Hur bra/dåligt går det för Windows 10?

Permalänk

@Kaine_Uro: Mycket av det tror jag beror på att väldigt många sitter redan på ett bra och stabilt os ( tex. win7) och inte riktigt ser någon större anledning av att byta.
Tror vi hade sett helt andra siffror om w7/w8.1 hade varit på samma nivå som vista, då hade säkert folk varit snabbare på att hoppa på w10.

Sedan tror jag även att deras aggressiva marknadsföring har gått lite i baklås för MS. Många har säkert tröttnat så till den milda grad på deras ständiga meddelanden om att man kan uppgradera i tid och minut att man helt enkelt skiter i det för den sakens skull.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Det är verkligen anmärkningsvärt hur otroligt trögt det går för Microsoft att få ut Windows 10.

Lite drygt 14% enligt NetMarketShare i slutet av Mars månad.

145% snabbare än Windows 7 som var snabbast någonsin. 270 miljoner aktiva enheter efter bara 8 månader. Fortsätter samma takt så har vi drygt 1,2 miljarder enheter med Windows 10 tre år efter release.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

@strejf:
Ett svar är Windows XP, som fungerade alldeles ypperligt och om folk är nöjda, varför ändra på det, speciellt utseendet?
Och när väl win7 kom så uppdaterades inte operativsystemet med en hel del malware från Microsoft som uppmanar en till att byta bort det man har.
En granne köpte för ett år sen en bärbar dator då personen kände att datorn med windows XP var lite seg, efter några veckor gav hon bort den då det var win8 på den och ingenting kändes som man vill uppleva en dator.

Över 10% sitter fortfarande på XP.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@strejf:
Ett svar är Windows XP, som fungerade alldeles ypperligt och om folk är nöjda, varför ändra på det, speciellt utseendet?
Och när väl win7 kom så uppdaterades inte operativsystemet med en hel del malware från Microsoft som uppmanar en till att byta bort det man har.
En granne köpte för ett år sen en bärbar dator då personen kände att datorn med windows XP var lite seg, efter några veckor gav hon bort den då det var win8 på den och ingenting kändes som man vill uppleva en dator.

Över 10% sitter fortfarande på XP.

Ett problem med XP var att det var nästan 100% bara x86, fanns inge x64 drivrutiner till min dator iaf så när program/spel började kräva lite mer så funkade det inte längre.

Många hoppade på Windows 7 för det kände sig tvingade att lämna Vista och Windows 7 blev nästa steg från XP för stora företag och det är en av anledningarna till att det gick så bra för Windows 7.

Din granne hade säkert vant sig vid Windows XP över alla dessa år och är inte tekniskt kunnig/villig nog att orka lära sig Windows 8. Personligen hade jag inga problem att gå från Windows 7 till Windows 8 sen till Windows 10, allt är ju på typ samma ställe eller så söker du bara efter vad du vill ha.

Permalänk
Medlem

För mig går det dåligt med Windows 10. Fick det på jobb. Är tvungen att skriva i startknappen för att kunna hitta något. Varför tar man bort/ändrar på något som fungerat bra i hur många år som helst? Bara att låta det vara en option för dom som vill ha det.

Hemma har det varit MS-DOS --> Win 3.1 --> Windows 95b --> Windows 2000 --> Windows XP --> Windows 7. Känns som att nästa burk kommer att få lira någon Linux lösning, men det förbannade Nexus och deras BankID som knappt är kompatibelt med något(inte ens Windows XP sedan något år tillbaka) nyttjas utav flera tjänster på internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

För mig går det dåligt med Windows 10. Fick det på jobb. Är tvungen att skriva i startknappen för att kunna hitta något. Varför tar man bort/ändrar på något som fungerat bra i hur många år som helst? Bara att låta det vara en option för dom som vill ha det.

Hemma har det varit MS-DOS --> Win 3.1 --> Windows 95b --> Windows 2000 --> Windows XP --> Windows 7. Känns som att nästa burk kommer att få lira någon Linux lösning, men det förbannade Nexus och deras BankID som knappt är kompatibelt med något(inte ens Windows XP sedan något år tillbaka) nyttjas utav flera tjänster på internet.

De kan inte fortsätta ha kvar allt från äldre Windows versioner och göra det ett "option" bara för att det finns vissa personer som bara måste ha just den grejen, det går bara inte.

Du kan heller inte förvänta dig att program kommer funkar för evigt på gammal mjukvara som XP, antingen så följer du med strömmen eller så sitter du kvar och accepterar kompromisserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

För mig går det dåligt med Windows 10. Fick det på jobb. Är tvungen att skriva i startknappen för att kunna hitta något. Varför tar man bort/ändrar på något som fungerat bra i hur många år som helst? Bara att låta det vara en option för dom som vill ha det.

Hemma har det varit MS-DOS --> Win 3.1 --> Windows 95b --> Windows 2000 --> Windows XP --> Windows 7. Känns som att nästa burk kommer att få lira någon Linux lösning, men det förbannade Nexus och deras BankID som knappt är kompatibelt med något(inte ens Windows XP sedan något år tillbaka) nyttjas utav flera tjänster på internet.

Använd mobilt bankID, bankID på fil användes bara till ca 5% numera, Är också nått bankerna vill bli av med på lite sikt
Moblit bankID funkar oavsett OS på datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

145% snabbare än Windows 7 som var snabbast någonsin. 270 miljoner aktiva enheter efter bara 8 månader. Fortsätter samma takt så har vi drygt 1,2 miljarder enheter med Windows 10 tre år efter release.

Aningen långsammare än Windows 7... vilket jag visade i detta inlägget #16070076

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Aningen långsammare än Windows 7... vilket jag visade i detta inlägget #16070076

Och på netmarketshare kan vi se att Windows 10 nu har gått om Windows 7 om man endast inkluderar PC. 14,02% för Windows 7 och 14,15% för Windows 10 åtta månader efter release.

Sen tycker jag att det är missvisande att bara ta med PC bara för att Windows 7 endast klarar av att köras på PC.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kollar man t.ex steams insamling:

Windows 10 64 bit 36.97% +2.96%
Windows 7 64 bit 32.99% -1.22%
Windows 8.1 64 bit 12.93% -0.31%
Windows 76.97% -0.83%
Windows XP 32 bit 2.00% -0.39%
Windows 8 64 bit 1.64% -0.07%
Windows 10 1.31% +0.01%
Windows 8.1 0.34% -0.03%
Windows Vista 32 bit 0.24% -0.01%
Windows 8 0.15% -0.01%
Windows Vista 64 bit 0.13% +0.01%

Så klättrar win 10 sakta men säkert.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Kollar man t.ex steams insamling:

Windows 10 64 bit 36.97% +2.96%
Windows 7 64 bit 32.99% -1.22%
Windows 8.1 64 bit 12.93% -0.31%
Windows 76.97% -0.83%
Windows XP 32 bit 2.00% -0.39%
Windows 8 64 bit 1.64% -0.07%
Windows 10 1.31% +0.01%
Windows 8.1 0.34% -0.03%
Windows Vista 32 bit 0.24% -0.01%
Windows 8 0.15% -0.01%
Windows Vista 64 bit 0.13% +0.01%

Så klättrar win 10 sakta men säkert.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

5,25% har Windows 10 ökat totalt i jämförelse med Windows 7. På en enda månad.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det går inte att jämföra utrullningstakten rakt av mellan W7 o W10.

W7 kostade pengar att köpa, det fanns inte heller digital distribution i samma utsträckning på den tiden. Folk som då tog klivet och uppdaterade till W7 köpte antingen en ny dator med det förinstallerat, eller skickade efter en installationsskiva ifrån sin favoritbutik, och betalade för det.

Om vi vill kan vi spekulera lite i vilken takt W7 skulle hållt på utrullningen med samma förutsättningar som W10 nu har..... Kostnadsfritt och bara ett par klick på musen...
Det om något hade väl lyckats "break the internet".

Sanningen är att utrullningen av W10 med rådande förutsättningar går pinsamt långsamt. Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk kan se det som nått annat än ett totalt fiasko av bibliska proportioner.

Jag hoppas verkligen, men tror inte, att MS kommer sluta ge bort W10 gratis nu till sommaren. Det kommer i så fall definitivt bli spiken i kistan, då utrullningen då kommer avstanna nästan totalt, och MS kommer bli tvingade att göra de ändringar som krävs för att W10 ska accepteras.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Använd mobilt bankID, bankID på fil användes bara till ca 5% numera, Är också nått bankerna vill bli av med på lite sikt
Moblit bankID funkar oavsett OS på datorn.

Skaffade mig en Android telefon i slutet av år 2014 eftersom jag behövde en telefon som tål fukt och tappas. Jag använder telefonen som en telefon och en påminnelsekalender. Allt annat använder jag datorer till. Mobilt BankID har t.o.m. problem med telefoner som har dubbla SIM-kort, vilket just min har och som jag nyttjar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Och på netmarketshare kan vi se att Windows 10 nu har gått om Windows 7 om man endast inkluderar PC. 14,02% för Windows 7 och 14,15% för Windows 10 åtta månader efter release.

Sen tycker jag att det är missvisande att bara ta med PC bara för att Windows 7 endast klarar av att köras på PC.

Det är ju naturligtvis mer korrekt/rättvist att göra en sådan jämförelse.

Räknar man in de övriga enheterna (xbox, mobil, surfplatta) som kör Windows 10 så är det ju självklart att det har betydligt större marknadsandel jämfört med Windows 7. Men då om man ska räkna in andra enheter så är samtidigt Windows extremt litet på marknaden om man jämför med Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det går inte att jämföra utrullningstakten rakt av mellan W7 o W10.

W7 kostade pengar att köpa, det fanns inte heller digital distribution i samma utsträckning på den tiden. Folk som då tog klivet och uppdaterade till W7 köpte antingen en ny dator med det förinstallerat, eller skickade efter en installationsskiva ifrån sin favoritbutik, och betalade för det.

Om vi vill kan vi spekulera lite i vilken takt W7 skulle hållt på utrullningen med samma förutsättningar som W10 nu har..... Kostnadsfritt och bara ett par klick på musen...
Det om något hade väl lyckats "break the internet".

Sanningen är att utrullningen av W10 med rådande förutsättningar går pinsamt långsamt. Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk kan se det som nått annat än ett totalt fiasko av bibliska proportioner.

Jag hoppas verkligen, men tror inte, att MS kommer sluta ge bort W10 gratis nu till sommaren. Det kommer i så fall definitivt bli spiken i kistan, då utrullningen då kommer avstanna nästan totalt, och MS kommer bli tvingade att göra de ändringar som krävs för att W10 ska accepteras.

HAHA Vissa kommer aldrig acceptera Windows 10 vad dom än gör..Windows 7 sekten förblir orubblig och kommer förmodligen envist sitta kvar på sitt gamla OS

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

HAHA Vissa kommer aldrig acceptera Windows 10 vad dom än gör..Windows 7 sekten förblir orubblig och kommer förmodligen envist sitta kvar på sitt gamla OS

Med tanke på hur liten gruppen som använder Win10 så är Win10 anhängare mera en sekt än de som använder andra OS än Win10.

Frågan är om inte Win10 JA-sägarna skulle rikta kritiken mot Microsoft som inte kan göra OS som passar för andra än de ynka 10-15% av datoranvändarna.

Microsoft hade samma problem med sitt WinCE och WinMobile för 7-10 år sedan.
När inte Microsoft kunde leverera ett vettigt mobil-OS, så dök det upp nya Mobil-OS... Vi vet hur det gått sedan. Microsoft har helt körts över av Apple IOS och Google Android och nu sitter Windows mobilanvändarna och klagar på att de inte har samma program/app-utbud som Android och IOS.
Alla Microsoft fanboys vet att något sådant kommer aldrig hända på dator-OS sidan... Eller?

En liten passus: På jobbet slänger vi ut Win2000 och WinXP datorer och byter dom mot tunna klienter med Linux Igel 5.
Sedan år tillbaka är våra servar Linux baserade...

Kanske, kanske är det inte något fel på oss som inte tar emot Microsoft gratisgrejer, utan på dom som sväljer det med hull och hår.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

145% snabbare än Windows 7 som var snabbast någonsin. 270 miljoner aktiva enheter efter bara 8 månader. Fortsätter samma takt så har vi drygt 1,2 miljarder enheter med Windows 10 tre år efter release.

Fast nu kan man inte jämföra rakt av. Windows 10 finns på fler enheter än vad Windows 7 har funnits tillgänglig på. Sedan räknas Windows 10 på mobiler in i den listan? Arm? Sedan hur många fler datorer finns det idag mot Windows 7 tiden.

Skrivet av Kasken:

Det går inte att jämföra utrullningstakten rakt av mellan W7 o W10.

W7 kostade pengar att köpa, det fanns inte heller digital distribution i samma utsträckning på den tiden. Folk som då tog klivet och uppdaterade till W7 köpte antingen en ny dator med det förinstallerat, eller skickade efter en installationsskiva ifrån sin favoritbutik, och betalade för det.

Om vi vill kan vi spekulera lite i vilken takt W7 skulle hållt på utrullningen med samma förutsättningar som W10 nu har..... Kostnadsfritt och bara ett par klick på musen...
Det om något hade väl lyckats "break the internet".

Sanningen är att utrullningen av W10 med rådande förutsättningar går pinsamt långsamt. Ingen som är vid sina sinnes fulla bruk kan se det som nått annat än ett totalt fiasko av bibliska proportioner.

Jag hoppas verkligen, men tror inte, att MS kommer sluta ge bort W10 gratis nu till sommaren. Det kommer i så fall definitivt bli spiken i kistan, då utrullningen då kommer avstanna nästan totalt, och MS kommer bli tvingade att göra de ändringar som krävs för att W10 ska accepteras.

This.

Att Microsoft börjat anpassa sig till Ubuntu får mig bara att understryka att Microsoft inte alls är relevant längre på server sidan där de gör allt i nuläget för att försöka få till sig utvecklare och växa och få sålt mer där de riktiga pengarna finns.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har kört win 10 sen release och kan inte vara nöjdare. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Sen att folk är livrädda för förändring är ju deras problem (vilket jag tror är det största problemet).

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Har kört win 10 sen release och kan inte vara nöjdare. Tycker det fungerar alldeles utmärkt. Sen att folk är livrädda för förändring är ju deras problem (vilket jag tror är det största problemet).

Hur gör Du listan med mappar i startknappen mindre så att man kan se alla på en öppning? Nu måste jag på jobb scrolla om jag inte kan namnet på applikationen i huvudet, och jag har då inte särskilt många applikationer. På Windows XP behöver jag bara trycka på startknappen så ser jag allt på ett ögonblick.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Med tanke på hur liten gruppen som använder Win10 så är Win10 anhängare mera en sekt än de som använder andra OS än Win10.

Frågan är om inte Win10 JA-sägarna skulle rikta kritiken mot Microsoft som inte kan göra OS som passar för andra än de ynka 10-15% av datoranvändarna.

Microsoft hade samma problem med sitt WinCE och WinMobile för 7-10 år sedan.
När inte Microsoft kunde leverera ett vettigt mobil-OS, så dök det upp nya Mobil-OS... Vi vet hur det gått sedan. Microsoft har helt körts över av Apple IOS och Google Android och nu sitter Windows mobilanvändarna och klagar på att de inte har samma program/app-utbud som Android och IOS.
Alla Microsoft fanboys vet att något sådant kommer aldrig hända på dator-OS sidan... Eller?

En liten passus: På jobbet slänger vi ut Win2000 och WinXP datorer och byter dom mot tunna klienter med Linux Igel 5.
Sedan år tillbaka är våra servar Linux baserade...

Kanske, kanske är det inte något fel på oss som inte tar emot Microsoft gratisgrejer, utan på dom som sväljer det med hull och hår.

Fast så där kan man ju inte resonera. Ungefär som om man skulle skratta åt alla Windows 7-användare efter 8 månader, "kolla ni har bara 14%, Windows 7 måste vara värdelöst och ni som använder det är kassa."

För övrigt så är iOS överkörda av Android på mobilsidan med samma logik, Apple har bara 14% marknadsandel.

Skrivet av Commander:

Fast nu kan man inte jämföra rakt av. Windows 10 finns på fler enheter än vad Windows 7 har funnits tillgänglig på. Sedan räknas Windows 10 på mobiler in i den listan? Arm? Sedan hur många fler datorer finns det idag mot Windows 7 tiden.

This.

Att Microsoft börjat anpassa sig till Ubuntu får mig bara att understryka att Microsoft inte alls är relevant längre på server sidan där de gör allt i nuläget för att försöka få till sig utvecklare och växa och få sålt mer där de riktiga pengarna finns.

Det går alldeles utmärkt att jämföra rakt av. Om det finns fler datorer idag så innebär det att det är en större bedrift att få många att uppdatera. Att uppdatera 10 datorer är väldigt enkelt. Att uppdatera 1 miljard datorer är svårt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Fast så där kan man ju inte resonera. Ungefär som om man skulle skratta åt alla Windows 7-användare efter 8 månader, "kolla ni har bara 14%, Windows 7 måste vara värdelöst och ni som använder det är kassa."

Det är din text som du får stå för.

Uppenbart är det OK för dig att kalla alla som inte installerat senaste modenyck från Microsoft för sektmedlemmar, för det klagade du inte på.

Vad får man inte säga då?
Är det att säga Microsoft var ledande på OS till fickdatorer och föregångarna till dagens smartphones men tappade hela marknaden till Apple och Google som är no-no.

Att Microsoft har visserligen har nära monopol på dator-OS sidan men med Win8, Win8.x och Win10 lyckats sälja till 20-30% av datorerna... Detta sedan lansering av Win8 2012... Sålt och sålt förresten Win10 skänks bort aggressivt och Win8 såldes i början till ett mycket rabatterat pris. Sådant får man heller inte Säga/skriva.

Får man heller inte skriva att WIn10 som inte passar eller lockar alla datoranvändare.
Om inte Microsoft kan leverera ett dator-OS som passar och lockar en större marknad, så kommer något annat företag göra det,
Se bara hur det gick på mobil-OS sidan.

Du trodde ju för ett par år sedan att WIn8 skulle bli stort och att alla skulle sluta använda datormöss till förmån för tryckkänsliga skärmar. Start-menyn ja den skrev Strejf att den var borta för alltid
Gud! så fel du hade då men nu tror du däremot på Win10 kommer bli det nya WinXP/Win7.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Det är din text som du får stå för.

Uppenbart är det OK för dig att kalla alla som inte installerat senaste modenyck från Microsoft för sektmedlemmar, för det klagade du inte på.

Vad får man inte säga då?
Är det att säga Microsoft var ledande på OS till fickdatorer och föregångarna till dagens smartphones men tappade hela marknaden till Apple och Google som är no-no.

Att Microsoft har visserligen har nära monopol på dator-OS sidan men med Win8, Win8.x och Win10 lyckats sälja till 20-30% av datorerna... Detta sedan lansering av Win8 2012... Sålt och sålt förresten Win10 skänks bort aggressivt och Win8 såldes i början till ett mycket rabatterat pris. Sådant får man heller inte Säga/skriva.

Får man heller inte skriva att WIn10 som inte passar eller lockar alla datoranvändare.
Om inte Microsoft kan leverera ett dator-OS som passar och lockar en större marknad, så kommer något annat företag göra det,
Se bara hur det gick på mobil-OS sidan.

Du trodde ju för ett par år sedan att WIn8 skulle bli stort och att alla skulle sluta använda datormöss till förmån för tryckkänsliga skärmar. Start-menyn ja den skrev Strejf att den var borta för alltid
Gud! så fel du hade då men nu tror du däremot på Win10 kommer bli det nya WinXP/Win7.

Vill gärna påpeka att Apples iOS är överkörda av Googles Android på mobilsidan. Där ligger iOS på ~14%.

Ja du skulle hört mig på Windows XP tiden. Eller Windows 7 tiden. Bästa OS'et någonsin. Fan va rätt jag hade då. Jag tycker fortfarande att Windows 8 var bättre rent tekniskt än Windows 7. Och vad jag förstått så är 2-1 datorer mycket populära idag. Pekskärmar i datorer blir vanligare och vanligare. Så Windows 8 gjorde mycket rätt, men tyvärr också några grova missar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Använd mobilt bankID, bankID på fil användes bara till ca 5% numera, Är också nått bankerna vill bli av med på lite sikt
Moblit bankID funkar oavsett OS på datorn.

Mobilt Bank-ID stöds inte av min bank som val alternativ när man ska logga in via en dator.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vill gärna påpeka att Apples iOS är överkörda av Googles Android på mobilsidan. Där ligger iOS på ~14%.

Ja du skulle hört mig på Windows XP tiden. Eller Windows 7 tiden. Bästa OS'et någonsin. Fan va rätt jag hade då. Jag tycker fortfarande att Windows 8 var bättre rent tekniskt än Windows 7. Och vad jag förstått så är 2-1 datorer mycket populära idag. Pekskärmar i datorer blir vanligare och vanligare. Så Windows 8 gjorde mycket rätt, men tyvärr också några grova missar.

Medans Microsoft är överkörda av Linux då den har vad, ~90% av mobilmarknaden? Större delen av serversidan och inte tala om inbyggda system mm. Siffran som du tar upp ang 3 år och Microsoft 10 användare får Linux på några dagar?
Men att säga så ger inte den riktiga världsbilden ellerhur?

Edit: För Jocke91s läsförmåga.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Medans Microsoft är överkörda av Linux då den har vad ~90% av mobilmarknaden, större delen av server sidan inte tala om inbyggda system. Siffran som du tar upp på 3 år får Google vad några dagar?. Men att säga så ger inte den riktiga världsbilden ellerhur?

Om du vill få fram din poäng så får du allt förbättra din skrivförmåga en aning, fruktansvärt äcklig grammatik i ditt inlägg... Börja med att ta bort "vad" som du verkar gilla att skriva i varje mening.

On Topic:
Hittade nyss tråden. Vad jag anser så börjar Windows 10 vara relativt dött på mobilmarknaden åtminstone. Av de appar man behöver så finns endast ett fåtal i Microsoft Store, majoriteten av Android/iOS-stödda appar saknas. Suger hårt när man behöver någon viss app dagligen. Min Android-lur (LG G4) åkte in på service förra veckan och jag tvingades använda min Lumia med Windows 10 i drygt en vecka. Har aldrig längtat tillbaka till Android så mycket som då.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Med tanke på hur liten gruppen som använder Win10 så är Win10 anhängare mera en sekt än de som använder andra OS än Win10.

Frågan är om inte Win10 JA-sägarna skulle rikta kritiken mot Microsoft som inte kan göra OS som passar för andra än de ynka 10-15% av datoranvändarna.

Microsoft hade samma problem med sitt WinCE och WinMobile för 7-10 år sedan.
När inte Microsoft kunde leverera ett vettigt mobil-OS, så dök det upp nya Mobil-OS... Vi vet hur det gått sedan. Microsoft har helt körts över av Apple IOS och Google Android och nu sitter Windows mobilanvändarna och klagar på att de inte har samma program/app-utbud som Android och IOS.
Alla Microsoft fanboys vet att något sådant kommer aldrig hända på dator-OS sidan... Eller?

En liten passus: På jobbet slänger vi ut Win2000 och WinXP datorer och byter dom mot tunna klienter med Linux Igel 5.
Sedan år tillbaka är våra servar Linux baserade...

Kanske, kanske är det inte något fel på oss som inte tar emot Microsoft gratisgrejer, utan på dom som sväljer det med hull och hår.

Vad är det som inte Windows 10 kan göra som Windows 7 kan??
Att programvara ej fungerar i Windows 10 är väl knappast Microsofts fel eller??
Själv ser jag ingen anledning alls till att ej köra den senaste Windows..
Windows 10 har fungerar klockrent för mig.Dom sakerna som ej fungerat är utanför Microsofts ansvar..Hade samma problem när Win 7 kom men anpassade mig efter det.Samma sak gör jag med 10an

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur gör Du listan med mappar i startknappen mindre så att man kan se alla på en öppning? Nu måste jag på jobb scrolla om jag inte kan namnet på applikationen i huvudet, och jag har då inte särskilt många applikationer. På Windows XP behöver jag bara trycka på startknappen så ser jag allt på ett ögonblick.

öh, om du inte kan namnet på det du ska starta, hur hittar du då det överhuvud taget?

använder aldrig något annat än windowsflaggan + skriver början på det man ska starta

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går alldeles utmärkt att jämföra rakt av. Om det finns fler datorer idag så innebär det att det är en större bedrift att få många att uppdatera. Att uppdatera 10 datorer är väldigt enkelt. Att uppdatera 1 miljard datorer är svårt.

Ingen större skillnad idag tack vare utrullningen via Windows Update t.ex.

Uppdateringarna till andra OS skedde till största del med optiskt media för några år sedan.

Skrivet av fermia:

Vad är det som inte Windows 10 kan göra som Windows 7 kan??
Att programvara ej fungerar i Windows 10 är väl knappast Microsofts fel eller??
Själv ser jag ingen anledning alls till att ej köra den senaste Windows..
Windows 10 har fungerar klockrent för mig.Dom sakerna som ej fungerat är utanför Microsofts ansvar..Hade samma problem när Win 7 kom men anpassade mig efter det.Samma sak gör jag med 10an

Vad är det som krånglat? Säker på att det inte är något i Windows som är orsaken till strulet?

Ett alternativ kan vara att man kör på Windows 7 tills problemen i Windows 10 är ordnade. Oavsett om det är Microsofts eller någon tredjepartsutvecklares ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ingen större skillnad idag tack vare utrullningen via Windows Update t.ex.

Uppdateringarna till andra OS skedde till största del med optiskt media för några år sedan.

Vad är det som krånglat? Säker på att det inte är något i Windows som är orsaken till strulet?

Ett alternativ kan vara att man kör på Windows 7 tills problemen i Windows 10 är ordnade. Oavsett om det är Microsofts eller någon tredjepartsutvecklares ansvar.

Är en gammal Dell skrivare som DELL vägrar fixa Windows 10 drivrutiner till..Inte ens Vista drivrutiner fungerar..Så jag gick och köpte en ny Canon Prixma MP640R och den fungerar klockrent i windows 10

Fast nu kör jag DELL skrivaren som nätverksskrivare och då fungerar den i Win 10

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Det här var en skön sida. Det blir mycket spännande att se om Microsoft lyckas hålla vad de lovat

http://www.michaelgillettonline.com/windows10.html

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...