Oculus svarar angående datainsamling

Permalänk
Medlem
Skrivet av jcee1993:

Är det bara jag som tycker att det är bra att reklamen på t.ex. facebook är riktad mot mig och inte något generellt strunt?

Riktad reklam är enligt mig ett mindre problem med insamlandet. Jag är mer orolig för andra saker de kan göra med den. Facebook har tex gjort lite experiment hur man kan påverka användares humör med att servera dem en viss sorts innehåll. Från det är steget till att försöka påverka åsikter på ett väldigt kraftfullt sätt! Redan idag tror jag att personligt skräddarsytt innehåll kan vara en faktor i att politisk debatt blir mer polariserad och hetsig på grund av den "echo chamber" du hamnar i. Är det en allt för avlägsen risk att dem med riktat innehåll försöker att använda "nudgeing" för att påverka folk att tex rösta på ett viast parti? Visst, vi pratar hjärntvätt över en dag, men tid och tålamod kan göra mycket.

Sen kommer vi till problem om att data är permanent lagrad och att det som anses oskyldigt idag kan vara skadande för dig om 20-30 år, och vem vet vad som hänt inom politik då?

På det så har vi risk för läckor och abuse av personal. För gratis tjänster har jag en viss förståelse för det, men för en produkt du betalat för? Inte ok.

Och innan anklagelser om att alla gör så:

1 Vad alla andra gör är irrelevant, jag vill fortfarande se ändring
2. Jag personligen anstränger mig hårt för att undvika lagring av min data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sighs....som att läsa en checklista för varför man inte skall köpa en Oculus.
"Vi delar inte dina dickpics med Facebook i nuläget. Vi har inte reklam för penisförstoring ännu, och facebook använder inte denna data men är något vi kan tänkas ändra på i framtiden"

Vilken tur att jag har någon sorts vett och inte har några dickpics då

Insamling av information i kombination med riktad reklam utförs tyvärr av allt och alla, tillochmed Ica ger en specialerbjudanden på skit man köper ofta, så om du letar efter att förstora apparaten så lär du få sådan reklam, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Inte många, men det spelar ingen roll - när du klickar på Accept så godkänner du allt som sägs på dessa 5-10 A4-sidor oavsett. Jag håller helt med dig, men ur ett juridiskt perspektiv så har slutanvändarna inte mycket att komma med här förutom att rösta med sina plånböcker.

De vet ju att 99% av användarna inte läser avtalet. Jag tror knappast att de själv läser något avtal när de t.ex registrerar på Twitter eller Facebook.

Det är ju bra att någon person orkar läsa igenom dessa texter och informera massan om vad som sägs i sagd text. Då får ju användaren informationen på ett lättare sätt och kan således bestämma sig om de vill köpa eller inte, så länge de inte redan hunnit köpa.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kommer osökt att tänka på: Southpark - Season 15 episode 1
Kyle klickar Accept på Apples EULA och har då godkänt att Apple får använda honom för projektet HumancentiPad.

Hela avsnittet går ut på att det kan stå vad som helst men folk bara godkänner.

"Did you read the license agreement?"
"-Yes"
"which part?"
"I Agree"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I Oculus avtal under punkt 7. Privace policy
https://www.oculus.com/en-us/legal/terms-of-service/

Där länkar de vidare till ytterligare villkor på följande länk:
https://www.oculus.com/en-us/legal/privacy-policy/

I stort sett hela den texten handlar om datan de suger upp. I runda slänga vad som samlas in, hur de hanterar datan och vilka rättigheter de har att dela med sig av informationen.

Däremot har jag ingen aning om vives avtal ännu. Tar gärna en titt på deras avtal också när jag får tid.

Jo, avtalet är ju inte prefekt, långt ifrån, men det är ju tyvärr sådär avtalen ser ut för det mesta nuförtiden, säger inte att avtalet är bra, men andra avtal är inre direkt bättre heller...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Vilken tur att jag har någon sorts vett och inte har några dickpics då

Insamling av information i kombination med riktad reklam utförs tyvärr av allt och alla, tillochmed Ica ger en specialerbjudanden på skit man köper ofta, så om du letar efter att förstora apparaten så lär du få sådan reklam, ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Men här handlar det om att man inte skall behöva ändra sitt mönster och om man behöver göra det så är det påväg mot fel håll. Köper en smart TV och plötsligt skall du sluta prata privata saker i TV rummet eftersom den spelar in allt för insamlingssyfte. Inte kunna spela eller ha en Oculus igång utan att vara orolig att den skall börja samla in information om vad du gör osv osv.

Du skall kunna mastrubera med en Oculus till något jäkla porrspel utan att Oculus skall skicka annonser till dig, skall man plötsligt tumma på integriteten så slutar det att man inte har något alls kvar i slutändan.

För att vara mer tydlig. "Vilken tur att jag har någon sorts vett och inte har några dickpics då ;-)" är som att säga;
Tur att man har lite vett och har rent mjöl i påsen. Skylla sedan ifrån på Jesus och Satan är bara bortförklaringar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

För mig så lutar det mer och mer mot HTC Vive. Dock så antar jag väl att titlarna får avgöra i slutändan.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Usling:

"Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet."

Jag undrar varför de alltid skriver i EULAn att allt tillhör dem, och sen "förtydligar" att det inte gör det i ett senare pressmeddelande... Skulle nån dra nåt till domstol så är det ju det skriftliga som gäller. Deras pressmeddelande lurar ju tyvärr folk då. De borde va lojala till de som fick igång kickstartern och inte facebook som kom efteråt. Tråkigt beteende när de utvecklat så häftig hårdvara.

Skrivet av Söderbäck:

Rättigheterna de behöver för att de ska få publicera användarskapat material man själv väljer att ladda upp ser jag inga konstigheter med egentligen. Låt bli att lägga upp grejer på deras plattform så ger man inte dem några behörigheter till sitt skapade material om det här nu känns problematiskt för någon.

Däremot är det fortfarande en relevant fråga hur avtalet ger dem rätt att dela med sig av insamlad användardata till vem som helst, hur som helst och när som helst i framtiden. Det är verkligen inte något ovanligt, men med tanke på att det är så långtgående rättigheter de vill ha över personlig data så tycker jag att man bör kunna välja att inte skicka över den typen av data till facebook.
Med tanke på facebooks övriga verksamhet så bör de vara försiktiga och bygga förtroendebroar kring datainsamlings och datahanteringsfrågorna. Jag får inte riktigt känslan att det är så de agerar i nuläget.

Det är viktigt att skilja på ägande och spridande, det står eller stod varken i Oculus eller Steams användaravtal att de hävdar äganderätt på materialet du laddar upp till dem, det är spridandet man godkänner.

Skrivet av Söderbäck:

Däremot har jag ingen aning om vives avtal ännu. Tar gärna en titt på deras avtal också när jag får tid.

Jag har inte hittat nått specifikt för just Vive men längst ner på Vives hemsida länkas det till HTC:s generella regler för deras tjänster och där kan man bland annat läsa följande under avsnitt 8, License to User Content:

Citat:

HTC does not claim ownership of User Content you submit or make available using the Site or an associated Service. However, by submitting, posting or transmitting User Content and/or personally identifiable information on areas of the Site that are accessible by other users or the public, you grant to HTC and those members of the public who have access to that User Content a worldwide, royalty-free, non-exclusive license to use, transmit, distribute, reproduce, modify, adapt, disclose to third parties, publish, translate, publicly perform and publicly display that User Content, and to publish your name and other personally identifiable information in connection with that User Content. HTC may disclose your identity (if it knows it) to any third party that claims any material posted or uploaded by you to the Site is a violation of their intellectual property rights, or of their right to privacy

De hävdar inte äganderätt men däremot får både HTC och även andra användare sprida ditt material fritt, HTC har även rätten att publicera ditt namn och annan personlig information i anslutning till materialet (kanske handlar om användarnamn och land men specificeras inte noggrant).

Vidare, om du laddar upp material som någon annan tycker sig äga så kan HTC komma att skvallra och ge ut din identitet till den parten, vilka bevis som krävs framgår inte.

Eftersom Vive sen väl är ganska starkt kopplad till Steam så gäller väl även Steams avtal där de också har rätt att sprida allt du laddar upp till dem.

I början av HTC:s avtal finns dock den här delen:

Citat:

The HTC.com Terms and Conditions only govern your use of the Site. It does not apply to use of any other HTC websites (such as the HTC Online Store or HTC Accessory Store website, which may be available in some territories), products, software or services

Vilket får det att verka som att avtalet enbart gäller just HTC.com, frågan är ju då varför det länkas till avtalet från Vive-sidan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller hur?

"I nuläget övervakar vi inte, så köp produkten... Det är först när vi fått fler köpare och öppet köp gått ut och folk känner att de måste använda sin dyra produkt oavsett vad, som vi tänker slå på övervakningen. Fega inte ur nu, då pajjar ni ju vår fest! "

Jag får en stark känsla av att Valves och Sonys VR-hjälmar kommer sälja bättre i framtiden än Oculus. De har ju trots allt spelmarknaden i sin hand. Vad har Facebook?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Men här handlar det om att man inte skall behöva ändra sitt mönster och om man behöver göra det så är det påväg mot fel håll. Köper en smart TV och plötsligt skall du sluta prata privata saker i TV rummet eftersom den spelar in allt för insamlingssyfte. Inte kunna spela eller ha en Oculus igång utan att vara orolig att den skall börja samla in information om vad du gör osv osv.

Du skall kunna mastrubera med en Oculus till något jäkla porrspel utan att Oculus skall skicka annonser till dig, skall man plötsligt tumma på integriteten så slutar det att man inte har något alls kvar i slutändan.

För att vara mer tydlig. "Vilken tur att jag har någon sorts vett och inte har några dickpics då ;-)" är som att säga;
Tur att man har lite vett och har rent mjöl i påsen. Skylla sedan ifrån på Jesus och Satan är bara bortförklaringar.

När det kommer till att man ska ha integritet är jag helt med dig, företag har egentligen ingenting med mitt liv att göra (det samma gäller myndigheter).

Det jag menar här i tråden är bara att det är ett sådant hyckleri, man står och säger att "enligt oculus avtal så bla bla bla, så jag väljer HTC vive för dom är minsann goda och inte alls giriga företagare".

Steams användare avtal är rätt likt oculus användarvtal, vilket får mig att tro att HTC vives avtal även det är snarlikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag får en stark känsla av att Valves och Sonys VR-hjälmar kommer sälja bättre i framtiden än Oculus. De har ju trots allt spelmarknaden i sin hand. Vad har Facebook?

Nej det är ju det. Facebook är inget spelföretag så det har kännts suspekt hela tiden att de gick in och pumpade in pengar i ett crowdfundat projekt. Genomskinligt och uppenbart, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Steams användare avtal är rätt likt oculus användarvtal, vilket får mig att tro att HTC vives avtal även det är snarlikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt vad jag fått beskrivet för mig i andra forum innehåller Valves avtal för Vive endast att de får samla in anonymiserad data som sedan inte får säljas vidare. Alltså inte riktigt jämförbart, men det kan så klart vara fel.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Folk som har köpt VR headset har väl lagt tanken på VR porr/hentai någon gång?
Vill du att Oculus/facebook ska logga vilka program du kör, hur länge, hur du rör dig etc när du kör något sådant? Övervakningen kollar allt du kör med Oculus, inte enbart saker genom Oculus home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Enligt vad jag fått beskrivet för mig i andra forum innehåller Valves avtal för Vive endast att de får samla in anonymiserad data som sedan inte får säljas vidare. Alltså inte riktigt jämförbart, men det kan så klart vara fel.

Inte riktigt rättvist att jämföra ett avtal med hörsägen om innehållet i ett annat

Men om man ska spekulera så är ju vive farligare om den sänder information, då den har en kamera på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Inte riktigt rättvist att jämföra ett avtal med hörsägen om innehållet i ett annat

Men om man ska spekulera så är ju vive farligare om den sänder information, då den har en kamera på framsidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är en kamera på framsidan värre än att ha en riktad mot sig när man spelar, som Rift har?

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Folk som har köpt VR headset har väl lagt tanken på VR porr/hentai någon gång?
Vill du att Oculus/facebook ska logga vilka program du kör, hur länge, hur du rör dig etc när du kör något sådant? Övervakningen kollar allt du kör med Oculus, inte enbart saker genom Oculus home.

Det är väll allt som sker via oculus program och platform loggningen gäller och inte på hela maskinen oculus är kopplad till? Eller har jag och många fler tolkat avtalet fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Hur är en kamera på framsidan värre än att ha en riktad mot sig när man spelar, som Rift har?

Är väll kanske som att välja mellan pest eller kolera, men med oculusen kan man ut om man vill, kontrollera rätt bra vad som syns i kameran, man kan lätt visa hela rummet/huset med en vive

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

"Oculus klargör i sitt uttalande att utvecklare och användare som skapar något behåller alla rättigheter, om inte annat är överenskommet."

Jag undrar varför de alltid skriver i EULAn att allt tillhör dem, och sen "förtydligar" att det inte gör det i ett senare pressmeddelande... Skulle nån dra nåt till domstol så är det ju det skriftliga som gäller. Deras pressmeddelande lurar ju tyvärr folk då. De borde va lojala till de som fick igång kickstartern och inte facebook som kom efteråt. Tråkigt beteende när de utvecklat så häftig hårdvara.

Fast håller verkligen EULA:n i rätten helt och hållet, det tvivlar jag starkt på. En EULA är ingen lagbok.

Skrivet av PV52:

Det är bra att folk faktiskt ifrågasätter avtal, men jag tycker att det är konstigt att det ska uppstå en sån kalabalik runt oculus avtal när vive har ett liknande?

Vad är det som är så hemskt med det här avtalet jämfört med majoriteten av avtal som skrivs på utan att ens läsa dom?

Folk skriver på allt möjligt via datorer och surfplattor utan att ens snegla på avtalen, det beteendet är liksom bäddat för att bli blåst...

Skickades från m.sweclockers.com

Kognitiv dissonans? Folk älskar Steam, Gaven och VALVe och har därför svårt att tänka klart.

Skrivet av jcee1993:

Är det bara jag som tycker att det är bra att reklamen på t.ex. facebook är riktad mot mig och inte något generellt strunt?

Gå och kolla på några TED-talks eller liknande. Det är väldigt naivt att säga så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Är väll kanske som att välja mellan pest eller kolera, men med oculusen kan man ut om man vill, kontrollera rätt bra vad som syns i kameran, man kan lätt visa hela rummet/huset med en vive

Skickades från m.sweclockers.com

På Vive kan man dock, om man känner sig paranoid, täcka över kameran (med silvertejp eller vad som helst). Visst, man förlorar viss funktionalitet, men Vive fungerar fortfarande och du kan spela. Det samma gäller inte Rift, däremot, då trackingen försvinner helt utan kameran.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Nu gäller inte ens "om tjänsten är gratis är du produkten" längre, utan även när man ska betala en jävla massa tusentals kronor ska de använda data från det för att öka på reklamintäkterna.
Använder jag gmail så fine, det är bra och det är gratis, priset är att alla mail blir lästa för att bygga en profil som reklam kan riktas mot. Men Oculus är inte direkt gratis...

Visa signatur

Jag kan data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Kognitiv dissonans? Folk älskar Steam, Gaven och VALVe och har därför svårt att tänka klart.

Där har vi svaret, sånt kan bli farligt, och har väll redan börjat bli...

VALVe är ju inte oskyldiga till att kränkt integritet förr heller, senast var inte så länge sen, när cache felet uppstod och dom visade folks hemadress, namn, kortnummer,mm...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

På Vive kan man dock, om man känner sig paranoid, täcka över kameran (med silvertejp eller vad som helst). Visst, man förlorar viss funktionalitet, men Vive fungerar fortfarande och du kan spela. Det samma gäller inte Rift, däremot, då trackingen försvinner helt utan kameran.

Oculus kamera är väl dock inte en vanlig bildkamera utan istället en som kollar efter infraröda strålar?

Permalänk
Medlem

@PV52:
Bakgrundstjänsten är alltid igång och startar att logga sekunden du slår på Headsetet. Avtalet omfattar Oculus i helhet, allt du gör med den, även vad du anser som "privat" utanför Oculus home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PV52:
Bakgrundstjänsten är alltid igång och startar att logga sekunden du slår på Headsetet. Avtalet omfattar Oculus i helhet, allt du gör med den, även vad du anser som "privat" utanför Oculus home.

Du kanske har rätt men det är inte vad jag har läst i avtalet iallafall, kan du länka till vart det står? Alltså i avtalet och inte någon reddit post.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Hur är en kamera på framsidan värre än att ha en riktad mot sig när man spelar, som Rift har?

Riftens kamera har ett tungt IR-filter på sig, den kan helt enkelt bara se i infrarött för att lättare sköta trackingen av headsettets IR-leds.
Med andra ord är den designad att bara se det den måste vilket inte inkluderar personen framför kameran.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@PV52:
Bakgrundstjänsten kickar igång så fort du slår på/använder Oculus VR headsetet och loggar, dvs Oculus anser att Hårdvaran är en del av Oculus Services. Vilket klargörs i början på ToS, att hårdvaran är en del av "Services".

Skrivet av https://www.oculus.com/en-us/legal/terms-of-service/:

Oculus VR, LLC (“Oculus," "we," "us" or "our”) is pleased to provide you access to, and use of physical goods, platform services, software, websites, applications, and content (collectively, the "Services”)

Vidare i Privacy Policyn

Skrivet av https://www.oculus.com/en-us/legal/privacy-policy/:

Information Automatically Collected About You When You Use Our Services. We also collect information automatically when you use our Services. Depending on how you access and use our Services, we may collect information such as:

Information about your interactions with our Services, like information about the games, content, apps or other experiences you interact with, and information collected in or through cookies, local storage, pixels, and similar technologies (additional information about these technologies is available at https://www.oculus.com/en-us/cookies-pixels-and-other-technol...;

Information about how you access our Services, including information about the type of device you're using (such as a headset, PC, or mobile device), your browser or operating system, your Internet Protocol ("IP") address, and certain device identifiers that may be unique to your device;

Information about the games, content, or other apps installed on your device or provided through our Services, including from third parties;

Location information, which can be derived from information such as your device's IP address. If you're using a mobile device, we may collect information about the device's precise location, which is derived from sources such as the device's GPS signal and information about nearby WiFi networks and cell towers; and

Information about your physical movements and dimensions when you use a virtual reality headset.

Pang där är det, allt du gör med din Oculus "service", vilket inkluderar Hårdvaran i sig, har de rätt till att logga, vilket de också gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PV52:
Bakgrundstjänsten kickar igång så fort du slår på/använder Oculus VR headsetet och loggar, dvs Oculus anser att Hårdvaran är en del av Oculus Services. Vilket klargörs i början på ToS, att hårdvaran är en del av "Services".

Vidare i Privacy Policyn

Pang där är det, allt du gör med din Oculus "service", vilket inkluderar Hårdvaran i sig, har de rätt till att logga, vilket de också gör.

Alltså så loggar dom inte om du söker på katter på Google, eller om du betalar dina räkningar i tid.

Vad skulle det där bevisa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

@PV52:
Du behöver läsa om inlägget du svarade på.
I förklaringen av vad Cookies/Pixels betyder ger sig rätten att spara loggad data lokalt för att ladda upp när du går online, så att plugga ur internetkabeln när du vill ha lite privat tid med VR kommer inte att hjälpa. samt "and information collected in or through cookies" specificerar inte några limitationer, de reserverar rätten att skrapa igenom hela din webbhistorik.

Permalänk
Medlem

https://www.ovpn.se/sv

Htc Vive verkar bra mycket roligare nu när jag kollat giant bombs genomgångar. Oculus kunde räddat detta, men sköt sig själva i foten med sitt svar. Vill inte ha andras smutsiga fingrar i mitt mjöl.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@PV52:
Du behöver läsa om inlägget du svarade på.
I förklaringen av vad Cookies/Pixels betyder ger sig rätten att spara loggad data lokalt för att ladda upp när du går online, så att plugga ur internetkabeln när du vill ha lite privat tid med VR kommer inte att hjälpa. samt "and information collected in or through cookies" specificerar inte några limitationer, de reserverar rätten att skrapa igenom hela din webbhistorik.

Då dom nämner vid användandet av deras "services" så i sammanhang så betyder det cache från deras tjänster, alltså inte webbläsare, lokala bildmaterial, mm.

Allt du gör via/genom deras program, moln, klient eller med din oculus loggar dom, även all data som dessa genererar loggar dom.

Står ingenstans att dom kan påverka/logga/läsa/spara någonting som inte har med deras produkt/tjänst att göra

Så det är nog du som får läsa igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)