Permalänk

Modda chassi med monterade komponenter

Hej!

Tänkte göra en ny fläktplats i botten på mitt Enthoo Evolv-chassi. Lat som jag är tänkte jag försöka genomföra projektet utan att ta ur komponenterna förutom nätaggregatet som sitter i den nedre kammaren.

Är detta möjligt eller finns de risk att det bildas statisk elektricitet som skadar de komponenter som sitter i chassit?

/Smörgåsen

Permalänk
Medlem

Det är lika "jobbigt" att ta ur komponenterna som att starta en tråd om det!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hur exakt skulle du göra det...? Finns alltid risker men jag hade nog varit mer orolig att fysiskt ta sönder något.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig såg/borra i ett chassi utan att ta ut komponenterna för stor risk.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen bra ide...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid täcka över med diverse wellpapp man har liggandes och tejpa plastpåsar, sen är det bara att gå lös med dremel, sticksåg och borr.
Men det görs på egen risk, kanske nästan lättare att borra ur popnitarna och ta lös botten?
Är jävligt lat av mig så orkar inte kolla hur chassit är byggt, men om du nu ger dig i kast med att demolera chassit se till att ha en dammsugare tills hands.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Tack för snabba svar!

Tänkte göra hålet med en dremel.

Här är två bilder på hur chassit ser ut.

https://onedrive.live.com/?authkey=%21APD-fa6r5hNazGQ&cid=E85...

https://onedrive.live.com/?authkey=%21AD8T8rRVLgXmM6I&cid=E85...

/Smörgåsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Jag brukar alltid täcka över med diverse wellpapp man har liggandes och tejpa plastpåsar, sen är det bara att gå lös med dremel, sticksåg och borr.
Men det görs på egen risk, kanske nästan lättare att borra ur popnitarna och ta lös botten?
Är jävligt lat av mig så orkar inte kolla hur chassit är byggt, men om du nu ger dig i kast med att demolera chassit se till att ha en dammsugare tills hands.

Wellpapp och plastpåsar låter i min öron som en optimal källa för statisk elektricitet..
Men funkar det så funkar det!

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att ESD är din största fiende här, utan snarare metallflisor. Att täcka över med brännbart material och "go bananas" med en dremel är väl inte heller den bästa idén i mitt tycke.
Nädu, ta din tid och gör det rätt från början istället är mitt tips.

Permalänk

Har påbörjat projektet nu med komponenter i chassit och det blir färdigställt imorgon. Återkommer med resultat.

/Smörgåsen

Permalänk

Projektet lyckades och datorn funkar som den ska! För den som ska försöka sig på liknande projekt rekommenderar jag att man tar det lugnt och håller avstånd från komponenter samt skyddar dem från damm. Glöm inte damma ur chassit ordentligt efteråt.

/Smörgåsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgåsen:

Projektet lyckades och datorn funkar som den ska! För den som ska försöka sig på liknande projekt rekommenderar jag att man tar det lugnt och håller avstånd från komponenter samt skyddar dem från damm. Glöm inte damma ur chassit ordentligt efteråt.

Bra jobbat, allt som krävs är egentligen att man är försiktig och har sunt förnuft

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb