Kusinens mobil gör mitt nätverk långsam

Permalänk
Medlem

Kusinens mobil gör mitt nätverk långsam

Tjäna,

har ett problem som jag har haft nu i flera månader, i år tillomed. Har nät från bredbandsbolaget som har fungerat bra som det ska. Släktet kan vara här o nätet fungerar bra fast har lite högre ping fast det kan man förvänta sig. Men något som jag har problem med är kusinens mobil, varenda gång hon kommer hit så slutar nätet fungera nästan helt.

Under tiden vi har bott här så har hon bytt mobil tre gånger och varenda gång så har det varit samma problem. Hon har appar som de flesta har nuförtiden, messenger, spotify osv. Om jag säger åt henne att stänga wifi på mobilen så börjar nätet fungera helt normalt igen. Själv så har jag ingen större kunskap om nätverk osv så några av mina kompisar rekommenderade att jag skulle göra en tråd här i sweclockers.

Så vad skulle jag kunna göra för att fixa problemet? Om ni har mera frågor så svarar jag gärna.

Visa signatur

Jag är väldigt ursel på att skriva på svenska.

Permalänk
Medlem

Jag skulle först identifiera vad som orsakar symptomen. Om hon är samarbetsvillig, be henne att stänga av alla appar hon har igång på mobilen och se om det hjälper. Om ja, starta apparna en i taget och se vad som orsakar problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FBDuffy:

Tjäna,

har ett problem som jag har haft nu i flera månader, i år tillomed. Har nät från bredbandsbolaget som har fungerat bra som det ska. Släktet kan vara här o nätet fungerar bra fast har lite högre ping fast det kan man förvänta sig. Men något som jag har problem med är kusinens mobil, varenda gång hon kommer hit så slutar nätet fungera nästan helt.

Under tiden vi har bott här så har hon bytt mobil tre gånger och varenda gång så har det varit samma problem. Hon har appar som de flesta har nuförtiden, messenger, spotify osv. Om jag säger åt henne att stänga wifi på mobilen så börjar nätet fungera helt normalt igen. Själv så har jag ingen större kunskap om nätverk osv så några av mina kompisar rekommenderade att jag skulle göra en tråd här i sweclockers.

Så vad skulle jag kunna göra för att fixa problemet? Om ni har mera frågor så svarar jag gärna.

1. Hur är du uppkopplad, via kabel eller trådlöst?
2. Vad för router använder du?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBDuffy:

Så vad skulle jag kunna göra för att fixa problemet? Om ni har mera frågor så svarar jag gärna.

Inget du kan göra egentligen, troligtvis så har hon appar som synkar mot någon server eller liknande. Antingen ber du henne att inte köra på ert trådlösa, eller kolla routern på vilken mac-adress hon har och blockera den från nätet.

Annars så måste du ta hennes telefon och kolla vilket program eller tjänst som orsakar problem och kanske rent av ta bort, det uppskattar hon säkert inte.

Permalänk
Medlem

dropbox eller nåt som laddar upp bilder?

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Ska fråga testa det här med henne imorgon, kommer sedan skicka svar i denna tråd.

Visa signatur

Jag är väldigt ursel på att skriva på svenska.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Har frågat om hon har t.ex utorrent, dropbox eller liknande och det hade hon inte.

Visa signatur

Jag är väldigt ursel på att skriva på svenska.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: De flesta gångerna hon har kommit hit så har ja frågat henne om hon skulle kunna stänga av wifin så jag får spela klart det jag håller på med, t.ex CSGO match. Börjar bli lite taskigt o fråga henne det på grund av att hon kommer hit vardagligen för att hennes syster bor hos oss. Ska testa gå genom hennes appar imorgon när hon kommer och se om det är någon speciell app som orsakar problemet.

Visa signatur

Jag är väldigt ursel på att skriva på svenska.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag är den enda som kör med kabel i familjen och det verkar som att det är bara jag som blir påverkad av det. Tyvärr så vet jag inte namnet på modemet eller routern. Enda jag kan säga att i väggen så har vi en modem från bredbandsbolaget, sedan så har vi ett förstärkare eller liknande som är ikopplat till modemet.

Visa signatur

Jag är väldigt ursel på att skriva på svenska.

Permalänk
Medlem

Modell på router/ap?
Det brukar ju inte vara helt ovanligt att hårdvaran som ISPn skickar ut är mindre bra.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Hade samma problem och det visade sig att det var något cloudprogram som kände för att synka varje gång den var uppkopplad på just vårt nätverk... Så som någon annan redan sa, kolla alla sånna program och stäng av synkningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för typ av uppkoppling och vad är hastigheten ? Kan du köra ett test mot Bredbandskollen och posta en resultatbild ? En sån här >

Jag tror att upplänken blir fylld pga låg bandbredd, är det så bör man konfigurera trafikprioritering i routern, man bör inte stänga av en enhet för det skapar bara bråk och trafikprioritering lör lösa problemet lika bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FBDuffy:

@Peppar2014: Jag är den enda som kör med kabel i familjen och det verkar som att det är bara jag som blir påverkad av det. Tyvärr så vet jag inte namnet på modemet eller routern. Enda jag kan säga att i väggen så har vi en modem från bredbandsbolaget, sedan så har vi ett förstärkare eller liknande som är ikopplat till modemet.

Där har du problemet, skaffa en bättre router. Routern som din ISP skickar med är oftast värdelösa, speciellt modellerna som BBB använder.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vad har hon för telefon? är det en modell som någon annan har?