Dator har blivit seg... behövs uppdatering?

Permalänk

Dator har blivit seg... behövs uppdatering?

Hej!

På senaste tiden har jag märkt att min dator inte presterar lika bra som den en gång i tiden facktist gjort.
T.ex när jag ska gå in på en match i cs go så tar det väldigt lång tid innan jag kommer in och kan spela, (jag spelar typ bara cs just nu).

Finns det något som man kan göra på datorn som kan hjälpa? Kanske bara en annan launch option på spelet eller någon cleanup?
Jag har annars tänkt byta lite saker i min dator som chassi, processor och nätagregat. Skulle det spela någon roll?

Här är min nuvarande dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7188764/2014-09-24

Om ni skulle kunna ge lite tipps så skulle jag varit väldigt tacksam.
Tack på förhand //Adrian

Permalänk

Du behöver en SSD disk, 250 GB skulle jag sägga samt ett bättre grafikkort. Köp ett begagnat gtx 670 för 900 sek här i swecklockers marknad eller ett nytt gtx 970 för ca 3500.

Kommer att få en betydligt rappare dator.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Du behöver en SSD disk, 250 GB skulle jag sägga samt ett bättre grafikkort. Köp ett begagnat gtx 670 för 900 sek här i swecklockers marknad eller ett nytt gtx 970 för ca 3500.

Kommer att få en betydligt rappare dator.

Fel, han behöver en ssd och en ny processor. Byta grafikkort tjänar han inget på då TS spelar cs.

Testa att ominstallera cs och windows, kör en cleanup med Ccleaner

Permalänk
Avstängd

Innan du installerar om Windows kan du testa att köra en register cleaner typ "Registry Clean Expert" , kör automatisk rensning... detta brukar fixa så windows blir lika rappt som det var den gången det var nyinstallerat och tar inte många sekunder att köra!

Permalänk
Skrivet av RealPower:

Fel, han behöver en ssd och en ny processor. Byta grafikkort tjänar han inget på då TS spelar cs.

Testa att ominstallera cs och windows, kör en cleanup med Ccleaner

Jag har en ssd som jag kopplat in istället för dvd-saken och den ligger på 128GB
Men jag har hört innan att jag måste buta processor... Vet du kanske någon som skulle gå bra till min dator och som är bätre än den jag har nu, om du vet en så skicka gärna länken till den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Innan du installerar om Windows kan du testa att köra en register cleaner typ "Registry Clean Expert" , kör automatisk rensning... detta brukar fixa så windows blir lika rappt som det var den gången det var nyinstallerat och tar inte många sekunder att köra!

Wise Registry Cleaner Free
är ett bra gratisprogram som gör jobbet med registret.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk

@RealPower: Nja. Han skall definitivt köra operativsystemet på en ssd, ominstallera Windows kan oxå vara bra.

Vad gäller processorbyten vs nytt grafikkort. Båda två är sekundära prioriteringar då anledningen till att det tar så lång tid att hoppa in i en cs match är att han kör på mekanisk hårddisk. Allt brukar bli så mycket snabbare med.

Problemet med processorbytet är att hans processor bara kan bytas mot en motsvarande med samma socket, FM2. När man sedan tittar på vilka processorer han kan byta mot så är den ganska likvärdiga, max 0.5 Ghz snabbare. Alltsdå ingen stor skillnad.

Han kan visserligen byta mot någon annan processor, men då måste man även byta moderkort. Då blir det hela mycket dyrare och framför allt mer omständligare.

Nytt grafikkort kommer visserligen inte att tillföra alltför mycket i cs, detta stämmer. Men nu kan man köra fler spel på hyfsade inställningar, framförallt mycket enklare.

Så i slutändan är det en kostnads och prioriteringsfråga.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Har den gått bra förut så ger inte byta av hårdvara något om inte något håller på att gå sönder.
Troligen något program som ligger fel, ett virus eller liknande.
Om du inte har windows 10 så kan du gäöa en återställning, tag till lite så kanske 1 - 5 månader bakåt.
Jag brukar använda ccleaner och städa ur lite onödiga program i startupen. (http://laddaner.idg.se/program/verktyg-och-nytta?title=cclean...)
Det skulle gå att köra en virusscan också men använd helst windows egna gratisvariant (övriga kan ta över datorn lite då och då)
Om CS går att köra windoved så ha aktivitetshanteraren uppe så ser du snart om det är något annat program som äter CPU.

Annars så gör en ny installation av windows så ska det bli som förr.

(Nu hittade jag att det går att få fraktfritt på inet, det var det som jag letade efter)

Kommentar
Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

@RealPower: Nja. Han skall definitivt köra operativsystemet på en ssd, ominstallera Windows kan oxå vara bra.

Vad gäller processorbyten vs nytt grafikkort. Båda två är sekundära prioriteringar då anledningen till att det tar så lång tid att hoppa in i en cs match är att han kör på mekanisk hårddisk. Allt brukar bli så mycket snabbare med.

Problemet med processorbytet är att hans processor bara kan bytas mot en motsvarande med samma socket, FM2. När man sedan tittar på vilka processorer han kan byta mot så är den ganska likvärdiga, max 0.5 Ghz snabbare. Alltsdå ingen stor skillnad.

Han kan visserligen byta mot någon annan processor, men då måste man även byta moderkort. Då blir det hela mycket dyrare och framför allt mer omständligare.

Nytt grafikkort kommer visserligen inte att tillföra alltför mycket i cs, detta stämmer. Men nu kan man köra fler spel på hyfsade inställningar, framförallt mycket enklare.

Så i slutändan är det en kostnads och prioriteringsfråga.

Men om jag skulle behöva byta moderkort också, hur mycket pengar skulle det gälla?
Skulle du kanske kunna köra ihop en kundvagn så jag får kolla det lite. Jag skulle vilja lägga så lite pengar som möjligt men min budget kommer ju ändra beroende på vad det kostar... Har ingen aning själv just nu.
Tack på förhand /Adrian

Permalänk

Börja med att installera om operativsystemet så att det ligger på SSDn samt flytta alla program och filer du använder offta till den. Blir enklast o snabbast så.

Spelar du bara cs så räcker det ett bra tag framöver.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Skrivet av Betlomanus:

Börja med att installera om operativsystemet så att det ligger på SSDn samt flytta alla program och filer du använder offta till den. Blir enklast o snabbast så.

Spelar du bara cs så räcker det ett bra tag framöver.

Men hur gör man det då?
Skulle du kunna skicka en video på hur man gör det?

Permalänk
Skrivet av GamingSide:

Men hur gör man det då?
Skulle du kunna skicka en video på hur man gör det?

Hur du förbereder ett usb för Windows.
http://m.youtube.com/watch?v=VmtRE9LTCOE

Hur installationen går till.
http://m.youtube.com/watch?v=w1HbsvhnjzY

Håll till godo se till att lägga windows på ssdn.
Mvh.Niclas

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk

Kör Registry Clean Expert eller liknande, kör malwarebytes för att kolla så du inte fått in annan skit i datorn.
Har du cs installerat på ssd?
Kan också vara bra att defragmentera din vanliga hårddisk (ej ssd:n!)

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64