Permalänk

Lägga in SSD i dvd-enheten?

Har fått goda råd om att uppdatera min ASUS N73SV med denna specc: Intel® Core™ i7 2630QM, 500GB 5400rpm, 4GB RAM, NVIDIA® GeForce® GT 540M with 1GB DDR3 VRAM.

Samsung SSD 850 EVO (250GB) är inköpt tillsammans med ett extra 4GB RAM och säljaren tipsade om att sätta in SSDn i diskutrymmet.

Jag har haft ett helv*te med att få ordning på filer och produktnycklar på mina två nuvarande hårddiskar (så bra ordning en oordnad person som jag kan få). Går det att lägga SSDn i dvd-utrymmet? Finns det något sätt att ha min nya SSD som primär hårddisk utan att omformatera datorn och då slippa installera om alla program osv? Några allmänna tips?

Permalänk
Medlem

Du kan ta en kopia av din nuvarande hårddisk med hjälp av DriveImage XML som du sen återställer till din nya SSD disk.
Sen kan du byta ut CD/DVD läsaren mot en hårddiskcaddy där du monterar 500GB hårddisken, för lagring osv.

Edit: Hittade denna länk: https://www.ifixit.com/Guide/Adding+a+SSD+or+second+HDD+to+a+...

Om det är likadant på en N73SV så behöver du inte bry dig om någon caddy, bara till att poppa in hårddisk nummer två och köra

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Du kan ta en kopia av din nuvarande hårddisk med hjälp av DriveImage XML som du sen återställer till din nya SSD disk.
Sen kan du byta ut CD/DVD läsaren mot en hårddiskcaddy där du monterar 500GB hårddisken, för lagring osv.

Säljare sa att det bara var att sätta in SSDn i dvd-läsaren och göra den till primär hårddisk. Jag behöver alltså köpa ett caddykit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

Säljare sa att det bara var att sätta in SSDn i dvd-läsaren och göra den till primär hårddisk. Jag behöver alltså köpa ett caddykit?

Nej, behövs inte märkte jag.

Din laptop har plats för två hårddiskar.

Källa: http://www.notebookcheck.net/Review-Asus-N73SV-Notebook.54248...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

@PointMan: Jag har dock redan två hårddiskar; en "OS(C:)" på 156 GB och en "Data(D:) innehållandes 414 GB. Är det två hårddiskar då eller min enda HDD som delat sig i två? :S

Permalänk
Medlem

@Inception: Det är troligen en hårddisk som är partionerad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

@PointMan: Jag har dock redan två hårddiskar; en "OS(C:)" på 156 GB och en "Data(D:) innehållandes 414 GB. Är det två hårddiskar då eller min enda HDD som delat sig i två? :S

Kolla under enhetshanteraren om du har två diskenheter.

Start -> Högerklicka på Dator -> Hantera -> Välj Enhetshanteraren -> Tryck på pluset före Diskenheter. Är där två olika enheter, vad heter de i såfall?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Alternativt så skruvar du upp hårddiskluckan under datorn och tittar efter om det finns en ledig plats eller om det redan är två hårddiskar där Det är ju inget stort ingrepp menar jag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric @Pointman: Jag öppnade upp den och där fanns en plats avsedd för extra hårddisk. Såg ut precis som på din bild, så jag körde in SSDn. Konstigt dock att säljaren på Kjell inte sa något om behållare (caddy?) för disken, precis som den ursprungliga hddn har. Eller funkar det kanske utan?

Jag vägde i alla fall upp med lite häftmassa, så att kontakten inte böjs. Enda farliga där är väl att hästmassa kan smälta när disken blir för varm?

Vidare, hur gör jag SSDn nu till den primära hårddisken utan att behöva börja om från 0 med alla installationer av program, licenser osv.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

@richie.f @Pointman: Jag öppnade upp den och där fanns en plats avsedd för extra hårddisk. Såg ut precis som på din bild, så jag körde in SSDn. Konstigt dock att säljaren på Kjell inte sa något om behållare (caddy?) för disken, precis som den ursprungliga hddn har. Eller funkar det kanske utan?

Jag vägde i alla fall upp med lite häftmassa, så att kontakten inte böjs. Enda farliga där är väl att hästmassa kan smälta när disken blir för varm?

Vidare, hur gör jag SSDn nu till den primära hårddisken utan att behöva börja om från 0 med alla installationer av program, licenser osv.?

Jag köpte en ssd på Netonnet med klonings program och kabel

https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Funkade bra använt den på 2 datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Jag köpte en ssd på Netonnet med klonings program och kabel

https://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/...

Funkade bra använt den på 2 datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Var kabeln ett måste för att klona? Jag trodde man kunde klona utab kabeln om man bara har ett ledigt utrymme för en andra disk och datorn kan identifiera den?

Permalänk

Hur kan man fylla datorn på runt 350 GB när det jag vet kräver utrymme endast uppgår till unt 150 GB?? Något tips på vad jag kan ta bort utan att riskera att viktiga ljudfiler (musikproduktion) raderas?

Kan jag boota samsung SSDn till primä hårddisk nu och installera windows där utan att datan på HDDn går bort?

Permalänk

nej går inte tror jag, isf får d väl gå in på boot i bios på laptop o ändra den disken du ska ha till primär men då du inte har windows på ssd disken så startar windows upp på samma mekaninska disk så jag tror du måste göra en full installtion till ssd disken o all data går bort på den gamla disken tror jag, om du inte tar bort sladdarna vill säga men då blir de bara problem sen

Permalänk
Skrivet av trebrecks:

nej går inte tror jag, isf får d väl gå in på boot i bios på laptop o ändra den disken du ska ha till primär men då du inte har windows på ssd disken så startar windows upp på samma mekaninska disk så jag tror du måste göra en full installtion till ssd disken o all data går bort på den gamla disken tror jag, om du inte tar bort sladdarna vill säga men då blir de bara problem sen

Jag kunde klona (c:) -partitionen men (d:) kommer inte få plats.
För att förstå "göra ssd till primär"-processen: Det är alltså precis som att starta upp datorn för första gången från BIOS och om jag installerar windows på SSDn så kommer allt försvinna från både (c:) och (d:)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

det vet jag inte faktiskt,

Permalänk

Okej, tack ändå. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

Var kabeln ett måste för att klona? Jag trodde man kunde klona utab kabeln om man bara har ett ledigt utrymme för en andra disk och datorn kan identifiera den?

Jag har gjort ghost på hårddiskar tidigare endast utöver kloning med det kittet , kabeln är ett måste för den mjukvaran har jag för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Jag har gjort ghost på hårddiskar tidigare endast utöver kloning med det kittet , kabeln är ett måste för den mjukvaran har jag för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Fast jag lyckades klona över (C:) till SSDn. Datorn identifierade SSDn som satt i det extra hårddiskutrymmet. Kommer allt att raderas från HDDn om jag nu installerar windows på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

@richie.f @Pointman: Jag öppnade upp den och där fanns en plats avsedd för extra hårddisk. Såg ut precis som på din bild, så jag körde in SSDn. Konstigt dock att säljaren på Kjell inte sa något om behållare (caddy?) för disken, precis som den ursprungliga hddn har. Eller funkar det kanske utan?

Jag vägde i alla fall upp med lite häftmassa, så att kontakten inte böjs. Enda farliga där är väl att hästmassa kan smälta när disken blir för varm?

Vidare, hur gör jag SSDn nu till den primära hårddisken utan att behöva börja om från 0 med alla installationer av program, licenser osv.?

jag har gjort en liknande fulfix på SSD:n i min laptop, en bit wellpapp fungerar bra, eller som jag gjorde, jag tog en bit kardborreband modell grövre som jag hade liggandes och la under samt i bakkant av SSD för att skapa tryck, har fungerat bra i +1 år och aldrig haft några problem med att disken "glappar" eller dyl när jag burit runt på datorn

bäst är givetvis en för ändamålet avsedd bracket, men till just min laptop var de rätt dyra så jag valde denna lösning..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

Fast jag lyckades klona över (C:) till SSDn. Datorn identifierade SSDn som satt i det extra hårddiskutrymmet. Kommer allt att raderas från HDDn om jag nu installerar windows på SSDn?

Men om du har klonat c: till ssd behöver du inte installera om Windows (om du inte vill)
Allt är kvar på C: tills du formaterar om c: partionen,
Nu behöver bara ändra i bios så ssd blir boot disk och se så allt funkar innan c: formation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Men om du har klonat c: till ssd behöver du inte installera om Windows (om du inte vill)
Allt är kvar på C: tills du formaterar om c: partionen,
Nu behöver bara ändra i bios så ssd blir boot disk och se så allt funkar innan c: formation

Skickades från m.sweclockers.com

Så nu när C: är klonad till SSDn så har Windowsinstallationen, och övriga installationer bara "flyttats över" och lagt sig där? Jag behöver alltså inte installera om allt sedan när jag gjort så datorn bootar från SSDn? Är att låta datorn boots från SSD att göra den till primär disk? Allt klart efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

Så nu när C: är klonad till SSDn så har Windowsinstallationen, och övriga installationer bara "flyttats över" och lagt sig där? Jag behöver alltså inte installera om allt sedan när jag gjort så datorn bootar från SSDn? Är att låta datorn boots från SSD att göra den till primär disk? Allt klart efter det?

Vad körde du med för klonings program?
Nope det som är grejen med att klona

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Am86:

Vad körde du med för klonings program?
Nope det som är grejen med att klona

Skickades från m.sweclockers.com

Cool om det funkar. Använde Samsungs Migration. Såg en video att jag ska ta ut HDDn första gången jag bootar från SSDn, för att på så sätt få datorn att känna igen den. Kan det skada HDDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inception:

Cool om det funkar. Använde Samsungs Migration. Såg en video att jag ska ta ut HDDn första gången jag bootar från SSDn, för att på så sätt få datorn att känna igen den. Kan det skada HDDn?

Om du tappar den i golvet, ja. Annars är den ganska stryktålig. Lägg den på en bord där det långt till kanterna. Har den ett synligt kretskort lägg den så att det är uppåt. Håll reda på riktningen så att den ligger åt samma håll när du sätter tillbaka den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Om du tappar den i golvet, ja. Annars är den ganska stryktålig. Lägg den på en bord där det långt till kanterna. Har den ett synligt kretskort lägg den så att det är uppåt. Håll reda på riktningen så att den ligger åt samma håll när du sätter tillbaka den.

Tack för tipset! Är det correctum att ta ut HDDn när jag bootar med SSDn första gången?

Permalänk
Medlem

Inte ett måste, man kan göra det lättare att se i BIOS vilken enhet som är rätt. Speciellt om dom har ett kryptiskt namn som inte anger storlek eller tillverkare rakt av. Se till att din bootdisk hamnar först i ordningen, oftast plats 0 (noll).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Inte ett måste, man kan göra det lättare att se i BIOS vilken enhet som är rätt. Speciellt om dom har ett kryptiskt namn som inte anger storlek eller tillverkare rakt av. Se till att din bootdisk hamnar först i ordningen, oftast plats 0 (noll).

Var tvungen att ta ut HDDn innan första boot från SSDn, som inte kunde upptäckas med HDDn i. Nu är både RAM och SSDn i och allt verkar fungera, stort tack för alla tips Skapar en ny tråd om inköp av batteri nu Ciao!