Permalänk
Medlem

dator avger störningar till högtalare

Köpte en liten förstärkare (muse m20 EX2) för ett år sen till datorn och högtalare och har alltid haft ett hummande/tjutande ljud när den har varit inkopplad till datorn och man drar upp halvvägs, så tänkte testa att få bort detta genom att köpa ett USB-ljudkort (asus xonar u7) tyvärr fanns problemet kvar så nu har jag börjat felsöka lite.

Ljudet börjar låta när man har halva volymen, och desto högre man går, desto mer låter det

Märkte nu att det kommer ett annat tjut när man rör musen och har maxvolym

* RCA - Försärkare | ger detta ljudet
* USB-ljudkort - RCA - Förstärkare | ger detta ljuddet
* Datorn avstängd | Avger detta ljud
* Annat nätaggregat | Avger detta ljud
^Kopplade enbart in nätaggregatet på moderkortet, och i med elsladden
* Annan Dator i samma uttag | avger ljudet

*Testade även att bara hålla USB-kontakten mot en chassiskruv, och fick fram störningen/ljudet*

* En tredje dator i samma rum - USB till ljudkort | avger inte ljudet
* Mobil till förstärkare | avger inte ljudet
* enbart Förstärkare inkopplad | avger inget ljud

Vad är nästa steg i felsökandet?
Vet tyvärr inte om/var vi har jordade uttag i huset, men antar att jag får försöka leta upp ett sådant att testa i?

Datorn i fråga gäller
Fractal design refine r3
intel core i3 2120
MSI z77 mpower
GTX 660
XFX pro 450W

muse m20 ex2
http://www.ebay.com/itm/MUSE-M20-EX2-TA2020-T-Amp-Mini-Stereo...
asus xonar u7
https://www.netonnet.se/Search?query=ASUS+Xonar+U7

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hade samma problem tidigare, och det var för att kabeln till nätagget inte var jordad. Som du själv nämner lär det alltså vara något att ta en titt på.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran:
Själva kabeln?

den borde väl vara jordad, det är en standard 3pin-kabel som går in i nätaggregatet.

Kollade i ett annat uttag i rummet, och den har jordsladd, så hela rummet borde vara jordat, även om jag hra för mig att farsan sagt det är ojordat

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare