Permalänk

DAC vs extern ljudkort?

Hallå. Jag kommer införskaffa en iMac inom en snar framtid och tänkte passa på att köpa antingen en DAC eller ett externt ljudkort. Jag kan bara inte bestämma mig.

Jag kommer endast använda mig av hörlurar. Jag är 99% säker på att det är ett par Sony MDR-1A jag har men som sagt, inte helt 100% på det. Jag kommer använda det externa ljudkortet till både PC och Mac. Jag kommer spela ett par spel men framförallt kommer jag lyssna på musik, ingen film överhuvudtaget förutom lite Youtube. Jag lyssnar i princip på all sorters musik, men bas är väldigt viktigt eftersom det blir en del elektroniskt. Jag behöver inte ha surroundljud eftersom att mina hörlurar inte är det. Det gör ju såklart inget om möjligheten finns till surroundljud men kommer inte använda det. Jag kommer inte att spela in någon musik men kan komma att använda mig av en mikrofon till Skype osv. men den behöver inte gå genom DAC eller ljudkortet om det nu spelar någon roll.

Jag har tittat lite på Asus och Creative, t.ex. Asus Xonar U7. Priset bör ligga runt tusenlappen. Många krav, liten budget, höga förväntningar. Tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Ehh... är inte det samma sak?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

@Hannes1234: Ett externt ljudkort innerymmer oftast en DAC och någon form av förstärkare om det är gjort för att driva hörlurar. En DAC har inget förstärkeri varpå den är menlös för att driva ett par hörlurar utan då måste du koppla den till en hörlursförstärkare.

Edit: Min Soundblaster E5 har alltså en inbyggd DAC för att omvandla analoga signaler till digitala och tvärt om. Den har även en hörlursförstärkare och klassas väl som ett ljudkort eftersom det är ett paket. Utöver detta har den mikrofon och bluetooth.

Så du ska ha ett ljudkort med så bra hörlursförstärkare som möjligt eller en dac och en separat hörlursförstärkare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

DAC = Digital-Analog-Converter... Om du har ett ljudkort som tar digitalt ljud och driver något analogt som hörlurar etc så innehåller den säkerligen en DAC vare sig det är internt eller externt.
Externa ljudkort kan ofta ha bättre förstärkare och kraften att driva bättre hörlurar etc.
Inte för att det är omöjligt att ha det även på interna, men för att det kostar en del. Alla är kanske inte villiga att betala extra för det så därför lägger man sällan den kostnaden på moderkortet utan låter folk köpa ett eget mera påkostat internt/externt ljudkort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

En prisvärd variant är Nuforce µDAC: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280070

Skaplig DAC kombinerat med skaplig hörlursförstärkare. Svårt att uppfylla samtliga krav i kombination med låg budget

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till? Det är lättdrivna lurar utan några större "krav" på sig. Lägg pengar på bättre lurar istället.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Benchmark DAC1 som jag haft många år som jag är väldigt nöjd med. Kostade väl en dryga 10K kronor när jag köpte när med var väl investerade slantar.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Köp inte Nuforce uDAC. Även om version 3 är bättre än version 2 så skulle inte jag lita på det företaget efter 2:ans usla mätvärden enligt http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html.

Nvawguy är skaparen av den dacen ODAC och hörlursförstärkaren O2.

Enligt många är Schiit's Modi 2 + Magni 2 likvärdig ODAC/O2 men jag har inte hittat något oberoende test på Schiitprodukterna med mätvärden som kan styrka Schiit's egna mätvärden. Sedan har du detta: http://nwavguy.blogspot.se/2011/07/banned-at-head-fi.html

Schiit är en av Headfi's sponsorer och försvaras hårt. Även om det nvawguy klagade på inte gäller just Modi/Magni och Schiit faktist erkände att deras design var felaktig en tid senare så får jag inga bra vibbar i alla fall. men det är min subjektiva bedömning.

Objektivt: Schiit blir ca 400 kronor dyrare, är inte lika portabel och har fixed gain. O2:an kan du välja gain själv beroende på om du har lättdrivna eller tungdrivna hörlurar. Billigaste ihopsatta ODAC/O2: http://www.headnhifi.com/OBJ_O2_ODAC_digital2

Vill du bygga ihop den själv blir det ännu billigare.

ODAC/O2 är likvärdig den mycket dyrare Benchmark DAC1 så du behöver absolut inte betala +10k för en transparent dac/hörlursförstärkare. Dock så har DAC1 mer ingångar/utgångar.

Det du skulle kunna göra om du inte vill betala ca 2000 kr för en ODAC/O2 är att bara köpa O2:an och koppla den till IMacens dac. Om det duger så är det en relativt billig lösning. Eller köpa till en billig men bra dac: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=346370

http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/behringer-uca202-review.ht...

Annars finns dessa för några hundralappar mer än 1000:

HRT Music Streamer II 2012 Edition: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1190861
Audioengine D1: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1219223

Hoppas du blev klokare

Permalänk

Tack för alla svar!

Vad precis gör en t.e.x Asus Xonar? Får en sådan pryl verkligen ljudet att låta bättre?

Mvh Hannes

Permalänk
Medlem

@Hannes1234: Det beror på vad du har för hörlurar/högtalare, bättre ljudkort hjälper till viss del men man märker större skillnad om man dessutom har ett lite bättre par hörlurar.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Skrivet av Larszon:

@Hannes1234: Det beror på vad du har för hörlurar/högtalare, bättre ljudkort hjälper till viss del men man märker större skillnad om man dessutom har ett lite bättre par hörlurar.

Har ett par Sony MDR-1A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bocken Bruse:

Jag har en Benchmark DAC1 som jag haft många år som jag är väldigt nöjd med. Kostade väl en dryga 10K kronor när jag köpte när med var väl investerade slantar.

http://cdn.shopify.com/s/files/1/0321/7609/products/DAC1_Silver_032_optimized.jpg?v=1396385940

Härligt, jag kör samma externa DAC ihop med Senn HD800, du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Tack för alla svar!

Vad precis gör en t.e.x Asus Xonar? Får en sådan pryl verkligen ljudet att låta bättre?

Mvh Hannes

En Asus xonar är en budget DAC med en budget 7.1 förstärkare.

Och verkar lite dumt att skaffa en sådan pryl om du bara ska köra stereo hörlurar.
Sen är den inte mycket bättre än ett vanligt integrerat i moderkort ljudkort.

Skaffa en bra USB kopplad kombinerad DAC/hörlursförstärkare 2kanal + höj budget något.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har en ifi nano idsd dac och hörlursförstärkare och är riktigt nöjd med den, var som natt och dag när man kopplade in den trodde aldrig det skulle vara så pass stor skillnad som det blev. Den är mest inriktad på portabelt bruk men funkar även stationärt.
Klarar 32bit/384Khz + DXD samt DSD upp till quad speed. kostade på kampanj 1900kr annars ligger den på 2400kr.

Kanske låter dyrt, men inte i förhållande till hur den låter tycker jag. Kör den med Sony Mdr-1A och AKG K550mkII med perfekt resultat, men däremot är mina gamla AKG 600ohm K240monitor lurar för trögdrivna det låter visserligen men inte tillräckligt högt för min smak. Men med normalt lättdrivna lurar blir det inga problem.

Permalänk

Jag är fortfarande lite fundersam. Går det inte att få bättre ljud under 1000kr? Jag har fortsatt titta lite och hittade en Audioquest Dragonfly DAC v1.2. Den har fått toppenrecensioner. Vad tycker ni om en sådan pryl?

Permalänk
Medlem

Eftersom dina hörlurar har en impedans på 24 ohm så är Dragonfly inte optimal (12 ohm impedans). Ration bör vara 1:8 för att inte frekvenskurvan på lurarna ska ändras av dac/amp:en.

Läs mer här: http://archimago.blogspot.se/2014/08/measurements-audioquest-...
Ljudmässigt verkar den dock vara helt okej.

Om du kan gå upp i budget litegrann baserat på pris:

1. HRT MicroStreamer
2. ODAC/O2 Digital (Billigast ihopsatta enheten)

ODAC/O2 skulle jag rekommendera om pris inte var ett krav så därför är den inte alternativ 1. Men skillnaden är endast 500 kronor så om du kan sträcka dig till ODAC/O2 så gör det. Köp i så fall från Headnhifi och be om att det ska skickas från Tyskland.

Edit: Bry dig inte om alla dessa samplingfrekvenser som 24/32 bit och 88/96/192/384k Hz eller DSD och allt va dem heter. Blindtester har visat att det är inga eller väldigt väldigt små skillnader OM låtarna är från samma master. Är den högupplösta låten från en annan/bättre master så kan det naturligtvis vara bättre men jag tvivlar på det är samplingen som gör det. 16bit 44k hz hade mest troligt varit tillräckligt men hifivärlden gillar att sälja "snake oil" som det så passande kallas

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Eftersom dina hörlurar har en impedans på 24 ohm så är Dragonfly inte optimal (12 ohm impedans). Ration bör vara 1:8 för att inte frekvenskurvan på lurarna ska ändras av dac/amp:en.

Läs mer här: http://archimago.blogspot.se/2014/08/measurements-audioquest-...
Ljudmässigt verkar den dock vara helt okej.

Om du kan gå upp i budget litegrann baserat på pris:

1. HRT MicroStreamer
2. ODAC/O2 Digital (Billigast ihopsatta enheten)

ODAC/O2 skulle jag rekommendera om pris inte var ett krav så därför är den inte alternativ 1. Men skillnaden är endast 500 kronor så om du kan sträcka dig till ODAC/O2 så gör det. Köp i så fall från Headnhifi och be om att det ska skickas från Tyskland.

Edit: Bry dig inte om alla dessa samplingfrekvenser som 24/32 bit och 88/96/192/384k Hz eller DSD och allt va dem heter. Blindtester har visat att det är inga eller väldigt väldigt små skillnader OM låtarna är från samma master. Är den högupplösta låten från en annan/bättre master så kan det naturligtvis vara bättre men jag tvivlar på det är samplingen som gör det. 16bit 44k hz hade mest troligt varit tillräckligt men hifivärlden gillar att sälja "snake oil" som det så passande kallas

Så jag bör titta på dac/amp med 3 impedans?
Vad är en master för något? Jag kommer i princip bara streama från Spotify, möjligtvis Soundcloud och Youtube.
Räknas mina hörlurar som lättdrivna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Eftersom dina hörlurar har en impedans på 24 ohm så är Dragonfly inte optimal (12 ohm impedans). Ration bör vara 1:8 för att inte frekvenskurvan på lurarna ska ändras av dac/amp:en.

Läs mer här: http://archimago.blogspot.se/2014/08/measurements-audioquest-...
Ljudmässigt verkar den dock vara helt okej.

Om du kan gå upp i budget litegrann baserat på pris:

1. HRT MicroStreamer
2. ODAC/O2 Digital (Billigast ihopsatta enheten)

ODAC/O2 skulle jag rekommendera om pris inte var ett krav så därför är den inte alternativ 1. Men skillnaden är endast 500 kronor så om du kan sträcka dig till ODAC/O2 så gör det. Köp i så fall från Headnhifi och be om att det ska skickas från Tyskland.

Edit: Bry dig inte om alla dessa samplingfrekvenser som 24/32 bit och 88/96/192/384k Hz eller DSD och allt va dem heter. Blindtester har visat att det är inga eller väldigt väldigt små skillnader OM låtarna är från samma master. Är den högupplösta låten från en annan/bättre master så kan det naturligtvis vara bättre men jag tvivlar på det är samplingen som gör det. 16bit 44k hz hade mest troligt varit tillräckligt men hifivärlden gillar att sälja "snake oil" som det så passande kallas

Nä, output impedance är 0,65 Ohm på df 1.2.
12 Omh är minimum driver impedance

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nä, output impedance är 0,65 Ohm på df 1.2.
12 Omh är minimum driver impedance

Skickades från m.sweclockers.com

I stand corrected. Då är det inte några problem med dina hörlurar och Dragonfly 1.2 Hannes.

Permalänk

En Dragonfly 1.2 kan endast spela upp musik i 24bit/44.1 kHz, 24/48 och 24/96. Eftersom att t.ex. Spotify strömmar i 16bit/44.1 kHz. Kan detta skapa problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

En Dragonfly 1.2 kan endast spela upp musik i 24bit/44.1 kHz, 24/48 och 24/96. Eftersom att t.ex. Spotify strömmar i 16bit/44.1 kHz. Kan detta skapa problem?

Nej. Gå inte på allt för mycket om 16bit, 24bit 44kHz,96 kHz, tveksam till att du kommer höra någon skillnad, jag gör det inte. Allt över 16bit 44kHz låter precis lika för mig och vad jag vet de flesta andra människor.
Vet inte om du kommer få så mycket bättre ljud genom externa ljudkort jämnfört med det inbyggda i moderkoret och någon amp lär du ju inte ha glädje av med de lurarna du har.

Låter det dåligt nu med dina Sony MDR-1A? Vad är det du saknar?

Permalänk

Jag har beställt hem en Behringer FCA202 Firewire från 4Sound. Vad tycker ni om det ljudkortet? Synpunkter?

Permalänk
Medlem

@Hannes1234: Det ljudkortet ansluts med FireWire och iMacs har inte längre FireWire-anslutning. Så du kan nog avbeställa det där ljudkortet.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Jag har beställt hem en Behringer FCA202 Firewire från 4Sound. Vad tycker ni om det ljudkortet? Synpunkter?

Kan inte uttala mig om ljudkvaliten men tydligen så finns det inga 64-bitars drivrutiner och inte heller drivrutiner mer än till Win XP. Om det stämmer så blir du ju ganska så begränsad.

Du var ju inne på Dragonfly 1.2 tidigare. Varför beställde du inte den?
Annars kan ju ett Asus Xonar DGX funka. Dfår du ju mickingång samtidigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hannes1234:

Jag har beställt hem en Behringer FCA202 Firewire från 4Sound. Vad tycker ni om det ljudkortet? Synpunkter?

Jag förutsätter att du är medveten om att det har firewireinterface och att du har det på datorn.
Det är ett bra kort för väldigt lite pengar nu när de säljer ut dem, jag har också ett som jag ibland använder till en laptop vid inspelning och mätning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

En Dragonfly 1.2 kan endast spela upp musik i 24bit/44.1 kHz, 24/48 och 24/96. Eftersom att t.ex. Spotify strömmar i 16bit/44.1 kHz. Kan detta skapa problem?

Den klarar 16/44 också, enligt deras produktsida. Inga problem, med andra ord.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag förutsätter att du är medveten om att det har firewireinterface och att du har det på datorn.
Det är ett bra kort för väldigt lite pengar nu när de säljer ut dem, jag har också ett som jag ibland använder till en laptop vid inspelning och mätning.

Ja, 249 kronor är ju ingenting. Jag har Firewire. Har du kunnat installera drivrutinerna eller kör du utan?

Permalänk
Skrivet av pYjamas:

Kan inte uttala mig om ljudkvaliten men tydligen så finns det inga 64-bitars drivrutiner och inte heller drivrutiner mer än till Win XP. Om det stämmer så blir du ju ganska så begränsad.

Du var ju inne på Dragonfly 1.2 tidigare. Varför beställde du inte den?
Annars kan ju ett Asus Xonar DGX funka. Dfår du ju mickingång samtidigt.

Den var på rea ett tag, sen var jag för seg för att köpa och då steg den i pris. Jag har Firewire på datorn, tror du det kommer att gå?

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

@Hannes1234: Det ljudkortet ansluts med FireWire och iMacs har inte längre FireWire-anslutning. Så du kan nog avbeställa det där ljudkortet.

Min iMac är från 2011 och det var sista modellen med Firewire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Den var på rea ett tag, sen var jag för seg för att köpa och då steg den i pris. Jag har Firewire på datorn, tror du det kommer att gå?

Glömde bort att du kör imac. Har den drivrutiner så kör på och testa iaf när du nu beställt.