Permalänk
Medlem

Grafikkort överhettas!

Hej!
Har precis börjat spela Rust men fått skapliga problem med grafikkortet. Körde först på maxad grafik utan några lagg men efter ca 10 min så stängdes skärmen av men datorn gick fortfarande. när jag testade igen såg jag att grafikkortet gick upp i 85 grader så ställde in så att fläkten skulle gå på max om det gick över 60 grader.

Efter ett tag så dog datorn igen och denna gång gick det ej att starta den. Så fort jag kom in på windows login skärmen så frös allting och jag var tvungen att stänga av på knappen. Slutade med att jag fick koppla ur grafikkortet och ominstallera drivrutinerna så funkade det igen.

Nu när jag fått igång det så ställde jag in lägsta grafiken och 1600x900 upplösning men grafikkortet överhettas endå. Spelar med ett Radeon R9 380 4gb och kan spela de flesta spel på maxad grafik utan några större problem.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

85C är absolut ingen fara för ett grafikkort.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Körde mitt GTX 570 i 95c+ vilket är två grader under maxtemp i två år och den tickar fortfarande utan problem :P, har dock bytt kylare på den nu.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggern:

Hej!
Har precis börjat spela Rust men fått skapliga problem med grafikkortet. Körde först på maxad grafik utan några lagg men efter ca 10 min så stängdes skärmen av men datorn gick fortfarande. när jag testade igen såg jag att grafikkortet gick upp i 85 grader så ställde in så att fläkten skulle gå på max om det gick över 60 grader.

Efter ett tag så dog datorn igen och denna gång gick det ej att starta den. Så fort jag kom in på windows login skärmen så frös allting och jag var tvungen att stänga av på knappen. Slutade med att jag fick koppla ur grafikkortet och ominstallera drivrutinerna så funkade det igen.

Nu när jag fått igång det så ställde jag in lägsta grafiken och 1600x900 upplösning men grafikkortet överhettas endå. Spelar med ett Radeon R9 380 4gb och kan spela de flesta spel på maxad grafik utan några större problem.

Någon som vet vad problemet kan vara?

Hur ser ventilationen ut i chassit?
Fläktar för utblås?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att temperaturen är problemet om du fick ner den till 60 grader, även 85 är inget jätte ovanligt för ett gpu. Det låter som antigen är din gpu defekt eller så har du nätaggregat problem.

Permalänk
Medlem

Har testat att haft burken öppen för maximal ventelation och blåst helt rent från damm så jag fick ner tempen men endå kraschar den. Nätaggregatet är på 550w så det borde väll klara av det? Eller är det för dåligt? Tycker det är lite konstigt då det bara är spelet Rust som jag har problem med samt att det spelar ingen roll om jag kör maxad eller sämsta grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggern:

Har testat att haft burken öppen för maximal ventelation och blåst helt rent från damm så jag fick ner tempen men endå kraschar den. Nätaggregatet är på 550w så det borde väll klara av det? Eller är det för dåligt? Tycker det är lite konstigt då det bara är spelet Rust som jag har problem med samt att det spelar ingen roll om jag kör maxad eller sämsta grafiken.

Vad har du för temps på cpun?
Vilket nätaggregat har du?(Exakta modellen).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggern:

Har testat att haft burken öppen för maximal ventelation och blåst helt rent från damm så jag fick ner tempen men endå kraschar den. Nätaggregatet är på 550w så det borde väll klara av det? Eller är det för dåligt? Tycker det är lite konstigt då det bara är spelet Rust som jag har problem med samt att det spelar ingen roll om jag kör maxad eller sämsta grafiken.

Är mer kvaliteten på nätagg det frågas om då mindre kvalitativa kan ge "dålig" ström eller inte riktigt hänga med om förbrukningen ändras snabbt.

Jag funderar på om du inte drabbats av Crimson-buggen att grafikkortet inte varvar upp fläkten när temperaturen ökar. Jag råkade ut för samma och om jag inte startar upp MSI Afterburner (det program jag använder, andra fungerar säkert lika bra) innan så blir mitt R9 280X väldigt varmt. Nyligen dog det och det var tvunget att svalna länge innan fläkten gick igång igen (startade efter att jag satt i och ur skärmarna).

Så testa med MSI Afterburner igång med en reset och apply innan spelet startas. Fungerade andra spel fortfarande bra? Du kan ju testa att minska belastningen genom att sätta på Vsync med framelimiter till 30 fps och se vad som händer.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Löste sig!
Gick in i amd control center och nedklocka både gpu och minnesklocka. La gpu på lägsta och minnesklockan på 500Mhz samt max fps på 60.

Spelet flyter nu på bra dock så får jag fåtal gånger ett medelande där det står typ "amd not responding" och att det har återställts. Verkar vara flera som har det problemet och det är ju early alpha fortfarande så kanske är något med spelet. Ska se om jag kan lösa detta på någe sätt med.

Tack för alla svar iaf!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Oggern:
det är dock helt fel att öppna burken helt och tro den ska bli svalare
du får luft som står still i chassit då.
Bättre är att ha ett snyggt flöde med stängt chassi.
Min dator blir t.ex varmare utan sidopaneler.