Sapphire R9 390X låter som ett jetplan

Permalänk
Medlem

Sapphire R9 390X låter som ett jetplan

Hej! Var och hämtade ett 390X igår och har ett problem. Så fort jag börjar spela och ladda kortet ordentligt låter det som att datorn ska flyga iväg. Enligt recensioner ska detta kort vara i princip knäpptyst. Vet att ITX chassi inte är det bästa för detta kortet, men jag har testat att öppna upp chassit helt och sett till att kortet verkligen får kall luft, men problemet återstår.

Testade även att klocka ner kortet till 1GHz, då blev det lite bättre, men fortfarande katastrofalt dåligt.

Funderar nu på att lämna tillbaka kortet. Vad ska jag köpa annars som är likvärdigt isåfall? 980?

Kortet i fråga: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-r...

EDIT: Mätte precis med decibelmätaren och efter 10 minuters spelande ligger kortet på 59dB, med mätaren ungefär 20cm ifrån datorns sida.

Permalänk
Medlem

Vad har du för temps på kortet? Prova att göra en egen fläktkurva i Msi afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wa8it:

Vad har du för temps på kortet? Prova att göra en egen fläktkurva i Msi afterburner.

Ligger runt 80 grader vid full load. Vågar därför inte röra fläktkurvan så mycket då jag inte riktigt vet jag gör

Permalänk
Medlem

@Cuge: Jag har själv ett r9 290 DCII som på full load låter som en lövblåsare. Däremot så har jag ställt in en fläktkurva som max går upp till 45%, vilket gör att den är väldigt tyst och håller sig runt 73° i stresstester.
Som Wa8it säger så kan du skaffa afterburner, slänga på manuell styrning på fläktarna och så höjer du tills du känner att den går över gränsen för vad du känner är bra. När du hittat den gränsen så kan du testa spela eller stressa lite för att titta om tempsen ligger bra till. Gör dom det så är det bara att köra på.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cuge:

Hej! Var och hämtade ett 390X igår och har ett problem. Så fort jag börjar spela och ladda kortet ordentligt låter det som att datorn ska flyga iväg. Enligt recensioner ska detta kort vara i princip knäpptyst. Vet att ITX chassi inte är det bästa för detta kortet, men jag har testat att öppna upp chassit helt och sett till att kortet verkligen får kall luft, men problemet återstår.

Testade även att klocka ner kortet till 1GHz, då blev det lite bättre, men fortfarande katastrofalt dåligt.

Funderar nu på att lämna tillbaka kortet. Vad ska jag köpa annars som är likvärdigt isåfall? 980?

Kortet i fråga: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-r...

EDIT: Mätte precis med decibelmätaren och efter 10 minuters spelande ligger kortet på 59dB, med mätaren ungefär 20cm ifrån datorns sida.

Kom precis till jobbet och sedan tar ett kopp kaffe och första jag läser är detta
"låter det som att datorn ska flyga iväg" Du gjorde min dag på riktigt.

Jag håller med Wa8it, ladda ner MSI afterburner och GPU-Z. Vi kan börja där iallafall så kan vi hjälpa dig mer.
Alternativ att du lämnar kortet tillbaka och tar tillbaka pengarna och köper detta kort från CDON om du verkligen vill kriga dig fram o
spara 500kr.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Dessvärre har jag ingen större koll på AMD kort men det är ingen nyhet att dem låter lite mer än geforce korten, hur som börja där och kolla temperaturen samt andra intressanta information.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cuge:

Ligger runt 80 grader vid full load. Vågar därför inte röra fläktkurvan så mycket då jag inte riktigt vet jag gör

http://www.sweclockers.com/test/21190-sapphire-radeon-r9-390-...

Kolla sweclockers test här

Permalänk
Medlem

@Cuge

Då är det bara att köra RMA. Det var inte lite högre temps och ljudnivå än vad Sweclockers fick.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@Cuge: Jag har själv ett r9 290 DCII som på full load låter som en lövblåsare. Däremot så har jag ställt in en fläktkurva som max går upp till 45%, vilket gör att den är väldigt tyst och håller sig runt 73° i stresstester.
Som Wa8it säger så kan du skaffa afterburner, slänga på manuell styrning på fläktarna och så höjer du tills du känner att den går över gränsen för vad du känner är bra. När du hittat den gränsen så kan du testa spela eller stressa lite för att titta om tempsen ligger bra till. Gör dom det så är det bara att köra på.

Gjorde en testkurva och körde lite med. Kortet går så varmt att den vill upp på minst 50% fläkthastighet tyvärr.

Skrivet av anon254573:

Kom precis till jobbet och sedan tar ett kopp kaffe och första jag läser är detta
"låter det som att datorn ska flyga iväg" Du gjorde min dag på riktigt.

Jag håller med Wa8it, ladda ner MSI afterburner och GPU-Z. Vi kan börja där iallafall så kan vi hjälpa dig mer.
Alternativ att du lämnar kortet tillbaka och tar tillbaka pengarna och köper detta kort från CDON om du verkligen vill kriga dig fram o
spara 500kr.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Dessvärre har jag ingen större koll på AMD kort men det är ingen nyhet att dem låter lite mer än geforce korten, hur som börja där och kolla temperaturen samt andra intressanta information.


Lutar just nu mot att lämna tillbaka kortet. Känns som att gör jag en ordentlig fläktkurva nu kommer jag ändå behöva ta bort den till sommaren när det blir varmt igen och då uppstår samma problem. Men kolla fläktkurvan ovan. Vågar inte öka tempen mer än 80 grader för vettig fläkthastighet.

Den recensionen är inte för X versionen. Mitt kort är även klockat högre.

Skrivet av Slarre:

@Cuge

Då är det bara att köra RMA. Det var inte lite högre temps och ljudnivå än vad Sweclockers fick.

Är det ett måndagsex alltså? Ska man hämta ett nytt eller hämta ett geforce istället, det är frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Alternativ att du lämnar kortet tillbaka och tar tillbaka pengarna och köper detta kort från CDON om du verkligen vill kriga dig fram o
spara 500kr.
http://cdon.se/hemelektronik/xfx-amd-radeon-r9-390x-dd-8gb-hd...

Jag sitter själv och velar fram och tillbaka om jag ska köpa XFX kortet eller inte, men just till TS skulle jag nog inte rekommendera kortet då sweclockers skrev följande i sin recension av ett liknande kort (förvisso Black Edition kort = högre frekvenser och möjigtvis aggressivare fläktkurva, men fortfarande samma kylarlösning)

Citat:

Vid belastning är det dock en helt annan bild som målas upp, där kortets kylare behöver varva upp fläktarna rejält för att hålla temperaturerna i schack. I slutändan landar kortet på smått öronbedövande 52,5 dBA när det belastas, vilket placerar modellen bland de mest högljudda av eftermarknadsmodellerna vi någonsin tagit en titt på i testlabbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Hej! Var och hämtade ett 390X igår och har ett problem. Så fort jag börjar spela och ladda kortet ordentligt låter det som att datorn ska flyga iväg. Enligt recensioner ska detta kort vara i princip knäpptyst. Vet att ITX chassi inte är det bästa för detta kortet, men jag har testat att öppna upp chassit helt och sett till att kortet verkligen får kall luft, men problemet återstår.

Testade även att klocka ner kortet till 1GHz, då blev det lite bättre, men fortfarande katastrofalt dåligt.

Funderar nu på att lämna tillbaka kortet. Vad ska jag köpa annars som är likvärdigt isåfall? 980?

Kortet i fråga: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-r...

EDIT: Mätte precis med decibelmätaren och efter 10 minuters spelande ligger kortet på 59dB, med mätaren ungefär 20cm ifrån datorns sida.

har du någon gång kört ett kort med referens design? där har du jetplanen, tri-x med mera är väldigt tysta i jämförelse, upplever mitt 290 tri-x väldigt tyst så vet inte om din kylare är lite halvdann ihopsatt eller om det bara är att du kör i ITX chassi.

i vilket fall som helst är detta ett solklart läge där du bör köra ett strömsnålt kort, nvidia 970 eller möjligtvis amd Nano, något åt de hållen.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Cuge: Just 290 och 390 är ju rätt kända för att gå varma, men dom ska inte vara sådär varma med bra kylare. Personligen så hade jag gjort ett nytt försök.
Går du för Nvidia blir det ju ett 970, vilket är ett rätt stort steg ner i prestanda. Det kommer däremot gå tyst och dra väldigt mycket mindre.

Hittar ingen benchmark för just det kortet, så det är väl inte omöjligt att det går varmare. Sapphire brukar dock göra bland dom bästa AMD-kylarna.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@Cuge: Just 290 och 390 är ju rätt kända för att gå varma, men dom ska inte vara sådär varma med bra kylare. Personligen så hade jag gjort ett nytt försök.
Går du för Nvidia blir det ju ett 970, vilket är ett rätt stort steg ner i prestanda. Det kommer däremot gå tyst och dra väldigt mycket mindre.

Hittar ingen benchmark för just det kortet, så det är väl inte omöjligt att det går varmare. Sapphire brukar dock göra bland dom bästa AMD-kylarna.

390 är 1c varmare än 970
390 är 4db högre än 970

Ägt både MSI 970, Asus 970 black och EVGA 980 och idag ett 390 nitro Ljudnivån i ett normalchassi är densamma du hör ingen skillnad.

Skrivet av Cuge:

Hej! Var och hämtade ett 390X igår och har ett problem. Så fort jag börjar spela och ladda kortet ordentligt låter det som att datorn ska flyga iväg. Enligt recensioner ska detta kort vara i princip knäpptyst. Vet att ITX chassi inte är det bästa för detta kortet, men jag har testat att öppna upp chassit helt och sett till att kortet verkligen får kall luft, men problemet återstår.

Testade även att klocka ner kortet till 1GHz, då blev det lite bättre, men fortfarande katastrofalt dåligt.

Funderar nu på att lämna tillbaka kortet. Vad ska jag köpa annars som är likvärdigt isåfall? 980?

Kortet i fråga: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/sapphire-r...

EDIT: Mätte precis med decibelmätaren och efter 10 minuters spelande ligger kortet på 59dB, med mätaren ungefär 20cm ifrån datorns sida.

Det är knäpptyst och svalt om du har ett vettigt luftflöde.

Det är inte som tidigare personer som klagat på ljudet att det är din CPU som tuggar varmluften av ditt 390 och skapar ljudet ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag sitter själv och velar fram och tillbaka om jag ska köpa XFX kortet eller inte, men just till TS skulle jag nog inte rekommendera kortet då sweclockers skrev följande i sin recension av ett liknande kort (förvisso Black Edition kort = högre frekvenser och möjigtvis aggressivare fläktkurva, men fortfarande samma kylarlösning)

Nej det kortet är uteslutet om det är så illa!

Skrivet av Laggzor:

har du någon gång kört ett kort med referens design? där har du jetplanen, tri-x med mera är väldigt tysta i jämförelse, upplever mitt 290 tri-x väldigt tyst så vet inte om din kylare är lite halvdann ihopsatt eller om det bara är att du kör i ITX chassi.

i vilket fall som helst är detta ett solklart läge där du bör köra ett strömsnålt kort, nvidia 970 eller möjligtvis amd Nano, något åt de hållen.

Jo ett strömsnålt kort kanske passar mig bättre. Polaren har tydligen ett 7970 liggandes som jag kan låna undertiden. Tror jag lånar det av honom och väntar på den nya generationen kort.

Skrivet av Slarre:

@Cuge: Just 290 och 390 är ju rätt kända för att gå varma, men dom ska inte vara sådär varma med bra kylare. Personligen så hade jag gjort ett nytt försök.
Går du för Nvidia blir det ju ett 970, vilket är ett rätt stort steg ner i prestanda. Det kommer däremot gå tyst och dra väldigt mycket mindre.

Hittar ingen benchmark för just det kortet, så det är väl inte omöjligt att det går varmare. Sapphire brukar dock göra bland dom bästa AMD-kylarna.

Precis. Vet att kylaren ska vara ok, det var därför jag blev lite förvånad över hur dåligt mitt kort betedde sig. I och med att steget i prestanda ner till ett 970 är så dåligt tror jag att jag kör på lösningen ovan. Hoppas att nästa generation blir bra eller att 980ti kommer ner i pris när de släpps. Har en dryg halvtimme att åka in till netonnet butiken, orkar därför inte chansa igen på att det var kortets fel och inte något annat. Skulle ju vara jobbigt att hämta ett nytt kort och det beter sig likadant.

Skrivet av hakd:

Det är knäpptyst och svalt om du har ett vettigt luftflöde.

Det är inte som tidigare personer som klagat på ljudet att det är din CPU som tuggar varmluften av ditt 390 och skapar ljudet ?

Har kollat det och har en oklockad processor med en stor noctua kylare på, så tvivlar att det är problemet. Det är det inte heller vad jag kan se i HWMonitor/Afterburner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cuge:

Gjorde en testkurva och körde lite med. Kortet går så varmt att den vill upp på minst 50% fläkthastighet tyvärr. http://i.imgur.com/c0YnYi8.png


Lutar just nu mot att lämna tillbaka kortet. Känns som att gör jag en ordentlig fläktkurva nu kommer jag ändå behöva ta bort den till sommaren när det blir varmt igen och då uppstår samma problem. Men kolla fläktkurvan ovan. Vågar inte öka tempen mer än 80 grader för vettig fläkthastighet.

Den recensionen är inte för X versionen. Mitt kort är även klockat högre.

Är det ett måndagsex alltså? Ska man hämta ett nytt eller hämta ett geforce istället, det är frågan...

All respekt till dom som sitter på en AMD men jag har alltid kört NVIDIA kort.
Nu vet jag inte hur ekonomiska delen ligger hos dig eller hur mycket du är villig o betala för ett grafikkort.
Ja det är ingen nyhet att den kommer nya kortet under sommaren, som alltid "vänta tills nya korten kommer"
Nu utgår jag att du vill ha ett grafikkort omgående.
Jag kan inte rekommendera dig AMD kort för jag har själv inte haft dessa kort. Bort se från priset så mycket som jag vet så
är NITRO 390 mycket kort för pengarna samt att många har vart jätte nöjda vad jag har läst o sätt.

Jag tycker att du kör på 390x hos CDON för 3500kr rätt bra pris. Men glöm inte att GTX 970 har sjukt bra deals just nu då
du får med The Division samt Farcry Primal med. tror priset ligger strax över 3000kr, kan posta några länk till dig snart.
Vill du inte ha dessa spel kan du få ihop ca 500-600kr genom att sälja dem vilket gör att du köper ditt kort för ännu bättre pris.

Jag har ingen AMD kort så jag vet inte hur det ligger till i dags läget men NVIDIA är duktiga med att släppa drivrutiner när nya spel titlar kommer och nvidia kort är rätt tysta överlag samt att dem drar mindre ström gemfört med AMD kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cuge:

Gjorde en testkurva och körde lite med. Kortet går så varmt att den vill upp på minst 50% fläkthastighet tyvärr. http://i.imgur.com/c0YnYi8.png


Lutar just nu mot att lämna tillbaka kortet. Känns som att gör jag en ordentlig fläktkurva nu kommer jag ändå behöva ta bort den till sommaren när det blir varmt igen och då uppstår samma problem. Men kolla fläktkurvan ovan. Vågar inte öka tempen mer än 80 grader för vettig fläkthastighet.

Den recensionen är inte för X versionen. Mitt kort är även klockat högre.

Är det ett måndagsex alltså? Ska man hämta ett nytt eller hämta ett geforce istället, det är frågan...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205430-asus_g...

Riktigt bra pris. Gillar du inte dem 2 spelen som är riktigt bra så kan du sälja dem för 500-600kr vilket gör att du köper korten för
mindre 3000kr vilket är sjukt ra för ett ASUS kort.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/220999-asus_g...

Riktigt bra pris här med pga du får 2 spel med här också!

Vill du ha verkligen ett AMD kort 390x så blir det hos CDON för 3490kr.

Jag skulle välja ett GTX 970 i ditt fall. Önskar dig all lycka

Permalänk
Medlem

@Cuge:

Låter mycket märkligt, har du ett vettigt luftflöde så ska nitro modellerna med 3x fläktar vara riktigt tysta och fina.
Du kan ju mot förmodan fått ett söndags x med dåligt fäste mellan kylare och GPU.

BTW, att klocka ner kortet hjälper inte alls såvida du inte sänker Volt med, annars kör du på samma volt men än lägre frekvens vilket ändå alstrar samma värme

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nått måste vara fel. Brorsan hör 2st 390x i cf och dom hörs inte alls.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Cuge: Om du inte orkar sticka in och byta så tycker jag att du lika gärna kan vänta till sommaren. Jag tror att dom kommer att gå mycket svalare från vad jag sett från tester. Det är ju totalt omöjligt att förutse om dom kommer att vara så bra som alla hoppas på att dom kommer att vara, men då det är sagt och visat att dom ska vara mycket mycket snålare så kan ett likvärdigt kort som går tystare vara värt att vänta på i vilket fall som helst.

Tänk på att det är polaris 10 och 11 som kommer under sommaren, vilket inte är high end-korten. High end för både Nvidia och AMD väntas mot slutet av året, så det är inte omöjligt att priserna på mid range-korten blir lite löjliga precis när dom släpps. Men Benchmarks borde komma ut inom veckan dom släpps. Att få tag i ett kort kan dock bli en snar omöjlighet på grund av efterfrågan.

Men jag tror verkligen att det är ett måndagsex du att fått i tassarna. Låna polarns kort och byt in det när du har vägarna förbi.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@Cuge: Just 290 och 390 är ju rätt kända för att gå varma, men dom ska inte vara sådär varma med bra kylare. Personligen så hade jag gjort ett nytt försök.
Går du för Nvidia blir det ju ett 970, vilket är ett rätt stort steg ner i prestanda. Det kommer däremot gå tyst och dra väldigt mycket mindre.

290/290x med referenskylaren är kända för att gå varma och låta mycket, ja. Dessa finns inte att köpa längre och det har lite till inget med kort med andra kylare att göra enligt mig i alla fall. 390/390x finns inte ens med den kylaren.

De är inte varmare eller låter så mycket mer än andra kort från samma tidsperiod (räknar från 290 släppet) att det ska vara allmänt känt att de är ovanligt varma och högljudda...tycker inte jag i alla fall. Bara snack som vägrar dö och som gör mindre insatta personer osäkra helt i onödan.

Håller förövrigt med, gör ett nytt försök, för något är fel. Om inte annat är ev 970 men främst 980 (390x rätta konkurrent) inga dåliga val de heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@hakd: Detta är ett 390x, som går lite varmare. Men jag förstår vad du menar.
Dessutom så jämför du ett mini-970 med blowerstylekylare mot ett 390 med en av dom bästa och tystaste kylarna. 970 går svalare och därav tystare, that's just the way the cookie crumbles.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon254573:

Dessvärre har jag ingen större koll på AMD kort men det är ingen nyhet att dem låter lite mer än geforce korten, hur som börja där och kolla temperaturen samt andra intressanta information.

Nej det har du nog inte för det är inte sant helt enkelt:

http://www.tweaktown.com/reviews/7205/sapphire-tri-radeon-r9-...

Något är såklart fel med TS kort.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@Zemlan: Jo, jag vet. 290(x) fick på tok för mycket skit på grund av den där ref-kylaren och AMDs plan med att gå ut och säga att det ska vara så. Men att jämföra ett 390, eller speciellt ett 390x mot ett 970 är rätt löjligt. Dom ligger inte i samma liga i värmeutveckling, så det är självklart att det är lättare att göra ett 970 tystare.
Fast som jag sa så tror jag också att det bara är ett måndagsex och att tri-x kylare är riktigt bra.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@hakd: Detta är ett 390x, som går lite varmare. Men jag förstår vad du menar.
Dessutom så jämför du ett mini-970 med blowerstylekylare mot ett 390 med en av dom bästa och tystaste kylarna. 970 går svalare och därav tystare, that's just the way the cookie crumbles.

390 och 390x är så lika dom bara kan bli när det kommer till ljud och värme..
Vi pratar ändå om en inte hörbar skillnad emot korten såvida du inte klockar dom, då vinner Nvidia då 3xx pissar värme om du pumpar upp volten mera.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

390 och 390x är så lika dom bara kan bli när det kommer till ljud och värme..
Vi pratar ändå om en inte hörbar skillnad emot korten såvida du inte klockar dom, då vinner Nvidia då 3xx pissar värme om du pumpar upp volten mera.

Det är ju upp mot en 50W skíllnad mellan 390 och 390x, så det gör ju lite skillnad. Men som jag sagt tidigare, åtminstone 2 gånger, så tror jag inte att det är problemet i det här fallet utan att detta handlar om ett måndagsex.
Om du vill försöka dra igång någon Nvidia mot AMD-grej så får du gärna göra det i en egen tråd.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Avstängd

Vilka spel spelar du och är det verkligen akut med ett nytt kort?

Vissa spel funkar bättre med NVIDIA andra med AMD.
Har du tid så vänta på de nya korten, det gör jag också numera efter många om, men, o.s.v.

Pascal och Polaris kommer göra saken enkel för många som går i tankarna att byta GPU.

Men vill du känna dig som kung idag så köp GTX980Ti eller FURY X.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

Det är ju upp mot en 50W skíllnad mellan 390 och 390x, så det gör ju lite skillnad. Men som jag sagt tidigare, åtminstone 2 gånger, så tror jag inte att det är problemet i det här fallet utan att detta handlar om ett måndagsex.
Om du vill försöka dra igång någon Nvidia mot AMD-grej så får du gärna göra det i en egen tråd.

Man ställer prestanda VS pris, inte Tillverkare vs Tillverkare.
Sen var det inte jag som tog upp 970 som exempel utan någon annan tomte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Man ställer prestanda VS pris, inte Tillverkare vs Tillverkare.
Sen var det inte jag som tog upp 970 som exempel utan någon annan tomte.

Jag sa bara att 970 är att gå ner i prestanda från nuvarande kort med att det kommer att gå kallare och tystare, vilket jag anser var ganska relevant information för tråden. Pratar inte alls om att "vinna".
Håller fullkomligt med vad du säger!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk

Det var exakt samma problem med AMD290 korten. AMD vet om ljudproblemen men dom bryr sig inte, det är bara att vänja dig vid hörselskadorna man får av korten eller byta till Nvidia som är överlägsna och knäpptysta.

Sitter själv med ett AMD 290 just nu som susar högt fast jag inte ens gör något med det annat än att surfa.....
Aldrig mer AMD för mig.

Permalänk
Medlem

Låter den ungefär så här?
https://www.youtube.com/watch?v=vVEr9e2UfyI

Detta var en dator som jag beställde (delarna sattes ihop i fabrik). Så där lät datorn några minuter efter att jag hade startat den. Visade sig att dem hade glömt att lägga in något (minns inte). Datorn lämnades tillbaka och jag köpte en annan från några andra.

Permalänk
Medlem

@37LB130S5: Eller så vet inte du vad du pratar om? Så vitt jag vet har amd de tystaste och svalaste kortet på marknaden med fury x.

Jag bytte förövrigt bortmina 980ti hof mot asus fury där fury korten är sjukt mycket tystare än vad mina 980ti någonsin var.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |