Hur kan man få fram rutan för att ändra vart foton importeras från sd-kort?

Permalänk
Medlem

Hur kan man få fram rutan för att ändra vart foton importeras från sd-kort?

Hej!
Nu har även jag tagit steget och installerat Windows 10 och oj vilken skillnad mot äldre OS.
Det kommer krävas tid för att vänja sig vid Windows 10.

Nu till problemet.
Jag tog några foton och satte i mitt sd-kort i läsaren på windows10-datorn för att importera mina foton.
Då kom den där klassiska rutan upp med val för vad man vill göra...men den kom bara upp en gång.
Nu när jag sätter i mitt sd-kort kommer inte rutan upp igen utan jag hamnar i nån ny app för import av foton, som dessutom vill att jag importerar till någon speciell fotomapp, eller lägger till den mappen i "Foton" (tror jag det var) för att sedan kunna importera till den nya mappen. Som dessutom ligger på en annan dator i nätverket, min fotoserver kan man säga.

Jag fick inte med allt i rubriken utan har några stycken problem med detta.
Det första är att jag vill ha tillbaks de val för import eller utforskning och annat som alltid kom upp på Windows 7. Finns det något sätt att få tillbaks den rutan? Det andra problemet jag stötte på var att de nya fotografierna hamnade i en mapp vid namn 2016-03 och inte 2016-03-15 som det skulle ha blivit i Windows 7. Alltså den vill inte skriva ut dagen i mappnamnet utan bara år och månad.

Jag hoppas att det finns möjlighet att göra dessa saker och att ni sitter inne på svaren, det brukar ni ju göra

MVH Christian

Permalänk
Medlem

Varför inte öppna SD kortet i utforskaren och lägga fotona var du vill?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Varför inte öppna SD kortet i utforskaren och lägga fotona var du vill?

För att man då, om man fotograferat under flera dagar, måste skapa mappar för varje dag och lägga fotografierna i rätt mapp manuellt. Något som gjordes helt automagiskt i tidigare versioner av Windows. Det blir en hel del extra jobb helt enkelt.