Dxracer är överskattat och relativt värdelöst.

Permalänk
Inaktiv

Dxracer är överskattat och relativt värdelöst.

Jag har ägt en Dxracer iron i två dagar nu och jag är långt ifrån nöjd, armstöden svajar och är lite för långt fram för att man ska kunna ha armbågarna på dom utan att sitta framåtlutad.
Jag är 187 och väger 73 kg och har rätt breda axlar och dom hänger utanför när jag spelar, sitsen är lite för hård, det blir oerhört varmt i stolen vilket kan väntas då det är nån läder kopia, den låser sig aldrig riktigt hur man än ställer in den det är alltid ett litet glapp.
Visst skulle stolen kosta hälften av vad den gör hade jag eventuellt kunnat ha överseende med dessa grejer men som det är nu funkar det inte för min del, kommer under dagen retunera den.
Dock tror jag att denna stolen kan hålla ett bra tag själva låtsas lädret och bottenfästningen sitter riktigt bra och verkar vara rejäla.
Vore intressant att höra om det finns fler som känner så här?

Permalänk
Medlem

Beror väll på vilken du har? Du verkar ju valt en för liten om dina axlar hänger utanför.

Permalänk
Medlem

@anon124216:

Gäller att välja rätt stol... väldigt svårt att välja rätt dock eftersom finns inte riktigt nånstans att test sitta dom!

Köpte en Dxracer Classic är extremt nöjd har aldrig haft sådan bra stol på år.. välbyggd - mjuk - hög/bred ryggstöd kort å gott är extremt nöjd.

Man känner verkligen Byggkvalitén :).

Men som sagt finns ju alltid något måndags exemplar som kan komma i nåns väg..
Och även om dom är dyra å alla talar om dom behöver inte betyda att det är något just för dig.
Finns ju flertal märken där ute som fungerar säkert bättre.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Inaktiv

@Foxmaner:
Det står vilken sort i första stycket.
Funderade snabbt på att kanske byta mot en King series som ser ut att vara bredare vid axlarna, detta skulle ju lösa det problemet men inte alla andra.
Det blir att åka och testa en Markus stol från Ikea och se om man har bättre tur.

Permalänk
Inaktiv

@Bärrich:
Jag trodde jag gjorde det men tydligen inte, skönt att du gillar stolen.
Vanligtvis brukar jag inte skriva recensioner eller liknande såvida det inte enligt mig är en grymt dålig produkt eller en riktigt bra.
Det är ju mycket möjligt att jag fick ett ruttet ex, det hoppas jag iallafall.

Mvh.

Permalänk
Medlem

De är väldigt "meh" likt många andra populära artiklar, men så länge folk är nöjda så är de bra nog. Behåller dock min kinnarps alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

@anon124216: oj såg det inte. Börjar bli sent nu....
Jag är nöjd med min drifting. Jag är lite mindre i kroppen. Det jag deremot jag håller med dig om är att armstöden är under all kritik. Sitter fel och vinglar. Sen har jag lite problem med att den gnisslar när man lutar sig. Bara kvalité greker alltså. Men jag tycker iallafall att jag sitter grymt i min.

Men det är väl väldigt subjektivt.

Permalänk
Avstängd

Den som tror att dxracer gör bra stolar har bara fallit offer för marknadsföringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

@hoski: Frågan är vad man ska köpa? Att kinnarps är den ultimata absolut bästa kontorsstolen är ju det vanliga och jag skulle gärna vilja ha en men de är ju svindyra och för det första måste man lyckas hitta en begagnad någonstans. Inte direkt optimalt. Ska snart köpa ny stol men har ingen aning vad jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Jag passade på att testa "alla" (inte dom som var uppenbart för små för mig) gaming-stolar på DHW15 när jag var där. Bland mina favoriter var DXRacer King och Maxnomix Commander. På jobbet sitter jag i en Kinnarps stol, just nu en 8000, så jag tycker jag har en vettig stol att jämföra med. Min slutsats var att Maxnomic stolen passade mig bäst (på grund av det större sittdjupet och det justerbara svankstödet) och den var också stadigare i armstöden än DX.

Min personliga åsikt är att jag tycker både DX och Maxnomic är mer prisvärda än Kinnarps. Jag kommer att köpa en Maxnomic Commander som det ser ut just nu. Kan dock inte rekommendera Kinnarps till någon.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den som tror att dxracer gör bra stolar har bara fallit offer för marknadsföringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Så om man tycker stolen är bra så är man ett "offer"? Det är inte så att man kan ha olika åsikter? Måste alla bestämt tycka kinnarps är bäst bara för det är mer "poppis"? Tycker själv att Kinnarps är sjukt obekväma och min DXRacer Iron är mycket skönare att sitta i, i längre tid.

Ts: Sitsen är ju självklart hård i början.. du lär ju "sitta in sitsen" först. Vet precis vad du menar då jag upplevde samma sak, men nu efter ett par månader så är det helt klart stor skillnad (säger inte att det tar flera månader, men 2 dagar räcker knappast).

Men det du säger betyder väl helt enkelt att stolen inte är något för dig, inte att stolen i sig är värdelös - för det är den knappast. Överprisad? Ja, det är den väl. Värdelös stol? Nej verkligen inte, den passar helt enkelt inte din kroppsbyggnad.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Angående stolar så finns det ju ett värde i att se vilka stolar som används professionellt i kontorsmiljö och som oftast godkänns av arbetsmiljöombud och dylikt. Jag kan inte tänka mig att DXracer någonsin skulle kvalificeras för att köpas in i en kontorsmiljö där människor arbetar sittandes i stort sett hela sina arbetsdagar. Sedan att de ser ut som typiska övermarknadsförda 'gamer'-produkter talar också ett tydligt språk.

Det huvudsakliga fabrikatet jag sett bland större och bättre utrustade bolag är RH och Kinnarp.

Visst kostar de mer än DXracer-stolarna. Men det är ju inte konstigare än att DXracer-stolarna kostar mer än Ikea-stolarna. Dock finns det också en stor andrahandsmarknad för RH och Kinnarp där privatpersoner kan köpa välvårdade begagnade stolar, använda av företag, till vad som börjar likna humana priser.

Skrivet av Pamudas:

Så om man tycker stolen är bra så är man ett "offer"? Det är inte så att man kan ha olika åsikter? Måste alla bestämt tycka kinnarps är bäst bara för det är mer "poppis"? Tycker själv att Kinnarps är sjukt obekväma och min DXRacer Iron är mycket skönare att sitta i, i längre tid.

Ts: Sitsen är ju självklart hård i början.. du lär ju "sitta in sitsen" först. Vet precis vad du menar då jag upplevde samma sak, men nu efter ett par månader så är det helt klart stor skillnad (säger inte att det tar flera månader, men 2 dagar räcker knappast).

Men det du säger betyder väl helt enkelt att stolen inte är något för dig, inte att stolen i sig är värdelös - för det är den knappast. Överprisad? Ja, det är den väl. Värdelös stol? Nej verkligen inte, den passar helt enkelt inte din kroppsbyggnad.

Det är ju klart att det finns utrymme för kognitiv dissonans eller konfirmeringsbias när du jämför en produkt du redan investerat i jämfört med som annars brukar anses vara en bättre [om än dyrare] produkt.

En gång i tiden tyckte jag min gamla Ikea-stol var hur bra som helst genom att den råkade vara konfigurerad rätt för mitt skrivbord och man använt skiten så länge att allting annat kändes märkligt och obekvämt. Men nu när jag faktiskt köpt en vettig stol skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till den där Ikea-stolen.

Permalänk
Medlem

är jag den enda som tycker dem är grymt fula också? Ser ut som något man sätter i sin "trimmade" honda civic..

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

En gång i tiden tyckte jag min gamla Ikea-stol var hur bra som helst genom att den råkade vara konfigurerad rätt för mitt skrivbord och man använt skiten så länge att allting annat kändes märkligt och obekvämt. Men nu när jag faktiskt köpt en vettig stol skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till den där Ikea-stolen.

Efter att ha setat i en Kinnarps på ett kontor hela sommaren så fick jag en bra uppfattning om vad det handlade om.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Gillar min Iron rent komfort mässigt, dock så knakar den (troligen pga min vikt) då å då vilket är irriterande och om jag höjer den så högt jag kan så sjunker jag till botten igen efter ett tag. Men jag väljer hellre det än att börja böka med garantier och returer. Haft den i någon månad nu så är nog för sent iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att något så viktigt som en stol man använder många och långa timmar bör man provsitta innan köpet

jag har jobbat på olika platser och kört kinnarps och andra också plus ett mindre känt märke på min nuvarande arbetsplats och jag har aldrig riktigt kunnat komma överens med de stolarna

Jag köpte en Dxracer King strax före jul och har aldrig varit så nöjd
Absolut så tror jag att armstöden är en personlig preferens likaså men mina går att justera åt alla möjliga håll och kanter och kvaliten på stolen är utmärkt

Själv är jag 180 och väger strax över 100kg och är bred som ett kylskåp och tillika tjock som en mindre knölval och sitter som en kung i den där stolen (pun intended) och skulle inte vilja byta bort den

Det är iallafall min uppfattning om det köp jag gjort nu när jag använt den i några veckor

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Den som tror att dxracer gör bra stolar har bara fallit offer för marknadsföringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad baserar du detta på? Har du testat stolarna eller intalat dig själv att det är överskattade?

On Topic:
Jag sitter väldigt bra i min King-series då jag är 191cm lång. hade tidigare en IKEA Marcus som tjejen numera använder. Armstöden är det enda jag stör mig på(sitter lite löst tycker jag) samt att jag hade svårt att få svank-kudden på en bra position i början(numera hade den en kalas bra position som gör det väldigt bekvämt). Tack vare att det är lite större hjul så rullar den väldigt lätt också. Var dock precis att den gick in under bordet. Värt att nämna är att jag inte använder armstöden så jag oftast sitter så nära bordet att jag vilar armar på bordet. Själva stolen i sig är väldigt solid och inte som knakar eller gnisslar vilket ger ett väldigt bra intryck av kvalitet.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

är jag den enda som tycker dem är grymt fula också? Ser ut som något man sätter i sin "trimmade" honda civic..

Du är inte ensam om det.

Permalänk
Medlem

Köpte en dxracer maximum för 1 år sen och tycker den är perfekt för priset.
Har provat kinnarps,rh,hm stolar och givet en hm aeron med allt lull lull hade jag inte sagt nej till men då får man betala därefter.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag på en ~fyra-fem år gammal IKEA stol, funkar finfint än idag. Men lite sugen är man ju på en sådan dxracer/akracer eller vad dom nu heter, för det verkar ju vara en himla hype över dom! Men sen kostar dom ju väldigt mycket, så jag skulle nog vilja provsitta först!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

är jag den enda som tycker dem är grymt fula också? Ser ut som något man sätter i sin "trimmade" honda civic..

Jag har haft en "trimmad" Honda Civic. (240 HK på 900 kilo bil, ställbart chassi, diffad låda, NSX-bromsar och R-däck. D.v.s gick som ett psykbryt). Men, jag skulle ALDRIG sätta något så (i mina ögon) fult som en DXracer i en bil. Någonsin.

När det gäller bra stolar framför datorn där ERGONOMI är viktigare än (töntig) racelook så rekommenderar jag att köpa en begagnad RH eller Kinnarps. Ett exempel på marknaden: http://www.bbsmobler.se/kontorsstolar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

är jag den enda som tycker dem är grymt fula också? Ser ut som något man sätter i sin "trimmade" honda civic..

Kan bara hålla med.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag har en DX Racer silverstone som jag köpte på chilli för 1000kr när de sålde ut. För priset helt OK och plus för att den har svankstöd/kudde samt nackkudde. Minus för att armstöden inte går att rotera horisontellt utan bara går att ha statiskt rakt fram vilket inte är särskilt ergonomisk.

Jämför jag med min stol på kontoret, en "fullutrustad" Kinnars Plus[8] som kostar 6000kr + moms så är det som natt och dag men för 1000kr är det en helt ok datorstol.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jo det är ungefär så jag känner för de där snurrstolarna med racingstolsinspirerade sitsar. Ta the real deal istället och montera en racingstol fast i stället du sitter mycket bättre. Armstöd har jag svårt se vitsen med de kan bara vara i vägen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Måste nog säga att något så viktigt som en stol man använder många och långa timmar bör man provsitta innan köpet

jag har jobbat på olika platser och kört kinnarps och andra också plus ett mindre känt märke på min nuvarande arbetsplats och jag har aldrig riktigt kunnat komma överens med de stolarna

Jag köpte en Dxracer King strax före jul och har aldrig varit så nöjd
Absolut så tror jag att armstöden är en personlig preferens likaså men mina går att justera åt alla möjliga håll och kanter och kvaliten på stolen är utmärkt

Själv är jag 180 och väger strax över 100kg och är bred som ett kylskåp och tillika tjock som en mindre knölval och sitter som en kung i den där stolen (pun intended) och skulle inte vilja byta bort den

Det är iallafall min uppfattning om det köp jag gjort nu när jag använt den i några veckor

Vad tycker du om "flärparna " eller vingarna på sitsen, svårt att förklara, de som sticker upp på sidorna.

Permalänk

en bra stol för någon behöver ju nödvändigtvis vara en bra stol för någon annan, vi har ju olika kroppar,sittställningar och det som diskuteras mest olika ekonomi

Jag sitter själv i en Ikea stol (trodde att det var en kompromiss men är nöjd) men skulle gärna prova en DX (dock tror jag inte den är ngt för mig) och skulle gladeligen ha en kinnarps (om nu den passar mig att sitta i åtskilliga timmar)

det är lite som ett säng köp mycket pengar just då men sett till timmar/användandet är det kanske värt några kronor mer?

Visa signatur

Moderkort:Msi Z270 M7 Cpu:Intel Core i7-7700k 4.9Ghz Ram:Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED Kylning:Corsair Hydro H100i v2, NZXT Aer RGB HUE+ GFX:MSI Geforce GTX 1080 8GB Gaming X Hårddiskar:Samsung 960 EVO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Define S Skärm:LG 27GL83A Keyboard:Xtrfy K4 RGB TKL OS:Win 10

Permalänk
Medlem

Det var väl inget nytt? De enda stolarna som är värda att köpa är riktiga kontorsstolar som t ex Kinnarps. Finns en sida där man kan köpa begangnade för runt 3000kr har jag för mig, helt okej.

Permalänk
Medlem

Köpte en dxracer av en på arbetet för att han inte kunde sitta i den eftersom den gav honom ryggbesvär.

Har själv absolut inga problem alls med den gällande sittställningen, det har blivit testat med 40 timmars Diablo 3 maraton. Så ja.... inte vet jag vad folk gnäller om där, men nog har jag negativa saker att säga om den också.

-Ful som stryk, tyvärr är den även med helblå bakdel. Fick ju inte precis välja eftersom jag köpte den begagnad.
-De där armstöden, Ställbara kan man väl säga men inte riktigt stabila och höjden så passar mig aldrig perfekt heller.
-Så är det nog också något med hela nedra delen av stolen som om den skulle vara lite glapp och lös. Min gamla skitstol kändes ju iallafall robust där.

Permalänk
Inaktiv

Var och köpte en Markus från Ikea förut endast använt den i runt 2 timmar men hittills är jag grymt nöjd, får hoppas det håller i sig.
Såg att flera runt 185 cm och högre älskar stolen, medans många under klagar på smärta i rygg osv.

Permalänk
Medlem

Bara för att det är DxRacer betyder det inte att du valt rätt modell. Som med de flesta nadra produkter finns det olika modeller som passar olika människor.

Du kan köpa en Volvo som inte passar dig, det betyder inte att Volvo är skit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|