Dxracer är överskattat och relativt värdelöst.

Permalänk
Inaktiv

Intressant majoriteten verkar gilla Dx racers stolar, vem vet kanske fick ett kasst ex, då syftar jag på allt utöver axelproblemet, hade det enbart varit det hade jag bytt ut stolen mot en King series och säkert varit nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Vad tycker du om "flärparna " eller vingarna på sitsen, svårt att förklara, de som sticker upp på sidorna.

Jag störs inte alls av dem, men jag rekommenderar alla som ska köpa att de provsitter de här stolarna innan man köper så slipper man ju åka på en nit o vara missnöjd ifall den inte skulle passa ens kroppsform

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har en kinnarpsstol och den är ok men då jag har kass rygg så gick jag för elva år sedan och köpte en CAB. De flesta känner inte till detta märke. De tillverkar operatörsstolar. Dvs. stolar som är gjorda för att folk skall sitta i dem i skift dygnet runt. Det var av en slump att jag hamnade i en CAB stol då jag jobbar som konsult är man ute på en massa ställen och det var ett företag som hade köpt in dessa som kontorsstolar.
Jag lyckades bli av med momsen på stolen men redan för elva år sedan så kostade den nog åttatusen så de går säkert på över tio nu.
Även dessa går att hitta begagnade bland kontorsöverskottsbutiker.
Om ni har problem med ryggen eller bara ute efter en riktigt bra stol så kolla upp CAB. Själv tycker jag att min rygg är värd mer än tio kSEK.

Permalänk
Medlem

Köpte en King på black friday och är överlag nöjd med den. Instämmer med er andra som tycker att armstöden kunde vara lite mindre "smäckiga". Nackkudden är också onödigt mekig att justera om en kortare person än mina 184 cm skall låna stolen. I övrigt tipptopp!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon124216:

Intressant majoriteten verkar gilla Dx racers stolar, vem vet kanske fick ett kasst ex, då syftar jag på allt utöver axelproblemet, hade det enbart varit det hade jag bytt ut stolen mot en King series och säkert varit nöjd.

De flesta på detta forum är rätt unga och har troligen ingen större erfarenhet av ergonomi och de besvär som kan uppstå om den är dålig. Dessutom är det dyrt med kvalitetsstolar, man bör räkna med 10 000 kr om man ska köpa en ny normalstol och kanske 25-30 000 för en riktigt bra och en del har tur så att deras kroppsmått passar bra så en stol utan justeringar kan funka ok men de passar ju verkligen inte alla, att fråga andra om en stol är bra är alltså en dålig ide om det inte handlar om en stol som verkligen kan justeras in efter kroppen, bra stolar är alltså de som kan justeras att passa alla, men mindre bra stolar med få justeringar kan ju passa en viss användare perfekt men samtidigt vara en total katastrof för en annan.
Jag har iallafall en viss erfarenhet av ergonomi då jag varit skyddsombud i drygt 10 år och jobbat med ergonomibedömningar i ca 2 år på heltid, jag har dessutom byggt och anpassat arbetsplatser (och reparerat Ikea Markus som inte är en bra arbetsstol)
Jag tycker inte om de flesta "gamingstolar" då de har för få justeringar för att kunna passa nästan alla på ett bra sätt, men de kan som sagt passa den med rätt kroppsproportioner perfekt, men en bra stol har mängder med justeringar och går att justera in till de allra flesta på ett bra sätt. det gör däremot stolen dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124216:

Var och köpte en Markus från Ikea förut endast använt den i runt 2 timmar men hittills är jag grymt nöjd, får hoppas det håller i sig.
Såg att flera runt 185 cm och högre älskar stolen, medans många under klagar på smärta i rygg osv.

Min kompis ägde den förut och han fick ont i ryggen efter några timmar. Han bytte till en DxRacer Iron han är typ 2 meter och 100kg sitter mycket bättre i DX säger han. Själv kunde jag knappt sitta i hans Markus tycker den va väldigt oskön.. men kanske har med höjden att göra då. Är 184cm och 100kg. Uppgraderade min Ikea Malcom (?) till en Dx Racer Racing bästa uppgraderingen till datorhörnan jag gjort Sitter jättebra, bra justerbara armstöd (upp ner) och sedan recline funktionen är gött när man vill se på film/serier Kan sova i denna stolen

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

@Extremaz:
Bra att det funkar för er ägt stolen Markus i några dagar och den är helt grym, känns som att jag sitter som gjuten i den, toppen nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124216:

@Extremaz:
Bra att det funkar för er ägt stolen Markus i några dagar och den är helt grym, känns som att jag sitter som gjuten i den, toppen nöjd!

Jag provade Markus innan jag köpte en DXRacer Formula och gillade den inte alls, ryggstödet va inte hårt nog och tyckte sisten var för lång. DXRacer är inte 100% den heller men jag får rätt position för att spela och får inte ont i ryggen.

Jag skulle dock inte rekommendera DXRacer till någon, jag har ingen garanti eller något kvar då DXRacer vägrar ta ansvar för stolen då det säger att de inte var dom som sålde den och de jag köpte dem av startade eget som heter DXSeat som också vägrar at ansvar för stolen då inte de tillverkade den, bara sålde.

Båda säger att den andra har ansvaret och säger att de inte kan göra något åt det. Tydligen har DXRacer också stämt DXSeat.

Permalänk
Medlem

Hade funderingar på en DXracer men är inte säker på om jag ska köpa en dom är ju rätt så dyra, vet inte om detta är rätt tråd för min fråga men undrar om ni har något tips på vad för andra stolar man kan kolla på som är ganska bra tänker på priser mellan 2200 och under.

Permalänk
Medlem

Cobra daytona har jag bra erfarenheter av

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Är det någon göteborgare här som vet om det finns monterade dxracer/akracing stolar att provsitta i netonnet lagershoppen ?
Hittar lite motstridig information om det finns eller ej.
Eller för den delen någon annan butik i gbg området?

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Är det någon göteborgare här som vet om det finns monterade dxracer/akracing stolar att provsitta i netonnet lagershoppen ?
Hittar lite motstridig information om det finns eller ej.
Eller för den delen någon annan butik i gbg området?

Inet i Malmö har en Dxracer King serie att provsitta, kanske har de i Göteborg också?

Permalänk
Inaktiv

@matadoren: På Netonnet i Göteborg kan man ej provsitta.

Permalänk
Medlem

DXRacer är en hype, man kan köpa motsvarande kvalitet betydligt billigare.

Permalänk

Sitter i en kinarps 8000 på jobbet. Bekväm att sitta rakt upp och ner på. Men hemma kör jag med en ikea markus som jag aldrig skulle byta. Gillar fåtölj känslan med bred sits så man kan sitta hur som helst, samt mjuk sits och ventilerad rygg.

Vad jag vill komma är att det beror på tilfället och vad man gör. En kinnarps är konstruerad för att du ska sitta så och inte så. Medans en ikea inte kräver det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

är jag den enda som tycker dem är grymt fula också? Ser ut som något man sätter i sin "trimmade" honda civic..

Är ju högst subjektivt. Men en sak är säker, man utsätts aldrig för några G-krafter i en kontorsstol så det är helt onödigt hur man än vänder och vrider på det. Den behöver inte se ut som en sportstol från en bil helt enkelt.

Men samma sak är det med dekaler på bilar, rutor på chassin osv osv. Listan kan göras lång. Onödiga saker som vissa tycker är lite coola av olika anledningar. Behöver inte finnas någon praktiskt användning för allt alla gånger

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ligger runt 190cm och 100kg. Har haft en King nåra månader.

Den är skön, men inte 12 nog för timmars marathon.

Hade innan en Ikea Marcus, kunde sitta 2 timmar max i den så hade man världens träsmak. Saknar "gung"- funktion helt.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag är iallafall grymt nöjd med min dxracer king, köpte den strax innan DHW15 och passar min kroppsbyggnad perfekt (185cm 110kg).
Innan har jag haft diverse IKEA/jysk stolar som gav träsmak och ryggsmärta, ingen höjdare.

När jag fick min king så tyckte jag att sitsen var extremt obekväm och hård, men efter en vecka eller två så blev det bättre.
Tyckte även att svankstödet var på tok för tjockt och hårt, men samma sak med det, ett par veckor så blev det bättre och den formas mycket lättare efter min rygg nu

En bonus är ju att man kan sova i dem på DH också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Ligger runt 190cm och 100kg. Har haft en King nåra månader.

Den är skön, men inte 12 nog för timmars marathon.

Hade innan en Ikea Marcus, kunde sitta 2 timmar max i den så hade man världens träsmak. Saknar "gung"- funktion helt.

Vill du utveckla din andra mening, förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demerzel:

Ligger runt 190cm och 100kg. Har haft en King nåra månader.

Den är skön, men inte 12 nog för timmars marathon.

Hade innan en Ikea Marcus, kunde sitta 2 timmar max i den så hade man världens träsmak. Saknar "gung"- funktion helt.

Menar du med gung-funktion? FÖr på min Marcus kan jag luta mig tillbaka, alltså så att ryggstödet åker med.

Permalänk

DX Racer stolarna kostar multum och är mindre bekväma än en 400kr ikea stol.

bättre att köpa en riktig racing stol (för bilar) och ta en hjulsats/kolv från någon kontorsstol och sätta den på. eller någon original bilstol. sjukt mycket bättre komfort och inte så svårt att fixa.

Permalänk
Medlem

Jag har använt DXracer ett tag och är super nöjd med kvalitèn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Menar du med gung-funktion? FÖr på min Marcus kan jag luta mig tillbaka, alltså så att ryggstödet åker med.

Alltså det som kallas "vagga" dvs sitsen lutar bak tillsammans med ryggstödet.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb