Permalänk

Enkel videokamera sökes

Hejsan!

Barnen växer och känner ett behov att kunna filma deras uppväxt lite mer. Letar efter en videokamera (ej action cam) för högst två tusen (plus minus någon hundring fungerar). Antar att inga använder DV-band längre. Någon form av flashlagring är önskvärt. Fsp spelar nog ingen större roll. 1080P antar jag att man ska ha idag? Har ni några rekommendationer?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

För det priset är det marginella skillnader i prestanda. Så du kan ta en av de som erbjuds till det priset. Generellt är Panasonic, JVC, Sony och Canon bättre än udda märken som Andersson mfl.

Permalänk

Min personliga erfarenhet är att man ska akta sig för 1080i som de flesta hemvideokameror verkar spela in i idag. Interlace är bara stökigt när man ska redigera och det är inte kul att jobba med (som den amatör-videoredigerare jag är iallafall).
Kolla om du kan hitta nån som verkligen spelar in i Progressive.

Jag filmar i dagsläget med min iPhone 6, 1080p 60fps. Det blir helt ok (om man inte är i dåligt ljus). Även om jag nog hellre hade haft en riktig videokamera.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med @Nisse-Tuta.
Tittar man på Prisjakt efter videokameror med 1080 under 2000 som inte är actionkameror så verkar en Sony HDR-CX405 ligga bra till.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s265693537&o=produkt_be...

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Min personliga erfarenhet är att man ska akta sig för 1080i som de flesta hemvideokameror verkar spela in i idag. Interlace är bara stökigt när man ska redigera och det är inte kul att jobba med (som den amatör-videoredigerare jag är iallafall).
Kolla om du kan hitta nån som verkligen spelar in i Progressive.

Jag filmar i dagsläget med min iPhone 6, 1080p 60fps. Det blir helt ok (om man inte är i dåligt ljus). Även om jag nog hellre hade haft en riktig videokamera.

Jag tror faktiskt att filma med telefonen är det bästa. Det är ju faktiskt en manick, du alltid har med dig. Att filma barn och dessa ögonblicksstunder är snabbast med mobilen.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

En bra bit utanför budget, men jäkligt roligt koncept, är ju DJI Osmo. Om man inte köper nåt sånt eller en svindyr kamera så ser jag inte hur det är bättre än en modern telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Min personliga erfarenhet är att man ska akta sig för 1080i som de flesta hemvideokameror verkar spela in i idag. I

Du menar väl tvärtom? Förr var 1080i vanligt och idag är det extremt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

En bra bit utanför budget, men jäkligt roligt koncept, är ju DJI Osmo. Om man inte köper nåt sånt eller en svindyr kamera så ser jag inte hur det är bättre än en modern telefon.

En videokamera har optisk zoom. Zooma med mobilen så ser det ut som skit.
Dessutom stabilisering och i allmänhet bättre bild.
Enda mobilen som presterar är tex LG med 200mbit Cinema appen. Men då pratar vi typ 10minuter på ett 32gb kort.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Du menar väl tvärtom? Förr var 1080i vanligt och idag är det extremt ovanligt.

Förhållandevis vanligt bland de billigare videokamerorna.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av tgadler:

En bra bit utanför budget, men jäkligt roligt koncept, är ju DJI Osmo. Om man inte köper nåt sånt eller en svindyr kamera så ser jag inte hur det är bättre än en modern telefon.

Jaha, nu blev inte begärssymptomen större.