Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam?

Permalänk

Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam?

Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam? Just nu har jag adblock, adblock plus, adblock pro, adguard adblocker, adblock pure och ublock origin. Dessvärre fungerar ingen av dem på tv4play eller tv3play heller för den delen.

Är det några av dessa som är dåliga, eller tar ut varandra? Känns som att jag har väldigt många men jag blir tokig på reklam och pop-ups. Så vad rekommenderar ni?

§3.1
Permalänk
Medlem

Använder vanliga Adblock (har den självklart inaktiverad på Sweclockers) och jag märker inga pop-ups.

tv4play etc har reklam inbyggt afaik, går inte att komma förbi dom.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Angående TV4-play så vet jag bara att deras reklam ballar ut fullständigt med kombinationen Adblock, Adblock Plus och Blur (som ju inte skall påverka reklam). Oftast får jag ingen reklam alls, ibland spelas en reklamfilm upp i den andra eller tredje reklampausen etc. Inte lika bekvämt som ingen reklam alls men bra nog för min del.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Zoidberg: Räcker det med bara adblock?
RaZman: Vilka/vilket tillägg har du?

Permalänk
Medlem

Prova bara uBlock Origin och gå in i inställningarna och aktivera Anti-Adblock Killer | Reek. Vet dock inte om den fungerar med tv3/4play då jag inte tittar på de. Vad det filtret ska göra är att kringgå anti-adblock lösningar så att du ska kunna se saker även om du har adblock aktiverat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Jag stänger av AdBlock på de sajter jag besöker dagligen och gillar Tycker reklam kan vara extremt störande, speciellt när den är dåligt placerad på sidan. Popups är ju inte trevliga heller

Permalänk
Medlem

@RealPower: Popups kan jag förstå att man blockerar då det faktiskt är gjorda för att störa. Men om man kollar på typ reklamen högst upp på SweC så är inte den ens i närheten av lika störande och till och med informativ ibland (som när Inet och Webbhallen sökte personal).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Omoraliskt är a bit of a stretch kanske.

Tillhandahåller man en tjänst som är gratis (reklamfinansierad) så får man analysera läget som det förhåller sig. Dvs alla besökare ser inte reklamen och alla som ser den klickar inte på den.

Går inte kalkylen ihop är det inte besökarnas fel som använder adblock. Då får man hitta ett annat sätt att få inkomsten eller lägga ner verksamheten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

@RealPower: Popups kan jag förstå att man blockerar då det faktiskt är gjorda för att störa. Men om man kollar på typ reklamen högst upp på SweC så är inte den ens i närheten av lika störande och till och med informativ ibland (som när Inet och Webbhallen sökte personal).

Ja, som jag sa stänger jag av reklam på de sidor som har bra och väl placerad reklam, som tex SweClockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invisibleflee:

Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam? Just nu har jag adblock, adblock plus, adblock pro, adguard adblocker, adblock pure och ublock origin. Dessvärre fungerar ingen av dem på tv4play eller tv3play heller för den delen.

Är det några av dessa som är dåliga, eller tar ut varandra? Känns som att jag har väldigt många men jag blir tokig på reklam och pop-ups. Så vad rekommenderar ni?

WOW, dom använder samma filter så välj en. Du tjänar inget på att ha flera

Adblock plus är originalet och störst
Ublock origin är lättast/snabbast på systemet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Reklam rent generellt brukar vara helt opassande och i vägen för ditt surfande. Siter som t.ex. sweclockers i detta fall har passande reklam som kan innehålla trevliga rabatter m.m. Men på en sida som aftonbladet, youtube(reklamen i början av varje klipp bl.a.) o.s.v. så är det helt orelevant reklam som bara täcker utrymme på sidan och gör det svårare för dig som användare att göra det du vill. Sidor som har en massa click-bait reklamer (tänker främst på en sida där det kan finnas en download-länk men blir gömd bland ett 10-tal andra knappar med texten "Download" som då ger dig någon form av adware istället).

Visst är det omoraliskt att ta bort den främsta inkomsten för dem som driver sidan, men samtidigt så är jag som användare ute efter en så smidig upplevelse som möjligt - och inte bli omringad av reklam som flyger upp i ansiktet på en. Sidor som jag besöker dagligen kan jag givetvis ta bort adblock för då det faktiskt gör någon skillnad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

@Invisibleflee *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Reklam rent generellt brukar vara helt opassande och i vägen för ditt surfande. Siter som t.ex. sweclockers i detta fall har passande reklam som kan innehålla trevliga rabatter m.m. Men på en sida som aftonbladet, youtube(reklamen i början av varje klipp bl.a.) o.s.v. så är det helt orelevant reklam som bara täcker utrymme på sidan och gör det svårare för dig som användare att göra det du vill. Sidor som har en massa click-bait reklamer (tänker främst på en sida där det kan finnas en download-länk men blir gömd bland ett 10-tal andra knappar med texten "Download" som då ger dig någon form av adware istället).

Visst är det omoraliskt att ta bort den främsta inkomsten för dem som driver sidan, men samtidigt så är jag som användare ute efter en så smidig upplevelse som möjligt - och inte bli omringad av reklam som flyger upp i ansiktet på en. Sidor som jag besöker dagligen kan jag givetvis ta bort adblock för då det faktiskt gör någon skillnad.

Det första du skriver gör bara att det jag skrev stämmer. Youtube är en av de ställena jag har mest problem med att folk blockerar reklam. Ja Google står bakom Youtube men Google bryr sig inte så mycket om Youtubarna. Vill man stötta dem så borde man antingen kolla på reklamen eller skänka en slant. Aftonbladet kan jag förstå om nu aftonbladet skrev något vettigt.
Oftast så är det mer oseriösa nerladdnings sidor som har flera nerladdningsknappar men ja det är en anledning att använda det. I det här fallet skulle jag vilja ha en knapp som temporärt tog bort reklamen. Men jag är nästan aldrig på sådan sidor och då är det bara ett enstaka program jag vill ha.

Grejen är att rätt många Youtube:are har sagt att ad-block förstör för dem men om alla har samma åsikt som du så skulle inte det stämma. Visst Pewdiepie kanske inte bryr sig men de små Youtube:arna gör.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Nu känner jag att tråden spårar ur lite från mina huvudfrågor, diskutera det gärna i en annan tråd huruvida det är rätt eller inte att använda blockering.

Permalänk
Medlem

Min lösning är att använda svtplay-dl
https://github.com/spaam/svtplay-dl

Det är ett python script som kan ladda ner videos från många nordiska siter utan reklam. Det går också dumpa urlen till den riktiga videon som man sedan kan pastea till sin vanliga mediaspelare så man slipper flash eller html5 video.

Jag har ett script som kör detta för att direkt streama videon i mpv (en mediaspelare):

mpv $(svtplay-dl --get-url "$url" | grep http)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Själv betalar jag ca 249 kr per månad för att få åtkomst till internet här hemma, sedan betalar jag ju också för ett fastprisabonnemang till mobilen. Så nej, internet är inte gratis.

Att folk/företag försöker tjäna in pengar genom reklam är helt fel. Det finns bättre sätt.

För övrigt så införde vi en policy, ett förbud mer eller mindre mot så gott som all form av reklam på jobbet för snart 4 år sedan och det fungerar hur bra som helst än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Själv betalar jag ca 249 kr per månad för att få åtkomst till internet här hemma, sedan betalar jag ju också för ett fastprisabonnemang till mobilen. Så nej, internet är inte gratis.

Att folk/företag försöker tjäna in pengar genom reklam är helt fel. Det finns bättre sätt.

För övrigt så införde vi en policy, ett förbud mer eller mindre mot så gott som all form av reklam på jobbet för snart 4 år sedan och det fungerar hur bra som helst än.

Hur många av de 249 kronorna får SweC?
Jag förstår vad du menar men det gör inte mitt argument mindre sant. Vad du betalar för är enbart att få bredband in till huset. De pengarna ser inte tex SweC röken av.

Det är lite svårt att svara ja eller nej på den frågan då det beror på. För tex företag som NetonNet hade det varit jättekonstigt att ha reklam på sin hemsida eller i sina butiker. Men tittar man på SweC så är det ganska logiskt att de har reklam på sidan.
De som blockerar annonser är sällan de som hade kunnat tänka sig att betala för sig.

Jag förstår inte vad det är för förbud ni har? Ska ni inte ha reklam på företaget eller annonserar ni inte?
Vad är ni för typ av företag? Ska jag vara ärlig så ger sista stycket mig mer frågor än svar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Att folk/företag försöker tjäna in pengar genom reklam är helt fel. Det finns bättre sätt.

Nämn bättre sätt då.
Enda sättet jag kommer på för sidor som inte säljer något är att ta betalt för att besöka den. Då hade vi plötsligt tappat väldigt många sidor.

En sak som är konstigt, jag har av ABP på SweClockers men jag ser ingen reklam. Dock är rutan som ber en att visa reklamen borta. Lägger jag på ABP syns den. Jag hoppas att det betyder att det räknas som att den syns.
På fz är det tvärtom, rutan som vill att man stänger av ABP syns bara om jag har ABP av. Den försvinner om ABP är på...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av Emaku:

Min lösning är att använda svtplay-dl
https://github.com/spaam/svtplay-dl

Det är ett python script som kan ladda ner videos från många nordiska siter utan reklam. Det går också dumpa urlen till den riktiga videon som man sedan kan pastea till sin vanliga mediaspelare så man slipper flash eller html5 video.

Jag har ett script som kör detta för att direkt streama videon i mpv (en mediaspelare):

mpv $(svtplay-dl --get-url "$url" | grep http)

Du får väldigt gärna PM mig och berätta mer. Förstod inte så mycket eftersom jag inte är så duktig på datorer men jag vill väldigt gärna lära mig.

Permalänk
Medlem

Jag kör manuella bans på tracking cookies på min firefox. Tar evigheter men antivirus programmet klagar inte när man skannar datorn. Jag skulle vilja ha en lista av dem dock.
Jag kör AdBlock+ sen lite manuellt som sagt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

@Invisibleflee:
NoScript plockar bort mycket skräp från hemsidor, testa det (för firefox).

Scriptsafe verkar vara något liknande för chrome, vet inget om det dock.
https://chrome.google.com/webstore/detail/scriptsafe/oiigbmna...

Blir det verkligen bättre av att köra flera adblockers? Har du testat med bara ett? Jag är nöjd med Adblock plus...

@ArcticFire: Du kör inte NoScript då? Sweclockers kör adtech som blockeras av det, även om man har Adblock avstängt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv

Kör enbart ublock origin. Blockerar allt oönskat och är lätthanterat.

Permalänk
Medlem

Kör en host-fil som blockerar reklam på laptopen, eftersom jag mest surfar i Microsoft Edge där (snabbast + touch-stöd). Samt adblock + ghostery i firefox. På stationära kör jag Bluhell Firewall för reklamen + ghostery för spårningen. På jobbet körs firefox med adblock plus och ghostery

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Invisibleflee:

Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam? Just nu har jag adblock, adblock plus, adblock pro, adguard adblocker, adblock pure och ublock origin. Dessvärre fungerar ingen av dem på tv4play eller tv3play heller för den delen.

Är det några av dessa som är dåliga, eller tar ut varandra? Känns som att jag har väldigt många men jag blir tokig på reklam och pop-ups. Så vad rekommenderar ni?

Tipps: Googla på "blockera reklam på tv4" och gå in på någon av flashback länkarna.

Någon som har ett fungerande filter som blockerar swecs anti-adblocker skript? Skulle bli mycket tacksam

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Livsnjutare 😎

All reklam är störande, oavsett om det är en sida man gillar eller inte.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Enda tillägget jag har, Och någonsin haft är "refunder".. Gillar man inte reklam, Sluta då hänga på den sidan..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

http://arstechnica.com/security/2016/03/big-name-sites-hit-by...

En stor anledning till att köra adblock. Det sprids otroligt mycket skit via reklam och även på stora kända sidor.

Adblock/ublock är idag en del av mitt virusskydd.

Permalänk
Medlem

Hemma kör jag Pi-Hole på en RPI. Den agerar DNS i hela nätverket så inga tillägg behöver installeras. Dock har jag tagit bort blockering på Sweclockers och andra sidor jag gillar

*edit*
Den agerar även DNS-cache för hela nätverket också

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Hemma kör jag Pi-Hole på en RPI. Den agerar DNS i hela nätverket så inga tillägg behöver installeras. Dock har jag tagit bort blockering på Sweclockers och andra sidor jag gillar

Hur hanterar du att det sprids malware via annonser?