Microsoft maskerar Windows 10-reklam som säkerhetsuppdatering för Windows 7/8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Vad är det med dig egentligen? Trollar du eller är det bara så att du helt enkelt inte förstår?

Detta är inte den enda simulering vi hållit på med som tagit 78h - vi har under 99% av tiden under dessa två år (d.v.s. ca 24h * 365 * 2 = 17520h och inte 4380h) haft non-stop simuleringar eller algoritmer som körts. En uppdatering till Windows 10 kanske tar 30 min ja, men sedan tar det lite väl över en vecka att dra in installationer på alla de >200 program vi har, kalibrera dessa en och en och se till att de fungerar som de ska. Runt 30% av programmen som vi använder oss av har hamnat i ett E.O.L. stadium och vi vet ej hur dessa fungerar med Windows 10, vilket kräver att vi testar dem på en separat dator med Windows 10. Om de inte fungerar blir vi tvungna att hitta andra liknande program, vilka oftast kräver en licensavgift (d.v.s. högre kostnader för oss), eller att vi själva portar programmet till Windows 10 (vilket är svårt då mer än hälften av dessa program inte har öppen källkod).

Så nej, käre strejf - det tar inte "bara 30 min" att uppgradera en dator till Windows 10 för oss. Inte alla använder sina datorer för enklare ändamål som spel och surf (som jag antar att du gör med din dator) - det finns många som använder sina datorer för jobb där en uppgradering helt enkelt inte är ett optimalt tillvägagångssätt.

Känner du ens till att Microsoft rekommenderar in-place uppgradering för alla sina Enterprise-kunder för första gången med Windows 10? Det är numera best practices. Jag har personligen uppdaterat flertalet datorer i produktion (hjälper en koncern med 10000 klienter).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Känner du ens till att Microsoft rekommenderar in-place uppgradering för alla sina Enterprise-kunder? Jag har personligen uppdaterat flertalet datorer i produktion (hjälper en koncern med 10000 klienter).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har det med saken att göra?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

Skrivet av PowerNet:

Nej. De kommer inte undan W7 underhållet än på lite drygt 4 år.
Nej det är det inte.
De måste likväl ge support i drygt 4 år till.
Nej, fel igen. W7 har support i ca 4 år till.
Precis, likt Google gör på gmail, youtube etc.

Faktiskt inte, det är visserligen inte ett linjärt förhållande, men med färre användare så blir det färre kombinationer av mjukvara och annat som kan ställa till problem som orsakar support-ärenden och blir användarbasen tillräckligt liten så kan man välja att inte fixa vissa saker.
En stor del är utveckling av programvara till Windows, får man ner användarbasen tillräckligt mycket så finns det inget ekonomiskt incitament att utveckla och supportera programvara till dessa platformar vare sig för Microsoft eller 3:e parts-leverantörer. Så det är inte nödvändigtsvis själva supporten på Windows 7/8 utan även alla andra programvaror som Microsoft har vilket även inkluderar stöd till 3:e part för utvecklingsverktyg mm.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Det finns en jättebra programvara som heter "GWX Control Panel" och som kan tankas ner här:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Inte nog med att den tar bort allt som har med "Windows 10 uppdatering" att göra från datorn den rensar också bort nertankade uppdateringar (som ligger och tar plats). SuperBra!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det har med saken att göra att eftersom att ni gör fel och krånglar till något som inte behöver vara krångligt.

Så alla som inte uppgraderingar till Windows 10 gör fel. Du har ett väldigt intressant argument där.

Till alla er andra som inte trollar - Vilka fler uppdateringar måste vi ta bort/gömma för att förhindra en eventuell surprise-reboot-&-update till Windows 10 än de som artikeln nämner?

EDIT:

Skrivet av SweMerlin:

Det finns en jättebra programvara som heter "GWX Control Panel" och som kan tankas ner här:

http://ultimateoutsider.com/downloads/

Inte nog med att den tar bort allt som har med "Windows 10 uppdatering" att göra från datorn den rensar också bort nertankade uppdateringar (som ligger och tar plats). SuperBra!

Tack för tipset, ska kika på detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gud, det måste vara lidande för dom som sitter kvar i 7, 8 och 8.1 till dom som är osäkra än och vilja komma till 10an. Kan säga med varma ord att Windows 10 är exakt lika perfekt som Windows 7 och 8.1. Samt att det känns framtidssäkert och spelen fungerar avsevärt snabbare än när jag satt med 8.1 nu senast.

Blir irriterad på personer som inte kan tänka steget längre än vad du gör. Om man i en företagsmiljö använder Windows 7 och har vissa system som är byggda för Windows 7 och vill därför förbereda dessa system för Windows 10 innan man går över till det, varför ska man då behöva påtvingas att uppgradera till Windows 10? Varför ska reklam smygas in i en säkerhetsuppdatering för IE 11?

Men visst, om man sitter på sin privatdator och inte gör annat än att lirar några spel och surfar på Chrome så vafan spelar det för roll... det är däremot inte så att eftersom det är så för dig så är det så för aaaalla andraaaaaa också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Så alla som inte uppgraderingar till Windows 10 gör fel. Du har ett väldigt intressant argument där.

Vad menar du med "Så alla som inte uppgraderingar till Windows 10 gör fel." ?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

GWX Control Panel lägger också in spyware och lyssnar på användaren via mikrofonen.

Skitsnack. Men om det nu gjorde det så är det ju inte värre än Microsoft med Windows 10. Vi kan ju gå igenom allt den spyvaran gör, en gång till.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är rimligen lika dyrt att underhålla gamla versioner under utlovad supporttid, vare sig det är 1000000 eller 1000000000 användare kvar på plattformen.

Förmodligen handlar det istället om att göra big bucks, genom att sälja den användarinformation som Win 10 helt ogenerat samlar in och vidarebefordrar till MS.

Skrivet av Ozzed:

Är man rädd för att få sin användarinformation såld i annonssyfte så antar jag att man inte har facebook, twitter, eller googlebaserade tjänster heller. Har man det ändå är man en hycklare.

Nu blir jag besviken på dig Ozzed.
(Och på dem som gett dig "gilla")

Byta perspektiv på detta vis

Jag skriver om MS incitament, och du svarar med att beskriva användarna som hycklare???

#16044851

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

http://www.techspot.com/downloads/6756-.html

http://www.windowscentral.com/how-use-gwx-control-panel-block...

https://www.youtube.com/watch?v=5pcmDTDRGgA

Läs mer denna utmärkta programvara i bland annat dessa länkar. Helt sjukt att det skall behöva finnas men väldigt bra att det gör det. Microsoft är desperata.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Nu blir jag besviken på dig Ozzed.
(Och på dem som gett dig "gilla")

Byta perspektiv på detta vis

Jag skriver om MS incitament, och du svarar med att beskriva användarna som hycklare???

MS incitament för Windows 10 är väldigt enkelt, det är samma som med Windows 7. Att tjäna pengar på så många sätt som möjligt. Det gör man genom att låta användarna bli nöjda och se till så att Windows krånglar så lite som möjligt. Enligt Microsoft är Windows 10 den bästa versionen hittills och därför vill man givetvis att så många som möjligt ska använda den. I Windows 10 har Microsoft sin Windows Store och där hoppas man förstås tjäna pengar.

Att företag vill att kunderna ska använda deras nyaste produkter istället för de gamla är ingenting nytt. Microsoft har alltid velat att deras kunder ska köra den senaste versionen av Windows, det är ingenting nytt det heller.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det har med saken att göra att eftersom att ni gör fel och krånglar till något som inte behöver vara krångligt. Men man kan ju försöka installera Windows 10 via disketter också och sen klaga på Microsoft när det blir problem.

Du läste inte alls vad han skrev?

Han har program som är EOL, och är osäker på om de fungerar i Windows 10. Att verifiera funktion tar tid. Dina 30 minuter är ren bullshit som du inte har några belägg för.

Det är ingen som gör fel eller krånglar med något. Möjligtvis du, som inte läser.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blomqvist:

Du läste inte alls vad han skrev?

Han har program som är EOL, och är osäker på om de fungerar i Windows 10. Att verifiera funktion tar tid. Dina 30 minuter är ren bullshit som du inte har några belägg för.

Det är ingen som gör fel eller krånglar med något. Möjligtvis du, som inte läser.

Att verifiera funktion tar tid om man gör på fel sätt ja, det har vi konstaterat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Jag börjar undrar varför de är så kåta på att alla ska uppgradera till Windows 10. Det kan ju inte bara vara av omtanke om användarna. Vad har de för incitament?

Som andra sagt så kan det vara för att dom vill att alla deras användare ska få tillgång till dx12. Men varför inte bara fixa dx12 till win 7-8 eller låta Vulkan ta hand om användare som inte kör 10?

Jag skulle gissa på att det är för att MS vill att folk ska utveckla mjukvara till deras UWP api:er istället (dvs skriva mjukvara som endast fungerar i windows store). Om dom väl lyckas med detta kommer dom få många program "gratis" portade till många av deras platformar.

En av anlidningarna för detta är nog troligvis att dom inte kan få företag och individuella utvecklare att göra program till deras mobila platformar, då dom har ungefär lika stor marknadsdel där som linux har på desktop sidan i nu läget. Sen verkar det inte som att det går så bra på xbox sidan som dom hade hoppats heller, dvs dom dominerar inte marknaden lika hårt där som dom gjorde med 360. Så om dom får mera appar eller spel dit via UWP skulle det inte skada. Kort sagt så försöker dom utnyttja deras dominanta possition på PC marknanden för att förstärka den på andra håll.

Men eftersom att dom ger alla denna uppdatering gratis så kan det väll inte vara pga snällhet som dom smyger in sånna här uppdateringar. Några andra har påpekat att dom troligvis kanske säljer användar data för att få tillbaka denna förlust. Dock tror jag nog mera att dom kör nog en mer långsiktigt strategi där dom transformerar deras PC platform till någonting likt android eller iOS.

Dvs dom kommer försöka ha monopol med deras appstore och som de flesta andra app stores ta ca 30% av priset för programmen som säljs där.

Det verkar också som att MS experimenterar med inbyggd reklam nu med. Dock går detta att stänga av än så länge. Men det räcker bara med att kolla på hur det ser ut på xbox sidan, där man betalar månadsavgift men får reklam ändå, så kanske reklam biten är här för att stanna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Nu blir jag besviken på dig Ozzed.
(Och på dem som gett dig "gilla")

Byta perspektiv på detta vis

Jag skriver om MS incitament, och du svarar med att beskriva användarna som hycklare???

#16044851

Jag har väl aldrig bytt perspektiv på den punkten? Det jag ogillat tidigare var sprutspyan "Start Screen", men nu har de ju gjort en U-sväng med sitt jävla "metro" och fixat till så att startmenyn ser ut som den ska igen. Inget att klaga på på den punkten.

Jag tycker dock det är märkligt att nu när Microsoft i Windows 10 inte bara talar om "att" de övervakar utan dessutom ger användaren möjlighet att till viss del stänga av det, så är det dåligt?

Varför vill man hellre sitta kvar med ett äldre OS där man blir lika övervakad utan möjlighet att stänga av det? Nej, appar fanns visserligen inte i tidigare versioner så använder man dem så är det möjligt att man blir mer övervakad men vad ska jag med appar till? Jag kör med Adminkonto och UAC avstängt så jag "får" inte ens använda Store, och Microsoftkonto har jag självklart inte heller.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

"ååh nej, gratis windows 10, fy fan vad hemska microsoft är"

Lägg ner...

Anledning varför microsoft är fittiga är pga av deras licenskostnader och hur dem hanterar sina licenser för produkter, har man aldrig jobbat emot microsoft så vet man inte de här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

"ååh nej, gratis windows 10, fy fan vad hemska microsoft är"

Lägg ner...

Anledning varför microsoft är fittiga är pga av deras licenskostnader och hur dem hanterar sina licenser för produkter, har man aldrig jobbat emot microsoft så vet man inte de här.

Problemet handlar nog mer om att man blir påtvingad att uppdatera till Windows 10 när man inte vill. Windows 8.1 fungerar bra med min speldator och jag är nöjd med detta - varför ska jag då vara tvingad att uppgradera? Jag har en Windows 10 licens jag fått via Dreamspark på en annan dator och visst fungerar det bra, men just nu finns det inget i Windows 10 som jag saknar i Windows 8.1.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Problemet handlar nog mer om att man blir påtvingad att uppdatera till Windows 10 när man inte vill. Windows 8.1 fungerar bra med min speldator och jag är nöjd med detta - varför ska jag då vara tvingad att uppgradera? Jag har en Windows 10 licens jag fått via Dreamspark på en annan dator och visst fungerar det bra, men just nu finns det inget i Windows 10 som jag saknar i Windows 8.1.

DX12?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det har med saken att göra att eftersom att ni gör fel och krånglar till något som inte behöver vara krångligt. Men man kan ju försöka installera Windows 10 via disketter också och sen klaga på Microsoft när det blir problem.

Fast jag gillar inte W10 på plattor!
Tycker Edge är värdelös jämfört IE (ingen touch, swipe etc), OneDrive utan placeholders är vrickat på en platta och hela gränssnittet är i princip lika kasst som W7 var på en platta.

På mina Surfaces (har en Pro 1 och en Pro 2) KAN jag tekniskt installera W10 men vill inte (se ovan).
På min Toshiba Encore 2 KAN jag inte ens installera W10 då det inte fungerar ÄNDÅ så spammar Microsoft mig konstant och laddar ner filer och skit för W10.
Sabotage om du frågar mig!

Permalänk
Medlem

Microsoft äcklar mig!

Permalänk

De som är oroliga över att bank-id inte fungerar så är det problemet löst. Fixades för någon månad sedan.

Sen så har Microsoft kört med sina monopol metoder i flera årtionden nu. Det vart stämda i rätten av USA regering 2001 och förlorade. De tvingades att bryta upp företaget i oberoende delar. Microsoft sket i det och fjäska lite sen var det över. Jag är inte förvånad och det finns garanterat saker i alla deras OS som vi inte känner till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vad menar du med "Så alla som inte uppgraderingar till Windows 10 gör fel." ?

Du skrev "Det har med saken att göra att eftersom att ni gör fel och krånglar till något som inte behöver vara krångligt." vilket jag tolkar som att du menar att alla som inte uppgraderar till Windows 10 gör fel. Vad gör vi för fel som stannar kvar med ett OS som fungerar hur bra som helst för de ändamål vi behöver det för? Varför spendera en vecka eller mer på att se till att alla program vi använder oss av kommer att fungera bra med Windows 10? Detta för mig vidare till ditt nästa inlägg:

Skrivet av strejf:

Att verifiera funktion tar tid om man gör på fel sätt ja, det har vi konstaterat.

Och hur gör man för att verifiera funktion på rätt sätt? Ja visst, jag kan installera t.ex. Steam och se om det startar samt klarar av att ladda ner ett spel för att konstatera att det fungerar bra, men nu pratar jag inte om dessa typer av program utan program som bl.a. inte utvecklas längre. Säg att ett program X, som har nått slutskedet av sin utveckling (E.O.L.) inte kommer att fungera i Windows 10. Jag behöver använda programmet X för ett ändamål Y, vilket innebär att jag måste hitta ett annat program Z eftersom program X inte fungerar i det nya OS:et. Program X, som hade en ganska saftig licensavgift, har inte heller någon öppen källkod vilket gör att jag inte kan modifiera det för att få det att köras i Windows 10 vilket tvingar mig att installera t.ex. VirtualBox för att köra Windows 8.1 virtuellt för att kunna köra program X. Program Z, som fungerar i Windows 10, har också en licensavgift - men varför ska jag behöva betala för denna då jag redan har ett liknande program X som fungerar bra i Windows 8.1? => Varför måste jag uppdatera datorn, som används för program X i Windows 8.1, till Windows 10 där program X inte fungerar?

Hänger du med, eller har du svårt att förstå sammanhanget? Om du inte hänger med, fråga gärna vad det du inte förstår istället för att komma med kommentarer som visar att du inte läst/förstått det folk skrivit.

Skrivet av strejf:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_12_s...

Finns inga spel i denna lista som jag spelar. De spelen jag har stödjer inte DX12 i dagsläget, och jag får därmed 0 prestandaskjuts om jag uppgraderar till Windows 10. När och om, säg 60% av de spelen jag spelar, får stöd av DX12 samt även en prestandaskjuts med minst 10 FPS med mina nuvarande inställningar så kommer jag nog att uppgradera speldatorn.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Än så länge är det ju dock ytterst få titlar som använder DX12, och så kan man ju alltid hålla tummarna för Vulkan

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Konstigt folk vill sitta kvar på äldre system, har 10an på 5 datorer och har aldrig funkat bättre, snabbare mm.

Och fich göra clean inställning för det skulle funka utan problem.

kan du sätta dig in i situationen att det finns andra som tänker annorlunda?
vad som passar för dig behöver inte passa för alla,
att du kan lära dig skillnaderna mellan win10 och 7an gör inte att andra har det lika enkelt.
ska man jobba med datorn och det tar dubbelt så lång tid med 10:an pga att man haft samma system i 8-10års tid gör det att win10 fortfarande är bättre.. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Det är hög tid att Microsoft lägger ner med alla sina fula trix för att få in Windows 10 i allas datorer och ber sina användare om ursäkt. Om jag har betalt för Windows 7/8/8.1 och vill ha det os:et så ska jag också få ha det, utan att det blir förstört av massa W10-reklam och W10-uppdateringar, hur kan det ens vara någon diskussion om detta?

Kan bara länka till mitt förra inlägg angående Microsofts fulspel #15969220

Omformulerade lite för att få inlägget att passa in bättre, efter radering av ett regelbrytande citat.
Visa signatur
Permalänk

Win10 känns fortfarande väldigt "beta" och förtjänar inte denna typ av påpropsning som Microsoft gör. Det är rent utav oförskämt.
Jag ska snart gå tebax till antingen Win7/8 för att Win10 fortfarande inte vill uppföra sig på någon utav mina datorer, eller någon annan dator jag använt det på för den delen heller. Det som stör mig mest är den instabila responsiviteten, och dom nya inställningsmenyerna, och självklart dom dumma påtvingade omstarterna pga uppdateringar ...och mycket med GUIet retar upp mig till råga på allt (hur fönster ser ut och så).

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

billigare att ge support till en produkt istället för tre produkter

Ingen skillnad om 1 person eller 5 miljoner kör Windows 7 då de har support tid till en viss punkt och skall uppdatera tills dess annars bryter de sina löften.

Skrivet av houze:

Det är dyrt och omständigt att ha utveckling och support på flera olika versions-spår, så det finns ett väldigt klart och tydligt incitament från Microsofts sida att bli av med gammla saker som bara kostar dem pengar.

Se ovan

Skrivet av Ozzed:

Jag kan förstå att Microsoft är förbannade när folk är sega med att uppgradera när det är gratis och allt. Ayy underhålla en produkt som man dessutom inte kan hålla på och smådutta med uppdateringar med är ju ett drömscenario... De har ju till och med gått så långt så att det går att uppgradera "non-genuine", så varför är folk så motsträviga?

Se ovan angående deras underhåll. Sedan så funkar inte alla program på Windows 10. Vissa laptops har också problem med drivrutiner mm.

Skrivet av Oneone:

De vill att folk ska köra Windows 10 det är ju inte så konstigt , Windows 7 är end of support och Windows 8.1 är inte så poppis... Kör Windows 10 så slipper ni reklamen om Windows 10

Fast nu hade 10an reklam i startmenyn sedan vad stoppar Microsoft att stoppa in reklam i 10an som man måste acceptera när Windows 11 kommer?

Skrivet av Ozzed:

Är man rädd för att få sin användarinformation såld i annonssyfte så antar jag att man inte har facebook, twitter, eller googlebaserade tjänster heller. Har man det ändå är man en hycklare.

Man kan välja vad för information man vill dela med sig om man kör Adblock och Ghostery. Kör själv det + VPN.

Skrivet av Lessismore:

Jag förstår inte problemet. Det är väl bara uppgradera till Windows 10. Det är ju dessutom gratis. Att det ska vara så trögt!

Alla program funkar inte för 10an. 10an har också problem med viss hårdvara.

Skrivet av strejf:

Microsoft har lovat att alla enheter som uppgraderas till Windows 10 kommer att få livstids gratis support på den enheten.

Att börja med en månadsavgift efter sådana löften vore självmord för företaget och därmed oerhört osannolikt.

Skickades från m.sweclockers.com

De lovade också support för 7an men bröt sedan löftet iom Skylake.

Skrivet av strejf:

Lär dem att använda mobilt Bank-ID. Klarar man av att använda Bank-ID på datorn så gör man det också i mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om alla sidor stödjer mobilt bankid. Likaså kräver vissa banker att man först får igång vanligt bankid av någon anledning.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om man inte gillar spel så visst.
Linux över lag är ju tyvärr som med hönan och ägget...

Inga spel finns för Linux för att användarbasen inte finns och ingen användarbas finns där för att det inte finns några spel. (Ja jag vet att det har blivit bättre men det är fortfarande extremt mycket som saknas).
Dessutom har det ju bevisats att spel som till exempel körs med SteamOS presterar markant sämre än om samma konfigurationer skulle köra spelet med Windows.

Bevisats att dessa spel inte fungerar optimalt. Andra spel går snabbare på Linux än vad de gör på Windows. Man måste utvardera från port till port helt enkelt.

Jag tröttnade på AAA spel sen BF3 pga alla buggar samt såg inget mervärde längre med dessa spel, tyckte helt enkelt inte att de var roliga längre att spela. Numera gäller indie titlar likt Cities Skylines, Broforce, Binding of Isaac, Distance, Prison Architect, samt CS:GO, Dota 2, Heroes of Might and Magic 3 Tiberian Sun och resten av C&C spelen samt många fler.

Gått över helt på Linux med alla datorer förutom 1 som jag använder som streaming i fall det kommer nått spel jag vill spela som bara funkar på Windows, men den kommer snart ersättas mot en VM med GPU passthough tills Vulkan tar över eller https://virgil3d.github.io/ fixar D3D drivrutiner.

Skrivet av NodCommander:

Jag spelar en del med, men inga AAA titlar. Men jag vet att många känner sig bunda till Windows för den sakens skull. Om man då inte kan byta till Linux för den sakens skull så finns det i alla fall något du kan göra: Be utvecklare att använda Vulkan i sina spel. Anledningen att Linux/SteamOS har fått lägre siffor är att många spel, så som Valves Source motor spel kör på en sorts emulerad DirectX (Citera mig inte, jag läste detta från någon mycket mera kunnig än mig på forumet.) istället för native OpenGL/Vulkan.

Vulkan kan ändra på allt, bara vi frågar alla efter stöd. Ser utvecklarna/utgivarna Blizzard, EA, Gearbox osv att vi vill ha Vulkan så kommer vi att få det. Och det helt utan att behöva överge Windows på sekunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Source spel kör en D3D -> OpenGL wrapper som Wine. Source 2 (Dota 2 Reborn) kör en riktig OpenGL implementation samt intern Vulkan.
Men problemet med detta är att man inte kan riktigt anpassa OpenGL implementationen som man bör göra utan den kör efter D3D vilket inte altid är optimalt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Har själv bara nedgraderat till Win10 på en laptop och på resten av datorerna vägrar jag..
På min "huvuddator" så installerade jag om Win7 och stängde av uppdateringarna helt.
Har inte fått ett enda meddelande om Win10 på den sedan dess, så det är rätt skönt..

Träffar ganska mycket folk i mitt jobb och inte sällan pratar de om tekniska prylar och datorer.
Bara i onsdags träffade jag 5st som sa att de hade uppdaterat till Win10, men var så besvikna och hade så mycket problem att de skulle gå tillbaka till föregående OS..

Kan faktiskt helt ärligt säga att jag bara hört positiva saker om Win10, här på forumet.
Aldrig ute i verkliga livet, då man träffat på folk...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Ingen skillnad om 1 person eller 5 miljoner kör Windows 7 då de har support tid till en viss punkt och skall uppdatera tills dess annars bryter de sina löften.

Se ovan

Se ovan angående deras underhåll. Sedan så funkar inte alla program på Windows 10. Vissa laptops har också problem med drivrutiner mm.

Fast nu hade 10an reklam i startmenyn sedan vad stoppar Microsoft att stoppa in reklam i 10an som man måste acceptera när Windows 11 kommer?

Visst, men ju färre personer som kör ett OS, desto färre buggrapporter kommer in som de måste titta på. Det är inte så att Microsoft själv sitter och letar buggar i W7 bara för att det fortfarande har support.

Windows 11 kommer inte. Windows 10 kommer uppdateras succesivt då det är den "sista" versionen enligt Microsoft, och då behöver de inte göra reklam eftersom uppdateringar som kommande Redstone kommer tryckas ut automatiskt via Windows update. Företag kommer såklart, likt idag, ha ett längre fönster men även för dem så är det så småningom tvingande och då slipper de (och vi) skräckscenarier som att de tvingades förlänga supporten på XP in absurdum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.