Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet? Lägg in senaste firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Varför inte bara monitorera ifrån ex Centreon, Nagios eller vad som helst? Mem/CPU/bw-värden är superbasic i SNMP.

Värdena uppdateras inte, utan du pollar för dem.

Jag har byggt ett eget ekosystem med en egen iphone-app, som går mot ett egenkodat api.
Detta api är modermodemet i hela min lösning, och suger in info från ett 20-tal system...

Denna data kan jag då både använda i api:t/min serverlösning på diverse sätt (t ex så körs inte schemalagda bredbandskollen-mätningar om den märker att linan redan ligger på en load), samt att jag får dom värdena jag vill/behöver presenterade snyggt i min iphoneapp var jag än är.

Att få det presenterat via snmp i Centreon hjälper lika lite som att logga in och titta på värdena i webguit

Jag har försökt köra en SNMP-walk, men att förstå vilken fin sifferkombo det är jag ska använda är rätt omöjligt.
La in nån MIB-fil men blev inte mkt klokare på det.

Men bör som sagt lösa sig nu ändå eftersom jag lyckats fixa till vad jag vill genom att reversa webguit.
Det allra bästa vore såklart att fundera ut hur man kan bygga en egen sida som inte kräver auth, så jag bara kan returnera en fin json från typ <routerip>/api/currentStats.php

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: för att göra det enkelt så kan du använda ex Centreon för att luska fram vilket OID som behövs. Att hitta trafikvärden i en SNMPwalk är inte sååååå svårt lite meckigt att skrolla igenom, men om du vet vad du söker så bör det gå snabbt.

Låter som du har koll på det du gör dock, eller iaf vad du vill göra. Låter otroligt invecklat för mig

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som använder unifi tillkopplat? Jag är väldigt anti controllerprogramvaror man måste installera. Kan förstå att det är ett måste om man ska hantera flera stycken. Men om man bara vill ha en AP för hemmet. Så skulle jag vilja konfa den via webben. Går det?

Edit: Hittade precis lite information om det. Så jag svarar på min egen fråga. Det går inte via webben, måste ha controllerprogrammet. Tycker det är lite konstigt. Hade varit grymt smidigt att haft möjligheten att ex ställa in APn i "standalone-mode" och där med kunna använda webben. Men det e väl bara gilla läget.

Än så länge gillar jag routern/AP. Snygg AP och väldigt smidigt att placera ut där man vill ha den. Enda nackdelen e att det går 2 tp istället för en (frustrerande när man bara hade EN!! Hoppas routern håller måttet i kvalite och prestanda som man har googlat fram. Stabilt å snabbt hittills.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Tidigare diskuterat Observium har kommit ut med en ny CE-version

https://www.facebook.com/observium/?fref=nf (våga vägra facebook )

Jag gjorde noob-misstaget att den tidigare tar.gz-filen fanns kvar, konfunderad varför jag inte fick en ny version.

Nya versionen funkar sedan alldeles utmärkt med min RaspberryPi2 (Debian Jessie som OS)

Övervakar sedan min Edgerouter, tre st AP'n samt då raspberryn.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Hur lång är den medföljande strömkabeln till EdgeRouter Lite eller POE (om det nu skulle skilja mellan dessa två)?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är det någon här som använder unifi tillkopplat? Jag är väldigt anti controllerprogramvaror man måste installera. Kan förstå att det är ett måste om man ska hantera flera stycken. Men om man bara vill ha en AP för hemmet. Så skulle jag vilja konfa den via webben. Går det?

Edit: Hittade precis lite information om det. Så jag svarar på min egen fråga. Det går inte via webben, måste ha controllerprogrammet. Tycker det är lite konstigt. Hade varit grymt smidigt att haft möjligheten att ex ställa in APn i "standalone-mode" och där med kunna använda webben. Men det e väl bara gilla läget.

Än så länge gillar jag routern/AP. Snygg AP och väldigt smidigt att placera ut där man vill ha den. Enda nackdelen e att det går 2 tp istället för en (frustrerande när man bara hade EN!! Hoppas routern håller måttet i kvalite och prestanda som man har googlat fram. Stabilt å snabbt hittills.

Här är lösningen på ditt problem att confa via webben: https://www.ubnt.com/unifi/unifi-cloud-key/

Nej, jag har inte provision från Ubiquiti - jag råkar bara gilla deras produkter

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O:
Hehe okej ska kolla. Jag gillar också deras produkter. Har bara ägt dem 1 dag men Iom 1.8 nu så verkar det riktigt nice. Enda nackdelen är ju att man måste ha en pryl för varje grej. Men det är inte något jätteproblem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Micke O:
Hehe okej ska kolla. Jag gillar också deras produkter. Har bara ägt dem 1 dag men Iom 1.8 nu så verkar det riktigt nice. Enda nackdelen är ju att man måste ha en pryl för varje grej. Men det är inte något jätteproblem.

Du skulle ju kunna köra Unifi Controller på t ex en Raspberry Pi (det gör jag) och sedan ordna access till webbgränssnittet på valfritt sätt. Här finns en guide hur man installerar Unifi Controller på en Pi.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Micke O:
Då börjar själva tanken med det hela försvinna Sitter jag hemma och ska konfa min(a) egen(na) så funkar det med controller. Även om jag föredrar att göra det via webben. Det är mest för jag är allergisk mot att behöva installera program, speciellt av den typen. Kan ju vara bra om det handlar om flera och flera olika byggnader, våningar etc. Men för 1-2 st hemma så känns det så osmidigt. Kollade upp det som sagt och det verkar inte gå att lösa på något "vanligt" sätt. Det är väl ubiquitis väg att gå så det är bara att acceptera. Det går ju iaf konfa den och sedan placera den där man vill ha den och hoppas på att man konfade rätt första gången.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

Hur lång är den medföljande strömkabeln till EdgeRouter Lite eller POE (om det nu skulle skilja mellan dessa två)?

Jag mätte kablaget till min ERL lite snabbt. Själva apparatkabeln (av typen C5 om jag minns rätt) är ca 60 cm lång och går att byta ut. Den andra delen som går mellan transformatorn och ERL är ca 115 cm och sitter fast i transformatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Micke O:
Då börjar själva tanken med det hela försvinna Sitter jag hemma och ska konfa min(a) egen(na) så funkar det med controller. Även om jag föredrar att göra det via webben. Det är mest för jag är allergisk mot att behöva installera program, speciellt av den typen. Kan ju vara bra om det handlar om flera och flera olika byggnader, våningar etc. Men för 1-2 st hemma så känns det så osmidigt. Kollade upp det som sagt och det verkar inte gå att lösa på något "vanligt" sätt. Det är väl ubiquitis väg att gå så det är bara att acceptera. Det går ju iaf konfa den och sedan placera den där man vill ha den och hoppas på att man konfade rätt första gången.

Jo jag håller med. Deras lösning passar ju bättre för lite större installationer. Det funkar ju bra ändå såvida man inte använder Captive Portal, gäst-nät eller vill uppdatera firmware i APn. Har aldrig behövt starta om en Ubiquiti AP utom vid firmware-uppgradering. Alla problem har visat sig bero på Java och/eller brandväggen på burken som kör Unifi Controller

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

@Ballistic: Tack så mycket.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Hej, Går i tankarna att köpa en ny router och funderar starkt på denna.

Den verkar uppfylla de flesta av mina krav, vilka är rätt basic egentligen.

Ska ha 1000/100 alternativt 1000/1000 lina med fast IP.

Kanske ska ha en DMZ på ena porten.

Ska ha l2tp/IPSec tunnel, samt en Unifi AP, switch har jag.

Skulle vara trevligt med övervakning av den, har ett PVE cluster så att om det inte finns inbyggt kan detta confas i en VM/CT.

Har funderat ett par gånger på en 4G failover men är inte vidare intresserad av att betala så mycket för en sådan, så det blir med 99% säkerhet inget med det. Så vitt jag kan se finns ej denna funktion.

Kommer väll antagligen leka runt som en dåre i den om jag bestämmer mig för att köpa produkten.

Så, har ni något att säga rent generellt, är det den bästa routern för pengarna? Kommer ligga ca 20st hosts i en switch bakom den.

Får ursäkta om jag hijackar tråden lite men är intresserad av folk som faktiskt har en som kan ge ett par ärliga ord.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: Jag tror ERL är ett fint alternativ, badet är en av de bästa routrar a till priset.

Tänk bara på att du kommer begränsa routing-kapacitet genom att använda fler portar till LAN/DMZ eftersom det måste då switchas i mjukvara. När hw-offload är av kommer du inte kunna routa 1G.

Om jag inte brytt mig om ljudnivå hade jag köpt en ERPRO istället dock.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@mini-ryttge: Jag tror ERL är ett fint alternativ, badet är en av de bästa routrar a till priset.

Tänk bara på att du kommer begränsa routing-kapacitet genom att använda fler portar till LAN/DMZ eftersom det måste då switchas i mjukvara. När hw-offload är av kommer du inte kunna routa 1G.

Om jag inte brytt mig om ljudnivå hade jag köpt en ERPRO istället dock.

Hej,

Edgerouter pro är nästan 3gånger så dyr.

DMZ är egentligen inget jätteviktigt alternativ då en del portar skulle behövas öppnas på det interna nätet ändå men hade kunnat vara kul för en del virtuella servrar.

Ljudnivå är inga problem jag har en server som låter som ett jetplan i en orkan. De kommer stå i ett eget rum.

Vilka fördelar skulle du se med en ERPRO som rättfärdigar priset, om en DMZ i min mening inte är värt 2kkr.

VPN är väl det jag håller hårdast på, DMZ går att substituera tillräckligt väl för hemmabruk med brandväggsregler. Hade dock varit trevligt att ha, men kanske inte 2kkr trevligt.

Hur stor blir begränsningen? Rör det sig om 5% eller om 80%?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge: jo absolut, den är rejält mycket dyrare, men den har eventuellt usb modemsupport (oklart dock). Sen är den bättre på alla fronter, du skulle nog tex kunna köra 1000/100 mjukvaruroutat och alla göttesaker som det innebär (netflow etc).

Utan hw offload för ipv4 kommer jag upp i typ 200M, så 80% stämmer nog...

Men vet inte om det är sanna förlust med dubbla LAN... tyvärr.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@mini-ryttge: jo absolut, den är rejält mycket dyrare, men den har eventuellt usb modemsupport (oklart dock). Sen är den bättre på alla fronter, du skulle nog tex kunna köra 1000/100 mjukvaruroutat och alla göttesaker som det innebär (netflow etc).

Utan hw offload för ipv4 kommer jag upp i typ 200M, så 80% stämmer nog...

Men vet inte om det är sanna förlust med dubbla LAN... tyvärr.

Tack för din input jag får kolla upp precis vilka användningsområden jag skulle ha för den, det känns lite dumsnålt om jag faktiskt har riktiga användningar för de funktioner som finns. Man köper inte routrar så ofta.

Är du nöjd med EdgeOS osv, hur fungerar det för er? Något annat ni har att anmärka på?

För 1000kr verkar det som det är sjukt mycket router för pengarna vilket attraherar, för 3k så verkar det bli mer router men mindre för pengarna.

Känns spontant som att den måste ha akilleshälar. Något ni stött på?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig om du tappar rätt mycket prestanda på VPN med en ERL också. Den har mig veterligen ingen kraftig CPU, så vill du ha bättre fart lär en pro vara att föredra.

Har bara satt upp en ERL till en jobbarkompis, så jag har tyvärr inte så mycket råd att ge. Använder själv en Clavister v5 i och med att jag fick den gratis, men hade jag måstat köpa en billig router hade jag gått på en Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tack för din input jag får kolla upp precis vilka användningsområden jag skulle ha för den, det känns lite dumsnålt om jag faktiskt har riktiga användningar för de funktioner som finns. Man köper inte routrar så ofta.

Är du nöjd med EdgeOS osv, hur fungerar det för er? Något annat ni har att anmärka på?

För 1000kr verkar det som det är sjukt mycket router för pengarna vilket attraherar, för 3k så verkar det bli mer router men mindre för pengarna.

Känns spontant som att den måste ha akilleshälar. Något ni stött på?

Denna tråd är kanske lite intressant innan du väljer?
http://www.snbforums.com/threads/why-shouldnt-i-get-a-ubiquit...

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Det skulle inte förvåna mig om du tappar rätt mycket prestanda på VPN med en ERL också. Den har mig veterligen ingen kraftig CPU, så vill du ha bättre fart lär en pro vara att föredra.

Har bara satt upp en ERL till en jobbarkompis, så jag har tyvärr inte så mycket råd att ge. Använder själv en Clavister v5 i och med att jag fick den gratis, men hade jag måstat köpa en billig router hade jag gått på en Ubiquiti.

Tack,

Någon som kör VPN genom ERL på gbit och vet hur mycket man förlorar?

Det är en VPN tunnel in jag ska ha, ska inte tunnla allting ut.

Skrivet av =dorf=:

Denna tråd är kanske lite intressant innan du väljer?
http://www.snbforums.com/threads/why-shouldnt-i-get-a-ubiquit...

Tack ska läsa igenom den.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@mini-ryttge: Jag tror ERL är ett fint alternativ, badet är en av de bästa routrar a till priset.

Tänk bara på att du kommer begränsa routing-kapacitet genom att använda fler portar till LAN/DMZ eftersom det måste då switchas i mjukvara. När hw-offload är av kommer du inte kunna routa 1G.

Om jag inte brytt mig om ljudnivå hade jag köpt en ERPRO istället dock.

Men det gäller väl bara om det är 2 st LAN i samma nät (bryggat)? Om du använder en LAN och en DMZ (utan att brygg LAN1-2 ihop) så kommer det väl inte bli några prestanda problem? Det är en 100% router, inte switch.

Skrivet av mini-ryttge:

Tack,

Någon som kör VPN genom ERL på gbit och vet hur mycket man förlorar?

Det är en VPN tunnel in jag ska ha, ska inte tunnla allting ut.

Tack ska läsa igenom den.

Hmm gäller inte det X-modellen? lite är inte samma.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: det har du nog fan rätt i... Tänkte inte ens så långt! Jag skulle kunna prova när jag är hemma.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Men det gäller väl bara om det är 2 st LAN i samma nät (bryggat)? Om du använder en LAN och en DMZ (utan att brygg LAN1-2 ihop) så kommer det väl inte bli några prestanda problem? Det är en 100% router, inte switch.

Hmm gäller inte det X-modellen? lite är inte samma.

Jag märkte även detta, läste igenom tråden dock eftersom de kör samma OS.

Skrivet av moron:

@fragwolf: det har du nog fan rätt i... Tänkte inte ens så långt! Jag skulle kunna prova när jag är hemma.

https://blog.linitx.com/ubiquiti-edgerouter-performance-testi...

Hittade denna efter lite googling, 888 och 111 över vpn låter som helt OK siffror, bredbandet är 500-1000 så 88.8% låter som bra siffror med en VPN aktiv. Detta med över 2 år gammal firmware.

Ni har hjälpt mig mycket i att bättre förstå fördelar och nackdelar med denna maskin så får tacka för er tid.

All input är välkommen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Jag märkte även detta, läste igenom tråden dock eftersom de kör samma OS.

https://blog.linitx.com/ubiquiti-edgerouter-performance-testi...

Hittade denna efter lite googling, 888 och 111 över vpn låter som helt OK siffror, bredbandet är 500-1000 så 88.8% låter som bra siffror med en VPN aktiv. Detta med över 2 år gammal firmware.

Ni har hjälpt mig mycket i att bättre förstå fördelar och nackdelar med denna maskin så får tacka för er tid.

All input är välkommen.

Du menar 1000/500? Och prestandan var 888/111 genom vpn? Isf så är det ju rätt okej. Lite kasst upload dock :/ Men troligen bra mycket bättre än hemma-routrarn som finns i samma prisklass.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Du menar 1000/500? Och prestandan var 888/111 genom vpn? Isf så är det ju rätt okej. Lite kasst upload dock :/ Men troligen bra mycket bättre än hemma-routrarn som finns i samma prisklass.

Förklarade det otydligt, 1000-500 ner, 100 upp ser det ut som att det blir från leverantör (Ska köpa lägenhet). Att få ut 1000 när 500 till 1000 är utlovat känns ju inte som en lågoddsare direkt.

Kollade bara ett test av hastigheter på nätet, testerna är utförda internt ser det ut som och inte via WAN. (VPN är på 192.168 nätet och båda maskinerna på gbit testet är på samma subnät.)

Jag har alltså inte gjort några tester och 888 ner via vpn ser jag som föga troligt. 111 ner via vpn som testet visar är vad jag hade förväntat mig.

Försöker se vad jag har att förvänta mig, om jag bestämmer mig för att det är rätt router att köpa.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

hittade lite länkar till deras communityforum: https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Edge-Router-Vpn-through...
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Performance-of-Edgerout...
https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/ERL-Performance-Testing...

Ah såg nu vad du menade. Hade inte läst länken du kollade på förens nu. Trodde du själv hade testat och fått värdena ovan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Det skulle inte förvåna mig om du tappar rätt mycket prestanda på VPN med en ERL också. Den har mig veterligen ingen kraftig CPU, så vill du ha bättre fart lär en pro vara att föredra.

Har bara satt upp en ERL till en jobbarkompis, så jag har tyvärr inte så mycket råd att ge. Använder själv en Clavister v5 i och med att jag fick den gratis, men hade jag måstat köpa en billig router hade jag gått på en Ubiquiti.

Det gäller att hålla sig till de funktioner som är hårdvaruaccelererade i den därför. Minns inte om det är IPSEC som den hårdvaruaccelererar.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hur står denna maskin sig mot t.ex. Asus RT-AC68U?
WLAN är ointressant.
Prestanda med många maskiner anslutna är mer intressant, samt begränsning av bandbredd per ip/ansluten maskin är jag ute efter. Typ sätta 10Mbit/s per ip. Går det i GUI?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SirMacke:

Hur står denna maskin sig mot t.ex. Asus RT-AC68U?
WLAN är ointressant.
Prestanda med många maskiner anslutna är mer intressant, samt begränsning av bandbredd per ip/ansluten maskin är jag ute efter. Typ sätta 10Mbit/s per ip. Går det i GUI?

Vore det inte smidigare att begränsa per port i acessswitchen du har efter routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.