Varför har du en stationär dator? Lite filosofisk fråga kanske...

Permalänk
Medlem

Varför har du en stationär dator? Lite filosofisk fråga kanske...

Är mest intresserad hur ni resonerar och varför ni inte köpte en bärbar, eller har ni kanske båda?

Jag tror mig ha haft bärbara datorer de senaste 10 åren. Men jag börjar komma på andra tankar. Har aldrig spelat direkt men gillar att skriva/arbeta vid en fast plats med stor skärm, skönt tangentbord och framförallt en bra sittposition.

Möjligheten att mer fritt kunna kunna byta ut och uppgradera, till skillnad ifrån laptops är även något som gör att jag är beredd att ge upp friheten i och med att alla mina laptops inte haft någon vidare livslängd. Det finns så mycket som kan hända, som mer eller mindre gör datorn värdelös.

Sedan har ju nästan alla en bra smartphone med sig med internet. Då behövs kanske inte en bärbar dator i samma utsträckning som förr?

Permalänk
Medlem

Spel.

Permalänk
Sötast

Jag har både stationär och laptop och laptopen används endast vid behov, vilket för mig inte är allt för ofta.

Tar ev med den till vänner, eller sjukhusbesök och liknande när man annars är uttråkad. Den fungerar såklart även bra som komplement om den stationära är upptagen av någon annan.

Utöver att laptopen fungerar som "nödlösning" vid resor och dylikt så är stationär enligt mig bättre i alla aspekter.

En stationär dator ger bra ergonomi och en fast arbetsplats/lekhörna, visst samma går att uppnå med docka, men oftast då till en mer högljudd/varmare dator.

Man är även begränsad i t.ex diskutrymme, med en stationär så har jag personligen inget behov av nas/strömning eller dylikt då allt redan finns i maskinen som används, skulle platsbrist uppstå så kan man enkelt slänga i mer utrymme.

Prestanda / Pris är given samt konfigurationsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Spel och bärbar genom jobbet

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär dator och har haft det sedan jag fick min första dator för ungefär 10 år sedan. Jag känner att möjligheten att uppgradera allt eftersom är anledningen till att jag inte satsat på bärbar.

Hade en bärbar dator när jag pluggade på yrkeshögskolan då jag läste på distans förutom de praktiska momenten. Det var tråkigt att lämna in den eftersom jag kunde slöspela lättare spel på den.

Jag har dock ingen användning av en bärbar dator för tillfället, men det skulle vara skönt att ha en på jobbet under lugna kvälls/nattpass på jobbet då man skulle kunna spela något lättare spel. Men jag har i alla fall en stationär som klarar av youtube som används under lugna stunder på jobbet.

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Främst spel, sen är det ju datorer lite av ett intresse också

Permalänk
Medlem

1) Möjlighet till mer prestanda. Flera grafikkort, processorer med fler kärnor blir möjligt.
Är i princip bara bankkontot som sätter stopp

2) Prestanda per krona blir bättre på stationär.

3) Större skärm är nice. Visst går det att köpa till bärbar men iaf.

4) Skönare med fullstort tangentbord med lite slaglängd på knapparna.

5) Går att få mer lagringsutrymme.
(ok visst finns kanske någon ostandard 13TB SSD för 100.000-tals kronor)

6) Mycket bättre möjligheter till uppgraderingar.

På det stora hela är det nog bättre prestanda och prestanda per krona som vinner.

Permalänk
Inaktiv

Möjligheten att kunna byta komponenter, koppla in mycket utrustning samt mycket högre (och billigare) prestanda mot mer portabla alternativ gör att jag väljer en stationär dator som primär dator.

Nu har jag en idag rätt kass bärbar dator samt telefon och två surfplattor (en Android, en Windows) som används när jag behöver något mer portabelt. Skulle aldrig falla mig in att göra mig av med min stationära dator.

Samtidigt kan jag också varför användare med enklare behov väljer stationära datorer och dessutom kanske skippar en dator helt utan väljer att enbart ha en smartphone eller kompletera mobilen med en surfplatta. Mycket enklare för många och lättare att ta med sig.

Permalänk
Medlem

Har en stationär för spel enbart för att det inte går att få tillräckligt bra GPU i en MBP.
Sen finns en mac mini som agerar HTPC/server och en HP N54L som agerar NAS.
Och min gamla speldator som dottern får leka med.

Vad gör du som får dig att uppleva så kort livslängd på laptopsen?
Min är drygt 4 år och det enda som kunde varit bättre är just GPU och spelprestanda men även det är fortfarande användbart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EA202:

Är mest intresserad hur ni resonerar och varför ni inte köpte en bärbar, eller har ni kanske båda?

Jag tror mig ha haft bärbara datorer de senaste 10 åren. Men jag börjar komma på andra tankar. Har aldrig spelat direkt men gillar att skriva/arbeta vid en fast plats med stor skärm, skönt tangentbord och framförallt en bra sittposition.

Möjligheten att mer fritt kunna kunna byta ut och uppgradera, till skillnad ifrån laptops är även något som gör att jag är beredd att ge upp friheten i och med att alla mina laptops inte haft någon vidare livslängd. Det finns så mycket som kan hända, som mer eller mindre gör datorn värdelös.

Sedan har ju nästan alla en bra smartphone med sig med internet. Då behövs kanske inte en bärbar dator i samma utsträckning som förr?

Jag har haft stationär dator av olika slag sedan min första dator som jag fick för 20 år sedan ca. Har bärbar genom jobbet nu vid sidan av men alltid velat ha en stationär lite av anledningarna du skrev. Annan anledning är spel och fart på grejerna.
Om du använt laptop det senaste så kommer du bli chockad över prestandan du får från en stationär dator, allt känns snabbare skulle jag vilja säga(om man inte går för nån extremt lågbudget dator).
Om man inte har behov av att kunna flytta runt på datorn hela tiden och har plats för en stationär så finns de ingen anledning att inte gå för en
Det som kan vara lite stökigt är att få ok från den bättre hälften bara, om man bor i en tvåa Är väl inte en heminredares våta dröm att göra plats för en stationär burk....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Har en stationär för spel enbart för att det inte går att få tillräckligt bra GPU i en MBP.
Sen finns en mac mini som agerar HTPC/server och en HP N54L som agerar NAS.
Och min gamla speldator som dottern får leka med.

Vad gör du som får dig att uppleva så kort livslängd på laptopsen?
Min är drygt 4 år och det enda som kunde varit bättre är just GPU och spelprestanda men även det är fortfarande användbart.

Nu antar jag att frågan är avsedd för trådskaparen men upplever frågan som öppen för alla i tråden.

Om externa grafikkort blir en grej kommer det alternativet bli intressantare för min del. Men då handlar det fortfarande om en i bästa fall släpbar lösning. Mycket enklare och billigare att få bättre prestanda för spel dock.

Att driva 2560×1440 i 60 Hz och 1920×1080 i 144 Hz kräver sitt grafikkort, speciellt i nya titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byggde den för o kunna spela, O för o kunna testa alla nya spel som släpps, Numer använder ja den mest för arbete, lagring och support.. Laptopen har jag bredvid ifall ja skulle behöva dra iväg på supportärenden ute samt kolla serier i sängen.. ^^

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Inaktiv

Spel, en vettig arbetsställning, bra tangentbord och mus, stor högkvalitativ bildskärm, prestanda & pris/prestanda, uppgraderingsbar, möjlighet att välja egna specifikationer, fler anslutningsmöjligheter.

Har haft bärbara men de har oftast legat oanvända då jag inte haft behov av någon portabel dator. Den stationära är överlägsen på allting förutom just att den inte är så portabel. De gånger jag har haft behov av en portabel dator så duger mobilen.

Permalänk

Jag har både och, den stationära är huvudmaskinen.

Det har blivit att under åren har datorn varit lite av en hobby, främst för spel och liknande. Allt eftersom så försvann just "spelfokuset" på datorn men hårdvara var jag fortfarande intresserad av. Allt från att kunna få maximal prestanda i spel samt applikationer som jag kör, video redigering var något som jag tog upp efter att ha spelat in när jag sitter och spelar. Det blev liksom två flugor i en smäll. Sedan ville jag gärna ha en dator som orkade köra virtuella maskiner vid behov, det är nog skälet till att jag kör ganska kraftfulla komponenter med vad jag egentligen borde ha.
Min stationära är ganska allsidig, för både spel, annan mjukvara, Office och liknande.

Laptopen köpte jag som en arbetslaptop, jag hade en tidigare laptop som var på tok för klumpig för att frakta runt samt att den var någorlunda högljudd under studietiden. Så jag införskaffade mig en ultrabook på en rea för att ha den under tiden då jag faktiskt programmerade. Egentligen gjordes mest programmering på min stationära i slutet men det var bekvämt att ha en bärbar som jag kunde använda då jag rann runt på universitetet.
I och med att jag har en ganska kraftfull telefon så har jag tappat lite av beroendet av laptopen när jag beger mig till andra platser. Däremot känns avsaknaden av ett riktigt tangentbord av ibland för att kunna kvickt skriva ned saker. Telefonen och laptopen spelar bra tillsammans då jag kan hotspota med telefonen vid behov.

Vilken av de två föredrar jag? Det blir nog stationära, jag gillar att kunna pilla i datorn enkelt och att ha ganska mycket kraft tillgängligt. Det är något annat än att sitta på en laptop där jag spelade och arbetade, vilket jag en gång i tiden gjorde (:

Permalänk
Medlem

har inget behov av en bärbar och gillar att kunna uppgradera bit för bit och få bättre prestanda för mina pengar än vad någon laptop någonsin skulle erbjuda samt att livslängden på stationära är betydligt längre medans dessa "super" gaming laptops dör efter 3-4 år av överhettning oftast.

sen är det ergonomiskt mord att sitta böjd över en liten laptop jämfört med att sitta bekvämt i datorstolen med en 27 tums skärm, mekaniskt tangentbord och en rejäl mus.. Visst allt detta kan man koppla in i en laptop med men stationär vinner helt enkelt för mig

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har en stationär för spel enbart för att det inte går att få tillräckligt bra GPU i en MBP.
Sen finns en mac mini som agerar HTPC/server och en HP N54L som agerar NAS.
Och min gamla speldator som dottern får leka med.

Vad gör du som får dig att uppleva så kort livslängd på laptopsen?
Min är drygt 4 år och det enda som kunde varit bättre är just GPU och spelprestanda men även det är fortfarande användbart.

Jag har väl haft lite oflyt också.... På en av de första gick stiftet på moderkortet för nätanslutningen sönder (vill minnas att det var en rätt fin dator ifrån Packard Bell). Detta var precis efter garantin hade gått ut, det sas att jag behövde ett nytt moderkort och att det inte var lönt att laga. Då gick jag över på en Macbook som dessvärre hade flera tillverkningsfel (var säkert inne på service 5 gr) men samma fel kom tillbaka gång på gång. Tillslut fick jag ett bra pris på Macbook Pro istället, var supernöjd med den. Men efter en fuktskada som sas kosta 6000 att laga fick det bli en billig HP laptop istället. Har samma laptop idag, ingen fel på den direkt. Den är mest långsam, låter som en skördetröska och många saker som bara ska fungera gör inte det. Och där är jag nu.

Permalänk
Medlem

Ser stationär som ett måste hemma. Man kan göra allt på den som man kan på en bärbar och mer. Sedan är det ett intresse. Man har byggt den själv, kan uppgradera den vid behov och så vidare.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu antar jag att frågan är avsedd för trådskaparen men upplever frågan som öppen för alla i tråden.

Om externa grafikkort blir en grej kommer det alternativet bli intressantare för min del. Men då handlar det fortfarande om en i bästa fall släpbar lösning. Mycket enklare och billigare att få bättre prestanda för spel dock.

Att driva 2560×1440 i 60 Hz och 1920×1080 i 144 Hz kräver sitt grafikkort, speciellt i nya titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, externt grafikkort hade varit fint.
Vore skönt att slippa ha en extra dator bara för spel.
Får väl se vad som händer i framtiden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Stationär för tyngre jobb - 3D modellering, video, Photoshop.
Bärbar för lättare uppgifter.

Permalänk
Medlem

Låter meckigt med externt grafikkort. Att använda en bärbar som speldator är sällan gångbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

1) Möjlighet till mer prestanda. Flera grafikkort, processorer med fler kärnor blir möjligt.
Är i princip bara bankkontot som sätter stopp

2) Prestanda per krona blir bättre på stationär.

3) Större skärm är nice. Visst går det att köpa till bärbar men iaf.

4) Skönare med fullstort tangentbord med lite slaglängd på knapparna.

5) Går att få mer lagringsutrymme.
(ok visst finns kanske någon ostandard 13TB SSD för 100.000-tals kronor)

6) Mycket bättre möjligheter till uppgraderingar.

På det stora hela är det nog bättre prestanda och prestanda per krona som vinner.

Jag kan bara reiterera...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv

Spel och prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag ser min laptop ungefär som en fickkniv och min stationära som min verktygslåda. Den är större, tyngre, dyrare men kan göra allt om man vet vilket verktyg man ska använda. Saknar man något är det oftast enkelt att köpa ett nytt verktyg, lådan behövs inte bytas ut på flera år.
När filen börjar bli slö på fickniven gpr det inte att laga ch jag blir tvungen att köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Mycket lagring, bra kylning, tyst, och snabb, PS/2 port så jag kan använda IBM Model M, bra för spel. Mitt komponenturval är ju egentligen efter spel (grafikkortet) men inte spelat jätte mycket sedan Fallout 4. Väntar ivrigt på en single-player DLC till GTA V. Spelar även en del på konsoller (t.ex. Destiny på PS4) så jag hade nog klarat mig utan en PC för spel, men jag föredrar helt klart GTA V på PC t.ex.

Jag har även en bärbar, surfplatta och telefon. Av dem så används telefonen mest uppenbarligen.

Surfplattan för slö surf om jag inte orkar sitta vid datorn och behöver ändå göra något mer intensivt än att bara läsa social media (t.ex. igår sökte jag efter en bra soundbar och läste då flera recensioner osv, var väldigt bekvämt på en iPad i soffan).

Laptopen använder jag om jag inte är hemma, vilket inte är ofta så jag har funderat på att sälja den. Men kan å andra sidan vara bra att ha en om jag börjar på högskola/universitet, så behåller nog den tillsvidare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har en stationär och 3 laptops, varje laptop har ett specifikt syfte.
Min MSI är för gaming, min Surface Pro är för arbete och min gamla Dell är mest underlägg nuförtiden, körde den som NAS en kort period.
Då jag pysslar en hel del med videoenkodning så behöver jag en stationär, finns helt enkelt ingen laptop som har tillräckligt med beräkningskraft.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Stationär för spelade och för att de är gött att allt på ett ställe,
laptopen fick bli en htpc, då de var ett billigare alternativ just då.

Mobil/surfplatta täcker upp "dötid/snabb fakta"

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Billigare vid köp.
Billigare över tid (lätt att laga och uppgradera).
Komponenter håller oftast längre (p.g.a. mindre stress).
Tystare.
Snabbare.

Och en del andra saker.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har en stationär dator främst för spel och för att jag haft stationärt sedan 1986

Bärbar (macbook) används främst då jag är på resande fot, vilket är ganska ofta, samt för att hålla mej lite up-to-date med vad som händer på mac sidan.

Liten HTPC bredvid TV:n, funderar på att byta ut den mot något ännu mindre.

Surfplatta 10" för mobilitetens skull hemma, typ läsa morgontidningarna osv.

Permalänk
Skrivet av EA202:

Är mest intresserad hur ni resonerar och varför ni inte köpte en bärbar, eller har ni kanske båda?

Jag tror mig ha haft bärbara datorer de senaste 10 åren. Men jag börjar komma på andra tankar. Har aldrig spelat direkt men gillar att skriva/arbeta vid en fast plats med stor skärm, skönt tangentbord och framförallt en bra sittposition.

Möjligheten att mer fritt kunna kunna byta ut och uppgradera, till skillnad ifrån laptops är även något som gör att jag är beredd att ge upp friheten i och med att alla mina laptops inte haft någon vidare livslängd. Det finns så mycket som kan hända, som mer eller mindre gör datorn värdelös.

Sedan har ju nästan alla en bra smartphone med sig med internet. Då behövs kanske inte en bärbar dator i samma utsträckning som förr?

För jag är en "stationär" människa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

bärbara datorer har alltid nån speciallösning nånstans som förr eller senare kommer ställa till med problem.
Nån skum drivrutin som plötsligt crashar, nån glömd bloatware som gör nåt skumt som man inte ser. Är alltid nåt oförklarligt skit med bärbara som gör att de blir knäppa