Uppgradering av datordelar, behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av datordelar, behöver lite hjälp.

Hej, det är så att mitt Grafikkort geforce gtx 980 kommer att bytas ut eftersom displayportarna slutade fungera.
Jag har tänkt att istället låta dem byta ut den till en geforce gtx 980 TI och jag betalar mellanskillnaden på cirka 800-1100kr.

Jag har länge tänkt införskaffa en lite kraftigare PSU och även ett nytt moderkort, men frågan är om jag behöver en starkare psu.
Det jag har just nu är:

PSU:
Cooler Master G650M, 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 6x Molex, 1x FD

CPU:
Intel Core i7-4790K
Socket-LGA1150,Quad Core,4.0GHz,8MB,88W,22nm,HD4600,Boxed w/fan, Devil's Canyon

Moderkort:
ASUS Z97-E (White box), Socket-1150
ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, M.2, SATA Express

RAM:
HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black
4x4GB 1600MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series PnP

SSD:
Samsung 850 EVO 250GB SSD
SATA6.0Gbps, 3d V-nand 32 layer,MGX ctrl, 540/520 MB/s R/W
+ Samsung 850-Series PRO 256GB

Kylare till CPU:
Cooler Master Hyper 212 EVO

DVD-R:
Samsung DVD Writer, SH-224DB
SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 12x, CD-R: 48x, Bulk, BLACK

cirka 6 fläktar allt som allt.

Nu PSU:s jag tänkte jag skulle köpa är något av dessa:
1) evga-supernova-g2-750
2) evga-supernova-g2-850w
3) corsair-cx750m-750w
4) corsair-hx850i-850w

Vilket är mest, okej? Ifall ni skulle tagit ett annat eller använda det jag har nu snälla säg det

Moderkort jag funderat på:
1) msi-z97-gaming-5-socket-1150
Fråga angående denna: På min föregående kan jag använda upp till 2 SSD's / hårddiskar, vad jag förstår är det för att den har 4xSATA uttag (en till DVD-r / en till övre USB uttagen samt ljuduttag och två till hårddiskarna. Jag skulle vilja använda en 3:e hårddisk, då denna verkar ha 6st så borde det räcka? Min föregående har även SATA-express vilket denna inte har, är det något som inte borde gå miste om?
2) asus-z97-a-socket-1150
Nu samma fråga här, det är ju nästan ett exakt likadant kort som jag har nu, men denna har även fått massa bra kritik men frågan är om det räcker med SATA uttag till min 3:e hårddisk? det står "4 x 7pin SATA, 1 x M.2, 1 x SATA Express port - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5" Vilket jag inte riktigt förstår, betyder det att det finns 7 SATA uttag så att jag kan använda 2 SSD och en vanlig HDD? och igen vad är skillnaden på SATA express port, och RAID 0~ betyder?

Tackar innerligt för alla svar som kan få mig att bestämma mig!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

kolla denna site:

*Bort*

Ska du posta länkar skall det framgå tydligt vart de leder. /Najk
Visa signatur

i7-4770k OC @ 4,501 Ghz
Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming OC @ 1900 Mhz
16 gb Corsair Vengeance Pro OC @ CL9 2133 Mhz
Samsung SSD 840 OC @ Secret Mhz ;)
Blev på något konstigt vis en mac ägare efter 15 år med windows🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av unknown12:

kolla denna site:

*bort*

Ge direktlänk snälla.

Redigerat citat /Najk
Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

@Benna:

3an kan du stryka direkt, det är i bästa fall en sidgradering från ditt nuvarande.

1, 2, 4, 3 skulle jag ranka de om du har prisvärdhet i åtanke. Om du inte planerar att köra multikort i framtiden räcker 750w enkelt. Andra prisvärda alternativ att överväga Cooler Master V750, Corsair RM750x, Evga GQ 650w.

Men, ditt nuvarande agg räcker effektmässigt, även om det inte är ett av de bättre aggen på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

@Benna:

3an kan du stryka direkt, det är i bästa fall en sidgradering från ditt nuvarande.

1, 2, 4, 3 skulle jag ranka de om du har prisvärdhet i åtanke. Om du inte planerar att köra multikort i framtiden räcker 750w enkelt. Andra prisvärda alternativ att överväga Cooler Master V750, Corsair RM750x, Evga GQ 650w.

Men, ditt nuvarande agg räcker effektmässigt, även om det inte är ett av de bättre aggen på marknaden.

Tack så mycket för ditt svar,
så du menar att evga-supernova-g2-750 PSU:n skulle sitta bra?

Och vilket moderkort skulle jag behöva? enligt dig

Märkte nu att på komplett så har z-97a moderkortet samma uttag för SATA som mitt nuvarande vilket inte är tillräckligt då jag behöver koppla in en 3:e hdd ...
Så det är mellan dessa antar jag:
https://www.inet.se/produkt/1902705/asrock-z97-extreme-4#spec...
https://www.inet.se/produkt/1902643/asus-maximus-vii-hero-z97...

Vilket av dessa borde man gå med? Jag förstår inte riktigt varför Asus Maximus viihero z97 är dyrare än den andra... Det jag tittat på vad jag behöver är såklart chipset och SATA portarna, båda har 8 sata portar så det borde gå an då jag behöver en extra för min 3:e hdd... Låter det korrekt? Vilken skulle ni ta?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Tack så mycket för ditt svar,
så du menar att evga-supernova-g2-750 PSU:n skulle sitta bra?

Och vilket moderkort skulle jag behöva? enligt dig

Märkte nu att på komplett så har z-97a moderkortet samma uttag för SATA som mitt nuvarande vilket inte är tillräckligt då jag behöver koppla in en 3:e hdd men när jag tittar på inets z97a så är det annorlunda...
https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a#specs

Fattar inget...

G2 750w är ett utmärkt val.

Antar att du menar mängd av SATA portar och att du behöver mer än två vilket alla ATX moderkort bör ha (z97-a inkluderat), mitt itx kort har 4 portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

G2 750w är ett utmärkt val.

Antar att du menar mängd av SATA portar och att du behöver mer än två vilket alla ATX moderkort bör ha (z97-a inkluderat), mitt itx kort har 4 portar.

Som du ser så har mitt nuvarande 4x + m.2 + serie sata alltså 6 totalt vilket inte duger för mig då jag bara kan ha 2 HDD kopplade då de resterande går till DVD-r + USB uttagen på fronten på chassit (4x) de två andra vet jag knappt vad de är... men behöver tydligen en till vanlig för en till HDD. Så behöver alltså en till vanlig SATA port.

Det som jag har att välja på då är alltså dessa två:
https://www.inet.se/produkt/1902705/asrock-z97-extreme-4#spec...
https://www.inet.se/produkt/1902643/asus-maximus-vii-hero-z97...

Den första verkar ju vara riktigt bra, förstår bara inte varför den andra är dyrare...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Som du ser så har mitt nuvarande 4x + m.2 + serie sata alltså 6 totalt vilket inte duger för mig då jag bara kan ha 2 HDD kopplade då de resterande går till DVD-r + USB uttagen på fronten på chassit (4x) de två andra vet jag knappt vad de är... men behöver tydligen en till vanlig för en till HDD. Så behöver alltså en till vanlig SATA port.

Det som jag har att välja på då är alltså dessa två:
https://www.inet.se/produkt/1902705/asrock-z97-extreme-4#spec...
https://www.inet.se/produkt/1902643/asus-maximus-vii-hero-z97...

Den första verkar ju vara riktigt bra, förstår bara inte varför den andra är dyrare...

Jag förstår faktiskt inte hur du kopplar. Du verkar ha 6 sata-porter och 3 enheter (+1 ny) men behöver flera. Jag tror du klarar dig med nuvarande, men om du absolut skulle behöva fler skulle jag snarare kika på något SATA expansionskort (om du har fria slots) än att köpa ett helt nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Jag förstår faktiskt inte hur du kopplar. Du verkar ha 6 sata-porter och 3 enheter (+1 ny) men behöver flera. Jag tror du klarar dig med nuvarande, men om du absolut skulle behöva fler skulle jag snarare kika på något SATA expansionskort (om du har fria slots) än att köpa ett helt nytt moderkort.

Okej, så jag har 4 SATA portar, korrekt? Bra 1 går till en SSD den andra går till den andra SSD:n den tredje går till DVD- läsaren den fjärde går till STARTKNAPPEN / USB portarna som finns på chassit (framme på chassit bredvid startknappen) Alltså där har du de 4 SATA portarna jag har. För att få min tredje hårddisk som är en SSHD så behöver jag en ytterligare SATA port. VILKET JAG INTE HAR.
Därav behöver jag ett nytt moderkort som alltså har plats för 5+ vanliga sata portar.

Jag har ingen aning om vad M.2 eller SATA express är.
Om du säger att det finns någon ytterligare kortmanick som jag kan koppla på något sett för att få fler SATA portar så glädeligen vill jag höra om det, visa gärna källa/länka.

ADD: menar du att jag ska använda ett sådant här kort DeLOCK PCIe SATA x4RAID
Och i så fall ska man lägga den i porten som är under GPU porten som är lite mindre?

Och i så fall kommer det kosta cirka 800:- medan ett nytt moderkort skulle kosta cirka 1500... är det inte mer värt att skaffa ett nytt moderkort som redan har SATA portarna som man behöver + att få ett helt nytt moderkort? Jag vet inte, men svara gärna på mina frågor.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Okej, så jag har 4 SATA portar, korrekt? Bra 1 går till en SSD den andra går till den andra SSD:n den tredje går till DVD- läsaren den fjärde går till STARTKNAPPEN / USB portarna som finns på chassit (framme på chassit bredvid startknappen) Alltså där har du de 4 SATA portarna jag har. För att få min tredje hårddisk som är en SSHD så behöver jag en ytterligare SATA port. VILKET JAG INTE HAR.
Därav behöver jag ett nytt moderkort som alltså har plats för 5+ vanliga sata portar.

Jag har ingen aning om vad M.2 eller SATA express är.
Om du säger att det finns någon ytterligare kortmanick som jag kan koppla på något sett för att få fler SATA portar så glädeligen vill jag höra om det, visa gärna källa/länka.

ADD: menar du att jag ska använda ett sådant här kort DeLOCK PCIe SATA x4RAID
Och i så fall ska man lägga den i porten som är under GPU porten som är lite mindre?

Och i så fall kommer det kosta cirka 800:- medan ett nytt moderkort skulle kosta cirka 1500... är det inte mer värt att skaffa ett nytt moderkort som redan har SATA portarna som man behöver + att få ett helt nytt moderkort? Jag vet inte, men svara gärna på mina frågor.

OK.

Först, använder du sata-kontakten du drar upp till "startknappen", varför dra upp den annars?

Du har 4 "vanliga" sata portar. Sedan har du en sata-express port som är bakåtkompatibel:

Citat:

Device-level backward compatibility for SATA Express is ensured by fully supporting legacy SATA 3.0 (6 Gbit/s) storage devices, both on the electrical level and through the required operating system support. Mechanically, connectors on the host side retain their backward compatibility in a way similar to how USB 3.0 does it – the new host-side SATA Express connector is made by "stacking" an additional connector on top of two legacy 3.5-inch SATA data connectors, which are regular SATA 3.0 (6 Gbit/s) ports that can accept legacy SATA devices.[2][13] This backward compatibility of the host-side SATA Express connector, which is formally known as the host plug, ensures the possibility for attaching legacy SATA devices to hosts equipped with SATA Express controllers.

Laddade ner ditt moderkorts guide och du ska ha möjlighet att koppla i 6st sata-enheter:

Till din sista fråga, ja, om du skulle behövt ett expansionskort skulle jag tycka det var värt det att skaffa det istället för ett moderkort som kostade det dubbla pga av 1. gammalt socket, du får inte igen 700kr mellanskillnad vid andrahands försäljning, 2. du kan ha nytta av expansionskortet i ett nytt bygge medan moderkortet samlar damm, om du inte väljer att bygga ett andra system byggt på en gammal plattform, men det är väl subjektivt.

Hoppas det klargör saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

OK.

Först, använder du sata-kontakten du drar upp till "startknappen", varför dra upp den annars?

Du har 4 "vanliga" sata portar. Sedan har du en sata-express port som är bakåtkompatibel:

Laddade ner ditt moderkorts guide och du ska ha möjlighet att koppla i 6st sata-enheter:

http://i.imgur.com/nIOORX2.png

Till din sista fråga, ja, om du skulle behövt ett expansionskort skulle jag tycka det var värt det att skaffa det istället för ett moderkort som kostade det dubbla pga av 1. gammalt socket, du får inte igen 700kr mellanskillnad vid andrahands försäljning, 2. du kan ha nytta av expansionskortet i ett nytt bygge medan moderkortet samlar damm, om du inte väljer att bygga ett andra system byggt på en gammal plattform, men det är väl subjektivt.

Hoppas det klargör saker.

Ok, då förstår jag. Såg nu att SATA express uttaget sitter på kanten av moderkortet... aldrig sett det innan lite gömt så missat det. Förhoppningsvis kommer det gå bra med det nuvarande moderkortet då och med det nya GTX 980 TI 6GB som tillkommer snart.

Men PSU:n skulle är fortfarande ett bra köp med tanke på ny hdd + en aning bättre gpu och mitt nuvarande 212 cooler evo etc etc?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Ok, då förstår jag. Såg nu att SATA express uttaget sitter på kanten av moderkortet... aldrig sett det innan lite gömt så missat det. Förhoppningsvis kommer det gå bra med det nuvarande moderkortet då och med det nya GTX 980 TI 6GB som tillkommer snart.

Men PSU:n skulle är fortfarande ett bra köp med tanke på ny hdd + en aning bättre gpu och mitt nuvarande 212 cooler evo etc etc?

Bra köp eller inte får du avgöra själv, har själv 550w varianten av samma modell i ett bygge, och även om jag har sett några katastrofrecensioner så har den rullat på fint en längre tid. Effektmässigt behöver du inte något starkare, men G*50M är ett OK agg i mellanklassen, det finns helt klart bättre grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Bra köp eller inte får du avgöra själv, har själv 550w varianten av samma modell i ett bygge, och även om jag har sett några katastrofrecensioner så har den rullat på fint en längre tid. Effektmässigt behöver du inte något starkare, men G*50M är ett OK agg i mellanklassen, det finns helt klart bättre grejer.

Så det vore ett bra köp att införskaffa 750w som jag länkade innan? Jag har nämligen redan beställt den

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Så det vore ett bra köp att införskaffa 750w som jag länkade innan? Jag har nämligen redan beställt den

Det tycker jag absolut man kan rättfärdiga.

Permalänk
Medlem

Hej igen! Då jag ska byta ut mitt GTX 980 till GTX 980 TI så undrar jag lite med vilken modell jag ska gå med, då jag tittar på lite olika... Dessa är de som jag tittat på:

Första valet som jag tänkte från början: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB

Sedan tittade jag på dessa och funderade om jag borde prioritera något av dessa istället:
geforce-strix-gtx-980-ti-6gb
geforce-gtx-980-ti-6gb-extreme
gtx-980ti-6gb-g1-gaming
Då jag tänker att de är några hundralappar som skiljer så kanske jag ändå ska ta det bästa ..

Som sagt så har jag då denna PSU: EVGA 750w G2

Vilket kort, samt borde PSU:n hålla för allihop? Det står detta på en av GPU:nerna som jag länkat;
"Systemkrav
Erforderligt nätaggregat 600 W
Extra krav 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt"
Betyder det att PSU:n räcker, Samt mitt moderkort?: ASUS Z97-E
"Expansion/Anslutning
Expansionskortplatser 1 x CPU
4 x DIMM 240-stift
2 x PCIe 3.0 x16 ( dubbelt x8-läge, enkelt kort: x16-läge )
3 x PCIe 2.0 x1
2 x PCI"

Antar att PCIe 3.0 med dubbelt 8x-läge är precis det? eller har jag fel?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Hej igen! Då jag ska byta ut mitt GTX 980 till GTX 980 TI så undrar jag lite med vilken modell jag ska gå med, då jag tittar på lite olika... Dessa är de som jag tittat på:

Första valet som jag tänkte från början: MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6GB

Sedan tittade jag på dessa och funderade om jag borde prioritera något av dessa istället:
geforce-strix-gtx-980-ti-6gb
geforce-gtx-980-ti-6gb-extreme
gtx-980ti-6gb-g1-gaming
Då jag tänker att de är några hundralappar som skiljer så kanske jag ändå ska ta det bästa ..

Som sagt så har jag då denna PSU: EVGA 750w G2

Vilket kort, samt borde PSU:n hålla för allihop? Det står detta på en av GPU:nerna som jag länkat;
"Systemkrav
Erforderligt nätaggregat 600 W
Extra krav 2 x 8 stifts PCI Express-strömkontakt"
Betyder det att PSU:n räcker, Samt mitt moderkort?: ASUS Z97-E
"Expansion/Anslutning
Expansionskortplatser 1 x CPU
4 x DIMM 240-stift
2 x PCIe 3.0 x16 ( dubbelt x8-läge, enkelt kort: x16-läge )
3 x PCIe 2.0 x1
2 x PCI"

Antar att PCIe 3.0 med dubbelt 8x-läge är precis det? eller har jag fel?

Tack på förhand!

Ingen jätteskillnad mellan korten där. Personligen hade jag nog gått på Asus Strix kortet, ska prestera bra samtidigt som det går tyst och ligger bra till i pris av de 4 på komplett.

Alla korten fungerar fint med ditt nätagg och moderkort.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Ingen jätteskillnad mellan korten där. Personligen hade jag nog gått på Asus Strix kortet, ska prestera bra samtidigt som det går tyst och ligger bra till i pris av de 4 på komplett.

Alla korten fungerar fint med ditt nätagg och moderkort.

Tack för ditt svar, får jag fråga varför du hade valt Strix kortet?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Tack för ditt svar, får jag fråga varför du hade valt Strix kortet?

Av anledningarna som jag skrev ovan, i de jämförelser och tester jag läst ska det prestera bra för ett 980ti och kylaren är erkänt bra och tyst, samt att det dessutom var näst billigast av de fyra du länkade.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jäger:

Av anledningarna som jag skrev ovan, i de jämförelser och tester jag läst ska det prestera bra för ett 980ti och kylaren är erkänt bra och tyst, samt att det dessutom var näst billigast av de fyra du länkade.

Tack så mycket!

Visa signatur

/Ben~