Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av issue:

LCHF är inget jag kommer börja på igen, men jag håller med det ni säger, LCHF fungerade sjukt bra för mig när det gällde allt. Men nu när gallblåsan är bort blir min mage lite upprörd ibland om det blir för mycket fet mat.

angående kaloriförbränning vid träning. Köpte mig en Microsoft Band 2 och hade med mig den till gymmet första gången idag, hade en timme med PT.
nu som sagt så väger jag mycket och är inte van med att röra mig, under 58min (inkl hämta andan pauser) så säger mitt band att jag har förbrännt 1000 kalorier, hade en maxpuls på 162 och snittade 140. är det där rena glädjesiffror eller kan det stämma på mig med min vikt och min tidigare aktivitetsnivå (soffliggare)?

Det är inte alls omöjligt.
Jag brände 1050kcal på att springa milen för drygt ett år sedan. Då hade jag inte riktigt samma förutsättningar som dig, men min data var följande:
Längd 174cm
Vikt 80~kg
Snittpuls: 178
Tid 53min

Ett tips jag kan ge dig om du vill röra på dig utan att skada dig allt för mycket (vilket jag gjorde av allt löpande) är att cykla. Man kan cykla tills man storknar utan att belasta leder på samma sätt som vid löpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Kan ju köra lite riktiga uppgifter för alla hjälpsamma där ute.

Ålder 31
Vikt 130
Längd 177

Mitt mål med gym är INTE att bygga muskler (även om det är det som kommer att hända), mitt mål är att träna bort mitt onda i skulderblad och rygg, har haft sjukt ont i skulderbladen de senaste 2 åren.

Jag kommer köra lite på crosstrainer för kondis. Sen kommer det bli promenader här och där.

Gym beräknas till 3 dagar per vecka, promenader 1-2 dagar i veckan.

Är ca 2000kalorier om dagen ett bra mål?
Och om jag en dag skulle hamna på 1300 kalorier, bör jag äta något mer då bara för att?

Edit, viktnedgång är inte mål nr1, att slippa ha ont är första målet, tänkte bara tt der kunde vara bra att kombinera dessa två

Skickades från m.sweclockers.com

kämpa på du klarar det

du beskriver att du är 1,77cm lång och väger 130Kg det är mycket övervikt Bmi på säkert 36+. samma var det för mig fast jag är 1.90cm och max vikt var 137kg nu väger jag efter 3 veckor 122kg 15kg hurrar man för ju ! bara det dära lilla gör ju en glad, man har inte mått bra och tagit massa mediciner gör ju också man går upp + man var glad i coca cola men det är helt slut med det. dessutom har man skadat ryggen och fick diskbråck på första kotan har gjort operation sedan 2012 i uppsala akademiska sjukhus. jag blev bra i 6 veckor sedan kom det tillbacka svåra smärtor efter sjukgymnast visade en övning så small det till. på det att ha en tung mage är ju inte bra alls för ryggen. ständigt gå med 40kg+

tänk dig att ha 40kg vikter på magen vad det sliter. normal vikt vid 1.77ca 70-85kg? längd 1.90cm ca 90-95kg är normalt.

när jag var 22år var jag med 1.90cm och vägde endast 75kg vadå lätt nu är man ju äldre men har ju stoppat i sig allt joxx

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Folk som förespråkar en väldigt specifik livsstil har en tendens att svälja propagandan med hull och hår, för att därefter religiöst försöka övertyga resten av världen om deras fantastiska liv. LCHF brukar vara mest högljutt, tillsammans med veganer och paleo-folk.

Har man ett starkt formulerat påstående så måste det styrkas av empirisk fakta, där vetenskaplig metodik väldigt gärna applicerats. Annars är det ju bara ett påstående-- ibland en åsikt.

Permalänk
Medlem

provat 5:2 Dieten ska ju vara så bra säger många. frågan är om det är så bra för kroppen då det handlar om att svälta i 2 dagar utan intag av föda

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Beror ju alldeles på hur man tränar, man kan träna enskilda muskelgrupper och vila dom 2 dagar innan man kör på dom igen då hinner dom gått och väl vila upp sig inför nästa pass.

Instämmer helt. Det är den slitna muskelvävnaden som måste få sin "vila", inte resten av kroppen. Ibland kan det dock göra nytta att vila en dag eller två för att få CNS och hormonerna i kroppen att reboota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så du menar att vi samexisterade med dinosaurier? Så jäkla gammal är inte människan.

Sen har vi nordeuropeer utvecklat möjligheten att dricka mjölk i vuxen ålder för inte mer än 10000 år sedan. Så det är inte alls ett orimligt antagande.

Oj, nää, total kortslutning i hjärnan blev det på en faktor 500. Du har såklart helt rätt. Jag låter bli att editera för att påskina min ignorans. Alla snubblar vi ibland

Tack för rättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av croon:

Oj, nää, total kortslutning i hjärnan blev det på en faktor 500. Du har såklart helt rätt. Jag låter bli att editera för att påskina min ignorans. Alla snubblar vi ibland

Tack för rättning.

Haha, tänkte nog att du snubblat i tanken där

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Viktnedgång har allt med kost att göra, motion/träning har en väldigt liten roll i det hela. Även om du har en sund diet så kan du gå upp i vikt, om du ligger över din kalori"budget", så lyssna inte på "höhö ät vad du vill och gymma" folket.

Om du vill gå ner så snabbt så möjligt så måste du veta att du kommer att finna dig i samma läge som du gör nu om du inte ändrar din livsstil helt och hållet, därför så skulle jag rekommendera att du prövar LCHF, då det på lång sikt är en väldigt bra diet om du inte ska hålla på med styrketräning och sådant.

Finns också en annan diet som heter VLCD, vilket är något som jag tycker man skall köra 2 månader mac. Din kaloribudget kommer vara på ungefär 600, och du får inte ta in mer än 60g kalorier delat ut på 3 måltider, så om du inte köper en skrädarsydd diet (dumt) så är ett exempelmål 150g turkisk yoghurt med fun light som smaksättare, kan även ha i lite linfrön för att hjälpa mot förstoppning.

Permalänk
Skrivet av issue:

Tja, tänkte kolla en sak om träning och kalorier m.m

Jag har börjat gymma lite samt räkna lite kalorier för att minska lite i omfång, enligt diverse sidor/appar bör jag ligga på ca 2000 kalorier i intag exkl träning för att gå ner lite, nu mina frågor.

Om jag tränar på gym och förbränner typ 500 kalorier, bör jag då äta 2500 kalorier den dagen?

Om jag råkar planerade väldigt snäll kost och säg bara äter 1300 kalorier, mot de rekommenderade 2k, är det direkt dåligt eller ok?
Idag har jag jobbat hemma bara ätit ca 1200 kalorier utan att ha tränat. Bra eller anus?

Kontrollera ditt socker/kolhydrat intag andvänd endast komplexa
Kolhydrater samt kombinera inte fettkällor med andra energi källor
dvs kolhydrater ät ditt fett på morgonen och kvällen tillsammans med protein och fibrer eller på kvällen eller både och men se till att det går 3-4 timmar innan du äter kolhydrater då kroppen automatiskt lagrar fett om den får ett insulin påslag som är kolhydraternas främsta uppgift insulin är ett transport hormon har du fett i blodomloppet och du äter kolhydrater så lagras det direkt i dina fett depåer vilket man inte vill.
Försök att konsentrera ditt energi/kolhydrat intag till direkt efter träning eller annan hård fysisk aktivitet då du behöver fylla på dina glycogen depåer.
Lycka till

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sant, det tillkommer lite vetenskap, men man bör starta med vad jag skrev för det är tillräckligt om man inte ska tävla etc.

Nja, även om vi struntar i att LCHF (eller liknande) är mer effektivt för viktnedgång, så är det även en fråga om psykologi och upplevelse.

Äter du kolhydratstät mat spikar du blodsockret. Kroppen skickar då ut insulin och blodsockret sjunker snabbt. När ditt blodsocker sjunker blir du hungrig igen.

Så även om du äter lika många kalorier per dag, kommer du få slåss mot din egna hunger i mycket större utsträckning.

Problemet är att mängden viljestyrka man har är begränsad. Det är samma mentala konto som ser till att man hanterar stress på jobbet, undviker konflikter och lägger sig i tid, som att uppräthålla din nya diet. Därför är risken mycket större att misslyckas på en diet där du ständigt är hungrig.

Vill man läsa om begränsad viljestyrka och vilken påverkan det har, så står det bland annat i denna boken: http://www.amazon.com/The-Paradox-Choice-More-Less/dp/1491514...

Skrivet av pytonOrm:

provat 5:2 Dieten ska ju vara så bra säger många. frågan är om det är så bra för kroppen då det handlar om att svälta i 2 dagar utan intag av föda

Det är viktigt att skilja på svälta (kalorirestriktion) och periodisk fasta. För effekterna på kroppen är väldigt annorlunda.

Vid periodisk fasta får du ökad metabolism, ökat tillväxthormon. Kroppen bränner upp sina glukogenreserver och kommer in i ketos, vilket är ren fettdrift.
Kroppen får också en chans att vila från insulinutsöndring. Detta gör att kroppen på sikt får en ökad insulinkänslighet.
Ökad insulinkänslighet innebär att du får mindre fettinlagring på samma kost, eftersom kroppen inte behöver tillsätta lika mycket insulin!

Man kan även öka sin insulinkänslighet med hjälp av högintensiv intervallträning. (Givetvis fungerar annan typ av träning med, men inte lika bra).

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@issue:

LCHF + högt intag av aminosyror är mer eller mindre grunden för en deff-diet. Dock brukar folk inte gilla jämförelsen mellan deff och LCHF, men de är huvudsakligen samma + högt intag av protein.

Här är ett par sidor om du är intresserad av att räkna ut energibehov, kaloriintag och hur många gram av allt man får i sig.

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php <--- räkna ut hur mycket du behöver äta om dagen samt aktivitetsnivå

http://kostbevakningen.se/ <--- bra sätt att sätta ihop hela dagar och ett eventuellt matschema

Märk väl att de inte är 100%, men väldigt bra som riktlinjer. Det må verka väldigt invecklat till en början men ganska kvickt lär man sig höfta väldigt bra gällande mängd protein, kolhydrater och kcal i matvaror.

Mina tips till alla som tänker minska på kroppsfettet samt även bygga lite muskler på köpet är;
*500-700 kcal underskott
*Styrketräning, dvs. 5-12 reps övningar, 3 split schema dvs. dela upp muskelgrupperna på 3 olika pass
*Högt proteinintag, ca. 2g protein per kg kroppsvikt, dock inte om man väger mycket då räcker 150-200g protein per dag.
*Ordentligt med vila och sömn.
*Kontinuitet, absolut viktigaste.

Lycka till och hoppas att jag var till någon hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

LCHF + högt intag av aminosyror är mer eller mindre grunden för en deff-diet. Dock brukar folk inte gilla jämförelsen mellan deff och LCHF, men de är huvudsakligen samma + högt intag av protein.

Men det är en stor skillnad. Ett (för) högt intag av protein kommer bete sig på samma sätt som kolhydrater när de bryts ner. Vilket resulterar i blodsockerspik och insulinutsöndring på precis samma sätt.
Resultatet av en sådan diet är alltså precis det som en LCHF:are vill undvika.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Promenera i kylan bränner kalorier som fan, kroppen bränner mer kalorier för att hålla sig varm om man klä sig lite tunnare så man små fryser. detta gör att man måste gå mer aktivt för att inte frysa ännu mera, testa, man hatar det men ger resultat fort.

Som sagt inte kyla som gör en sjuk, bara bakterier

gammal länk men allt stämmer
http://iform.se/traning/lopning/loptips/lop-i-kylan-och-forbr...

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Promenera i kylan bränner kalorier som fan, kroppen bränner mer kalorier för att hålla sig varm om man klä sig lite tunnare så man små fryser. detta gör att man måste gå mer aktivt för att inte frysa ännu mera, testa, man hatar det men ger resultat fort.

Som sagt inte kyla som gör en sjuk, bara bakterier

gammal länk men allt stämmer
http://iform.se/traning/lopning/loptips/lop-i-kylan-och-forbr...

Om du regelbundet utsätter kroppen för kyla kommer en del av dit vita fett att konverteras till brunt fett. Brunt fett kan kroppen förbränna för att höja kroppstemperaturen.
http://www.rd.com/health/diet-weight-loss/brown-fat-boost-met...

Wim Hof är en känd profil, som har väldigt mycket brunt fett och hanterar kyla extremt bra.
Det har gjorts många experiment på honom, som kan vara intressanta att läsa om.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof#Fact_or_Faked

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Men det är en stor skillnad. Ett (för) högt intag av protein kommer bete sig på samma sätt som kolhydrater när de bryts ner. Vilket resulterar i blodsockerspik och insulinutsöndring på precis samma sätt.

Yes jag är medveten. Dock är grundidén oftast lika, kapa ner på kolhydrater, dock under deff gör man ju det för att få plats med viktigare kalorier, protein. Skrev i layman's terms, ansåg det inte vara nödvändigt att fördjupa mig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Yes jag är medveten. Dock är grundidén oftast lika, kapa ner på kolhydrater, dock under deff gör man ju det för att få plats med viktigare kalorier, protein. Skrev i layman's terms, ansåg det inte vara nödvändigt att fördjupa mig mer.

Grundidén med LCHF är att ha ett lågt och jämnt blodsocker, så du utsöndrar mindre insulin.
Med en proteintät kost kommer du få förhöjt blodsocker och insulinutsöndring, även om den är "low carb".

Av denna anledning är de inte lika, ens i lekmannatermer, eftersom den kroppsliga effekten blir annorlunda.

En annan sak som gör en sådan jämförelse olycklig, är att det är ett vanligt missförstånd att man kan äta obegränsat med protein på en LCHF-diet. Men detta ställer alltså till med ovanstående problem och förhindrar de principer som får LCHF att vara effektivt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweboy7602:

Kontrollera ditt socker/kolhydrat intag andvänd endast komplexa
Kolhydrater samt kombinera inte fettkällor med andra energi källor
dvs kolhydrater ät ditt fett på morgonen och kvällen tillsammans med protein och fibrer eller på kvällen eller både och men se till att det går 3-4 timmar innan du äter kolhydrater då kroppen automatiskt lagrar fett om den får ett insulin påslag som är kolhydraternas främsta uppgift insulin är ett transport hormon har du fett i blodomloppet och du äter kolhydrater så lagras det direkt i dina fett depåer vilket man inte vill.
Försök att konsentrera ditt energi/kolhydrat intag till direkt efter träning eller annan hård fysisk aktivitet då du behöver fylla på dina glycogen depåer.
Lycka till

Om du förespråkar att inte äta kolhydrater alls för att uppnå ketos så kan jag väl köpa det, men att kolhydrater skulle lagra enbart fettet du äter som fett är bara fel. Intaget fett har ingen direkt korrelation till kroppsfett, liksom intaget kolesterol inte är korrelerat till uppmätt kolesterol.
Det enda som händer när du äter fett tillsammans med kolhydrater är att du sänker glykemiska indexet på det sammanlagda intaget.
Ett exempel:
Vitt mjöl har ett GI på 85.
En vetetortilla har ett GI på 30. Varför? Olja.
Om du nu vill äta kolhydrater är det således bättre att göra det tillsammans med fett för att inte få extrema blodsocker- och insulintoppar.
Insulin är lika bra på att bygga muskler som fett. Väldigt förenklat så är det enda du behöver tänka på är: har insulinet och glukoset i ditt blod några muskler att bygga eller energi att utsöndra (ie: har du tränat/varit aktiv)? Annars sparas överblivna energin som fett, men det är alltid muskelbyggnad som prioriteras först. Äter du några kilo socker så kommer du förutom övriga näringsbrists-åkommor att bygga fett, utan att äta ett gram fett. Boven i dramat är snarast kolhydraterna för att man lätt blir hungrig igen och konsumerar fler kalorier än man behöver, men att äta kolhydrater helt åtskilt från fett är båda ohälsosamt och i mina öron inte speciellt intressant som maträtt.

Permalänk
Medlem

Glukos bygger inte muskelproteiner. Däremot kan det lagras som energi i muskler.

Sen det här snacket om blodsockertoppar förbryllar mig. Det är ingen påverkande faktor, om man inte har begynnande insulinresistens eller redan är diabetiker. Däremot kan det vara hälsomässigt sämre på lång sikt med kroniskt förhöjda insulinnivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Grundidén med LCHF är att ha ett lågt och jämnt blodsocker, så du utsöndrar mindre insulin.
Med en proteintät kost kommer du få förhöjt blodsocker och insulinutsöndring, även om den är "low carb".

Av denna anledning är de inte lika, ens i lekmannatermer, eftersom den kroppsliga effekten blir annorlunda.

En annan sak som gör en sådan jämförelse olycklig, är att det är ett vanligt missförstånd att man kan äta obegränsat med protein på en LCHF-diet. Men detta ställer alltså till med ovanstående problem och förhindrar de principer som får LCHF att vara effektivt.

Ta bort det stora proteinintaget ur en deff-diet så har du ju mer eller mindre kvar en vanlig LCHF-diet. Därav LCHF + Protein. Jag pratar om dieten, inte vad den fyller för funktion eller har för effekt på kroppen, enbart vilken utformning den besitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Glukos bygger inte muskelproteiner. Däremot kan det lagras som energi i muskler.

Sen det här snacket om blodsockertoppar förbryllar mig. Det är ingen påverkande faktor, om man inte har begynnande insulinresistens eller redan är diabetiker. Däremot kan det vara hälsomässigt sämre på lång sikt med kroniskt förhöjda insulinnivåer.

Strawman. Jag sa aldrig att det bygger muskelproteiner. Du bygger inte muskler med enbart energin som du får i dig med proteinintaget. Läser du vad jag skrev precis innan om att lagra energi så slipper du säga emot något jag inte sagt.

Angående blodsockertoppar så vet jag inte heller här vad du egentligen säger emot... Påverkande faktor av vad? Blodsockertoppar är definitivt ett fenomen och att äta 100% kolhydrater i en sittning hoppas jag inte att du påstår är nyttigt? Och menar du att det inte bygger upp insulinresistans?

Permalänk
Skrivet av croon:

Om du förespråkar att inte äta kolhydrater alls för att uppnå ketos så kan jag väl köpa det, men att kolhydrater skulle lagra enbart fettet du äter som fett är bara fel. Intaget fett har ingen direkt korrelation till kroppsfett, liksom intaget kolesterol inte är korrelerat till uppmätt kolesterol.
Det enda som händer när du äter fett tillsammans med kolhydrater är att du sänker glykemiska indexet på det sammanlagda intaget.
Ett exempel:
Vitt mjöl har ett GI på 85.
En vetetortilla har ett GI på 30. Varför? Olja.
Om du nu vill äta kolhydrater är det således bättre att göra det tillsammans med fett för att inte få extrema blodsocker- och insulintoppar.
Insulin är lika bra på att bygga muskler som fett. Väldigt förenklat så är det enda du behöver tänka på är: har insulinet och glukoset i ditt blod några muskler att bygga eller energi att utsöndra (ie: har du tränat/varit aktiv)? Annars sparas överblivna energin som fett, men det är alltid muskelbyggnad som prioriteras först. Äter du några kilo socker så kommer du förutom övriga näringsbrists-åkommor att bygga fett, utan att äta ett gram fett. Boven i dramat är snarast kolhydraterna för att man lätt blir hungrig igen och konsumerar fler kalorier än man behöver, men att äta kolhydrater helt åtskilt från fett är båda ohälsosamt och i mina öron inte speciellt intressant som maträtt.

Kroppen andvänder alltid energi från kolhydrater först av ren självbevarelsedrift är människokroppen programmerad att andvända fett som mer svåröverkomligt därför använder vi fett som secundär energi källa som vi lagrar för framtida bruk.
Det enda kolhydrater gör är att förse dig med energi det gör fett med
samt att det motverkar inflammationer och stimulerar testosteron produktionen.
Dett tar runt 3-4 timmar för fettet att lämna blodomloppet och det räcker med runt 6g glukos för att kroppen ska switcha över och andvända det som bränsle istället för fett man kan inte fylla en cell med hur mycket näring som helst tänk dig cellen som ett glas med vatten fyller du på mer än det rymmer rinner det över överskottet lagras direkt beroende lite på din kropps komposition och hur mycket fettceller du har vilket är unkt för alla människor.
Jag säger inte att man ska undvika kolhydrater jag säger bara att man ska andvända dom när de behövs och då ska det vara bra källor som inte ger dig massiva insulin spikar tex bruntris sötpotatis
Quinoa fullkornspasta etc att kontrollera sin vikt handlar i första hand om att kontrollera sitt blodsocker samt att inte förstöra kroppens insulin känslighet med simpla kolhydrater.Varför skulle det vara ohälsosamt att separera kolhydrater från fett? du får i dig samma mängd fett och kolhydrater ändå fast vid olika tillfällen under dagen.
Kolhydrater bygger inte muskler det är endast bränsle
protein bygger muskler och specifika aminosyror tex leucin och valin som står för proteinsyntesen
Men som sagt äter man inte kolhydrater eller fett alls eller för lite av det så kommer kroppen konvertera det den kan till kolhydrater/socker och tränar man inte för atrofi utan hypertrofi så vill man ju att proteinet man äter ska stå för muskel uppbyggnad
inte energi.
Mer info här.
http://benpakulski.podomatic.com/entry/2014-09-06T18_06_54-07...

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Avstängd

Vad folk ska krångla till det. Skulle jag vara TS så skulle jag skita i det hela vid det här laget om han nu inte hade vett nog att strunta i tråden efter att den började spåra ur. Har inte läst så mycket irriterande dynga på länge.

Kalorier in < kalorier ut = viktnedgång.

Behöver inte vara svårare än så. Sen kan man ju nörda ner sig i det hur mycket som helst, vilket alla dietgurus i tråden tydligen har gjort, men det måste man inte.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Har gett mig fan på att inte ta en extra portion utan håller mig till en och massa vatten istället, har börjat promenera också. Gått ner 10kg på 2 månader. Kanske inte någon mirakulös viktnedgång men mår mycket bättre

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Skrivet av croon:

Om du förespråkar att inte äta kolhydrater alls för att uppnå ketos så kan jag väl köpa det, men att kolhydrater skulle lagra enbart fettet du äter som fett är bara fel. Intaget fett har ingen direkt korrelation till kroppsfett, liksom intaget kolesterol inte är korrelerat till uppmätt kolesterol.
Det enda som händer när du äter fett tillsammans med kolhydrater är att du sänker glykemiska indexet på det sammanlagda intaget.
Ett exempel:
Vitt mjöl har ett GI på 85.
En vetetortilla har ett GI på 30. Varför? Olja.
Om du nu vill äta kolhydrater är det således bättre att göra det tillsammans med fett för att inte få extrema blodsocker- och insulintoppar.
Insulin är lika bra på att bygga muskler som fett. Väldigt förenklat så är det enda du behöver tänka på är: har insulinet och glukoset i ditt blod några muskler att bygga eller energi att utsöndra (ie: har du tränat/varit aktiv)? Annars sparas överblivna energin som fett, men det är alltid muskelbyggnad som prioriteras först. Äter du några kilo socker så kommer du förutom övriga näringsbrists-åkommor att bygga fett, utan att äta ett gram fett. Boven i dramat är snarast kolhydraterna för att man lätt blir hungrig igen och konsumerar fler kalorier än man behöver, men att äta kolhydrater helt åtskilt från fett är båda ohälsosamt och i mina öron inte speciellt intressant som maträtt.

Insulin i sig självt bygger inte muskler men det är vårt mest anabola hormon ja då det transporterar alla näringsämnen ut i våra celler.
Sedan handlar oftast inte en diet om mat som smakar gott man äter det för att man vill ändra sin kroppskomposition men det kan vara gott med lite finess.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweboy7602:

Kroppen andvänder alltid energi från kolhydrater först av ren självbevarelsedrift är människokroppen programmerad att andvända fett som mer svåröverkomligt därför använder vi fett som secundär energi källa som vi lagrar för framtida bruk.

Återigen så blandar du ihop kroppsfett med intaget fett. Intagna kolhydrater är lättare att bryta ner, helt rätt, men att vi lagrar intaget fett är en falsk korrelation. Intaget fett tar längre tid att bryta ner, men vad som görs av det är helt upp till hur mycket du äter och vad du gör (tränar/rör på dig/värmer din kropp, etc). Om du skulle träna så tar kroppen energin ur dina muskler först, men den prioriterar även att återfylla dem med energi också, så om du inte äter energi nog för din konsumption så tar den energi från ditt lagrade kroppsfett (orelaterat till intaget fett) och fyller på dina muskler.

Skrivet av sweboy7602:

Det enda kolhydrater gör är att förse dig med energi det gör fett med
samt att det motverkar inflammationer och stimulerar testosteron produktionen.
Dett tar runt 3-4 timmar för fettet att lämna blodomloppet och det räcker med runt 6g glukos för att kroppen ska switcha över och andvända det som bränsle istället för fett man kan inte fylla en cell med hur mycket näring som helst tänk dig cellen som ett glas med vatten fyller du på mer än det rymmer rinner det över överskottet lagras direkt beroende lite på din kropps komposition och hur mycket fettceller du har vilket är unkt för alla människor.

Länken du postade går igenom ketos, som inte kommer hända av att du delar upp kolhydrater och fett över några timmar, utan det tar några dagar. Du höjer GI:t på det du äter om du äter kolhydrater med fettet, så du bryter ner det snabbare, men din benämning av det som "bränsle" är missvisande. Det är energi, men om det används som "bränsle" (ie: du gör av med det) eller lagrar det har ingenting med makrokompositionen av ditt intag att göra, utan bara din TDEE och mängden intag.

Skrivet av sweboy7602:

Jag säger inte att man ska undvika kolhydrater jag säger bara att man ska andvända dom när de behövs och då ska det vara bra källor som inte ger dig massiva insulin spikar tex bruntris sötpotatis
Quinoa fullkornspasta etc att kontrollera sin vikt handlar i första hand om att kontrollera sitt blodsocker samt att inte förstöra kroppens insulin känslighet med simpla kolhydrater.Varför skulle det vara ohälsosamt att separera kolhydrater från fett? du får i dig samma mängd fett och kolhydrater ändå fast vid olika tillfällen under dagen.
Kolhydrater bygger inte muskler det är endast bränsle
protein bygger muskler och specifika aminosyror tex leucin och valin som står för proteinsyntesen
Men som sagt äter man inte kolhydrater eller fett alls eller för lite av det så kommer kroppen konvertera det den kan till kolhydrater/socker och tränar man inte för atrofi utan hypertrofi så vill man ju att proteinet man äter ska stå för muskel uppbyggnad
inte energi.
Mer info här.
http://benpakulski.podomatic.com/entry/2014-09-06T18_06_54-07...

Redan pratat om detta i tidigare post.

Permalänk

Kör på med Keto/LCHF gubbs. Sägs kämpa emot cancer

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Kör på med Keto/LCHF gubbs. Sägs kämpa emot cancer

Glöm inte övervikt/fetma, diabetes, hjärt & kärlsjukdomar, IBS, reumatism osv.. enda nackdelen är väl att blomkålen ta mig tusan är slut så fort jag skall handla då fler och fler öppnar ögonen..

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

en lite update, sen jag började med träning samt äta lite bättre så har jag gått ner 22.6 kg sen den 5e januari.
träning består av ca 2 entimmespass på crosstrainer, samt 2 styrkepass varje vecka.
jag äter typ allt, blir fortfarande chips/ostbågar/pizza/hamburgare osv då och då (omnomnomnomm).. men äter överlag färre kolhydrater, lite mindre portioner, lite mindre fett.

fungerar än så länge bra för mig, eftersom jag inte har några direkta mål så känner jag inte att jag "fuskar" när jag äter onyttigt eller hoppar över ett träningspass

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Shit vad bra jobbat @issue. Hur mycket vägde du när du började?

Själv har jag 6kg till att bli av med. Blivit av med 13kg hittills.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

5:2 fungerar bra för mej. Bantade för längesedan bort kalaskulan men insåg att ska jag förbli smal får jag leva hungrig resten av livet. Det var det inte värt. Men två dagar i veckan klarar jag lätt. När man motionerar på fastande mage så bränner man fett. Exv. i dag har jag sprungit 7 km och endast druckit 1 glas vatten. Svårt att somna när man är hungrig så mina 600 Kcal. tar jag innan jag lägger mej. Vikten har hamnat på ca 68 Kg. Om jag vore lite mer försiktig dom andra fem dagarna borde jag kunna bli lite smalare. Men vitsen med 5:2 är ju att man ska leva "normalt" dom andra dagarna och då unnar jag mej godsaker.