Brygga två unifi Ap trådlöst utan att tappa wifi hastighet

Permalänk
Medlem

Brygga två unifi Ap trådlöst utan att tappa wifi hastighet

Ska sätta upp övervakningskamera i verkstan. Verkstan har inget nätverk men ligger så att jag kan sätta en unifi Ap LR i huset ansluten med kabel till router och en likadan i verkstan som ansluts till den den i huset som en trådlös Ap/repeter. Från Ap i verkstan ansluts kameror via kabel (eller möjligen via wifi) och NASen för inspelning sätts i huset.

Vad jag är rädd för är att jag ska tappa hastighet i Wi-Fi-nätverket i huset eftersom Ap går som repeter. Går det att komma runt detta? Kanske montera två unifi Ap i huset, en som används som vanlig Ap i huset och en som är dedikerad till kommunicera som repeter med den i verkstan? Vet inte om det går att programmera unifi så det funkar så.

Eller kan man trådlöst brygga mellan två byggnader utan att tappa hastighet i wifi i huset på annat enkelt sätt. Att gräva kabel är tyvärr inget alternativ.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Det är inte för att du har repeater som du förlorar hastighet, det är belastningen från kamerornas trafik du kommer förlora på.

Du kan sätta en separat AP till att vara brygga. Med eget SSID så att du styr klienterna till den AP som inte belastas av kamerorna/garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är inte för att du har repeater som du förlorar hastighet, det är belastningen från kamerornas trafik du kommer förlora på.

Du kan sätta en separat AP till att vara brygga. Med eget SSID så att du styr klienterna till den AP som inte belastas av kamerorna/garaget.

Tack för svar

Trode att när man använde repeter för att förlänga wifi så tappade man i hastighet eftersom ap'n får mer trafik att sköta, både vanliga wifiklienter och trafiken som går vidare trådlöst till nästa AP.

Men oavset, kan man lägga en separat Unifi AP som funkar som repeter åt AP/repetern i verkstaden med eget SSID, och låta vanliga wifitrafiken i huset gå på sin egna Unifi AP så är problemet löst

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tompa01:

Ska sätta upp övervakningskamera i verkstan. Verkstan har inget nätverk men ligger så att jag kan sätta en unifi Ap LR i huset ansluten med kabel till router och en likadan i verkstan som ansluts till den den i huset som en trådlös Ap/repeter. Från Ap i verkstan ansluts kameror via kabel (eller möjligen via wifi) och NASen för inspelning sätts i huset.

Vad jag är rädd för är att jag ska tappa hastighet i Wi-Fi-nätverket i huset eftersom Ap går som repeter. Går det att komma runt detta? Kanske montera två unifi Ap i huset, en som används som vanlig Ap i huset och en som är dedikerad till kommunicera som repeter med den i verkstan? Vet inte om det går att programmera unifi så det funkar så.

Eller kan man trådlöst brygga mellan två byggnader utan att tappa hastighet i wifi i huset på annat enkelt sätt. Att gräva kabel är tyvärr inget alternativ.

Tacksam för hjälp

Eftersom alla trådlösa enheter delar på samma bandbredd så kommer du att tappa fart på grund av repeatern. Den är ju en enhet som vilken som helst om man ser från din AP som sitter inne i huset.

Det du kan göra är att sätta upp en separat brygga mellan husen på en annan kanal än du använder inomhus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Så fort du kopplar in en repeater så halverar du farten och fördubblar latensen för allt inom radioräckvidd och detta är bästa möjliga resultat och ofta blir det sämre än så, att sätta upp en brygga ska däremot inte påverka prestandan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.