Permalänk
Medlem

2 Elektriska Begrepp

Behöver hjälp med 2 "elektriska" begrepp (begrepp inom el), har lite svårt att förstå dem och kan inte hitta något vettigt svar på Google.

Begreppen jag vill veta är:
- Matning
- Manöverspänning

Permalänk
Medlem

matning är t.ex inkommande matning till ett hus
manöverspänning är då du t.ex tar ut spänning från säkring för manöver av t.ex kontaktor eller likande

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

@Viradise: manöverspänning

enkelt googlande=)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

matning är t.ex inkommande matning till ett hus
manöverspänning är då du t.ex tar ut spänning från säkring för manöver av t.ex kontaktor eller likande

Jo men, du skulle inte kunna utveckla Matnings begreppet lite mer bara :/ ?

Skrivet av glyrion:

Som sagt, tycker inte den förklaringen var den bästa, önskade att någon kunde ge mig ett lite mer enklare svar. Tack ändå

Permalänk
Avstängd

Som jag ser det är det samma sak.
Manöverspänning är ex. 230v AC (samma som du har hemma i uttaget) eller 24v DC (som du kan få ut via en trafo till ex. Router eller annat). Finns många andra manöverspänningar eller matningar också.
12v DC, 5v DC, 400v AC är väl några av de vanligaste.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Som jag ser det är det samma sak.
Manöverspänning är ex. 230v AC (samma som du har hemma i uttaget) eller 24v DC (som du kan få ut via en trafo till ex. Router eller annat). Finns många andra manöverspänningar eller matningar också.
12v DC, 5v DC, 400v AC är väl några av de vanligaste.

Så, den spänning som går till proppskåp är vi säger, huvudspänningen, och all spänning som går från proppskåpet är matning (till ellutag dvs)?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Viradise:

Matning: Där du matar in kraft. Matningsspänning är t ex specifik spänning man har vid matningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Viradise:

Matning: Där du matar in kraft. Matningsspänning är t ex specifik spänning man har vid matningen.

Manöverspänning är jag också ute efter, inte Matningsspänning

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Viradise:

Manöverspänning är jag också ute efter, inte Matningsspänning

Absolut, antog att föregående svar var tillräckligt bra.

Manöver är den spänning du använder för att styra t ex relä eller kraftelektronik (kontaktorer och dylikt).

T ex styrs mycket i industrin med 24V men maskinerna kan ha en helt annan spänning. T ex 10kV motorer som styrs med ett 24V-relä.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Viradise:

Matning:
kan vara olika, matning till hus,lägenhet,central,undercentral, byggström (definiera hur du vill ha detta mer utvecklat)

Manöverspänning
är då du tar ut spänning från någon källa för att styra något annat
man använder detta t.ex för att styra en stor kontaktor på typ 600A då 600A är vad kontaktorn bryter men kontaktorn drar bara någon ampere dvs du kan styra det stora reläet men en vanlig strömbrytare eller ett växlande relä via en dator eller liknande

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Manöverspänning är jag också ute efter, inte Matningsspänning

Jag tycker att du redan fick en mycket bra förklaring på vad manöverspänning är.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Man hör ju nästan på orden, Matning ska mata något hungrigt något som utför ett arbete, en elmotor ett el-element en tvättmaskin, en kompressor you name it.

Manöverspänning manövrerar ju något, styr till/frånslag och liknande. Säg att du kopplar in ett reläkort till datorns USB-port för att kunna tända takbelysningen från din dator, då är ju manöverspänningen +5VDC från din usb-port, som manövrerar relät, som i sin tur slår till eller bryter matningen på 230VAC som matar din belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tycker att du redan fick en mycket bra förklaring på vad manöverspänning är.

Aah jo, kanske. Det är lite lättare för mig att förstå om jag får flera svar och sedan ser ett samband. Men såklart uppskattar jag all hjälp

Skrivet av Klubba:

Man hör ju nästan på orden, Matning ska mata något hungrigt något som utför ett arbete, en elmotor ett el-element en tvättmaskin, en kompressor you name it.

Manöverspänning manövrerar ju något, styr till/frånslag och liknande. Säg att du kopplar in ett reläkort till datorns USB-port för att kunna tända takbelysningen från din dator, då är ju manöverspänningen +5VDC från din usb-port, som manövrerar relät, som i sin tur slår till eller bryter matningen på 230VAC som matar din belysning.

Underbar förklaring på Manöverspänningen. Tack ska du ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viradise:

Aah jo, kanske. Det är lite lättare för mig att förstå om jag får flera svar och sedan ser ett samband. Men såklart uppskattar jag all hjälp

Underbar förklaring på Manöverspänningen. Tack ska du ha

Tänk så här då.

Matning = Distribution av kraft.

Manöverspänning = Till reglering av något.

Kan nog inte förklara det enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Tänk så här då.

Matning = Distribution av kraft.

Manöverspänning = Till reglering av något.

Kan nog inte förklara det enklare

Tack för svaret. Blev rätt nöjd med @Klubba's svar.