Tim Sweeney: "Microsoft vill skapa monopol runt PC-spelutveckling"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ironin när Gabbe newell kritiserar Microsoft för inlåsning och stängda plattformar när det är precis vad steam är 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Ironin när folk klagar på inlåsning på en speldistributionsplattform som är en av flera likvärdiga att välja mellan, men struntar i detsamma när det gäller en fullfjädrad mjukvaruplattform inklusive OS i de facto monopolställning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

@GilbertG: jag läste det och håller inte med dig. Ja Microsoft är stora och de vill vidga sina möjligheter till inkomst då marknader alltid ändras.
-Valve gör likadant nu de bygger egen spelplatform med steamos.
-GOG utökade sitt utbud med modernare spel.
-Origin... Ja de står fasen stilla i utvecklingen, men de har superb kundtjänst!

Mera konkurrens på alla plan tack. Det gynnar mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tycker det är bra av Microsoft att de lägger energi på deras e-butik. Steam behöver konkurens!

Håller med. Personligen har jag inte "piratat" ett enda spel sedan början av 2000-talet.

Kan kanske bero på stigande ålder och medvetenhet kring företagsekonomi, men tror ändå att Steam har haft och har stor inverkan på den nedåtgående "piratmarknanden", åtminstone i Europa. Har iofs ingen statistik på det, men en känsla.

Med det sagt så är det självklart att Gabe Newell försöker trycka åt MS, men själv ser han inga problem att ha 75-80% av spelmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Killen verkar ju ha koll på saker och ting.
"Kravet från Sweeney är att Microsoft låter utvecklare välja att publicera traditionella Windows-paket, så kallade Win32-applikationer, till Windows Store. Det här fick han dock backa ifrån då flertalet utvecklare på sociala medier och inte minst Microsofts chef för Windows-divisionen, Kevin Gallo, påpekat att det visst är möjligt att publicera Win32-applikationer i Windows Store."

Du har givetvis helt rätt i att misstag inte är något en "kille" som Tim Sweeney ska syssla med. Han har nog för övrigt mer koll på ämnet än både du och jag tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

men struntar i detsamma när det gäller en fullfjädrad mjukvaruplattform inklusive OS i de facto monopolställning.

Står väl fritt för vem som helst att försöka skapa operativsystem och få ut det till den stora massan?
Man kan ju knappast klandra MS för att de gör operativsystem, vilket de har gjort sedan 80-talet.

Kommer alltid finnas företag som har monopolliknande ställning som folk hatar,
men som man i samma veva önskar man vore VD över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Phil Spencer, chef för Xbox-divisionen, har i flera inlägg på Twitter klargjort att Windows alltid kommer vara en öppen plattform"

Windows är knappast en öppen plattform enligt många. Tycker det är trist att Microsoft envisas med sin Windows Store när de lika gärna kan släppa sina spel på steam.

Mer konkurrens med Steam är bra tycker jag, dock så behöver de jobba en del på utformningen av sin plattform så det inte blir GWFL 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

"It’s free: There’s no charge for bandwidth, updating, or activation of copies at retail or from third-party digital distributors."

https://www.steampowered.com/steamworks/index.php

"Cost to partners and users

$0 paid by partners for bandwidth
$0 paid by partners for updating and packaging
$0 paid by partners for Steam Cloud storage
$0 paid by partners for Steamworks features
$0 paid by partners for technical support
$0 paid by partners for retail activation and authentication
$0 charged to users for account and features"

– sid 5 https://www.steampowered.com/steamworks/SteamworksBrochure201...

Någon spelutvecklare/distributör får gärna dela med sig hur det går till för dem. Sen tar Valve såklart en andel för köpen som går genom Steam.

Jag förstår inte vad du menar. Steamworks kräver att du lanserar ditt spel på Steam. Det kostar minst 30% i royalty, vilket alltså delvis används för att bekosta Steamworks. Det du citerar är ren marketing, det är givetvis inte gratis att använda något som kostar dem pengar att hålla igång.

Permalänk
Medlem

Jag kommer då inte att bli kund på Windows Store i första taget. Inte efter det helvete som var Games for Windows Live. Det var pengar rätt i sjön som jag lade där.

Många konstiga argument som framförs i denna tråd. Att Steam skulle behöva konkurrens? Det finns Origin, GOG, UPlay, Humble Store m.fl. Visst Steam har en dominerande position och det är väl alltid intressant med nya tjänster - men då ska de ju tillföra någonting nytt. Windows Store ger ugefär samma sken som Tidal - för lite för sent. Dessutom konkurrerar alla tjänster efter samma förutsättningar. Windows Store kommer få fördelar som sätter konkurrensen ur spel. Det är sällan konsumenter gynnas i en sån situation.

Ska dock bli intressant att följa Windows Store. Steam är så pass öppet att det tillåter att konkurrerande tjänster körs i den. Exempel: Starta Rainbow Six Siege i Steam och du kommer även åt Uplay. Kommer Windows Store att tillåta samma sak med t.ex. Origin? Jag tror inte det men säger Microsoft att det ska vara öppet så får vi väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstår inte vad du menar. Steamworks kräver att du lanserar ditt spel på Steam. Det kostar minst 30% i royalty, vilket alltså delvis används för att bekosta Steamworks. Det du citerar är ren marketing, det är givetvis inte gratis att använda något som kostar dem pengar att hålla igång.

Steamworks kräver inte att du enbart distribuerar ditt spel via Steam som sagt och jag kan inte se att de vill ha pengar för andra kanaler. Självklart räknar de med att få in tillräckligt via sin egen försäljningskanal. Hur som helst är ett Win32-spel enkelt att köra utan Steamworks medan du i dagsläget måste portera till en annan plattform och bygga ett WinRT-program för att köra via Windows Store. Steamworks finns också på OS X, Linux/SteamOS, samt en variant för PS3, om man ska släppa på flera plattformar så kan det vara kul om online fungerar mellan de olika plattformarna. Steamworks kom också som uppdatering till många GFWL-titlar när GFWL avvecklades. De var ofta t.o.m. så schyssta att de erbjöd möjligheten att föra över saves och achievements. Ska man gå över till Windows Store krävs det att du skriver om hela spelet/motorn för WinRT utöver att du implementerar deras APIer för Xbox Live osv. Det är inte direkt lika framkomligt som att släppa en Steamworks-titel i en version utan Steamworks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@GilbertG: jag läste det och håller inte med dig. Ja Microsoft är stora och de vill vidga sina möjligheter till inkomst då marknader alltid ändras.
-Valve gör likadant nu de bygger egen spelplatform med steamos.
-GOG utökade sitt utbud med modernare spel.
-Origin... Ja de står fasen stilla i utvecklingen, men de har superb kundtjänst!

Mera konkurrens på alla plan tack. Det gynnar mig!

Skrivet av Falcon:

Står väl fritt för vem som helst att försöka skapa operativsystem och få ut det till den stora massan?
Man kan ju knappast klandra MS för att de gör operativsystem, vilket de har gjort sedan 80-talet.

Kommer alltid finnas företag som har monopolliknande ställning som folk hatar,
men som man i samma veva önskar man vore VD över.

Den stora skillnaden är att Microsoft har makten att stänga ute de andra aktörerna fullständigt, eftersom allihopa körs på Microsofts egna operativsystem, som har ett de facto monopol. Bara för att de inte gjort det än betyder inte att de inte kommer göra det.

I realiteten blir det ingen extra konkurrens, det blir bara ett större Microsoft, eftersom allt syftar till att Xbox och Windows ska växa ihop som spelplattform, vilket blir minskad konkurrens. Så rubriksättningen är faktiskt bra sammanfattat.

De utnyttjar ju redan sin OS-ställning till att styra spelmarknaden. Något motsvarande på varken ena eller andra hållet gör ingen annan spelaktör.

Skrivet av Falcon:

Håller med. Personligen har jag inte "piratat" ett enda spel sedan början av 2000-talet.

Kan kanske bero på stigande ålder och medvetenhet kring företagsekonomi, men tror ändå att Steam har haft och har stor inverkan på den nedåtgående "piratmarknanden", åtminstone i Europa. Har iofs ingen statistik på det, men en känsla.

Med det sagt så är det självklart att Gabe Newell försöker trycka åt MS, men själv ser han inga problem att ha 75-80% av spelmarknaden.

Ursäkta? Steam har 75-80% av spelmarknaden? Det finns Playstation, Xbox, Iphone och Android också. Ställer mig ytterst tveksam till om det stämmer ens om man bara räknar Windows.

Skrivet av Curik:

Jag förstår inte vad du menar. Steamworks kräver att du lanserar ditt spel på Steam. Det kostar minst 30% i royalty, vilket alltså delvis används för att bekosta Steamworks. Det du citerar är ren marketing, det är givetvis inte gratis att använda något som kostar dem pengar att hålla igång.

Fast det kostar inget att använda Steam. Valve tar en viss andel av försäljningspriset på mjukvaran, men det är inte samma sak som att det kostar att använda.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

@GilbertG: hade Microsoft velat låsa ute alla andra e-shoppar hade de gjort det för längesen.
Du måste förstå att:
-Microsoft tjänar på att ge sina OS kunder valmöjligheter.
-Microsoft är som nästan alla andra företag styckade i mindre fristående avdelningar. De som utvecklar deras OS har troligtvis minimal kontakt med de som håller på med e-shoppen, xbox hw och övriga delar.
-Microsoft har redan fått en miljard bakläxa av EU då IE ansågs motstrida konkurrens. Vilket jag tyckte var fel av EU. Så de gör garanterat inte om det misstaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

@GilbertG: hade Microsoft velat låsa ute alla andra e-shoppar hade de gjort det för längesen.
Du måste förstå att:
-Microsoft tjänar på att ge sina OS kunder valmöjligheter.
-Microsoft är som nästan alla andra företag styckade i mindre fristående avdelningar. De som utvecklar deras OS har troligtvis minimal kontakt med de som håller på med e-shoppen, xbox hw och övriga delar.
-Microsoft har redan fått en miljard bakläxa av EU då IE ansågs motstrida konkurrens. Vilket jag tyckte var fel av EU. Så de gör garanterat inte om det misstaget.

Nej, det hade de inte. Microsoft har alldeles nyss bytt affärsstrategi, men på dina och andras svar märker jag att PR-avdelningen gör ett bra jobb med att det inte ska märkas. Grodan kokas långsamt.

Microsoft ska kopiera och kombinera Googles och Apples affärsstrategier. OS:et ska vara gratis för hemanvändare, men till skillnad från Apple ska det inte finansieras med köp av hårdvara, utan genom reklam. På det ska man ha en egen "app store" precis som Google och Apple, med full kontroll över innehållet. Apple bryr sig inte nämnvärt om spel och har aldrig gjort, därför är Steam ingen konkurrent där. Det är det däremot på Windows.

Microsoft har historiskt tjänat på att ge sina kunder valmöjligheter, men de har sett hur mycket cash Google och Apple kan håva in på sina stängda och förhållandevis enkla lösningar med hög avkastning och vill därför göra som dem. PC-marknaden är i svag recession, medan mobilsidan fortfarande växer. Om de inte kan komma in på mobilmarknaden så tänker de åtminstone ta över affärsstrategin som gäller där. Så valmöjligheternas tid har haft sina glansdagar. Folk älskar uppenbarligen lagom låsta lösningar, för att det förenklar.

Naturligtvis gör de ingenting med Internet explorer längre, eftersom det numera är nerlagt. Webbläsarstriden är över för MS del, och det är mycket svårt att vinna något på eller genom den fronten.

Dess förändringar kommer inte ske över en natt. Inte bara för att det tar tid, utan för att det inte ska komma som en chock för kunderna. Som sagt, grodan kokas långsamt. Det är något de sannerligen har lärt sig, och det från Xbox one-debaclet.

Att företag har avdelningar och inte bara en enda klump av anställda som gör lite av varje är helt ovidkommande. Olika grupper samarbetar för att uppnå ett övergripande mål.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Nej, det hade de inte. Microsoft har alldeles nyss bytt affärsstrategi, men på dina och andras svar märker jag att PR-avdelningen gör ett bra jobb med att det inte ska märkas. Grodan kokas långsamt.

Microsoft ska kopiera och kombinera Googles och Apples affärsstrategier. OS:et ska vara gratis för hemanvändare, men till skillnad från Apple ska det inte finansieras med köp av hårdvara, utan genom reklam. På det ska man ha en egen "app store" precis som Google och Apple, med full kontroll över innehållet. Apple bryr sig inte nämnvärt om spel och har aldrig gjort, därför är Steam ingen konkurrent där. Det är det däremot på Windows.

Microsoft har historiskt tjänat på att ge sina kunder valmöjligheter, men de har sett hur mycket cash Google och Apple kan håva in på sina stängda och förhållandevis enkla lösningar med hög avkastning och vill därför göra som dem. PC-marknaden är i svag recession, medan mobilsidan fortfarande växer. Om de inte kan komma in på mobilmarknaden så tänker de åtminstone ta över affärsstrategin som gäller där. Så valmöjligheternas tid har haft sina glansdagar. Folk älskar uppenbarligen lagom låsta lösningar, för att det förenklar.

Naturligtvis gör de ingenting med Internet explorer längre, eftersom det numera är nerlagt. Webbläsarstriden är över för MS del, och det är mycket svårt att vinna något på eller genom den fronten.

Dess förändringar kommer inte ske över en natt. Inte bara för att det tar tid, utan för att det inte ska komma som en chock för kunderna. Som sagt, grodan kokas långsamt. Det är något de sannerligen har lärt sig, och det från Xbox one-debaclet.

Att företag har avdelningar och inte bara en enda klump av anställda som gör lite av varje är helt ovidkommande. Olika grupper samarbetar för att uppnå ett övergripande mål.

Så vad är du rädd för? Du är uppenbart rädd för Microsoft men det är otydligt för vad. Steam har monopol idag på PC, Microsoft seglar upp som en konkurrent. Är du rädd för att steam ska tappa till Microsoft?

Ska jag vara ärlig så litar jag mer på Microsoft än Valve Corporation.

Innan dom bytte affärs strategi som du påstår att dom gjort nyligen så menar du alltså att innan bytet så hade dom stängt ute konkurrerande tjänster. Varför gjorde dom inte det når gfwl var aktuellt?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Ursäkta? Steam har 75-80% av spelmarknaden? Det finns Playstation, Xbox, Iphone och Android också. Ställer mig ytterst tveksam till om det stämmer ens om man bara räknar Windows.

Vem f*n har nämnt något om spelkonsolerna?

Det gäller den digitala PC-marknaden, givetvis.

Market Share
Valve captures 75 percent of the global market for digital PC games through its Steam store

Artikeln är från November 2013 och jag tror inte Steam har tappat något nämnvärt, om ens något.

källa:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2013-11-04/valve-lines...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Så vad är du rädd för? Du är uppenbart rädd för Microsoft men det är otydligt för vad. Steam har monopol idag på PC, Microsoft seglar upp som en konkurrent. Är du rädd för att steam ska tappa till Microsoft?

Ska jag vara ärlig så litar jag mer på Microsoft än Valve Corporation.

Innan dom bytte affärs strategi som du påstår att dom gjort nyligen så menar du alltså att innan bytet så hade dom stängt ute konkurrerande tjänster. Varför gjorde dom inte det når gfwl var aktuellt?
Skickades från m.sweclockers.com

När DX släpptes så blockerade Microsoft direkt tillgång till hårdvaran och tvingade folk använda DX.
När XP släpptes så var det omöjligt att avinstallera Internet Explorer helt från systemet.
När Vista skulle släppas så pratade Microsoft att OpenGL inte längre skulle få tillgång till hårdvaran utan skulle tvingas köras på CPU.
Spel som hade andra OS i sikte men försvann så fort Microsoft började sponsra spelen.

Inte tal om vilket patenttroll Microsoft har varit mot Linux företag, där det slutade med att i princip alla Linux distributioner dumpade C# / Mono.

I dagens läge funkar DX bara på Microsoft valda operativsystem medans OpenGL och Vulkan funkar på princip alla OS utan större restriktioner och utvecklare av spel och hårdvaruutvecklare är fria att lägga till egna tillägg (extensions) till OpenGL/Vulkan utan att behöva vänta på någon annan.

I dagens läge funkar Steam på Windows, Linux, Mac och går att använda deras overlay på vilket program man vill. Microsoft Store är ännu en gång full av bindingar till Microsoft's egna tekniker som bara kommer fungera på deras egna OS, där man måste släppa som UWP för att få till deras funktioner som med hjälp av deras egna studios kommer få att spel bara lanseras i deras Store och förmodligen blockera lansering till andra OS och distributioner likt tidigare.

Kanske vi skall ta upp Skype på Linux sen Microsoft köpte upp Skype där klienten inte längre uppdateras och inte är kompatibel med Windows versionen?
http://www.theregister.co.uk/2016/02/25/linux_skype_outage_ou...
http://nickforall.nl/skype/

Embrace, extend and extinguish passar oehört bra här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Se även Blizzard som enbart lanserar spel på sin egna låsta plattform på PC.

Vadå låst plattform? Alla deras spel finns för Mac och PC.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orber:

Vadå låst plattform? Alla deras spel finns för Mac och PC.

Klienten du använder för att ens kunna använda spelen är rätt låst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

Vadå låst plattform? Alla deras spel finns för Mac och PC.

"Låst plattform", som i att bara de får släppa sina spel där. Och vem vill spela på OSX? Går det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

"Låst plattform", som i att bara de får släppa sina spel där. Och vem vill spela på OSX? Går det ens?

Personer som inte vill köra Windows? Bara en tanke dock.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

När DX släpptes så blockerade Microsoft direkt tillgång till hårdvaran och tvingade folk använda DX.
När XP släpptes så var det omöjligt att avinstallera Internet Explorer helt från systemet.
När Vista skulle släppas så pratade Microsoft att OpenGL inte längre skulle få tillgång till hårdvaran utan skulle tvingas köras på CPU.
Spel som hade andra OS i sikte men försvann så fort Microsoft började sponsra spelen.

Inte tal om vilket patenttroll Microsoft har varit mot Linux företag, där det slutade med att i princip alla Linux distributioner dumpade C# / Mono.

I dagens läge funkar DX bara på Microsoft valda operativsystem medans OpenGL och Vulkan funkar på princip alla OS utan större restriktioner och utvecklare av spel och hårdvaruutvecklare är fria att lägga till egna tillägg (extensions) till OpenGL/Vulkan utan att behöva vänta på någon annan.

I dagens läge funkar Steam på Windows, Linux, Mac och går att använda deras overlay på vilket program man vill. Microsoft Store är ännu en gång full av bindingar till Microsoft's egna tekniker som bara kommer fungera på deras egna OS, där man måste släppa som UWP för att få till deras funktioner som med hjälp av deras egna studios kommer få att spel bara lanseras i deras Store och förmodligen blockera lansering till andra OS och distributioner likt tidigare.

Embrace, extend and extinguish passar oehört bra här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Embrace,_extend_and_extinguish

Att göra det svårt att porta spel till andra platformar är nog bara en liten del av det hela skulle jag tro.

Nu när dom verkar fasa ut dom gamla "icke windows store" api:erna så skulle jag nog mer säga att detta är mera ett steg för att döda alla alternativa "app stores" som nu finns till windows. Dom verkar ju ha byggt upp deras nyvarande app store på ett sånt sätt att det skulle vara lätt att endast tillåta program som dom godkänt.

Så problemet för Windows användarna är nog att det kommer bli mindre valmöjligheter i framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dark Defender:

Att göra det svårt att porta spel till andra platformar är nog bara en liten del av det hela skulle jag tro.

Nu när dom verkar fasa ut dom gamla "icke windows store" api:erna så skulle jag nog mer säga att detta är mera ett steg för att döda alla alternativa "app stores" som nu finns till windows. Dom verkar ju ha byggt upp deras nyvarande app store på ett sånt sätt att det skulle vara lätt att endast tillåta program som dom godkänt.

Så problemet för Windows användarna är nog att det kommer bli mindre valmöjligheter i framtiden.

En liten, möjlig, fördel här är att vi på allvar kanske får en eller flera seriösa och vettiga alternativ till Windows som spelOS på PC om detta skulle hända. Men samtidigt väldigt riskabelt om det sker.

Säga vad man vill om Windows, att vi bara har "en" spelplattform på PC har ju gjort att vi fått ett stort och brett utbud av spel under åren. Samt relativt säkert att utveckla spel (och annan mjukvara) för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Personer som inte vill köra Windows? Bara en tanke dock.

Jovars. Men brorsan har en Macbook Pro, och OSX verkar totalt odugligt för spel (i jämförelse med Windows). Och då snackar jag inte plattformar osv utan spelprestanda på samma hårdvara. Man kan ju hoppas att det har blivit bättre men tror inte någon köper en Mac för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En liten, möjlig, fördel här är att vi på allvar kanske får en eller flera seriösa och vettiga alternativ till Windows som spelOS på PC om detta skulle hända. Men samtidigt väldigt riskabelt om det sker.

Säga vad man vill om Windows, att vi bara har "en" spelplattform på PC har ju gjort att vi fått ett stort och brett utbud av spel under åren. Samt relativt säkert att utveckla spel (och annan mjukvara) för.

På vilket sätt hade det varit av ondo om företagen använde sig av OpenGL istället för DirectX? Spelen hade kunnat fungera på flera plattformar. Sen kanske de flesta fortfarande kör Windows, men att valmöjligheten finns är väl knappast dåligt?
Vad jag egentligen menar, fast jag skriver något annat, är: varför i hela friden skulle det breda spelutbudet i dag bero på att Windows i det närmaste haft monopol på datorspelmarknaden?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jolny:

På vilket sätt hade det varit av ondo om företagen använde sig av OpenGL istället för DirectX? Spelen hade kunnat fungera på flera plattformar. Sen kanske de flesta fortfarande kör Windows, men att valmöjligheten finns är väl knappast dåligt?
Vad jag egentligen menar, fast jag skriver något annat, är: varför i hela friden skulle det breda spelutbudet i dag bero på att Windows i det närmaste haft monopol på datorspelmarknaden?

OpenGL är inte direkt populär, utvecklare föredrar ofta DirectX istället. Hade OpenGL använts för spel på PC så hade det nog utvecklats och förhoppningsvis varit smidigare att använda. Men idag verkar det vara en soppa och rätt dålig styrning vilket gör att olika funktioner i API'et fungerar olika beroende på vilken hårdvara som sitter i systemet. Inte direkt bra.

Dock tror jag mer på Vulkan. En nystart med ett fräscht API och förhoppningsvis mer gångbart än vad OpenGL varit under detta millenium (på PC, för spel då jag vet att någon kommer anmärka).

Om alternativet till Windows på PC är en dyr Mac som ganska få spelare kommer ha råd med eller någon (eller flera, massor av) Linux-distro med tveksam support, sett till hårdvara men också funktioner i distron. Det behövs nog en standardiserad plattform i detta fall där spelutvecklare kan satsa mot och gärna få lämplig support. Microsoft har kunnat ge detta med Windows.

Tro mig, jag vill också se andra operativsystem för PC som givna spelplattformar men det är i modern tid bara Microsoft med deras Windows som kan erbjuda något sådant. SteamOS är för nichsat, mest en massa indie-titlar rätt få bryr sig om (saknar dessutom både EA och Ubisoft som står för en väldigt stor del av spelbranschen). Mac och OS X innebär prestandafattiga system som är rent av olämpliga för spel. Samt att dessa dessutom kostar väldigt mycket.

Kvar har vi egentligen bara Windows. En spelplattform där (vi än så länge?) får tillgång till GOG, Origin, Steam, Uplay och Windows Store. Den som på allvar vill utmana Microsoft kommer få jobba arslet av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolny:

Jovars. Men brorsan har en Macbook Pro, och OSX verkar totalt odugligt för spel (i jämförelse med Windows). Och då snackar jag inte plattformar osv utan spelprestanda på samma hårdvara. Man kan ju hoppas att det har blivit bättre men tror inte någon köper en Mac för spel.

Förmodligen för att OpenGL versionen inte fått mycket kärlek från utvecklarna som DirectX versionen, likt vissa Linux ports idag. Samt så har Apple varit extremt dåliga med sin OpenGL support överlag vilket även idag gör att inte många utvecklare kör högre än OpenGL 3.3 i sina spel även på Linux.

Skrivet av anon5930:

OpenGL är inte direkt populär, utvecklare föredrar ofta DirectX istället. Hade OpenGL använts för spel på PC så hade det nog utvecklats och förhoppningsvis varit smidigare att använda. Men idag verkar det vara en soppa och rätt dålig styrning vilket gör att olika funktioner i API'et fungerar olika beroende på vilken hårdvara som sitter i systemet. Inte direkt bra.

Dock tror jag mer på Vulkan. En nystart med ett fräscht API och förhoppningsvis mer gångbart än vad OpenGL varit under detta millenium (på PC, för spel då jag vet att någon kommer anmärka).

Om alternativet till Windows på PC är en dyr Mac som ganska få spelare kommer ha råd med eller någon (eller flera, massor av) Linux-distro med tveksam support, sett till hårdvara men också funktioner i distron. Det behövs nog en standardiserad plattform i detta fall där spelutvecklare kan satsa mot och gärna få lämplig support. Microsoft har kunnat ge detta med Windows.

Tro mig, jag vill också se andra operativsystem för PC som givna spelplattformar men det är i modern tid bara Microsoft med deras Windows som kan erbjuda något sådant. SteamOS är för nichsat, mest en massa indie-titlar rätt få bryr sig om (saknar dessutom både EA och Ubisoft som står för en väldigt stor del av spelbranschen). Mac och OS X innebär prestandafattiga system som är rent av olämpliga för spel. Samt att dessa dessutom kostar väldigt mycket.

Kvar har vi egentligen bara Windows. En spelplattform där (vi än så länge?) får tillgång till GOG, Origin, Steam, Uplay och Windows Store. Den som på allvar vill utmana Microsoft kommer få jobba arslet av sig.

Utvecklare föredrar Direct3D förmodligen att det har varit lättare för dessa då de har tidigare varit Windows exklusiva. Inte hjälper det heller när Microsoft har kört med FUD mot OpenGL.

Skrivet av :

Om alternativet till Windows på PC är en dyr Mac som ganska få spelare kommer ha råd med eller någon (eller flera, massor av) Linux-distro med tveksam support, sett till hårdvara men också funktioner i distron

1 distro eller 5 miljoner spelar ingen roll, båda kör samma kernel, samma Xorg, samma apier, samma drivrutiner. Eller vilka funktioner/hårdvara menar du? Valve var ganska smarta med att exempelvis donera alla sina spel till Linux Intel utvecklare vilket har gjort att drivrutinerna blivit mer optimiserade för spel och gör att du kan spela med ganska bra prestanda på integrerade intel kort i Linux.

Skrivet av :

Men idag verkar det vara en soppa och rätt dålig styrning vilket gör att olika funktioner i API'et fungerar olika beroende på vilken hårdvara som sitter i systemet. Inte direkt bra.

Du menar som HBAO+, Nvidia Gameworks eller PhysX på Windows? och nu UWP....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Nej, det hade de inte. Microsoft har alldeles nyss bytt affärsstrategi, men på dina och andras svar märker jag att PR-avdelningen gör ett bra jobb med att det inte ska märkas. Grodan kokas långsamt.

Microsoft ska kopiera och kombinera Googles och Apples affärsstrategier. OS:et ska vara gratis för hemanvändare, men till skillnad från Apple ska det inte finansieras med köp av hårdvara, utan genom reklam. På det ska man ha en egen "app store" precis som Google och Apple, med full kontroll över innehållet. Apple bryr sig inte nämnvärt om spel och har aldrig gjort, därför är Steam ingen konkurrent där. Det är det däremot på Windows.

Microsoft har historiskt tjänat på att ge sina kunder valmöjligheter, men de har sett hur mycket cash Google och Apple kan håva in på sina stängda och förhållandevis enkla lösningar med hög avkastning och vill därför göra som dem. PC-marknaden är i svag recession, medan mobilsidan fortfarande växer. Om de inte kan komma in på mobilmarknaden så tänker de åtminstone ta över affärsstrategin som gäller där. Så valmöjligheternas tid har haft sina glansdagar. Folk älskar uppenbarligen lagom låsta lösningar, för att det förenklar.

Naturligtvis gör de ingenting med Internet explorer längre, eftersom det numera är nerlagt. Webbläsarstriden är över för MS del, och det är mycket svårt att vinna något på eller genom den fronten.

Dess förändringar kommer inte ske över en natt. Inte bara för att det tar tid, utan för att det inte ska komma som en chock för kunderna. Som sagt, grodan kokas långsamt. Det är något de sannerligen har lärt sig, och det från Xbox one-debaclet.

Att företag har avdelningar och inte bara en enda klump av anställda som gör lite av varje är helt ovidkommande. Olika grupper samarbetar för att uppnå ett övergripande mål.

Självklart jag har sett att de vill göra ett system med deras produkter.. Det är ju inte riktigt någon nyhet? Det är ju precis det som alla de större aktörerna försöker sig på.

Jag ser fram emot deras lösningar och ser ingen fara för oss konsumenter om de lyckas med sin e-shop.

Oroa dig inte så passionerat över något som inte hänt än.. Om Microsoft nu skulle få för sig att blockera Steam, GOG, uplay, spotify, etcetc så skulle de få konsumenter, utvecklare, musik och filmindustrin mot sig. Då får vi se hur det går med sägnet "too big to fail"

Permalänk
Skrivet av THB:

Windows Store för spel och UWP är ännu i sin linda och som Microsoft gått ut med så skall de förklara mer om konceptet och hur deras strategi ser ut så att börja gnälla som en liten barnunge nu är bara löjligt.

Sedan så är det bara bra med konkurrens.

Är tyvärr mycket obefogat gnäll på Windows Store för att det är Microsoft.
Hade det varit Valve så hade Sweeney och andra Gabe-anhängare jublat istället.

Tyvärr så verkar det som att allt fler Steam-användare beter sig som Apple-älskare gjorde för några år sedan.

Detta är visserligen off topic, men faktiskt så är det motståndarna till Apple som låtit mest utan större grund.

OT: Jag tycker inte Tim Sweeney's "gnäll" är helt obefogat, det är först efter han gnällt MS går ut och försvarar det med att de ska prata mer om det om några veckor på deras Build-konferens, innan Tim gnällde verkar de inte ha yppat ett ljud om det till utvecklare, hade de det så hade Tim (och andra utvecklare) antagligen blivit informerade om det tidigare så det här känns som något MS bara går i försvarsställning för nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Och jag vill kunna köpa mina spel utan onödigt DRM, kvittar vilken plattform det är.
Steam, Origin, Uplay och Windows Store ska vara ett komplement men inte absolut nödvändigt för att få kunna spela ens spel.

Som GOG Galaxy.
DRM och monopol kan dra åt skogen.

Precis så! Steam eller Widows store är sak samma. Stängda ekosystem. Apple är det perfekta exemplet.

Permalänk
Medlem

Stort tack @Commander

Skrivet av Mirialia:

Så vad är du rädd för? Du är uppenbart rädd för Microsoft men det är otydligt för vad. Steam har monopol idag på PC, Microsoft seglar upp som en konkurrent. Är du rädd för att steam ska tappa till Microsoft?

Ska jag vara ärlig så litar jag mer på Microsoft än Valve Corporation.

Innan dom bytte affärs strategi som du påstår att dom gjort nyligen så menar du alltså att innan bytet så hade dom stängt ute konkurrerande tjänster. Varför gjorde dom inte det når gfwl var aktuellt?
Skickades från m.sweclockers.com

Du har alltså varit registrerad på forumet sedan över 10 år och ändå lyckats undgå alla konkurrensutestängningar på olika områden MS ägnat sig åt i egenskap av sin dominans på OS-marknaden genom historien, och insinuerar dessutom att jag är fånig som uttrycker farhågor över det. Jag vet inte vad jag ska säga om sådan nonchalans. Ligger väl i tiden antar jag. Hänvisar till Commanders svar för ett axplock, samt Dark Defender nedan.

Steam har förresten inte något monopol, inte ens monopolliknande. De har dock en majoritet. Det finns heller inget Valve gör eller erbjuder som binder mjukvaran till deras plattform alls, tvärtemot Microsoft.

Skrivet av Dark Defender:

Att göra det svårt att porta spel till andra platformar är nog bara en liten del av det hela skulle jag tro.

Nu när dom verkar fasa ut dom gamla "icke windows store" api:erna så skulle jag nog mer säga att detta är mera ett steg för att döda alla alternativa "app stores" som nu finns till windows. Dom verkar ju ha byggt upp deras nyvarande app store på ett sånt sätt att det skulle vara lätt att endast tillåta program som dom godkänt.

Så problemet för Windows användarna är nog att det kommer bli mindre valmöjligheter i framtiden.

---

Skrivet av Falcon:

Vem f*n har nämnt något om spelkonsolerna?

Det gäller den digitala PC-marknaden, givetvis.

Market Share
Valve captures 75 percent of the global market for digital PC games through its Steam store

Artikeln är från November 2013 och jag tror inte Steam har tappat något nämnvärt, om ens något.

källa:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2013-11-04/valve-lines...

Då hade du kunnat skriva det, givetvis. Spelmarknaden är knappast synonymt med PC, inte ens på ett PC-forum, precis som att det inte är det på någon annan plattform heller.

Men ja, där ser man.

Skrivet av jolny:

Jovars. Men brorsan har en Macbook Pro, och OSX verkar totalt odugligt för spel (i jämförelse med Windows). Och då snackar jag inte plattformar osv utan spelprestanda på samma hårdvara. Man kan ju hoppas att det har blivit bättre men tror inte någon köper en Mac för spel.

Folk som har en Mac vill ändå ha möjligheten till att kunna spela. Spel är förstås inget försäljningsargument för en Mac, men de som har en vill gärna ha möjligheten till att spela ändå. Hellre sämre prestanda än inget alls liksom.

Skrivet av anon246659:

Självklart jag har sett att de vill göra ett system med deras produkter.. Det är ju inte riktigt någon nyhet? Det är ju precis det som alla de större aktörerna försöker sig på.

Jag ser fram emot deras lösningar och ser ingen fara för oss konsumenter om de lyckas med sin e-shop.

Oroa dig inte så passionerat över något som inte hänt än.. Om Microsoft nu skulle få för sig att blockera Steam, GOG, uplay, spotify, etcetc så skulle de få konsumenter, utvecklare, musik och filmindustrin mot sig. Då får vi se hur det går med sägnet "too big to fail"

Jag tror inte att MS skulle blockera dessa tjänster rakt av, utan göra ungefär som nu (och som de gjort tidigare) att med piska och morot göra utvecklare beroende av deras egna lösningar och API:er och få det att se ut som att utvecklare gör det av fri vilja snarare än att MS stänger ute andra alternativ. Sen beror det på, får MS de facto monopol behövs inga förbud. För de inte det så kan förbud bli aktuellt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Utvecklare föredrar Direct3D förmodligen att det har varit lättare för dessa då de har tidigare varit Windows exklusiva. Inte hjälper det heller när Microsoft har kört med FUD mot OpenGL.

1 distro eller 5 miljoner spelar ingen roll, båda kör samma kernel, samma Xorg, samma apier, samma drivrutiner. Eller vilka funktioner/hårdvara menar du? Valve var ganska smarta med att exempelvis donera alla sina spel till Linux Intel utvecklare vilket har gjort att drivrutinerna blivit mer optimiserade för spel och gör att du kan spela med ganska bra prestanda på integrerade intel kort i Linux.

Du menar som HBAO+, Nvidia Gameworks eller PhysX på Windows? och nu UWP....

Microsoft har satsat mycket på att locka utvecklare under alla åren. OpenGL-lägret har inte haft samma möljligheter vad jag förstått, finns inget direkt ekonomiskt intresse för någon att göra samma sak. Inte tidigare iallafall men kanske är skillnad nu idag.

Jag anser det vara viktigt, kan distroutvecklaren garantera att förändringar inte ställer till det för den proprietära mjukvaran så att mjukvara, i detta fall spel, inte slutar fungera för någon uppdatering gjorts. Nu har jag själv kört Linux (mer specifikt Ubuntu/Kubuntu) och erfarenheterna jag fick under alla dessa överlag trevliga år är att uppdateringar brukar medföra problem.
Med tanke på hur ointresserade utvecklare är för att fixa så att gamla spel fungerar bra i nyare operativsystem så har jag svårt att se att det skulle fungera bättre med Linux-baserade system.
Såvida man inte bakar ihop varje spel likt Microsoft gjort på Xbox One (varje spel körs virtualiserat vad jag förstått, Xbox One kör HyperV där varje spel är en virtualiserad maskin).
Jag har lite svårt att se vem som vill göra jobbet. Dock ett jobb som måste utföras iallafall så länge utvecklaren/utgivaren fortfarande saluför spelet.

Nä, jag syftar mer på att OpenGL inte är strikt standardiserat utan det finns olika tillägg som främst Nvidia (såklart) bakat ihop som inte följer standarden vilket gör att samma kod fungerar olika på olika system. Det... fungerar inte IMHO. Men jag hoppas på Vulkan, DirectX 12 måste få konkurrens så Microsoft håller sig på mattan.

Game"works" avskyr jag men så är jag också Radeon-användare i dagsläget och straffas i nästan vartenda storspel i dagsläget använder skiten och gör det problematiskt att använda de spel jag betalat fullpris för. Som jag ser det, och fler och fler som börjat inse problematiken, så förstör det spelbranschen på PC. Segregering leder sällan till något bra. Verkligen inget jag vill se hända på ett eventuellt Linux-baserat spelOS. Personligen tycker jag det är illa nog där låsta DRM-plattformen Steam "räddar" Linux. Gameworks skulle vara värre ändå.
Men samtidigt har ju GOG supportat Linux i något år nu, och det är ju en helt DRM-fri plattform. CDProject Red ligger nära Nvida men har samtidigt inte släppt Witcher 3 för Linux ännu. Om det nu ens sker, vilket jag såklart hoppas det gör då det är något av det bästa (kanske det bästa) jag spelat på senare år.