Funderingar kring MSI GTX 970

Permalänk
Medlem

Funderingar kring MSI GTX 970

Tjabba, nu här kring Dark Souls 3 releasen så har jag blivit sugen på att uppgradera från min 3 år gamla MSI GTX 760 (oklockad) till en 970. 980 hade ju varit att föredra in the long run så att säga men plånboken tillåter det ej tyvärr. Har tittat mest på MSI då jag väldigt nöjd med det men sen är designen även ett litet plus i kanten. Fastnade för detta, alternativt detta.

Mest krävande spelen som jag vill kunna köra på relativt bra inställningar är väl som sagt DS3 men även Witcher 3, MGS V och kanske några framtida titlar. Är inte så petig med att kunna köra på de absoluta värstinginställningarna men att kunna spela med relativt bra fps på ultra/max hade ju varit kul.

EVGA är jag smått tveksam till men annars är jag öppen för ASUS och kanske även Gigabyte. Har ett Define R4 chassi med ett ASUS Z87-A ATX i om det är viktigt av längd- och kompatibilitetsanledningar.

Men iallafall till huvudfrågan, är det värt att köpa ett 970 nu eller ska jag fortsätta tills 760:n lägger av? Och hur är det förövrigt med import på t.ex eBay? Nåt att överväga för att skära ner på kostnaden? Tänker förstås inte på begagnat utan bara privata säljare med lagom bra rykte. Tack på förhand för tips och rekommendationer!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vänta på Pascal som kommer till sommaren. 1070 kommer troligen att ha betydligt bättre prestanda än 970 men kanske kosta ungefär lika mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Vänta på Pascal som kommer till sommaren. 1070 kommer troligen att ha betydligt bättre prestanda än 970 men kanske kosta ungefär lika mycket.

Jag har inte riktigt förstått hur det ligger till med releasen av dessa kort. Många säger åt folk att vänta till sommaren men är det verkligen så att de kommer gå att köpas redan i juni?

Vad jag har förstått så lär det ta några månader innan vanliga konsumenter kan lägga vantarna på dem. Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_lurker:

Jag har inte riktigt förstått hur det ligger till med releasen av dessa kort. Många säger åt folk att vänta till sommaren men är det verkligen så att de kommer gå att köpas redan i juni?

Vad jag har förstått så lär det ta några månader innan vanliga konsumenter kan lägga vantarna på dem. Eller har jag missuppfattat något?

Releasen är ju Maj/Juni brytet lär dröja minst 1-2 månader innan man kan köpa korten.
Mvh Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@lord_lurker: Enligt rykten så ska Pascal lanseras i slutet av maj/början av juni. Inga rykten talar heller om att det är frågan om någon papperslansering så då ska de finnas att köpas i butiker från dag 1 när de lanseras. Huruvida det bara är frågan om referens modeller från början eller inte är dock oklart.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

varför inte ett r9 390 om man får fråga? bättre prestanda i princip i allting, och bättre stöd för dx 12. som andra sagt, bäst å vänta, eller köpa begagnat av någon som tänker uppgradera från 970. Det finns flera som gör just det nu och de har ofta fortfarande har garanti + kvitto. I dagsläget vore det en dålig investering att betala fullpris för ett nytt GTX 970 då det kostar i princip lika mycket nu som när det släpptes..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Releasen är ju Maj/Juni brytet lär dröja minst 1-2 månader innan man kan köpa korten.
Mvh Erik

Nej. Korten kommer att kunna köpas redan från att de lanserats. Inga rykten har talat för att det skulle vara någon papperslansering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. Korten kommer att kunna köpas redan från att de lanserats. Inga rykten har talat för att det skulle vara någon papperslansering.

Det låter nästan för bra för att vara sant, men om det stämmer så är det jättebra!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@ninjajesus: Varför köpa något utgående kort som 390 eller 970 när TS har ett fungerande 760 och det är så när tills att Pascal/Polaris släpps? Pris/prestanda kommer högst sannolikt att gå ner med de nya korten. Så för samma pris som ett 390/970 kommer TS att troligtvis få betydligt bättre prestanda om han väntar på Pascal/Polaris.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej. Korten kommer att kunna köpas redan från att de lanserats. Inga rykten har talat för att det skulle vara någon papperslansering.

Skönt att jag äntligen får lite klarhet i detta. Tack så mycket.

Permalänk

@fantomsmurfen: därför jag så bäst att vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av guzzti3:

Tjabba, nu här kring Dark Souls 3 releasen så har jag blivit sugen på att uppgradera från min 3 år gamla MSI GTX 760 (oklockad) till en 970. 980 hade ju varit att föredra in the long run så att säga men plånboken tillåter det ej tyvärr. Har tittat mest på MSI då jag väldigt nöjd med det men sen är designen även ett litet plus i kanten. Fastnade för detta, alternativt detta.

Mest krävande spelen som jag vill kunna köra på relativt bra inställningar är väl som sagt DS3 men även Witcher 3, MGS V och kanske några framtida titlar. Är inte så petig med att kunna köra på de absoluta värstinginställningarna men att kunna spela med relativt bra fps på ultra/max hade ju varit kul.

EVGA är jag smått tveksam till men annars är jag öppen för ASUS och kanske även Gigabyte. Har ett Define R4 chassi med ett ASUS Z87-A ATX i om det är viktigt av längd- och kompatibilitetsanledningar.

Men iallafall till huvudfrågan, är det värt att köpa ett 970 nu eller ska jag fortsätta tills 760:n lägger av? Och hur är det förövrigt med import på t.ex eBay? Nåt att överväga för att skära ner på kostnaden? Tänker förstås inte på begagnat utan bara privata säljare med lagom bra rykte. Tack på förhand för tips och rekommendationer!

vill inte säga ta "Strix" (när jag själv har Strix kortet).
Men i detta fall skulle jag hellre köra med Strix gtx 970 kortet (pga av 2 saker, bättre kylning & något högre fabriks klock (strix boostar upp till 1330Mhz....MSI boostar upp till 1280Mhz).
Ps. står att det boostar upp till 1253Mhz (stämmer inte, 1330Mhz boostar mitt Strix och aldrig över 64C i max load.

har dessutom gått ner i pris lite...Sjukt drag i kortet kan jag säga.
http://shop.asedo.se/products/Komponenter/Grafikkort-PCI-Expr...

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk

@spel_va:
Det varierar mellan kort v samma modell vilken mhz dem boostar till. Detta pga GPU boost 2.0 kommer boosta olika på olika kort, även om de har samma modell. det är i enkla drag för att dem i grund och botten har olika överklocknings potencial, volt, temps, etc varierande beroende på individuella chip.