Ska man lagra sina spel på sin SSD?

Permalänk
Medlem

Ska man lagra sina spel på sin SSD?

Hej!

Jag har enbart en snabb fråga som jag har hört lite svar på.
"Ska man installera sina spel på sin SSD eller ska man lägga dem sin vanliga HD"?

Jag fick nyligen hem min nya SSD och skulle vilja veta vilket utav dessa svar som är "rätt"?

Tack i förhand.

/Oliver

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem

Vill du ha korta laddtider för dina spel, lägg dom där. Är det inte viktigt för dig, lägg dom på din gamla disk.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vill du ha korta laddtider för dina spel, lägg dom där. Är det inte viktigt för dig, lägg dom på din gamla disk.

Tack för ditt svar, att starta sitt spel någon sekund snabbare gör inte speciellt stor skillnad enligt mig.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Avstängd

@Oliveeer96: fast det kan vara flera sekunders skillnad, kanske upp mot en minut beroende på spel, hur stor är ssd´n?

Permalänk
Medlem

Vissa spel ger skillnad på SSD men vissa gör det inte alls. Jag lägger bara spel som gör skillnad men resten på en HDD.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Tack för ditt svar, att starta sitt spel någon sekund snabbare gör inte speciellt stor skillnad enligt mig.

Det gäller ju även väntetider väl inne i spelet, typ loading screens osv.
Finns inte en chans att jag skulle lägga ett spel på en av mina mekaniska diskar så länge det finns utrymme på min SSD.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Hur stor SSD har du? Jag har CSGO, Rocket League, H1Z1 och BF4 på min, resten har jag på HDD. Om du har plats ta de spelen som du spelar mest. Dock ska du alltid ha ett antal gb fritt utrymme på en ssd, runt 20-30 kanske det är....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Oliveeer96: fast det kan vara flera sekunders skillnad, kanske upp mot en minut beroende på spel, hur stor är ssd´n?

Min SSD ligger på 250GB, så det finns absolut plats på den.

Skrivet av TiasE:

Det gäller ju även väntetider väl inne i spelet, typ loading screens osv.
Finns inte en chans att jag skulle lägga ett spel på en av mina mekaniska diskar så länge det finns utrymme på min SSD.

Ja men då ska jag nog lägga in spelen på min SSD, skapade denna tråd enbart för att vissa har skrivit på detta forum att det kan vara skadligt att lagra sina spel på sin SSD. "Dem är inte skapade för spel".

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Hur stor SSD har du? Jag har CSGO, Rocket League, H1Z1 och BF4 på min, resten har jag på HDD. Om du har plats ta de spelen som du spelar mest. Dock ska du alltid ha ett antal gb fritt utrymme på en ssd, runt 20-30 kanske det är....

250GB, somsagt. Det finns gott om utrymme på den samt att jag spelar CS:GO och H1Z1. Men lägger spelen på min SSD. Är helt ny med min SSD, vill enbart vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Sötast

Finns det plats på SSDn så skall den användas, annars är det ingen poäng i att ha den.

Har man lite mindre plats så får man börja rationera efter behov.

Kör alla mina virtuella maskiner från SSD t.ex inte en chans jag skulle lägga dem på mekanisk oavsett om de är stora. I övrigt så ligger samtliga program samt spel på SSD.

Edit: Det är inte under några omständigheter skadligt att lagra ett spel på en SSD.

I princip inget är fel att lagra på en SSD ur konsumentsynpunkt.

Använd du den med ett leende

Permalänk
Medlem

JA! Åtminstone stora spel med mycket som ska laddas in. (stora/detaljerade världar, t ex) De spel där laddningstiderna är mer än enstaka sekunder, helt enkelt. Själv längtar jag tills 1 TB är nere omkring 1 000 kr så man slipper prioritera!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliveeer96:

Tack för ditt svar, att starta sitt spel någon sekund snabbare gör inte speciellt stor skillnad enligt mig.

Inte för mig heller.
Har däremot inte sett ett enda spel där det skiljer så lite.
I ungefär alla "moderna" spel där installationsfilerna tar 20-70gb på disk gör det givetvis enorm skillnad i laddtider.

Jag spelar exempelvis BF4, Just Cause 3, GTA V (mina barn spelar CS:GO, dirty bomb, sims 4, Dota 2, Minecraft) - alla dom spelen gör det stor skillnad i. BF4 handlar det om kanske 3 minuter i starttid för en med HDD, för mig ca 10 sekunder.

//edit - kollade med stoppur, 19 sekunder på testrange. Tiden går fort när man har sköj.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har BF4 och GTA5 på ssd, windows på en annan ssd, laddtiderna i BF4 halverades...

Permalänk
Avstängd

@Oliveeer96: du behöver ju inte lägga alla spel på den, men du vet nog vilka spel du spelar som har mycket laddtider, typ bf4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Oliveeer96: du behöver ju inte lägga alla spel på den, men du vet nog vilka spel du spelar som har mycket laddtider, typ bf4.

Nej precis, tack!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015