Permalänk
Medlem

Bytte chassi inget händer

Hej!

Bytte precis chassi på en dator som är 2 år gammal till ett Fractal design define R5. Ingen lampa eller något verkar få ström. Allting passade och allt verkade gå bra. Hur borde jag gå till väga?

Obs första gången jag (bygger) en dator. Bara bytt fåtal delar förut.

Väldigt tacksam för hjälp / mvh Philip

Permalänk

Har du kontrollerat att alla sladdar som ska vara i är inkopplade?
Vad har du för komponenter?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Har du kontrollerat att alla sladdar som ska vara i är inkopplade?
Vad har du för komponenter?

Asus cg 8270 märkesdator med ett asus rampage geni 2 modekort. Flyttade över allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@philippg
Du har möjligtvis inte glömt switchen på baksidan nätaggregatet eller kanske blandat ihop power sw och rest sw kablarna?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av philippg:

Asus cg 8270 märkesdator med ett asus rampage geni 2 modekort. Flyttade över allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dubbelkollat så du verkligen kopplat in alla sladdar? Antar att du har en strömbrytare för psun, är den på?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av philippg:

Asus cg 8270 märkesdator med ett asus rampage geni 2 modekort. Flyttade över allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kopplat kontakterna från frontpanelen rätt?
Kolla så att du har power-switchen på nätagget på "on" också.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

kolla så du satt PW (power) rätt från frontpanelen. ström till cpun?

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av philippg:

Hej!

Bytte precis chassi på en dator som är 2 år gammal till ett Fractal design define R5. Ingen lampa eller något verkar få ström. Allting passade och allt verkade gå bra. Hur borde jag gå till väga?

Obs första gången jag (bygger) en dator. Bara bytt fåtal delar förut.

Väldigt tacksam för hjälp / mvh Philip

En viktig detalj är ju distanserna, utan dessa så kan det gå illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

En viktig detalj är ju distanserna, utan dessa så kan det gå illa.

Gröna lampan lyser på modekortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franzenmannen:

En viktig detalj är ju distanserna, utan dessa så kan det gå illa.

Det har jag varit noga med. Är ett mini atx kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en bild säger mer än tusen ord;) så lägg upp en så ser vi kanske vad som är galet

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

@philippg:

Skrivet av bärplockaren:

@philippg
Du har möjligtvis inte glömt switchen på baksidan nätaggregatet eller kanske blandat ihop power sw och rest sw kablarna?

Kollat detta?

Ta en paus. Ät någonting. Tänk över saken.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@philippg:

Kollat detta?

Ta en paus. Ät någonting. Tänk över saken.

Yep när switchen är på lyser lampan. När den inte är, är den släckt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq90/r/911/lRTLjT.jpg är en bild. Obs bilden tagen utan grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av philippg:

Yep när switchen är på lyser lampan. När den inte är, är den släckt

Skickades från m.sweclockers.com

Ok.. Då är det ju kanske inte det som är problemet. Kolla resterande kablar. Hårddisken i? Minnena i?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok.. Då är det ju kanske inte det som är problemet. Kolla resterande kablar. Sitter minnena i?

Ja har inte tagit ur dem sedan förra chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av philippg:

Ja har inte tagit ur dem sedan förra chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Kopplat kablarna rätt på moderkortet till nätaggregatet?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@philippg
Ta några bilder över ditt moderkort, kabel kopplingar och ladda upp bilderna länka hit.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@philippg: Är det Power eller reset nere till höger? Klarar inte att läsa på bilden.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Permalänk

Jag tycker att det ser ut som att du har kopplat fel, ser ut som att powerled är påkopplad där power sw ska vara? Kan ha fel, är ju inte jätte bra fokus på den delen av bilden

Annars så kan du ju testa att tjyvstarta moderkortet med en skruvmejsel mellan pinnarna som powerknappen ska vara kopplad på. Då kan du utesluta knappen

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Reset längst ner till höger power i mitten och led till vänster

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Skrivet av philippg:

Reset längst ner till höger power i mitten och led till vänster

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vi få en bättre bild på hur det är kopplat tro?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Jag tror du satt power och reset kablarna upp och ner, texten på kontakterna ska vara neråt, i.e vit kabel åt vänster på alla kontakter.

Permalänk
Skrivet av Dempax:

Jag tror du satt power och reset kablarna upp och ner, texten på kontakterna ska vara neråt, i.e vit kabel åt vänster.

Har monterat över 100 datorer, dem flesta på det sätt du beskriver med texten neråt. Men det fungerar oavsett hur du kopplat kablarna.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Permalänk

Händer något om du sätter en skruvmejsel mellan pinnarna på PWRSW ??

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar inte funka nej

Skickades från m.sweclockers.com