Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Hur hanterar du att det sprids malware via annonser?

På sidor där annonser blockeras så laddas ingenting från annonsdomänerna ner. Trafiken stoppas innan den når servern. På sidor där jag tillåter annonser hanterar jag det inte alls för tillfället.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

På sidor där annonser blockeras så laddas ingenting från annonsdomänerna ner. Trafiken stoppas innan den når servern. På sidor där jag tillåter annonser hanterar jag det inte alls för tillfället.

Och eftersom även denna sida hämtar från tredjepartsservrar så utsätter du dig därmed för risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Invisibleflee:

Vilka tillägg rekommenderar ni för blockering av reklam? Just nu har jag adblock, adblock plus, adblock pro, adguard adblocker, adblock pure och ublock origin. Dessvärre fungerar ingen av dem på tv4play eller tv3play heller för den delen.

Är det några av dessa som är dåliga, eller tar ut varandra? Känns som att jag har väldigt många men jag blir tokig på reklam och pop-ups. Så vad rekommenderar ni?

typ alla använder samma filter och är identiska..

ABP är orginalet, Ublock orgin är min favorit då den är lättast på systemet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Och eftersom även denna sida hämtar från tredjepartsservrar så utsätter du dig därmed för risk.

Och det är jag mycket väl medveten om. Sen förenklade jag min förklaring lite också. Jag vitlistar inte sidor som Sweclockers, det är snarare annonsdomänerna som jag väljer att blockera eller vitlista. Varje vecka uppdaterar min Pi-Hole domänlistan över de domäner som ska blockeras så är det något jag känner måste vitlistas får jag göra det manuellt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Använder ej Adblock för jag ser det som omoraliskt.

Inget är gratis i livet och att folk tycker att Internet ska vara gratis gör mig förbannad. Hur ska tex SweC betala för servrar och personal utan reklam?

För det mesta stör inte reklam mig och förstår inte allas problem med reklam. För det mesta ser man direkt vad som är reklam och inte.

Tredjeparts banners och skit spårar dig och kan innehålla malware.
Blockerar reklam främst för att det är säkrare och jag värnar om min integritet. Att man slipper se den är bara ett plus. För personer som har en fast datakvot varje månad kan jag också förså inte vill ladda ner massa reklam hela tiden.

Använder uBlock, Ghostery och cookie self destruct.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tredjeparts banners och skit spårar dig och kan innehålla malware.
Blockerar reklam främst för att det är säkrare och jag värnar om min integritet. Att man slipper se den är bara ett plus. För personer som har en fast datakvot varje månad kan jag också förså inte vill ladda ner massa reklam hela tiden.

Använder uBlock, Ghostery och cookie self destruct.

Korrekt. Bra ad-block är idag en viktig pelare i virusskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Jag stänger av AdBlock på de sajter jag besöker dagligen och gillar Tycker reklam kan vara extremt störande, speciellt när den är dåligt placerad på sidan. Popups är ju inte trevliga heller

Exakt. Skillnad på reklam och reklam. Finns rent sagt spam så som Google Ads, och sedan finns det reklam som SweClockers använder.

Skulle för övrigt inte rekommendera att använda flera adblock-tjänster på varandra. uBlock och Ghostery räcker långt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841