången...

Nej, jag kan dårakt inte förstå vad det är du klagar över. Kan någon annan förstå det?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

en kollega till mig har en duster 2015 som hon köpte ny och den har varit på mer på verkstad än inte, DOCK så köpte hon den på rekommendation från bekanta som har en 2014-15 nånting och som bara går och går, och vad jag hört av kunder så verkar de fungera bra förutom att de exemplar som krånglar krånglar rejält!

Dock kan det sägas samma sak om t ex volvo eller bmw, får man ett krånglande as är det inge kul oavsett fabrikat, pappa köpte en vw Sharan som var 12 av 13 månader han ägde den på verkstad..

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, jag kan dårakt inte förstå vad det är du klagar över. Kan någon annan förstå det?

.

Ja du har klargjort att du inte gör detta.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bilen verkar ju faktiskt relativt trevlig, ska erkänna att jag hade fördomar mot den innan jag klickade mig in på tråden men bilden jag har nu efter att läst tråden är betydligt mer positiv än tidigare, kul när man har fel och kan utvecklas

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag tror tamejfan jag ska köra inom återförsäljare efter jobb och provköra en Dacia så jag har något att tillägga jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tack vare den här tråden så har jag beställt en provkörning hos lokala handlaren. Dustern låter precis som en bil för mig och det är snart dags att byta.

Även om jag bara läst tester via nätet än så länge, känns det konstigt att läsa i en del inlägg att Dustern skulle ha dåligt rostskydd, när det är tvärtom. Skranglig plast i inredningen kanske men bilarna verkar överlag hålla väldigt bra för de som verkligen äger en.

Om den uppfyller mina förväntningar på välfungerande 4-hjulsdrift, bra rostskydd och hyfsade utrymmen så låter Dustern som en klipp. Är den dessutom driftsäker lika med eller över snittet blir det ännu trevligare.

Renault Megane är en av de bilarna som har bäst rostskydd på marknaden.
Enligt Vi Bilägare skall även Duster ha bra rostskydd.

För Golf och A4 rostar ju inte alls *ironi*

Förmodligen kommer Dacia ha samma utveckling/introduktion som exempelvis Skoda.
Billiga i början för att med tiden öka i pris i takt med försäljning.

Vem minns inte allt skitsnack om hur dåliga Skoda och Hyundai var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det hjälper dig inte att försöka vinkla dig från min originalfråga, vilken var att du skulle kunna påvisa att någon har skrivit det du citerade i ditt inlägg.

Detta var att du har påstått att någon har skrivit att det är ""flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil"" om de får 3 eller då fyra stjärnor i betyg från EuroNCAP.

Ditt uttalande:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

Hoppas på ett rakt svar denna gången...

Skrivet av SweMerlin:

Nej, jag kan dårakt inte förstå vad det är du klagar över. Kan någon annan förstå det?

.

Nu känner jag att vi trillar lite off-topic, men;
Jag förstår precis vad Thor menar, kolla på ditt tidigare uttalande som Thor citerar =

Citat:

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor.

Jag kan hålla med Thor om att det låter märkligt att en bil med 4 av 5 stjärnor i EuroNCAP skulle få rubriker som Flopp/misslyckande/livsfarlig. Då frågade Thor efter en källa som styrker att detta faktiskt skett.

Glasklart nu?