Permalänk
Medlem

Laptop för student.

Hej! Är ute efter en laptop att använda vid mina studier. Jag kommer använda den till ordbehandling, spreadsheets, att göra anteckningar, maila, lite Facebook och liknande.

Jag vill att den ska:

1. Vara ljudlös.
2. Ha en högupplöst, tydlig skärm.
3. Vara lite, lätt och smidig men ändå stabil och inte vika sig lätt.
4. Ha bra batteritid.
5. Ha SSD.

Bonus vore touchskärm och om det är skylake.

Jag kommer inte spela eller köra några särskilt tunga tillämpningar på den så behöver inte vara über vare sig på CPU eller GPU.
Vill dock att den ska vara "snappy".

Tyvärr är det ju en djungel där ute. Jag vill såklart betala så lite som möjligt. Finns det någon självklar vinnare?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Är ute efter en laptop att använda vid mina studier. Jag kommer använda den till ordbehandling, spreadsheets, att göra anteckningar, maila, lite Facebook och liknande.

Jag vill att den ska:

1. Vara ljudlös.
2. Ha en högupplöst, tydlig skärm.
3. Vara lite, lätt och smidig men ändå stabil och inte vika sig lätt.
4. Ha bra batteritid.
5. Ha SSD.

Bonus vore touchskärm och om det är skylake.

Jag kommer inte spela eller köra några särskilt tunga tillämpningar på den så behöver inte vara über vare sig på CPU eller GPU.
Vill dock att den ska vara "snappy".

Tyvärr är det ju en djungel där ute. Jag vill såklart betala så lite som möjligt. Finns det någon självklar vinnare?

Tack på förhand.

Budget?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Jag vill såklart betala så lite som möjligt

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Är ute efter en laptop att använda vid mina studier. Jag kommer använda den till ordbehandling, spreadsheets, att göra anteckningar, maila, lite Facebook och liknande.

Jag vill att den ska:

1. Vara ljudlös.
2. Ha en högupplöst, tydlig skärm.
3. Vara lite, lätt och smidig men ändå stabil och inte vika sig lätt.
4. Ha bra batteritid.
5. Ha SSD.

Bonus vore touchskärm och om det är skylake.

Jag kommer inte spela eller köra några särskilt tunga tillämpningar på den så behöver inte vara über vare sig på CPU eller GPU.
Vill dock att den ska vara "snappy".

Tyvärr är det ju en djungel där ute. Jag vill såklart betala så lite som möjligt. Finns det någon självklar vinnare?

Tack på förhand.

Skrivet av henkrik92:

Jag vill såklart betala så lite som möjligt

Låter som att en Dell XPS 13 är ett givet val här. Grym bra byggkvalité liknande Macbook Pro samt tunn och lätt med lång batteritid. Den är dyr men man får vad man betalar för samt kommer hålla länge. Dessutom 10% studentrabatt http://www.dell.com/se/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Låter som att en Dell XPS 13 är ett givet val här. Grym bra byggkvalité liknande Macbook Pro samt tunn och lätt med lång batteritid. Dessutom 10% studentrabatt http://www.dell.com/se/p/xps-13-9350-laptop/pd?ref=PD_OC

Skulle gissa på att 15 000kr är lite över budgeten "Jag vill såklart betala så lite som möjligt", men jag kan ju ha fel. Dock är XPS en mycket trevlig dator!

Permalänk
Medlem

+1 for XPS 13. Har en 9350-modell som jobbdator, och den är verkligen flera stepp upp från budgetvarianterna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Om TS kan tänka sig lägga upp mot 9000:- så finns en Asus Zenbook UX303UB för 8990:- (nedsatt 2000:-) just nu hos netonnet. Den är absolut rejält mycket kraftfullare än vad du kan tänkas behöva till det du beskriver men fick precis flickvännen att köpa den så tänkte tipsa om den. i7 6500U, Geforce 940m, FHD IPS för att nämna några punkter.

Edit: Missade helt att herrn över mitt inlägg precis tipsat om samma dator.

Permalänk
Medlem

Surface pro kanske kan vara något? Surface pro 3 går att få för bra priser.

Permalänk
Medlem

Jag vill tacka för Er respons och input!

Vad tror ni om denna?

Lenovo Yoga 3 Pro 13.3" QHD+ touch

https://www.komplett.se/product/855360/datorer-och-surfplatto...

Läste någonstans att många QHD+ skärmar egentligen öh.. saknar subpixlar och därför ser tråkiga ut. vad tror ni om denna?

Mvh

Permalänk
Medlem

@Ice Frontier: Processorn är hemskt slö i jämförelse med vad du får för 1000kr mer med de rekommendationer som du har fått, dessutom är det inte Skylake versionen. Men visst, för enklare applikationer och surf så fungerar den men jag hade valt någon annan dator när du ändå kollar i det prissegmentet. Vill du verkligen ha en så pass högupplöst skärm på en 13.3 tums dator?

Permalänk
Medlem

Allt det där går att göra billigt och smidigt på en platta. Själv har jag sedan 2013 skött allt studierelaterat från en iPad Mini med bluetooth-tangentbord. Batteritid för drygt en veckas föreläsningar, extremt portabelt och synkar allt med datorn hemma direkt från universitetet. Rekommenderar att överväga det som ett alternativ om du absolut inte har behov av just en laptop.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

@Ice Frontier: Processorn är hemskt slö i jämförelse med vad du får för 1000kr mer med de rekommendationer som du har fått, dessutom är det inte Skylake versionen. Men visst, för enklare applikationer och surf så fungerar den men jag hade valt någon annan dator när du ändå kollar i det prissegmentet. Vill du verkligen ha en så pass högupplöst skärm på en 13.3 tums dator?

Hej! Egentligen är inte superhög upplösning ett måste. Jag vill bara att skärmen ska vara skarp och tydlig då jag ser lite dåligt. Jag har sett andra studenter som haft väldigt bra skärpa i sina skärmar och då har det varit hög upplösning på dem.

Och yes, inte skylake i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Allt det där går att göra billigt och smidigt på en platta. Själv har jag sedan 2013 skött allt studierelaterat från en iPad Mini med bluetooth-tangentbord. Batteritid för drygt en veckas föreläsningar, extremt portabelt och synkar allt med datorn hemma direkt från universitetet. Rekommenderar att överväga det som ett alternativ om du absolut inte har behov av just en laptop.

Hej! Du har rätt, men jag har ett par windowsprogram jag måste kunna köra (Codesys bla) som inte finns till något annat system. Jag borde nog ha nämnt det.