Permalänk
Medlem

Söker 15V batteri

Har letat och letat men behöver ett 15V batteri som helst inte är längre än ett vanligt 9V och polerna ska vara som på ett vanligt batteri från A serien, i grund och botten är det väl egentligen en 10 cells variant jag söker istället för 6 celler men verkar inte finnas något att köpa i Sverige? Visst det går att fixa det själv med lite klippa och klistra med två 9V men tänkte om någon visste vart man annars skulle kunna få tag på dem?

Något likvärdigt dessa:
http://www.ebay.com/itm/2-10F20-15V-Carbon-Zinc-Battery-220A-...

Alternativt ett litet bra 15V batteripack kan funka, vikten är inte så noga så i värsta fall funkar 10st 1.5V AA/AAA men känns lite väl att byta massa sådana hela tiden

Någon som har någon ide?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat: Typ något sådant här? https://batterigiganten.se/v74px-alkalisk-15v-batteri-45-mah....
Är ingen expert på batterier men står ju 15V på det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

@Zicsoen mjo sett det där dock ett problem, det ligger på 45 mAh och även om det är väldigt låga energikrav på kretsen batteriet ska driva så det är lite fattigt när det kostar närmare 100kr :/

EDIT:
Såg just en ide jag inte ens tänkt på, stacka knappcellsbatterier lär ju vara det lättaste

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har inte själv sett 15V celler på evigheter. Det är något speciell sak, troligen gjort på samma sätt som 9V batterier men med 10 celler istället för 6.

Ang batteripack, Typ detta?
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/elektronik/batterihallar...
Alt får du hitta nån med AAA plats istället, och sen bara i med 10 st vanliga batterier.

Tittar man prismässigt i långa loppet så måste det vara betydligt billigare att skaffa AA eller AAA batterier än att jaga 15V special batteri. Eftersom det du länkade dessutom är Kol-Zink (en av de gamla batteriteknikerna) så kan du köra med billigaste skräp batterierna och de lär ändå hålla bättre än den 15V cellen gör. Du kan ju också ta uppladdningsbara, men då får du nog titta på fler än 10 st.

Permalänk
Medlem

@Paddanx Mjo insett att det antingen blir en liknande den eller custom lösning, fördelen med ett sådan pack är ju iofs att jag inte behöver byta batterier på år troligen haha ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@Paddanx Mjo insett att det antingen blir en liknande den eller custom lösning, fördelen med ett sådan pack är ju iofs att jag inte behöver byta batterier på år troligen haha ^^

Du kan ju, om du är händig och vet vad du gör, ta 2 st 9V batterier och "bygga" sitt egna 15V. 9V batterier är inget mer än 6 st mindre batterier som är ihopsatta. Det är dock betydligt pilligare och finns risker med kortis och batterivätska, så ska du göra det, se till att ha skyddshandskar, glasögon och rubbet.

Säkrast är dock en sådan 40kr insats på kjell och 10 pack av de billigaste batterierna du kan hitta. Bör tom klara sig på din budget med kjells 20 pack av AA batterier, så för 100kr har du hållare och 2 uppsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan ju, om du är händig och vet vad du gör, ta 2 st 9V batterier och "bygga" sitt egna 15V. 9V batterier är inget mer än 6 st mindre batterier som är ihopsatta. Det är dock betydligt pilligare och finns risker med kortis och batterivätska, så ska du göra det, se till att ha skyddshandskar, glasögon och rubbet.

Säkrast är dock en sådan 40kr insats på kjell och 10 pack av de billigaste batterierna du kan hitta. Bör tom klara sig på din budget med kjells 20 pack av AA batterier, så för 100kr har du hållare och 2 uppsättningar.

Mjo vet att det bara är celler och det var ett alternativ jag övervägde men känns som lite onödigt jobbigt, 10st AA känns som overkill och det är inte pengarna i sig utan det var just att betala 89kr för 45 mAh 15V även om kretsen inte drar mycket. Tror jag kör på 5 knappceller (CR20XX) och sätter dem i serie, blir 15V ~220mAh och relativt lätt att byta inom att det är en simple standard.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta två 9V och sänka spänningen med en regulator eller resistor ?

Då kan du använda färdiga sladdar för 9V batteri och få säker kontakt.

En fråga: vad har du tänkt driva ? Det går inte med lägre spänning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.