Permalänk
Medlem

Hög ping latency var tionde minut vid 19-23

Hej alla "comhem-fantaster".

Har den senaste månaden haft stora problem med stötvis väldigt hög ping från 18-19 till 23-24 på kvällen varje dag.

Drog en pingplotter på de senaste 24 timmarna och den ser ut såhär:

Som lätt ses är problemet alltså i princip enbart under primetime.

Minskar vi grafen till 3 timmar och fokuserar på problemtiden ser det ut såhär:

Det är alltså stora regelbundna stora fördröjningar med mindre fördröjningar imellan. Ännu tydligare blir det om vi zoomar in på 30 min:

Det verkar alltså som att fördröjningarna är nästan exakt var tionde minut kl xx:x8. (Har även verifierat det på olika dagar, verkar alltid bli höga spikes var tionde minut då klockan slutar på 8 vid primetime).

Comhem var inte mycket till hjälp och menade på att "om genomsnittspingen inte är över 60 så är det inte vårt fel", vilket pingen kanske tekniskt sett inte är, om man ser till att inte mäta över kort tid vid rätt tidpunkter. Dock erbjöd de sig att sälja ett nytt modem till mig, vilket de trodde kunde fixa problemet. 900 spänn senare så har jag alltså exakt samma problem, fast nu med ett nytt compal-modem istället för cg3700.

Någon som stött på liknande problem eller har något förslag på lösning, alternativt hur jag går vidare med problemet med Comhem?

Personligen gissar jag på att det rör sig om något överbelastningsproblem, men det är väldigt märkligt att det spikar exakt vid xx:x8. Har även testat att plugga ur mina datorer och mäta pingen med telefonen över wireless och hade även samma problem då.

Förtydliganden
Permalänk
Medlem

Och du bor var ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Och du bor var ?

Oj, det glömde jag visst skriva. Solna, I Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shaanie:

Hej alla "comhem-fantaster".

Har den senaste månaden haft stora problem med stötvis väldigt hög ping från 18-19 till 23-24 på kvällen varje dag.

Drog en pingplotter på de senaste 24 timmarna och den ser ut såhär: https://i.imgur.com/UWYslbK.png

Som lätt ses är problemet alltså i princip enbart under primetime.

Minskar vi grafen till 3 timmar och fokuserar på problemtiden ser det ut såhär: https://imgur.com/YUFg7Hl.png
Det är alltså stora regelbundna stora fördröjningar med mindre fördröjningar imellan. Ännu tydligare blir det om vi zoomar in på 30 min: https://i.imgur.com/zwhihyQ.png
Det verkar alltså som att fördröjningarna är nästan exakt var tionde minut kl xx:x8. (Har även verifierat det på olika dagar, verkar alltid bli höga spikes var tionde minut då klockan slutar på 8 vid primetime).

Comhem var inte mycket till hjälp och menade på att "om genomsnittspingen inte är över 60 så är det inte vårt fel", vilket pingen kanske tekniskt sett inte är, om man ser till att inte mäta över kort tid vid rätt tidpunkter. Dock erbjöd de sig att sälja ett nytt modem till mig, vilket de trodde kunde fixa problemet. 900 spänn senare så har jag alltså exakt samma problem, fast nu med ett nytt compal-modem istället för cg3700.

Någon som stött på liknande problem eller har något förslag på lösning, alternativt hur jag går vidare med problemet med Comhem?

Personligen gissar jag på att det rör sig om något överbelastningsproblem, men det är väldigt märkligt att det spikar exakt vid xx:x8. Har även testat att plugga ur mina datorer och mäta pingen med telefonen över wireless och hade även samma problem då.

Varför skulle ett nytt modem påverka svarstider från saker som ligger långt ute i nätet? Dessutom är ICMP inte ett pålitligt verktyg för att möta delay, det är alldeles för många faktorer inblandade så som equalcost loadbalancing i mpls, att routern som ska svara på pingen har viktigare saker för sig än att skicka ett icmp echo reply osv. Helst under prime-time då trafikmängderna går upp ganska rejält. Dessutom glider ju ICMP ovanpå ipv4, och där kan det hända en del intressanta saker med paketet helt oberoende av icmp.

~# traceroute -e ping.sunet.se traceroute to ping.sunet.se (192.36.125.18), 30 hops max, 60 byte packets 1 c213-200-154-36.bredband.comhem.se (213.200.154.36) 0.958 ms 0.997 ms 1.055 ms 2 213.200.165.139 (213.200.165.139) <MPLS:L=16022,E=0,S=1,T=255> 18.229 ms 18.230 ms 213.200.165.137 (213.200.165.137) <MPLS:L=16151,E=0,S=1,T=255> 12.261 ms 3 213.200.166.63 (213.200.166.63) <MPLS:L=16022,E=0,S=1,T=255> 14.900 ms 14.907 ms 213.200.166.61 (213.200.166.61) <MPLS:L=16102,E=0,S=1,T=255> 11.011 ms 4 nap-core-1-be7.net.comhem.se (213.200.162.67) <MPLS:L=16089,E=0,S=1,T=255> 14.458 ms mtc-core-1-be7.net.comhem.se (213.200.162.69) <MPLS:L=16074,E=0,S=1,T=255> 17.870 ms mtc-core-1-be6.net.comhem.se (213.200.162.65) <MPLS:L=16074,E=0,S=1,T=255> 6.414 ms 5 ping.sunet.se (192.36.125.18) 6.628 ms 14.566 ms *

som du ser på varje hop längs vägen inom nätet så är det 2st routrar som hanterar paketen. Bara där har du ju en sak som kan göra att du får höga svarstider. Dessutom fladdrar svarstiderna mellan 6ms och 18.2ms, vilket gör att tracerouten (eller pingen) är mer eller mindre oanvändbar. Och som sagt så är ping inget bra verktyg för att mäta sånt här, tanken med icmp var att man skulle kunna verifiera att det finns konnektivitet mellan två hostar och inte som ett GoTo verktyg för kvalitetsmätning i större nät.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Varför skulle ett nytt modem påverka svarstider från saker som ligger långt ute i nätet? Dessutom är ICMP inte ett pålitligt verktyg för att möta delay, det är alldeles för många faktorer inblandade så som equalcost loadbalancing i mpls, att routern som ska svara på pingen har viktigare saker för sig än att skicka ett icmp echo reply osv. Helst under prime-time då trafikmängderna går upp ganska rejält. Dessutom glider ju ICMP ovanpå ipv4, och där kan det hända en del intressanta saker med paketet helt oberoende av icmp.

~# traceroute -e ping.sunet.se traceroute to ping.sunet.se (192.36.125.18), 30 hops max, 60 byte packets 1 c213-200-154-36.bredband.comhem.se (213.200.154.36) 0.958 ms 0.997 ms 1.055 ms 2 213.200.165.139 (213.200.165.139) <MPLS:L=16022,E=0,S=1,T=255> 18.229 ms 18.230 ms 213.200.165.137 (213.200.165.137) <MPLS:L=16151,E=0,S=1,T=255> 12.261 ms 3 213.200.166.63 (213.200.166.63) <MPLS:L=16022,E=0,S=1,T=255> 14.900 ms 14.907 ms 213.200.166.61 (213.200.166.61) <MPLS:L=16102,E=0,S=1,T=255> 11.011 ms 4 nap-core-1-be7.net.comhem.se (213.200.162.67) <MPLS:L=16089,E=0,S=1,T=255> 14.458 ms mtc-core-1-be7.net.comhem.se (213.200.162.69) <MPLS:L=16074,E=0,S=1,T=255> 17.870 ms mtc-core-1-be6.net.comhem.se (213.200.162.65) <MPLS:L=16074,E=0,S=1,T=255> 6.414 ms 5 ping.sunet.se (192.36.125.18) 6.628 ms 14.566 ms *

som du ser på varje hop längs vägen inom nätet så är det 2st routrar som hanterar paketen. Bara där har du ju en sak som kan göra att du får höga svarstider. Dessutom fladdrar svarstiderna mellan 6ms och 18.2ms, vilket gör att tracerouten (eller pingen) är mer eller mindre oanvändbar. Och som sagt så är ping inget bra verktyg för att mäta sånt här, tanken med icmp var att man skulle kunna verifiera att det finns konnektivitet mellan två hostar och inte som ett GoTo verktyg för kvalitetsmätning i större nät.

Varför ett nytt modem skulle påverka svarstiderna får du fråga Comhem om, i och med att de var de som menade på att det var en väldigt stor chans att det skulle fixa problemet.

Ping är ju tyvärr det bästa/enda verktyg jag har tillgång till som klient, såvitt jag vet. Om inte annat så är det åtminstone väldigt lätt att se att det finns ett problem.

Börjar bli trött på att behöva tethra telefonens 4G för att kunna lira på kvällarna i vartfall. Borde jag konstant ringa och klaga tills jag får någon vettig kundservice eller hur gör man egentligen?

Permalänk
Medlem

@Shaanie:
Jag har exakt samma problem som dig och bor också i Solna området. Exakt som du beskriver är det under primetime 18-23 på kvällarna då pingen kan fluktuera mellan 8-300+ ms (ping till sunet.se).

När jag först kontakta deras kundtjänst så fick jag först svaret att det är packet loss på deras sida att dem är överbelastade under dessa tider, men en vecka senare så sa dem att det var fixat men jag hade samma problem... Deras bredbands support påstådde att felet låg hos mig men efter senare överbevis från min sida valde dem att lägga upp ärendet som ett teknisk support ärende.

Mitt support ärende har varit uppe nu i över 3 veckor och ingen respons från comhem har jag heller fått.

Allt tyder på överbelastning hos comhem och det är inget vi kunder jag göra något åt mer än att tjata på deras kundtjänst, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att det inte bara är jag som har problem i alla fall, förhoppningsvis kommer de väl förr eller senare göra något åt det då.

Permalänk
Medlem

@Shaanie: Jag röstar för att leta upp comhems vd´s hemnummer och ringer dit tills han/hon hjälper dig dom brukar sällan avhjälpa en överbelastning om det bara är en som klagar, så du kanske skall skriva en argalappen på någon dörr i föreningen och få ihop en grupp istället.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag har haft problemet snart i ett år, och dom säger vecka 17 skall det vara fixat, men det tror jag knappast på!

Permalänk
Medlem

Får gå över till ADSL via någon annan leverantör snart, lite ironiskt.

Permalänk
Skrivet av Fkzbrow:

@Shaanie:
Jag har exakt samma problem som dig och bor också i Solna området. Exakt som du beskriver är det under primetime 18-23 på kvällarna då pingen kan fluktuera mellan 8-300+ ms (ping till sunet.se).

När jag först kontakta deras kundtjänst så fick jag först svaret att det är packet loss på deras sida att dem är överbelastade under dessa tider, men en vecka senare så sa dem att det var fixat men jag hade samma problem... Deras bredbands support påstådde att felet låg hos mig men efter senare överbevis från min sida valde dem att lägga upp ärendet som ett teknisk support ärende.

Mitt support ärende har varit uppe nu i över 3 veckor och ingen respons från comhem har jag heller fått.

Allt tyder på överbelastning hos comhem och det är inget vi kunder jag göra något åt mer än att tjata på deras kundtjänst, tyvärr.

Har själv haft liknande problem, gissar på att du kanske haft otur med att få prata med nån färsking hos Com Hem, när jag påtalade skillnaderna mellan primetime och icke-primetime så fick jag tokbra respons och hjälp Kanske bra att vara tydlig med att du vet att folk i samma område har liknande problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Som sagt, jag har haft problemet snart i ett år, och dom säger vecka 17 skall det vara fixat, men det tror jag knappast på!

Säg att du inte vill betala fullpris när det funkar så dåligt. Gjorde jag själv och fick halva priset fram tills det var fixat. De sa faktiskt att det skulle ta ett antal månader och fixade det på ungefär utsatt datum.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har en fråga, eftersom jag inte kan ändra vilka DNS-servrar min router från Com Hem ska använda (CH7486E) så finns det möjlighet att dra in t.ex. DD-WRT/MERLIN osv ? I min tråd här så ser ni varför jag vill göra detta:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1412911-nagon-som-lycka...

Permalänk
Medlem

Hur många enheter kan man ha anslutna till routern Netgear CG3100?
I nuläget har vi cirka 15 enheter som är kopplade till routern. Tre med kabel och resten genom WiFi. Självklart är inte alla aktiva samtidigt, men har senaste tiden märkt att en enhet helt kan tappa IP och inte få någon IP alls.

Följdfråga: Kan man köpa vilken router som helst i princip? Och vad ska man tänka på?

100/10 mbit

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

aldrig haft antydan till problem hos dem.

Sitter på 100/10 och har aldrig varit under 90 samt varken märkt loss på spel/ping.

Men tror mycket handlar mer om linan in än vem som äger den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

@Shaanie: Jag röstar för att leta upp comhems vd´s hemnummer och ringer dit tills han/hon hjälper dig dom brukar sällan avhjälpa en överbelastning om det bara är en som klagar, så du kanske skall skriva en argalappen på någon dörr i föreningen och få ihop en grupp istället.

Jag misstänker tyvärr att nätverk och pingspikes inte ligger inom Anders Nilssons expertis (utbildad jurist), så att ringa hem till vd:n kommer nog inte hjälpa någon (vanlig missuppfattning). En bättre lösning är snarare att samla statistik med specifika tidpunkter och be standard support felanmäla till deras tekniska support. De har antagligen en hanteringstid på ett par veckor eller mer, men det är där man kommer få bäst hjälp i slutändan. Som tidigare påpekats kan man begära att få betala mindre tills problemet är avhjälpt, där rekommenderar jag ett samtal till deras reklamationsavdelning som komplement, speciellt som de rekommenderat @Shaanie att köpa nytt modem av dem som lösning på vad som verkar vara ett nätbaserat problem snarare än den lokala hårdvaran.

Lagt till kommentar om modem och @ probleminnehavaren
Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Hej!
Jag har en fråga, eftersom jag inte kan ändra vilka DNS-servrar min router från Com Hem ska använda (CH7486E) så finns det möjlighet att dra in t.ex. DD-WRT/MERLIN osv ? I min tråd här så ser ni varför jag vill göra detta:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1412911-nagon-som-lycka...

Tror inte det finns stöd för modem hos varken DD-WRT eller Merlin. Har aldrig sett något om det iaf.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Mitt Comhem är också helt ohållbart just nu, bor i en mindre stad, men även jag har drabbats av oändliga pingspikes, hade dom här problemen för några år sedan i en annan lägenhet, men nu har jag drabbats här. Är så trött på Comhem så blir nog att säga upp och gå tillbaks till gamla ADSL uppkoppling. Dyrare och mindre bandbredd, men åt helvete stabilare. Är tragiskt att det är 2016 och att man ska betala för för sånt här skit nät. Jag har ändå haft Comhem i över 8år nu, men har oftast fungerat ganska bra, med utlovad hastighet, men eftersom jag mestadels spelar, så hjälper det inte att jag har 100Mbit ner som utlovat när man får packetloss och pingspikes upp till 300+. Betalar hellre 100:- mer i mån för lägre bandbredd, men går iaf att använda till det man vill.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem

hade såklart inte nämnt detta om jag inte själv varit med om det själv, jobbar på teknisk support och fått just ett sånt samtal, så visst händer det. och jo, kunden fick snabb hjälp.

Skrivet av Release:

Jag misstänker tyvärr att nätverk och pingspikes inte ligger inom Anders Nilssons expertis (utbildad jurist), så att ringa hem till vd:n kommer nog inte hjälpa någon (vanlig missuppfattning). En bättre lösning är snarare att samla statistik med specifika tidpunkter och be standard support felanmäla till deras tekniska support. De har antagligen en hanteringstid på ett par veckor eller mer, men det är där man kommer få bäst hjälp i slutändan. Som tidigare påpekats kan man begära att få betala mindre tills problemet är avhjälpt, där rekommenderar jag ett samtal till deras reklamationsavdelning som komplement, speciellt som de rekommenderat @Shaanie att köpa nytt modem av dem som lösning på vad som verkar vara ett nätbaserat problem snarare än den lokala hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Hej gott folk!

Då jag ser att det finns en massa kunnigt folk här så tänkte jag som ny Comhemkund i ny lägenhet fråga lite hur jag, med mina resurser, bäst kan sätta upp nätverket.

Har 250/10 och fick med Compal CH7486e. Har sedan tidigare en Asus RT-AC66U. Båda routrarna är således AC-kompatibla i praktiken.

Nu kör jag trådat från stationära in i Compal och trådlöst via Asus routern som är kopplad via Compalen. Har alltså 4 trådlösa nätverk, två 2,4 och två 5 GHz. De två från Compal är dock avstängda. Testade hastigheten på 5 GHz-bandet via BBK och Asusen var alltid ca 10-20 % snabbare. Testade inte hastigheten på 2,4 GHz bandet då alla mina prylar stödjer 5 GHz men man kan väl säga att de tre kanalerna (1, 6, 11) som man kan använda på Compalroutern är rätt så överbefolkade. 2,4-bandet får bli ett gästband och med Asusen kan man smyga in sig på kanaler mittemellan mina kära grannar.

Nu till min fråga. Går det att sätta upp nätverket på något bättre sätt? Är det bättre att använda Asusen som en accesspunkt och kan jag då utnyttja det faktum att jag med Asusen kan ställa in den på vilken kanal jag vill, inte bara de förutbestämda som finns på Compalen? Nu spelar jag inte själv via Wifi men kommer nuvarande setup öka pingen avsevärt? Bra att veta då jag har en del kompisar som hälsar på med laptops då och då.

M.v.h, en nätverksanalfabet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag har modemet Compal CH7486E. Finns det nåt sätt att uppdatera firmware i den? Eller kollar den automatiskt upp efter nya uppdateringar?

En annan fråga, jag försöker sätta upp 5 GHz bandet, men det verkar som det inte går att koppla upp till den. Jag försöker komma ifrån 2.4 Ghz bandet då jag alltid krockar med grannarnas wifi vad gäller trådlösa högtalare osv

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Skrivet av heatm:

Hej gott folk!

Då jag ser att det finns en massa kunnigt folk här så tänkte jag som ny Comhemkund i ny lägenhet fråga lite hur jag, med mina resurser, bäst kan sätta upp nätverket.

Har 250/10 och fick med Compal CH7486e. Har sedan tidigare en Asus RT-AC66U. Båda routrarna är således AC-kompatibla i praktiken.

Nu kör jag trådat från stationära in i Compal och trådlöst via Asus routern som är kopplad via Compalen. Har alltså 4 trådlösa nätverk, två 2,4 och två 5 GHz. De två från Compal är dock avstängda. Testade hastigheten på 5 GHz-bandet via BBK och Asusen var alltid ca 10-20 % snabbare. Testade inte hastigheten på 2,4 GHz bandet då alla mina prylar stödjer 5 GHz men man kan väl säga att de tre kanalerna (1, 6, 11) som man kan använda på Compalroutern är rätt så överbefolkade. 2,4-bandet får bli ett gästband och med Asusen kan man smyga in sig på kanaler mittemellan mina kära grannar.

Nu till min fråga. Går det att sätta upp nätverket på något bättre sätt? Är det bättre att använda Asusen som en accesspunkt och kan jag då utnyttja det faktum att jag med Asusen kan ställa in den på vilken kanal jag vill, inte bara de förutbestämda som finns på Compalen? Nu spelar jag inte själv via Wifi men kommer nuvarande setup öka pingen avsevärt? Bra att veta då jag har en del kompisar som hälsar på med laptops då och då.

M.v.h, en nätverksanalfabet.

Då har du gjort exakt som mig, det är det absolut bästa alternativet såsom jag ser det. Antar att du bryggat Compalen också?

Skrivet av deques:

Jag har modemet Compal CH7486E. Finns det nåt sätt att uppdatera firmware i den? Eller kollar den automatiskt upp efter nya uppdateringar?

En annan fråga, jag försöker sätta upp 5 GHz bandet, men det verkar som det inte går att koppla upp till den. Jag försöker komma ifrån 2.4 Ghz bandet då jag alltid krockar med grannarnas wifi vad gäller trådlösa högtalare osv

Den uppdateras automatiskt och kollar efter ev ny firmware vid reboot.

Hittar du inte 5Ghz alls? säker på att dina enheter stödjer 5G?

Permalänk
Skrivet av heatm:

Nu till min fråga. Går det att sätta upp nätverket på något bättre sätt? Är det bättre att använda Asusen som en accesspunkt och kan jag då utnyttja det faktum att jag med Asusen kan ställa in den på vilken kanal jag vill, inte bara de förutbestämda som finns på Compalen? Nu spelar jag inte själv via Wifi men kommer nuvarande setup öka pingen avsevärt? Bra att veta då jag har en del kompisar som hälsar på med laptops då och då.

M.v.h, en nätverksanalfabet.

Hej, du låter absolut inte som en nätverksanalfabet. Låter som att du gjort helt rätt. Den "extra" resväg paketen tar mellan Asus routern och Complan-modemet är helt försumbart i sammanhanget. Det är det trådlösa nätet som är flaskhalsen så det är där du vill ha det så bra det kan vara. Och det är att köra Asusen på kanaler som grannarna inte utnyttjar.

En sak som jag lärde mig rätt nyligen är att de tre antennerna på Asus-routern ska alla tre stå i lodrätt läge för bästa signaltäckning i en enplansvilla/lägenhet. Lutar man antennerna skickas strålningen uppåt och nedåt vilket är kontraproduktivt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

Då har du gjort exakt som mig, det är det absolut bästa alternativet såsom jag ser det. Antar att du bryggat Compalen också?

Bryggat? Jag har bara dragit en kabel från ett uttag på compalen till ingången på Asusen. Det är såklart compalen som är kopplad till vägguttaget. Tack för feedback!

Skrivet av distortion10000:

Hej, du låter absolut inte som en nätverksanalfabet. Låter som att du gjort helt rätt. Den "extra" resväg paketen tar mellan Asus routern och Complan-modemet är helt försumbart i sammanhanget. Det är det trådlösa nätet som är flaskhalsen så det är där du vill ha det så bra det kan vara. Och det är att köra Asusen på kanaler som grannarna inte utnyttjar.

En sak som jag lärde mig rätt nyligen är att de tre antennerna på Asus-routern ska alla tre stå i lodrätt läge för bästa signaltäckning i en enplansvilla/lägenhet. Lutar man antennerna skickas strålningen uppåt och nedåt vilket är kontraproduktivt.

Vad bra! Ja, antennerna är faktiskt riktade lodrätt så där hade jag koll... Dvs tur.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Bryggat? Jag har bara dragit en kabel från ett uttag på compalen till ingången på Asusen. Det är såklart compalen som är kopplad till vägguttaget. Tack för feedback!

Stängt av den inbyggda routern i Compalen så du slipper ha dubbla DHCP. Är ju en smaksak dock, fungerar ju på båda sätten. Olika subnät i vilket fall

Permalänk
Medlem

@shaanie, @philippk
Jag har själv haft både hastighets- och responstidsproblem.
Såg precis samma sak som er, problemen uppstod "prime time", har haft detta på 3 olika adresser i Stockholm.

Första gången hann jag flytta innan det blev löst, andra gången tog det runt 14 månader, sista gången tog det 7 månader.
Så jo, det kan faktiskt bli löst, problemet är bara att det tar helt orimlig tid för projektledare och "it-folk" hos comhem att göra sitt jobb...

Det enda att göra är att ligga på kundtjänst om och om igen. Fortsätt ringa in, felanmäl, acceptera inte ett svar om att det ska vara ok.

Problemet är att comhem är ett stort skämt, dom säger sig ha byggt ut sitt nät, dom hade nån sida på sin webb för en stund sedan där dom skröt om hur mkt pengar dom tryckt in i sitt nät. Dock lyckas jag inte hitta den längre....

Knns som större delen av pengarna går till reklamfilmer med dom tjocka tanterna, reklambudget för att försöka övertyga folk om att deras bredband är nått att ha, licensavgifter till ett föråldrat system (tivo, vem fan vill spela in saker lokalt? Har dom hört talas om streaming?).....

Såg även i helgen att dom flög runt med ett litet flygplan över bromma med en banner om att "skaffa fiber via combort"...
Så jopp, till och med dom själva inser ju att deras förlegade teknik med modem och koax-kablar är dödsdömd, men det kan dom ju såklart inte erkänna öppet.

Jag hoppas, som jag gjort de senaste 10-15 åren, att detta företag misslyckas att slå sig in på fibermarknaden och går under när fastighetsägare inser att fiber är vägen att gå

Permalänk
Medlem

@RapeOnBackyard: Ok... ska testa när jag kommer hem. Danke!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av RapeOnBackyard:

Stängt av den inbyggda routern i Compalen så du slipper ha dubbla DHCP. Är ju en smaksak dock, fungerar ju på båda sätten. Olika subnät i vilket fall

Ah, att brygga var ju lätt att föredra! Känns som en renare lösning. Nu är det som det var innan Comhemröran!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Ah, att brygga var ju lätt att föredra! Känns som en renare lösning. Nu är det som det var innan Comhemröran!

Yesbox, kör hårt

Permalänk
Medlem

dns hackad?

Nån mer som har problem att surfa in på fastighetsbyran.se? får en dålig reklam sida hehe deras dns pekar helt fel.

> server 193.150.193.150
Default Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

> fastighetsbyran.se
Server: resolver2.comhem.se
Address: 193.150.193.150

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 208.91.197.132

> server 8.8.8.8
Default Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

> fastighetsbyran.se
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: fastighetsbyran.se
Address: 81.92.74.194