Permalänk
Medlem

Skärmhyllan No1

Hallå!

Idag bestämde jag mig för att bygga en skärmhylla, eller rättare sagt en mediahylla. Tanken är att den ska vara så clean som möjligt.

Funktioner som var viktiga:

  • Den ska vara fin att se på..

  • Kablar ska inte synas speciellt mycket

  • Jag vill bli av med skärmfoten

  • Den ska ha inbyggda högtalare

Då var det dags att börja skapa. Vi hade en rensning på jobbet och fick då med mig en Dell IPS skärm som passade bra tyckte jag, problemet är att foten är sjukt ful... Jag fick också med mig en fot till en Samsung-TV, planen är att kombinera dessa med ett hyllplan emellan och på så vis ska en episk skärmhylla!

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

reddit.com/r/DIWHY

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

reddit.com/r/DIWHY

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem

IMO så blev det en ful och onödig lösning, istället så hade du kunnat köpa ett väggfäste till skärmen och då kunna ha en rörbar arm också. Känns ganska weird att ha en träskiva och sedan ett gammalt tv-fäste under.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

IMO så blev det en ful och onödig lösning, istället så hade du kunnat köpa ett väggfäste till skärmen och då kunna ha en rörbar arm också. Känns ganska weird att ha en träskiva och sedan ett gammalt tv-fäste under.

Kritiken känns helt obefogad faktiskt.. Varför skulle jag vilja ha en rörbar arm till en datorskärm som jag sitter 1 meter ifrån? Varför är det konstigt att bygga en skärmhylla av en träskiva i kombination med en snygg fot, det är väl ett jättebra användande av saker man annars skulle slängt? Men jag kanske har fel, du vekar ju vara jävligt bra på att veta hur andra vill ha det!

Permalänk
Medlem

Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag skriver att det bara är min åsikt. Jag förutsätter att poängen med att kommentera på gallerier som detta är att prata och dela kritik, positiv som negativ. Jag skrev min åsikt, utan att trolla eller dyl. Om du inte är okej med kritiken så tar jag bort kommentarerna direkt!

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Absolut, du får kommentera precis vad du vill, och som dina så är mina åsikter också personliga. Liksom mitt behov av en skärmhylla, som är gjord av en träskiva och ett gammalt TV-fäste, personligt. Hur det då kan ligga i ditt intresse att bedöma om jag har behov av en sådan förstår jag faktiskt inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djnaden:

IMO så blev det en ful och onödig lösning, istället så hade du kunnat köpa ett väggfäste till skärmen och då kunna ha en rörbar arm också. Känns ganska weird att ha en träskiva och sedan ett gammalt tv-fäste under.

Jag håller med här, såg ju mer stilrent ut innan.
Nu ser det ut som att du klämt fast en överdimensionerad skärbräda ovanpå en tv-fot som inte alls passar in med resterande design.
Att den sedan har olika marginaler mellan vänster och höger sida gör att det ser mindre stilrent ut. Har du enbart lämnat plats för att få plats med lampan eller varför blev det så?

Kanske ser bättre ut när det lackats så helheten ser bättre ut men det kommer fortfarande se ut som en femtonårig grabb försökt städat sitt rum genom att gömma sakerna under sängen om du behåller tv-fästet som du nu har det. Klumpigt och fult och kommer även göra städningen jobbigare.

Varför inte bara göra en upphöjning av trä och sedan måla dessa vita?

Men visst, för all del så ha det som du själv vill Så länge du är nöjd så spelar det ingen roll vad jag tycker!
Fyller det den funktion som var tänkt att den skulle fylla så är allting bra

Men nu har du i alla fall några idéer på vad du kan förbättra

Permalänk
Medlem
Skrivet av roskai:

Absolut, du får kommentera precis vad du vill, och som dina så är mina åsikter också personliga. Liksom mitt behov av en skärmhylla, som är gjord av en träskiva och ett gammalt TV-fäste, personligt. Hur det då kan ligga i ditt intresse att bedöma om jag har behov av en sådan förstår jag faktiskt inte...

"Du får kommentera vad du vill så länge du håller med min åsikt"

Han kommenterar inte att du inte har behov för din hemmabyggda hylla.
Du nämner själv i trådens start:

  1. Den ska vara fin att se på..

  2. Jag vill bli av med skärmfoten

  1. Ja, du tycker den ser fin ut just nu. Men det är din åsikt, nu har du delat med dig detta i ett album och får då vara beredd på både positiv och negativ kritik på ditt bygge.

  2. Du ville bli av med foten, så du satte dit en stor bräda och en ännu större fot som dessutom kommer göra dammtorkning svårare?

Dessa två punkter sätter lite utav ett frågetecken i huvudet på oss utestående och det känns mer som ett framstressat bygge än ett genomtänkt.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det blev snyggt! #FtheHaters

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är ingen hater, men tycker det såg bättre ut innan bra jobbat oavsett!

Visa signatur

Phanteks AMP 1000W || Gigabyte B760 Gaming || Intel Core i5 13600K || Artic Liquid Freezer II || G.Skill 32GB DDR5 6000Mhz || MSI GeForce GTX 4070 12GB Gaming X Trio || Kingston Fury Renegade M.2 NVMe 1TB + 1TB & 500GB M.2 SSD || 4TB WD ||

Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

inte min stil, men bra lösning.

Permalänk

Förstår va du vill uppnå här och idén är god, jag själv hade nog byggt ner väggar på hyllplanen för att dölja foten helt, eventuelt såga ut 2 klossbitar på front väggen för att passa in högtalarna där

Skickades från m.sweclockers.com