Permalänk
Medlem

Dåligt ljud med z170 pro gaming

Hej, precis skaffat mig ett z170 pro gaming med en 6700k mm.

Jag får dock störningar på ljudet i Windows 10 när jag kopplar in mitt headset i frontpanelen på chassit, låter som ljudet bryter igenom rejält på vissa frekvenser. Ljudet funkar dock bra i Starwars Battlefront men te x inte alls något vidare i Youtube.

Om jag kör hörlurarna i skärmens 3.5 mm uttag funkar det bra men har visst bakgrundsbrus som är störande.

Är det någon som har haft liknande problem? Misstänker problem med drivrutinen? Har laddat den senaste från Asus hemsida.

Permalänk

Upplever precis samma sak och endast genom frontpanelen. Och de är lite bökigt att kräla bakom datorn varje gång man ska byta mellan högtalare och headset.

Har ett Asus Z170-A. Har tyvärr ingen lösning på problemet men är intresserad av att få ordning på de.

Permalänk
Medlem

Testa senaste från realtek (förmodar att det är ett sådant) då versionerna på mk tillverkarna alltid är lastgamla.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBjore:

Hej, precis skaffat mig ett z170 pro gaming med en 6700k mm.

Jag får dock störningar på ljudet i Windows 10 när jag kopplar in mitt headset i frontpanelen på chassit, låter som ljudet bryter igenom rejält på vissa frekvenser. Ljudet funkar dock bra i Starwars Battlefront men te x inte alls något vidare i Youtube.

Om jag kör hörlurarna i skärmens 3.5 mm uttag funkar det bra men har visst bakgrundsbrus som är störande.

Är det någon som har haft liknande problem? Misstänker problem med drivrutinen? Har laddat den senaste från Asus hemsida.

Skrivet av mackemarcust:

Upplever precis samma sak och endast genom frontpanelen. Och de är lite bökigt att kräla bakom datorn varje gång man ska byta mellan högtalare och headset.

Har ett Asus Z170-A. Har tyvärr ingen lösning på problemet men är intresserad av att få ordning på de.

Tyvärr så är det ganska så vanligt att man kan få diverse störningar i front panelen av nån anledning. Det behövs inte så mycket som stör för att man ska höra störningarna ganska så tydligt.

Det jag har gjort istället är att skaffa en förlängning som går direkt från ljudkortets uttag på baksidan. Så jag slipper hålla på och rota bakom datorn så fort jag ska byta/testa hörlurar eller högtalare.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3...

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har samma fel fast även på de bakre portarna. Konstiga är att jag testat med två externa ljudkort och samma fel visar sig. Har märkt att då man loadar grafikkortet så förvärras problemet avsevärt. Kan ostabilt nätagg vara boven i detta tro ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PBjore:

Hej, precis skaffat mig ett z170 pro gaming med en 6700k mm.

Jag får dock störningar på ljudet i Windows 10 när jag kopplar in mitt headset i frontpanelen på chassit, låter som ljudet bryter igenom rejält på vissa frekvenser. Ljudet funkar dock bra i Starwars Battlefront men te x inte alls något vidare i Youtube.

Om jag kör hörlurarna i skärmens 3.5 mm uttag funkar det bra men har visst bakgrundsbrus som är störande.

Är det någon som har haft liknande problem? Misstänker problem med drivrutinen? Har laddat den senaste från Asus hemsida.

Crystal Sound 3
Power pre-regular
Top notch audio profile
Audio shielding
De-pop circuit
Audio amplifier
Separate layer for left and right tracks
Premium Japan-made audio capacitors

Köpte precis samma moderkort, läser man på hemsidan så ska det vara "top notch" ljud fast det skriver la alla tillverkare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kan nämna att en analog kabel som går igenom hela burken tar lätt upp störningar. Jag märker av störningar om jag har en 3,5 som går från ena datorn till den andra när den bara ligger på bordet. Den tar upp störningar från allt, USB, bildskärm, elkablar. Du kan försöka skärma av kabeln men det bästa är att köra där bak på datorn då du slipper lägga en analog kabel bredvid mycket saker som kan störa

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Hej!
Sitter och överklockar ett begagnat fynd och drabbas av samma problem som ni här ovan.
Men detta funkade perfekt, höjde PCH volt till 1.10
Sprid gärna detta till folk som kör z170 krets. Antar att problemet kan existera på flera moderkort.

https://pcpartpicker.com/forums/topic/225684-audio-issue-crac...

Permalänk
Avstängd

Jag har också z170 mobo, jag märker av det där störande kracklande ljudet mycket när jag tittar youtube eller tittar film, annars kommer det inte alls, läste om att de är elektriska störningar som bara kan försvinna genom ljudkort internt/externt. Använder usb till mina sennheiser. Verkar som att det finns en lösning endå!

@StaffSergeant Vi tackar dig ödmjukast för ditt tips:) ska testa när jag kommer hem från jobbet!

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Medlem

Jag kör samma moderkort och har inte problem med ljudet ut men däremot har jag ganska låg volym på mic ingången, så jag behöver köra mic boost för att det ska bli lagom. Är det något man kan lösa utan mic boost så man behåller kvalitén bättre?

Permalänk
Skrivet av Eken:

Jag har också z170 mobo, jag märker av det där störande kracklande ljudet mycket när jag tittar youtube eller tittar film, annars kommer det inte alls, läste om att de är elektriska störningar som bara kan försvinna genom ljudkort internt/externt. Använder usb till mina sennheiser. Verkar som att det finns en lösning endå!

@StaffSergeant Vi tackar dig ödmjukast för ditt tips:) ska testa när jag kommer hem från jobbet!

I shit you not, jag var själv otroligt glad när jag tillslut fann en lösning =). Har läst någonstans att inaktivera XMP, och köra standardCLK på minnena ska lösa problemet, men har man grejer som går i 3200 ska man fasen använda XMP och övervolt bäst man vill!

Berätta hur det gick!

Permalänk

@Squallie: Jag kör +10dB i boost och det räcker för mig, sen sänker jag bara (Ökar känsligheten) i t.ex. Discord

Parentesen var fel
Permalänk
Avstängd

@StaffSergeant: Såg en video i 10min på youtube utan några konstigheter! Så fruktansvärt skönt!

Grym du är! Keep it up

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk

@Eken:
Tackar ödmjukast, en lär så länge en lever och problem och buggar är till för att lösas.
Helst utan våld, om våld är det enda verktyget som finns kvar, använd våld.

Kul att jag kunde hjälpa till!

Permalänk
Medlem

Hade en asus Z170-A med samma problem, det verkar vara alla billiga första generation som lider av detta. Hjälper inte om man kör med externt ljudkort, men lösningen är som sagt att inte köra minnena för snabbt.

Permalänk
Avstängd

@StaffSergeant: true story om allt är buggat och man slår sönder datorn av våld, då är ju man tvungen att köpa en ny, problem solved

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Skrivet av qquality:

Hade en asus Z170-A med samma problem, det verkar vara alla billiga första generation som lider av detta. Hjälper inte om man kör med externt ljudkort, men lösningen är som sagt att inte köra minnena för snabbt.

Lösningen är att köra PCH volt till 1.10 istället för auto.
Jag har testat med XMP i 3266 och minnen i >1.36v och det enda som löst problemet med bibehållen minnesfrekvens är höja PCH volten till 1.10. inget annat har hjälpt öht. Höja volten verkar vara det enda som funkar på dessa lite äldre gen 1 mobos.
ville inte sänka till nån låg minnesdynga så jag fann en annan lösning. Hoppas som sagt att detta kan hjälpa många andra "clockers " där ute. Det tog mig rejält lång tid att lista ut och finna lösningen på detta problem då nästan alla föreslår att skippa XMP.

Annars funkar våld också, det slutar spraka och blir helt tyst och skönt.

Permalänk
Medlem

@StaffSergeant: Jag tror jag testade alla tips på nätet men det var sänkningen från 3600mhz cl14 till något mycket lägre som fick igång ljudet för mig.