Ska köpa en ny mic, men bordsmic eller modmic? Samt kanske tips på nya lurar.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en ny mic, men bordsmic eller modmic? Samt kanske tips på nya lurar.

Tja!

Min modmic gick sönder häromdagen så sitter nu utan mic, men det jag funderar på är om man ska köpa en ny modmic, eller en bordsmic? När jag säger bordsmic så menar jag med en arm som man kan flytta micen smidigt. Det som oroar mig dock med bordsmic är dels priset för mic + arm, men även hur pass mycket dom tar upp ljud från ett mekaniskt tangentbord? Nån som har nå förslag får gärna tipsa, kan sträcka mig till 1500kr men håller mig helst under 1000 om det går för både och.

Samt så vill jag uppgradera mig från mina Beyerdynamic DT990 Pro 250Ohm. Jag fullkomligt älskar dom på alla sätt, men vill uppgradera mig. Så någon som vet vad som passar för uppgradering? Vill gärna ha öppna lurar, rak sladd samt hållbara (har somnat med mina DT990's flera gånger, inga problem alls!).

Tack på förhand!

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@Jerkanftw: ***bort/moderator***

Ang din fråga, kör på ett "klämmstativ" för bordet, eller bara ett som du kan ställa på bordet. Jag gjorde nyss ett hemmabygge där jag använde mig av ett vanligt Supreme golvstativ men sen plockade delar från detta...så nu har jag en snygg lösning där micken sitter fast i en IKEA broder-stolpe!

Kör på Supreme stativen, de övriga typ König, är svindyra. Något bättre fästen och justeringar men Supreme duger gott!
http://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ#brands=2173...

Vad gäller mic kan du hitta hyfsat billiga! Köp en som du kan ställa in upptagningen av ljudet, du vill ha en riktad mikrofon, vilket jag tror de flesta mikrofoner har. Detta kommer minimera upptagningen ifrån tangentbordet...

Sent nu, måste sova!

§9
Permalänk
Medlem

jag har en modmic 2 som jag tycker är väldigt smidig. har haft lite problem med den då de på andra sidan klagar på att min röst "försvinner" då och då. kanske ska testa den nya.

gällande bordsmic så har en bekant en blue yeti pro. det låter bra när han pratar men det är då inte trevligt när han skriver på sitt mekaniska tangentbord. tycker dock konstigt nog att det inte är irriterande när vi spelar, kanske inte tänker på det så mycket då.

Permalänk
Medlem

Generellt så är det galet irriterande att sitta i röstchatt med folk som använder bordsmic. Min raidleader i FFXIV körde bordsmic ett tag och vi blev tokiga så fort han skrev något eller någon annan i hans vardagsrum pratade. Sen är det väl skillnad på bordsmic och bordsmic också, men ändå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt ModMic 2, allt förespråkar denna mikrofon i princip. Smidig och kvalitativ. Bra ljud.

Det enda negativa jag har att säga att kabeln enkelt trasslar ihop sig.

Speciellt om du exempelvis har dina kablar gåendes åt olika håll, vilket jag har. Men om man fästar ihop hörlurskabeln med mikrofonkabeln så kan det nog undvikas. Värt att tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stochastikos:

@Jerkanftw: ***bort/moderator***

Ang din fråga, kör på ett "klämmstativ" för bordet, eller bara ett som du kan ställa på bordet. Jag gjorde nyss ett hemmabygge där jag använde mig av ett vanligt Supreme golvstativ men sen plockade delar från detta...så nu har jag en snygg lösning där micken sitter fast i en IKEA broder-stolpe!

Kör på Supreme stativen, de övriga typ König, är svindyra. Något bättre fästen och justeringar men Supreme duger gott!
http://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ#brands=2173...

Vad gäller mic kan du hitta hyfsat billiga! Köp en som du kan ställa in upptagningen av ljudet, du vill ha en riktad mikrofon, vilket jag tror de flesta mikrofoner har. Detta kommer minimera upptagningen ifrån tangentbordet...

Sent nu, måste sova!

Det är ungefär en sån här jag tänker mig, http://www.4sound.se/pa/tillbehoer/mikrofonstativ/supreme-bro...

Kändes lite dyr men men, men skulle gärna vilja ha att micen var uppåt och inte nedåt. Samt skulle gärna ta tips på micar som passar bra till en sån setup.

Har kikat lite på lurar också. Tankar på K712 Pro?

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Modmic om du bara ska chatta. Bordsmick om du ska streama eller göra film. Jag har själv en Modmic och blev lite förvånad över hur bra kvaliteten var på ljudet i dom faktiskt då jag hört att det skulle vara mindre bra.

Uppgradering från Dt990? Ett par andra Dt990 i annan färg kanske, Manufaktur heter de tror jag? Många byter ju annars upp sig till trådlöst vilket brukar vara en trevlig lösning om man inte har nåt emot batterier som tar slut titt som tätt. Qpad har väl ett par som ska vara bra har jag för mig. Och Sennheiser med.
Men varför vill du ha öppna? Finns väl inga fördelar alls med det?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Skulle säga bordsmic har aldrig haft nå så dåligt som en modmic, upplevde den helt ärligt som ren skit, brus och dålig volym på vilken dator man än använde den.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

@Jerkanftw: Ja men exakt, ett sådant bordstativ har jag varit nära på att köpa också. Svårt att se om det går att vrida micken uppåt, då måste man antingen besöka 4sound eller så dem en signal. Fast jag måste säga att ha micken nedåt ser snyggare ut, och känns också smidigare.

När det kommer till mikrofon finns det fler alternativ än vad man kanske hade önskat
Jag är en audiofil och har två högklassiga mikrofoner för totalt ca 7000:-, men båda dessa kräver ett extern audio interface, och dessa kostar också allt från 1000 Kr till 100.000 Kr ...

Vill du komma billigt undan så kanske denna funkar:
http://www.4sound.se/pa/mikrofoner/samson-c01u-usb

Jag har dock aldrig provat en USB-mic så kan inte göra några kvalificerade bedömningar om ljudkvaliten.

Permalänk
Avstängd

Av vilken anledning vill du uppgradera dig från DT990 Pro när du tycker att de är så pass bra som du säger? Nämn åtminstone en anledning så att vi får veta vad det är som du inte gillar med dem eftersom att du är inne på att byta upp dig så kan du få tips på lurar som förhoppningsvis tillfredsställer det behov som dina DT990 Pro inte uppfyller.

Annars blir det ju som om jag säger "jag älskar min BMW på alla sätt och vis men jag vill uppgradera". Jaha?

Permalänk

Förstår inte klagomålen på Skype med bordsmic. Har folk felinstallerat gain och riktningen på micarna?

Permalänk
Medlem

Släng ett öga på V-moda Boompro mic, tycker dom verkar intressanta. Har dom inte själv så kan inte uttala mig men av de recensioner jag läst verkar det fungera bra.

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00BJ17WKK?psc=1&redirect=...

Visa signatur

2500k @ 4.3Ghz | Corsair H60 | XFX 6870 Crossfire | 4gb Corsair 1600Mhz | AXP 630 W | ASUS P8P67

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Skulle säga bordsmic har aldrig haft nå så dåligt som en modmic, upplevde den helt ärligt som ren skit, brus och dålig volym på vilken dator man än använde den.

Låter då klockrent i min burk med ett vettigt ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Annars blir det ju som om jag säger "jag älskar min BMW på alla sätt och vis men jag vill uppgradera". Jaha?

Är väl inget konstigt med det påståendet?
Min förra bil var en 335i, som jag älskade på alla sätt. Men nog fan ville jag byta upp mig till min nuvarande M4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4