Nintendo hade stöd alldeles innan lanseringen av Wii U men förlorade denna då PS4 och Xbox One presenterades ungefär samtidigt. Det var klart märkbart vid tidpunkten vad som hände.
Självklart diskuterar även Nintendo med third party, dock är plattformen primärt avsedd för Nintendo att utveckla spel för. Nintendo är inte riktigt som de andra företagen på flera vis. De har varit med länge, kommit med mycket innovation (i regel något nytt varje generation) och är de som för utvecklingen framåt. MS och speciellt Sony kopierar allt främst Nintendo gör och på senare tid mycket av det Microsoft gör. Förlusten av Sega som plattformsägare och tillkomsten av Microsoft som ny aktör har förändrat branschen. Microsoft introducerade hårddiskar, (bättre) onlinespelande och achievements blandannat.
Jo, jag glömde The Order 1886 men det är jag inte ensam om samtidigt. Spelet har inte mottagits väl och efter att ha spelat igenom spelet så är det uppenbart varför.
Men ja, så få verkligen nya och exklusiva spel ser vi faktiskt på PS4. Jag har rubbet så har rätt stor koll på hur innehållslös även denna plattform är. Speciellt om man redan har en eller flera andra plattformar.
Och det är ju det som är grejen. Varken MS eller Sony skulle klara av den situation som Nintendo faktiskt är i då dessa är så otroligt beroende av att slicka röv hos third party.
Nej, det gjorde de inte. Sista tiden släpptes blandannat Zelda: Skyward Sword, Rayman Origins och Kirby's Return to Dream Land under de sista åren. De tre titlarna var under 2011 dessutom, ungefär ett år innan Wii U lanseringen. Wii U var redan känd vid tidpunkten men ändå lanserades dessa titlar.
Jag skulle inte använda Sony som ett bra exempel på hur man publicerar titlar från en äldre plattform. De är riktigt usla på att få ut spel och vi får dessutom PAL-utgåvorna av dessa spel. Nintendo lanserade 60Hz NTSC-titlar även här i PAL-området i och med Wii U. Väck mig det millenium Sony klämmer ut exemeplvis Xenogears eller Star Ocean 2 på PSN. För att inte tala om den totala avsaknaden för stöd för dessa titlar på PS4.
Vi har uppenbart varierande åsikter i frågan.
Thirdpartys släppte ett par portningar från ps3/360 generationen (Mass Effect, Deus Ex, Ninja Gaiden etc.) det första året/åren när Wii U lanserades och sen helt dött. Ubisofts tilltänkta exklusiva spel Rayman Legends portades istället till alla övriga plattformen medan Wii U versionen fick ligga i mallådan medan man avslutade dom andra versionerna. Som du säger förlorade Nintendo i princip allt stöd till förmån för PS4/XBO och det är 100% deras eget fel. Bygger man en maskin endast för sig själv så står man där med en ensam plattform som är ytterst svår att supporta utan Nintendos software droughts. Därför det ska bli intressant att se hur det blir om NX delar bibliotek med den handhållna och hemkonsolen.
Tycker du underdriver övriga konsoltillverkares bidrag grovt. Sony förändrade marknaden med PS1 och bröt mycket av Nintendos monopol och var mycket mer öppna för thirdpartys. Sony expanderade även marknaden till en äldre (20-30) publik och med PS2an introducerade dom ett antal innovationer och partyspel såsom Buzz och Singstar samt lyckades lansera världens mest sålda konsol. Även Xbox innoverade med hela Xbox Live och nära samarbete med thirdpartys etc.
"... att slicka röv hos third party." Att samarbeta och få fler spelutvecklare att utveckla för din plattform är inte något negativt. Nintendo har äntligen insett själva att dom inte klarar av att supporta sina egna plattformar och det verkar nu som att dom ska slå ihop sin handhållna och hemkonsol marknad. Nintendo har i princip lidit av software-droughts sedan Nintendo 64 och inför varje konsol har dom utlovat annorlunda men inte levererat. Med NX kanske dom förhoppningsvis lyckas bättre.
Rayman Origins är inte Wii-exklusivt och Kirby är knappast AAA-material. Och även om du räknar in Kirby så är det två spel, och du klagar på Sony som släppter tre tilar på ett år (om man nu väljer att exkludera alla remakes)... Wii U kom dessutom inte ut förrän ett år efter detta så det stämmer ganska bra med vad jag sa.
Sony är ett utmärkt exempel eftersom dom har (hade) både en hemkonsol och handhållen konsol. Eftersom dom var förutseende skrev dom en emulator som kunde portas till båda plattformarna (och senare Vita) tillsammans med ett account-system vilket gör att jag kan köpa en PS1-classic på PS3an och fortsätta spela samma spel på min PSP eller Vita. Nintendo i all sin inkompetens rörande online/account behandlar sin VC-plattform separat för varje hårdvara så du kan inte ta tillvara på alla dina titlar köpta på Wii och sen Wii U eller DSi och 3DS, även om det är exakt samma titlar. Till och med om du byter från Wii->Wii eller 3DS->3DS så är det ett jävla hassle för att Nintendo låser allt till den specifika konsolen.
Sen bör du inte blanda ihop korten angående publicering av titlarna och själva infrastrukturen. Xenogears är helt SquareEnix ansvar, inte Sonys. Det släpptes aldrig i Europa till att börja med så det finns ett antal rättighets/licensing problem att reda ut innan man kan släppa det i en ny region. Samma gäller 60Hz-titlarna eftersom dom inte är kvalitetssäkrade för EU eftersom dom aldrig släpptes här. Det ligger helt på utgivaren att bekosta en helt ny QA och utgivningsprocess och ofta tycker man inte det är värt det. Det har ingenting med Sony som plattformshållare att göra. Även Star Ocean 2 ligger helt i SquareEnix händer. Nintendo har en fördel i att dom äger en stor del av katalogen klassiker dom flesta vill ha så det blir lättare när man har kontroll över hela kedjan. Ang. PS4ans brist på PS1 classics är det en skam, emulatorn borde inte vara svår att porta till x86 men PS4ans brister kan vi ta i en annan tråd
Just Little Big Planet var en av mina stora besvikelser. Jag hade samma förväntningar på det som på Yoshi WW, men blev totalt besviken.
Håller med om att HD remakes är en smaksak och personligen tycker jag inte att det är fel, speciellt om det är bra titlar som har några år på nacken och som en ny generation får uppleva. Samtidigt tycker jag det är trist när det inte kommer några nya fräsha titlar alls. På den sidan tycker jag nog att Nintendo lyckas ganska väl, även om många titlar bygger på gammal IP. Splatoon tycker jag är ett utmärkt exempel på Nintendos sätt att ta en ny fräsh innovativ vinkel på ett relativt etablerat koncept.
WiiU kom lite sent, det håller jag med om, men jag upplever nog att deras stora misstag var lanseringen av WiiU. Dels så var makrnadsföringen i bästa fall otydlig, det verkade som att dom trodde WiiU skulle sälja sig själv. Sen bristen på titlar. Tog ju ett år innan vissa utlovade lanseringstitlar dök upp. "Jag har köpt en ny WiiU! Vad har du för spel då? Ehum, host, host, Nintendoland..."
Har inte spela LBP3 än, känns som att den franchisen stagnerat lite. Har man spelat ett har man spelat alla i princip. Splatoon är absolut ett bra exempel på Nintendos innovation, personligen har jag inte spelat det än och är inte så lockad av själva artstylen och utseendet men nån dag ska man kanske prova det.
Mjoo namnet och den förvirrade marknadsföringen var stora fuckups. Att den inte hade någon killer app ala Wii Sports var nog också ett stort problem. Nintendoland med sina massa småspel var nog inte ett lika klart och tydligt existensberättigande på Wii U:s gimmick med gamepaden.